سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / حدیث کساء یعنی برای ورود به حریم عترت باید با تربیت فاطمی جلو آمد

حدیث کساء یعنی برای ورود به حریم عترت باید با تربیت فاطمی جلو آمد

برای ورود به ساحت مقدس رسول خدا و بهره‌مندی از رحمت ایشان باید از دختر بزرگوار ایشان یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها اذن گرفت و ایشان واسطه بین مؤمنان با خاتم الأنبیاء هستند و دیگر اینکه با تربیت فاطمی باید وارد حریم عترت شد.

حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی طی سخنانی به مناسبت ایام فاطمیه (س) و با توجه به شریف حدیث «کساء» گفت: ماجرای حدیث کساء به صورت خلاصه اینطور است که در منزل رسول خدا صلی الله علیه و آله نزد أم سلمه رخ داد. طی این ماجرا رسول خدا خطاب به دخترش فاطمه سلام الله علیها فرمود در بدنم احساس ضعف می کنم و برایم کسایی بیاور.

سپس زیر آن کساء رفت. بعد به ترتیب امام حسن، امام حسین و امیر مؤمنان علیهم السلام خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها رسیدند و گفتند رایحه رسول خدا را استشمام می کنندو آن بانوی بزرگوار نیز آن بزرگواران را به سمت پیامبر می فرستادند و ایشان نیز زیر آن عبا قرار می گرفتند. سپس خود حضرت زهرا سلام الله علیها اذن گرفتند و زیر آن کساء قرار گرفتند؛ لذا به پنج تن آل عبا شهرت یافتند.

وی افزود: حداقل دو درس در این ماجرا برای ما شیعیان و محبان نهفته است؛

اول اینکه برای ورود به ساحت مقدس رسول خدا و بهره از رحمت ایشان باید از دختر بزرگوار ایشان یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها اذن گرفت و ایشان واسطه بین مؤمنان با خاتم الأنبیاء هستند و دیگر اینکه با تربیت فاطمی باید وارد حریم عترت شد.

دومین درس ماجرای حدیث کساء این است که ما نیز همواره باید تحت این عبا و ذیل عنایات پنج تن آل عبا و خاندان وحی باشیم. این حس حضور در بیت خانه وحی انسان را رشد و تعالی می دهد و از بسیاری از ناجوری ها محفوظ می دارد.

ابوالقاسمی ادامه داد: کسی که از خوان کرم پنج تن آل عبا ارتزاق کند و خود را در حضور ایشان احساس کند، میل به بدی پیدا نمی کند بلکه در این فضای معنوی رشد می کند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اثر وضعی مرور حدیث کساء گفت: در همین حدیث کساء رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید این خبر و سرگذشت  ما در محفلی از محافل مردم زمین ذکر نشود در حالی که در آن گروهی از شیعیان  دوستان ما باشند و در میان آنها اندوهناکی باشد، جز آنکه خدا اندوهش را برطرف کند و نه غمناکی جز آنکه خدا غمش را بگشاید و نه حاجت‌خواهی باشد جز آنکه حاجتش را خداوند برآورد.

 ما ذُکرَ خَبَرُنا هذا فی مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الاَرْضِ وَفیهِ جَمْعٌ مِنْ شیعَتِنا وَ مُحِبّینا وَ فیهِمْ مَهْمُومٌ اِلاّ وَ فَرَّجَ اللَّهُ هَمَّهُ وَ لا مَغْمُومٌ اِلاّ  وَکشَفَ اللَّهُ غَمَّهُ وَلا طالِبُ حاجَةٍ اِلاّ وَ قَضَی اللّهُ حاجَتَهُ. این موارد تازه اثر وضعی مرور حدیث کساء است که با محوریت حضرت فاطمه سلام الله علیها رقم می خورد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ غلامان فاطمه سلام الله علیها

ما غلامان کوی جانانیم،بهترین خانه را غلامانیم

در محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم

اثبات بعث و نشور بعد از مرگ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.