سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمان‌های ساده / این سبزی منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است | استحکام استخوان، دندان، حفظ سلامت قلب و کاهش درد قاعدگی با این سبزی همه چی تموم

این سبزی منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است | استحکام استخوان، دندان، حفظ سلامت قلب و کاهش درد قاعدگی با این سبزی همه چی تموم

سبزی ترخون یکی از گیاهان معطر پر استفاده در صنایع غذایی بوده و از این گیاه بطور گسترده در صنعت تولید مواد اولیه آشپزی و همچنین کنسروسازی استفاده میشود. ترخون به دلیل افزایش ترشح اسید معده و خاصیت اشتها آوری از گذشته، به عنوان ادویه مخصوص گوشت مورد توجه بوده و سبب کاهش فشارخون هم میشود.

۱) ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است، این سبزی همچنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌‌های A و C می‌باشد.

۲) از مهمترین خواص ترخون کاهش درد دندان و لثه است، در واقع، جویدن ترخون باعث جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخم‎های دهان می‎شود. علت تسکین درد دندان به خاطر وجود ماده‌ای موسوم به اوژنول است که در سبزی ترخون وجود دارد.

۳) مصرف ترخون برای درد مفاصل مفید بوده، بهتر است همراه غذا خورده شود و کوبیده آن به‎صورت ضماد استفاده گردد.

۴) ترخون قاعده‎آور بوده و درمان ‎کننده قاعدگی‎های دردناک می‎باشد.
۵) خوردن ترخون برای تسکین دل درد و درد‌های معده که در اثر غذا و پرخوری به وجود آمده است، مفید می‎باشد. همچنین اگر معده شما تنبل و ترشح آن ضعیف است، خوردن این سبزی همراه با غذا به شما کمک خواهد کرد. به طور کلی ترخون، مقوی دستگاه هاضمه است و همچنین نفخ و باد شکم را دفع می‌کند.

۶) ترخون قدرت دفاعی بدن را در برابر برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش می‌دهد.

۷) از دیگر خواص ترخون تقویت اعصاب است، به این منظور از دمکرده آن باید استفاده شود. خوردن چای ترخون، خستگی را از بین برده، اعصاب را آرام می‌کند و راه حل خوبی برای مشکلات بی‌خوابی است.

۸) پیشگیری از تصلب شرائین و بیماری‌های عروقی از دیگر خواص ترخون بوده، به این منظور برگ‎های ترخون را جویده و میل شود.

۹) استفاده از دم کرده ترخون برای درمان نقرس، درد‌های روماتیسمی مفید است؛ به این منظور ۱۰ گرم از این سبزی را در ۳۰۰ سی‎سی آب جوشانده و روزی ۳ فنجان میل شود.

۱۰) گیاه ترخون در درمان مارگزیدگی بسیار مفید است.

۱۱) ترخون، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی بوده که می‌تواند در خنثی‌سازی موادی موسوم به رادیکال‌های آزاد کمک کند.

مضرات ترخون (عوارض جانبی، موارد احتیاطی و منع مصرف)

ترخون برای گرم مزاجان مضر است و زیاده‌روی در خوردن آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد. این گیاه برای سینه خوب نیست و سبب خشونت سینه می‌شود، بنابراین باید آن را با عسل خورد. مصرف طولانی مدت این سبزی می‌تواند سبب ایجاد سرطان شود که به دلیل استراگول موجود در آن است. به دلیل وجود استراگول در ترخون و تاثیر آن بر جنین و ایجاد ناهنجاری در آن، زنان باردار نباید از آن استفاده کنند، همچنین زیاده‌روی در مصرف ترخون باعث آغاز قاعدگی شده و در زنان باردار می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

ترخون با رادیکال آزاد در بدن مبارزه می کند

برگ های ترخون حاوی آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکالهای آزاد در بدن کمک می کند. آنتی اکسیدان ها بدن شما را از هرگونه بیماری محافظت می کنند.

از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند

به دلیل داشتن آنتی اکسیدان موجود در آن، برگهای ترخون توانایی جلوگیری از رشد سلول های سرطانی را دارند. این می تواند از طریق مکانیسم مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن اتفاق بیفتد

قلب خود را سالم نگه دارید

برگ ترخون می تواند قلب شما را از بیماری های قلبی محافظت کند. اثر ضد التهابی آنتی اکسیدان آن رگ های شما را از هرگونه صدمه حفظ می کند. برگ ترخون حاوی ماده معدنی پتاسیم نیز هست که نقش مهمی در تنظیم انقباض قلب دارد.

قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می دهد

برگ ترخون سرشار از فیبر غذایی است که می تواند کالری را در تمام اندام های بدن توزیع کند. این مکانیسم می تواند سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد.

از کم خونی جلوگیری می کند

برگهای ترخون حاوی ماده معدنی آهن است که برای تشکیل گلبولهای قرمز حاوی هموگلوبین مهم است. همچنین از ویتامین C که به جذب آهن کمک می کند پشتیبانی می کند. این باعث می شود که برگهای ترخون بتواند از کم خونی جلوگیری کند.

از مخاط روده محافظت می کند

روی موجود در برگهای ترخون عملکرد مهمی برای محافظت از مخاط روده دارد. در صورت بروز خسارت هایی نظیر اسهال، به ترمیم مخاط روده کمک می کند.

استخوان را سالم نگه می دارد

برگهای ترخون سرشار از کلسیم و فسفر است. این مواد معدنی برای تشکیل استخوان ضروری هستند و باعث حفظ استحکام استخوان می شوند.

سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کند

برگ ترخون سرشار از ویتامین C است که به ساخت سیستم آنتی بادی کمک می کند. این سیستم ایمنی بدن شما را برای مقابله با هر باکتری یا ویروس ممکن است تقویت می کند.

تقویت دندان ها

کلسیم و فسفر موجود در برگهای ترخون نیز می تواند از طریق مکانیسم خاص آنها به تقویت دندان کمک کند.

کاهش علائم التهاب

آنتی اکسیدان موجود در برگ ترخون مکانیسم فعالیت التهاب را دارد. این می تواند علائم التهابی مانند تورم یا قرمزی در ناحیه التهاب را کاهش دهد. همچنین از نظر میزان اسید چرب امگا 3 که خاصیت ضد التهابی دارد، پشتیبانی می شود.

چشم را سالم نگه می دارد.

برگ ترخون سرشار از ویتامین A است که باعث حفظ چشم سالم می شود. این ویتامین می تواند تیز بینی بینایی شما را بهبود بخشد و چشمان شما را از بیماری های دژنراتیو، ضعیف کننده چشم مانند آب مروارید محافظت کند.

به کاهش علائم نوروپاتی (آسیب عصبی) کمک می کند

برگ ترخون حاوی ویتامین B12 است که در عملکرد عصبی نقش دارد. این ویتامین، نورون را از هرگونه صدمه محافظت می کند و به کاهش علائم نوروپاتی مانند سوزن سوزن شدن یا بی حسی کمک می کند.

به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل می کند.

چنانچه خش سلامت نمناک هم پیش از این گفته بود برگهای ترخون به عنوان یک مدر و ادرارآور طبیعی عمل می کند که می تواند محصول زاید را از بدن خارج کند. این مکانیسم از طریق ادرار کردن اتفاق می افتد، بنابراین تعادل آب را در بدن نیز حفظ می کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ورود یک میلیون و 500هزار «گردشگر سلامت» به کشور 

رونق گردشگری سلامت

طرح «سلامت خانواده» به نام ایران ثبت جهانی شد

برنامه سلامت خانواده ابتکار جمهوری اسلامی ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.