رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم:
اذا رأیتم الربیع فأکثروا ذکر النشور
هرگاه بهار وارد شد بسیار از قیامت یاد کنید زیرا النشور شبیه بهار است.
مفاتیح الغیب، ج۱۷
سوره فاطر، آیه ۹
وَ اللهُ الَّذي أَرْسَلَ الرِّياحَ فَتُثيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُورُ
خداوند كسى است كه بادها را فرستاد تا ابرهايى را به حركت در آورند؛ ما اين ابرها را بهسوى زمين مردهاى رانديم و به وسيلهی آن، زمين را پس از مردنش زنده كرديم؛ نشور نيز همينگونه است.
أمیرالمومنین وَ أَمَّا احْتِجَاجُهُ عَلَی الْمُلْحِدِینَ فِی دِینِهِ وَ کِتَابِهِ وَ رُسُلِهِ فَإِنَّ الْمُلْحِدِینَ أَقَرُّوا بِالْمَوْتِ وَ لَمْ یُقِرُّوا بِالْخَالِقِ فَأَقَرُّوا بِأَنَّهُمْ لَمْ یَکُونُوا ثُمَّ کَانُوا … وَ قَالَ سُبْحَانَهُ وَ اللهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیاحَ إِلَی قَوْلِهِ کَذلِکَ النُّشُورُ فَهَذَا مِثَالٌ أَقَامَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُمْ بِهِ الْحُجَّهًَْ فِی إِثْبَاتِ الْبَعْثِ وَ النُّشُورِ بَعْدَ الْمَوْتِ.
مولانا امام علی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمود: اما احتجاج خدا علیه ملحدان در دین و کتاب و رسولان اوست. زیرا ملحدان به مرگ اقرار کردند امّا به خالق اقرار نکردند؛ پس اقرار کردند به اینکه نبودند و سپس هستی پیدا کردند … و فرمود:
وَ اللهُ الَّذی أَرْسَلَ الرِّیاحَ تا جمله کَذلِکَ النُّشُور. پس این مثالی است که خدای عزّوجلّ بر آن ملحدان دربارهی اثبات بعث و نشور بعد از مرگ اقامه حجت نمود.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۲/ بحار الأنوار، ج۷، ص۴۳/ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۳۳؛ «و اما احتجاجه … لم یکونوا ثم کانوا» محذوف/ نورالثقلین