سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / دشمن در پروژه انزوای سیاسی و اقتصادی ایران شکست خورد

دشمن در پروژه انزوای سیاسی و اقتصادی ایران شکست خورد

سخنگوی دولت روز جمعه در نشست سراسری مدرسان معارف اسلامی دانشگاه‌ها تاکید کرد: دشمن در پروژه انزوای سیاسی و اقتصادی علیه ملت ایران شکست خورد و دولت سیزدهم توانست اعتماد مردم را جلب کند.

: علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز جمعه در نشست سراسری مدرسان معارف اسلامی دانشگاه‌ها در مجتمع آدینه، بهبود وضعیت معیشت را خواسته مردم دانست و با اشاره به تلاش‌های دولت مردمی در این زمینه، به منشا تورم و مشکلات معیشتی در کشور پرداخت و گفت: با اینکه سال‌هاست تورم بالا را تجربه می‌کنیم و در عرصه بین المللی هم وضعیت خوبی نداشتیم، غرب با اعمال تحریم های سخت سعی کرد برای نظام اسلامی ایجاد مانع کند تا مردم را به ستوه آورند.

  سخنگوی دولت افزود: غرب می‌خواست بعد از تحریم اقتصادی به تحریم سیاسی روی بیاورد تا در این مسیر، ایران را منزوی کند.

دشمن در پروژه انزوای سیاسی و اقتصادی ایران شکست خورد

بهادری جهرمی تصریح کرد: اما دشمن در پروژه انزوای سیاسی و اقتصادی علیه ملت ایران شکست خورد و دولت سیزدهم توانست اعتماد مردم را جلب کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در دفاع مقدس با تکیه و اتکا به قدرت مردم توانستیم موفق عمل کنیم و بخش زیادی از رشد کشور در حوزه‌های مختلف هم مرهون بهره‌گیری از تجارب این دوران است.   

بهادری جهرمی افزود: دولت گذشته مدعی بود کلید حل مشکلات مذاکره است اما باید از تجربه هشت سال دفاع مقدس تجربه بگیریم و انتظارات از مذاکرات را در این دوران تحلیل و ارزیابی کنیم.

سانتریفیوژ در دولت قبل نچرخید و چرخ آن از روی مردم رد شد 

سخنگوی دولت یادآور شد: ما ۸ سال مذاکره را تجربه کردیم و با سران قدرت‌های غربی به گفت‌وگو نشستیم. سانتریفیوژ نچرخید و چرخ آن از روی مردم رد شد و نرخ رشد اقتصادی ۴ دهم درصد و تقریبا صفر شد.  

عمق دشمنی غرب را در مذاکرات حس کردیم

بهادری جهرمی اضافه کرد: تجربه حل مشکلات اقتصادی با تکیه بر اعتماد و مذاکره با غرب اینگونه بود. وقتی می‌گوییم با ما دشمنی دارند باید این دشمنی را لمس کنیم و این نتیجه مذاکره بود.  

سخنگوی دولت افزود: دولت سیزدهم این مسیر را برگرداند و نه تنها در حوزه اقتصاد بلکه در حوزه سیاست خارجی هم به گونه دیگر عمل کرد. میانگین رشد اقتصادی صفر در دولت قبل در دو سال گذشته به ۴.۵ درصد رسیده است و رشد اقتصادی ما در فصل بهار و تابستان به گزارش مرکز آمار ۱۴۰۲ بالای ۷ درصد و به گزارش بانک مرکزی حدود ۶ درصد بود.

بهادری جهرمی اضافه کرد: در دولت گذشته  حل همه مسائل کشور از جمله مشکلات آب و ورود واکسن کرونا را به برجام و FATF پیوند دادند؛ در حالی که  بعد از ورود دولت سیزدهم ۱۰۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور شد البته دولت قبل همچنان مدعی است که قراردادهای خرید واکسن را آنها بسته بودند.

وی افزود: دولت سیزدهم با تصمیم سختی که در مردمی سازی یارانه ها اتخاذ کرد نتیجه اش این شد که کشاورزان تا پیش از این دولت ۴.۵ میلیون تن گندم تحویل دولت می‌داد الان ۱۰.۵ تن گندم تحویل دولت می‌دهند رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی که سال‌های سال منفی بود الحمدالله  به‌رغم خشکسالی مثبت شد.

مشکل آب به برجام و FATF ربطی ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه برجام و FATF به مشکل آب ارتباطی ندارد، گفت: ما در دهه گذشته دچار عقب ماندگی شدیم و تجربه آن هم روشن است و برای اینکه مسائل را خودمان حل نکردیم به دنبال علت‌های دیگر بودیم.

بهادری جهرمی افزود: در اولین جلسه ای که رییس جمهور با اعضای کابینه دولت قبل تشکیل داد رییس کل بانک مرکزی شفاف در جلسه اعلام کرد با توجه به خلق پولی که در ماههای اخیر صورت گرفته است قطعا تورم ما بالای ۱۰۰درصد خواهد شد. در چنین شرایط ما توانستیم به ثبات نسبی دست پیدا کنیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت قبل توان تامین مالی نداشت و به جای اعتماد به مردم پشت در به غرب و شرق التماس می‌کرد. این دولت نمی‌توانست نفت بفروشد و تجارت خارجی هم در وضعیت خوبی نبود. چون تامین مالی نداشت خلق پول می‌کرد. نرخ رشد نقدینگی ۴۲ درصد و هزینه جاری ماهیانه دولت هم حدود ۲۷ همت بود و سال ۱۴۰۰ به دلیل نبود درآمد، بودجه‌ای انقباضی تدوین کرد.

بهادری جهرمی افزود: ما این تجربه را پشت سر گذاشتیم و باید درس بگیریم. وقتی مردم گلایه دارند باید عامل آن را بشناسیم که این مشکلات از کجا نشات گرفته است؟  

وی تصریح کرد: راه انداختن مسیر اقتصادی که یک دهه راکد بود یکی، دو روزه اتفاق نمی‌افتد و مهار تورمی که یک دهه اینگونه رشد کرده است یک شبه اصلاح نمی‌شود.

سخنگوی دولت افزود: اما اکنون رشد اقتصادی حدود ۴.۵ درصد و تورم به ۳۸.۵ درصد رسید و نرخ رشد نقدینگی از ۴۲ درصد به ۲۵.۲ درصد رسیده است.

بهادری جهرمی با اشاره به ادعای غرب درباره انزوای ایران گفت: آنها به این واقعیت رسیده اند که در معادلات منطقه ای و بین المللی بدون حضور ایران به نتیجه نمی‌رسد؛ آنها سال گذشته تمام قد هزینه کردند تا با آشوب سازی مملکت را زمین بزنند، اما به نتیجه نرسیدند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: غرب اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران جواب نداده است چون مسیر خنثی سازی تحریم‌ها با فعال سازی بیش از ۶هزار پانصد کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل در این دولت مورد توجه قرار گرفت.

رژیم صهیونیستی و آمریکا هر روز بدنام‌تر می‌شوند

بهادری جهرمی افزود: غرب می‌خواست ایران را بدنام کند، اما امروز به واسطه حماسه جوانان غزه، رژیم صهیونیستی و آمریکا هر روز در جهان بدنام‌تر می‌شوند.

سخنگوی دولت افزود: امروز ایران در پرونده تحریم‌ها؛ علیه امریکا دعوی مطرح کرد و دیوان بین المللی، آمریکا را محکوم و مکلف کرد ظرف دو ماه خسارت‌های وارده را به جمهوری اسلامی پرداخت کند امروز نه تنها در دعوی تحریم ها علیه امریکا پیروز شدیم بلکه در «پرونده کرسنت» که محکوم شدیم از سه داوری که رای علیه ایران دادند دو داور طرف مقابل در دولت سیزدهم جرح شدند و هیات داوری زیر سئوال رفت این یعنی زبان دنیای دولت سیزدهم.

بهادری جهرمی اضافه کرد: امروز دولت سیزدهم با اینکه هنوز نتوانسته حق مسلم مردم ایران برای از بین بردن تحریم‌های غیرقانونی را استیفا کند و همچنان شرایط ما در برجام همان است، اما حجم تجارت غیر نفتی ایران از ۸۰ میلیارد  دلار دولت قبل به ۱۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسید این یعنی رکورد شکنی در تجارت خارجی و با اینکه برجامی امضا نشده است این حجم تجارت  در تاریخ انقلاب بی‌نظیر است.

سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: امروز در حوزه اقتصادی و سیاسی به سرعت پیش می‌رویم و با عضویت ایران در بریکس و شانگهای که بخش مهمی از امنیت و سیاست جهان آینده را تعیین تکلیف می کند به سردمدارن جهان می‌گوییم تحریم‌های شما برای ما پشیزی ارزش ندارد و ما امروز در اوج تحریم‌ها از شما تمکین نخواهیم کرد.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دشمن احمق

ويدئو/

بیانیه کمیته ویژه منتخب رئیس‌جمهور برای بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱

کمیته ویژه منتخب رئیس‌جمهور برای بررسی ناآرامی‌های سال گذشته بیانیه‌ای صادر کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.