سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / سعد حریری: دولت نباید سیاسی باشد / نبیه بری: مگر دولت غیرسیاسی هم داریم؟!

سعد حریری: دولت نباید سیاسی باشد / نبیه بری: مگر دولت غیرسیاسی هم داریم؟!

رئیس ‌پارلمان لبنان در واکنش به مانع‌تراشی‌های نخست‌وزیر سابق این کشور در روند انتخاب نخست‌وزیر جدید، به «سعد حریری» یادآور شد که جنبش‌های «امل» و «حزب‌الله» تا کنون انعطاف‌های زیادی از خود نشان داده‌اند، ولی او و طرفدارانش همچنان در پی‌ایجاد اختلال و ناآرامی هستند.

پس از گذشت دو ماه از ناآرامی‌های لبنان، بالاخره «نبیه بری» رئیس‌پارلمان این کشور، مهر سکوت را شکست و سعد حریری را مسئول شرایط جاری دانست و اظهار داشت: قبلا جنبش امل و حزب‌الله تمامی امکانات لازم را برای سعد حریری جهت تشکیل کابینه‌ای جدید فراهم کرده بودند؛ به او پیشنهاد شد کابینه‌ای متشکل از ۲۴ وزیر از جمله ۱۸ چهره تکنوکرات و تنها شش چهره سیاسی ایجاد کند، تا آخرین لحظه نیز تلاش می‌کردیم او را به قبول این مسئولیت راضی کنیم.

نبیه بری افزود: آخرین تلاش‌ها را علی حسن الخلیل (وزیر دارایی سابق) و حسین الخلیل (معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله) انجام دادند و او را تشویق کردند عقب‌نشینی نکند، اما او به ویژه پس از تصمیم «نیروهای لبنانی» به ریاست سمیر جعجع، در عدم معرفی او، اصرار بر مخالفت داشت.

رئیس‌پارلمان لبنان اظهار داشت: أمل و حزب‌الله تلاش بی‌سابقه‌ای برای بازگشت حریری انجام داده و از فعالیت‌های حامیان حریری در اعتراض به عدم انتصاب او، تعجب کردند. نبیه بری در دیدار اخیرش با حریری، خطاب به او، گفت: آقای نخست‌وزیر، با آتش بازی نکن. شاید یک بار برای تو مسئله درست شود، اما این به این معنی نیست که بازی با آتش ممکن است.

رئیس‌پارلمان لبنان با‌اشاره به اختلاف ‌نظرش با حسان دیاب، نخست‌وزیر مکلف درباره تشکیل کابینه فن سالار، بر آمادگی خود برای حمایت همه‌جانبه از او تاکید کرد و گفت: در بهترین دموکراسی‌ها، وزرای احزاب در کنار کارشناسان انتخاب می‌شوند. وی افزود: احزاب لبنانی دارای شفافیت و کارنامه‌ای سفید هستند. به گفته نبیه بری، در همه دموکراسی‌ها، دولت‌ها سیاسی هستند و این بهانه حریری، که دولت باید غیر سیاسی باشد، اصولا درست نیست. بری تاکید کرد که جنبش‌های امل و حزب‌الله در کابینه آتی حضور خواهند داشت حتی اگر «جریان المستقبل» تحت رهبری سعد حریری، حزب سوسیالیست تحت رهبری ولید جنبلاط و حزب نیروهای لبنانی بر عدم حضور آنها پافشاری کنند. وی از حسان دیاب نخست‌وزیر مکلف، نیز خواست، از تمامی گروه‌ها حتی آنهایی که در رایزنی‌ها از او حمایت نکرده‌اند، نماینده‌ای را در کابینه خود داشته باشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دشمن در پروژه انزوای سیاسی و اقتصادی ایران شکست خورد

نشست سراسری مدرسان معارف اسلامی دانشگاه‌ها

استقلال سیاسی کشور یکی از نتایج انقلاب اسلامی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.