سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بقایای اجساد 86 مسلمان جنگ بوسنی به خاک سپرده شد

بقایای اجساد 86 مسلمان جنگ بوسنی به خاک سپرده شد

هزاران نفر با تجمع در روستای «هامبارینه»، در مراسم تشییع پیکر ۸۶ مسلمان که در جریان جنگ‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ بوسنی کشته شده‌اند، شرکت کردند.

اگوست 1992 (مرداد 1371) حدود 200 تن از مسلمانان بوسنیایی و کروات اهل شهر «پریدور» واقع در شمال‌غربی بوسنی به دست نیروهای صرب قتل عام شده بودند. حالا بعد از گذشت 26 سال از آن روزها، بقایای اجساد 86 نفر از این گروه 200 نفره پیدا شده و خانواده‌های این افراد روز شنبه آنها را تشییع و به خاک سپردند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، این مراسم در نزدیکی یک استودیوم فوتبال برگزار شد و تابوت‌ها به وسیله پارچه سبز پوشانده شده بودند. در آن زمان(1371) این افراد به یک اردوگاه در نزدیکی شهر پریدور منتقل شده بودند و به آنها گفته شده بود که به عنوان اسیر جنگی مبادله خواهند شد. اما در حالی که این اسرا انتظار آزادی را می‌کشیدند، صرب‌ها آنها را به لبه پرتگاهی برده، به خط کردند و به رگبار بستند. بعدا اجساد این افراد به داخل دره‌ که ۱۰۰ متر عمق داشت پرتاب و روی آنها نیز پاره سنگ ریخته شد تا اجساد کشف نشود.

کشتار یاد شده بخشی از نسل‌کشی بزرگ است که گفته می‌شود که حدود ۱۰۰ هزار نفر در جریان آن کشته شده‌اند. طی جنگ دهه 90 در این منطقه، بیش از 3000 نفر از افرادی که صرب نبودند، فقط در شهر پریدور کشته شدند. ده‌ها هزار نفر هم به اجبار، خانه‌های خود را ترک کردند. ۶۵۰ نفر از ساکنان این منطقه نیز هنوز با گذشت این همه سال‌، مفقودالاثر هستند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

از خداوند به خاطر ماه رمضان تشکر می کنم

بیایید به عنوان مسلمان رشد و پیشرفت خوبی درزندگی فردی و اجتماعی داشته باشیم

کتاب صوتی شب های پیشاور (2)/ شب اول و دوم مناظره

کتاب صوتی مقدمه مناظره ی سید محمد اشرفی شیرازی معروف به سلطان الواعظین که از علمای شیعه ی قرن چهاردهم بوده است با دو نفر از عالمان حنفی مذهب افغانستان در رفع شبهات دو مذهب شیعه و سنی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.