سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / شکار بزرگ در خلیج عدن یمنی‌ها سوخت جنگنده‌های اسرائیل را به آتش کشیدند

شکار بزرگ در خلیج عدن یمنی‌ها سوخت جنگنده‌های اسرائیل را به آتش کشیدند

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که نیروی دریایی یمن نفتکش انگلیسی «مارلین لواندا» را در خلیج عدن با موشک‌های دریایی مناسب هدف قرار داد. درپی آن رسانه‌ها اعلام کردند کشتی انگلیسی که هدف قرار گرفته در حال حمل سوخت برای جنگنده‌های اسرائیلی بوده است.

عملیات دریایی انصارالله ریشه در تاریخ حدوداً ۱۰ ساله یمن دارد؛ تا سال ۲۰۱۵ یعنی تا زمانی که ائتلاف عربستان با چراغ سبز و حمایت همه‌جانبه آمریکا جنگ بزرگ علیه یمن را آغاز کرد، صنعا از نیروی دریایی که قادر به تعیین معادلات در دریای سرخ و یا حمایت از آب‌های منطقه‌ای یمن باشد، برخوردار نبود و یک پایگاه دریایی در الحدیده با سلاح‌های دفاعی قدیمی و فرسوده داشت. اما دولت یمن علی‌رغم سال‌ها جنگ گسترده، محرومیت و تحریم طی دهه گذشته موفق شد ناوگان دریایی خود را از شرایط کاملاً ضعیف به سطحی ارتقا دهد که بتواند آمریکا و متحدان غربی آن را به چالش بکشد؛ چالشی که گویا تا اطلاع ثانوی پایانی ندارد.

«یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، بامداد دیروز توضیح داد که نیروی دریایی یمن نفتکش انگلیسی «مارلین لواندا» را در خلیج عدن با موشک‌های دریایی مناسب هدف قرار داد. این حمله موشکی به نفتکش انگلیس که باعث آتش‌سوزی آن شده پاسخی به تجاوز آمریکایی- انگلیسی به یمن بود. سرتیپ سریع گفت: «عملیات ما علیه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم بنادر فلسطین تا توقف حملات رژیم صهیونیستی و وارد شدن غذا به غزه ادامه خواهد داشت.» وی تأکید کرد: «تمام اقدامات نظامی را در چارچوب حق دفاع از کشور و در تأیید ادامه همبستگی عملی با مردم فلسطین انجام می‌دهند.»

شبکه المیادین، ظهر دیروز (شنبه؛ 7 بهمن؛ 27 ژانویه)، جزئیات جدیدی از عملیات اخیر ارتش در دریای سرخ فاش کرد. المیادین به نقل از منابع ویژه خود خبر داد برخلاف ادعای برخی منابع، کشتی‌ای که نیروی دریایی یمن آن را اخیراً در دریای سرخ هدف قرار داد، در حال رفتن به فلسطین اشغالی بود و نه یونان. این منابع به این شبکه ماهواره‌ای گفتند، کشتی انگلیسی هدف قرار گرفته حامل سوخت ویژه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بود. سنتکام پیش‌تر اشاره کرده بود کشتی نیروی دریایی آمریکا در حال ارائه کمک به نفتکش آسیب‌دیده ‌است. این در حالی است که منابع سیاسی به المیادین گفتند: «فرار ناوهای حفاظتی آمریکایی و انگلیسی سؤالات جدی را برای کسانی که در جست‌وجوی راهی برای حفاظت خارجی در منطقه هستند ایجاد می‌کند.»

آن‌طور که ایسنا نوشته است، منابع المیادین همچنین افزودند: «با نزدیک شدن نیروهای یمنی و درگیری 2 کشتی حفاظتی، متواری شدند و کشتی باری انگلیسی را به سرنوشت خود رها کردند.» منابع المیادین تأکید کردند: «2 کشتی حفاظتی و بیمه‌ای انگلیسی و آمریکایی، کشتی انگلیسی را در مسیر دریایی خود همراهی می‌کردند.»

حمله مجدد آمریکا و انگلیس به یمن

از طرف دیگر حملات نافرجام به یمن که تأثیری بر عملیات انصارالله نداشته است، ادامه دارد! شبکه یمنی المسیره، صبح روز شنبه، از حمله هوائی مجدد آمریکا و انگلیس به غرب این کشور خبر داد. المسیره گزارش داد طی دو حمله هوائی از سوی آمریکا و انگلیس منطقه «راس عیسی» در استان الحدیده (غرب یمن) مورد حمله قرار گرفته است. در این گزارش به جزئیات بیشتری درباره این حمله و خسارات مادی وارده اشاره‌ای نشده است. همچنین فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) ادعا کرد: «یک موشک ضد کشتی را که حوثی‌ها (انصارالله) در حال آماده شدن برای پرتاب آن در دریای سرخ در بامداد دیروز بودند، منهدم کردیم.»

ناهماهنگی کاخ‌سفید و پنتاگون درباره یمن

خبر دیگر آن‌که نشریه آمریکایی اینترسپت از تناقض مواضع کاخ‌سفید و پنتاگون درباره حضور نظامیان آمریکایی در یمن پرده برداشت و نوشت، در حالی که پنتاگون اطلاعات درباره حضور نظامیانش در یمن را تکذیب می‌کند، کاخ‌سفید آن را تأیید می‌کند. بر اساس این گزارش، در حالی که کاخ‌سفید ماه پیش طی گزارشی به کنگره درباره قانون اختیارات جنگی اعلام کرد «شمار کمی از پرسنل نظامی آمریکایی در یمن برای انجام عملیات علیه القاعده و داعش در شبه‌جزیره عربی مستقر هستند»، سخنگوی پنتاگون می‌گوید اطلاعی از حضور نیروهای میدانی آمریکا در یمن ندارد.

ستاد مشترک ارتش آمریکا: خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم

در این میان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک مصاحبه مدعی شد که هدف از حملات این کشور علیه یمن جلوگیری از درگیری و تشدید تنش‌ها در آینده است و واشنگتن خواهان وخامت اوضاع در دریای سرخ نیست. ژنرال «چارلز براون»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفت‌وگو با شبکه اِی‌بی‌سی‌نیوز که مشروح آن قرار است روز یکشنبه منتشر شود، درباره حملات اخیر ایالات‌متحده و انگلیس به یمن به بهانه مقابله با حملات انصارالله به برخی کشتی‌های تجاری در دریای سرخ که مقصدشان سرزمین‌های اشغالی است، مدعی شد که هدف واشنگتن ایجاد بازدارندگی و جلوگیری از درگیری‌های بیشتر است و به دنبال تشدید تنش‌ها در دریای سرخ نیست. گفتنی است، خود رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر گفته بود حملات ما انصارالله را متوقف نمی‌کند! و این یعنی بازدارندگی حرف پوچی است که حمله مذکور اخیر انصارالله مهر تأیید دیگری به این حرف است.

ادامه دردسر جدی کشتی‌های صهیونیست و آمریکایی

روزنامه عبری‌زبان «گلوبس» نوشت: کشتی‌های اسرائیلی پس از توقف خدمات‌دهی شرکت‌های جهانی بیمه به آنها با دردسرهایی جدی و گزینه‌های سختی مواجه هستند. این روزنامه اخیراً نوشت: شرکت‌های بیمه ارائه خدمات به کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی که قرار است از دریای سرخ عبور کنند را متوقف کرده‌اند. البته این خبر پیش‌تر نیز از منابع دیگر نقل شده بود.

حملات موشکی حزب‌الله به پایگاه‌های اسرائیلی

خبر دیگر از مقاومت لبنان است. حزب‌الله لبنان اعلام کرد که پایگاه‌های «دوفیف» و «خربه ماعر» ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی را نیز ظهر دیروز در حمایت از مقاومت فلسطین با موشک هدف قرار داده و خسارات و تلفاتی به نظامیان صهیونیست وارد کرده است. «مجاهدین مقاومت اسلامی، ساعت ۱۱:۵۰ ظهر امروز شنبه ۲۷ ژانویه پایگاه خربه‌ماعر را هدف موشک‌های قرار دادند»، این بخشی از بیانیه حزب‌الله از حمله به نظامیان اسرائیلی بود. جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد که این عملیات در حمایت از مردم ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از نیروهای شجاع مقاومت فلسطین انجام شده و موجب تلفات مستقیم در صف اشغالگران شده است.

مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد که مجاهدین آن محل استقرار نظامیان رژیم صهیونیستی را در مجاورت پایگاه «جل‌العلام» با موشک‌های برکان هدف قرار دادند. حزب‌الله در بیانیه دیگری نیز اعلام کرد که محل تجمع نظامیان اشغالگر در جنوب پایگاه «العباد» در مقابل شهرک «مرکبا» را با سلاح موشکی به صورت مستقیم و دقیق هدف قرار داده است.

همه توجهات به موشک اپتیکی حزب‌الله

حزب‌الله لبنان برای اولین‌بار ویدئویی از شلیک موشک اپتیکی (تلویزیونی) به یک موضع ارتش اسرائیل و اصابت دقیق به هدف را منتشر کرد. حزب‌الله لبنان ویدئویی از انهدام یک سیستم راداری در منطقه «جل العلام» با استفاده از یک موشک اپتیکی هدایت‌پذیر منتشر و توجه محافل مختلف را به شدت به خود جلب کرد. در این ویدئو مشاهده می‌کنیم که موشک به شکل منحنی (تاپ اتک) به سمت هدف شیرجه رفته و نقطه‌زنی می‌کند. در موشک‌های اپتیکی، یک دوربین بر روی دماغه موشک قرار دارد که با زدن سوئیچ مربوطه، روپوش دوربین برداشته می‌شود و دوربین شروع به تصویربرداری از محیط خود می‌کند، این دوربین می‌تواند نور مرئی یا فروسرخ (برای عملیات در شب) باشد.

اما اهمیت ورود این موشک‌ها به میدان نبرد حزب‌الله با اسرائیل آن‌هم با گذشت بیش از سه ماه از جنگ غزه چیست و تأثیر آن بر روند جنگ چگونه خواهد بود؟ حزب‌الله در اطلاعیه خود گفت که به شکل رسمی وارد معادله جنگ با اسرائیل شده است. تا پیش از این حزب‌الله توانسته بود عمده سامانه‌های راداری ارتش اشغالگر را در نزدیکی مرز لبنان منهدم کند، اما راداری که پنجشنبه منهدم شد با موشک‌های معمولی امکان هدف‌گیری آن وجود نداشت، چرا که بالای یک تپه مرتفع قرار گرفته و روبه‌روی آن یک دیوار بتنی ۹ متری ساخته شده بود.

نحوه شناسایی محل استقرار سامانه‌های گنبدآهنین

پس از هدف قرار گرفتن سایت سامانه‌های پدافند هوائی و سامانه‌های «گنبدآهنین» رژیم صهیونیستی در شهرک «کفربلوم» در شمال سرزمین‌های اشغالی، حزب‌الله لبنان تصاویر هوائی را از نحوه شناسایی محل استقرار این سامانه‌ها منتشر کرد. به گزارش ایسنا، این تصاویر منتشرشده توسط چند پهپاد شناسایی حزب‌الله لبنان ثبت شده‌اند و شامل تصاویر محل استقرار سکوهای سامانه‌های گنبدآهنین در شهرک کفربلوم در شمال سرزمین‌های اشغالی است.

این رژیم صهیونیستی است که تا حیفا عقب‌نشینی خواهد کرد

خبر دیگر آن‌که «آلون بن دیوید»، تحلیلگر نظامی شبکه 13 اسرائیل می‌گوید: «زمانی که میانجیگر آمریکایی به لبنان آمد و پیام اسرائیل را مبنی بر درخواست عقب‌نشینی از مرزها به حزب‌الله داد، مقامات حزب‌الله پاسخ دادند: ما هرگز عقب‌نشینی نخواهیم کرد و این ارتش رژیم صهیونیستی است که تا حیفا عقب‌نشینی خواهد کرد.»

اقتصاد اسرائیل زیر بار موشکی حزب‌الله فلج شد

ترس و وحشت حاکم بر شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی در نتیجه عملیات‌های حزب‌الله موجب تعطیلی تجارت و تولید و درنهایت وارد آمدن خسارت اقتصادی هنگفت به صهیونیست‌ها شده است. وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که ۸۵ کارخانه بزرگ در شمال و الجلیل اعلی تولیدات خود را تا ۷۰درصد کاهش داده‌اند و این به خاطر کمبود نیروی کار و ترسیدن از حضور در منطقه شمالی در سایه حملات حزب‌الله است. مشکل برای صهیونیست‌ها زمانی بیشتر می‌شود که هیچ چشم‌اندازی درباره بازدارندگی ارتش اسرائیل در جبهه شمالی وجود ندارد. از طرف دیگر مقاومت لبنان نیز همچنان به عملیات‌های خود ادامه داده و قصد ندارد هیچ‌گونه تضمین امنیتی به صهیونیست‌ها بدهد.

این در حالی است که معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود گفت که تا زمانی که جنگ غزه متوقف نشود، نباید انتظار داشت که در لبنان نیز حملات به اسرائیل متوقف شود. «شیخ نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنانی در مراسم رونمایی از کتاب «احکام عالی برای مدیران و کارکنان» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کرد: «اگر اسرائیل هدف‌گیری لبنان را گسترش دهد، با برد چهارم و نیروی مؤثر پاسخ خواهیم داد و اسرائیل می‌فهمد که ما چه می‌گوییم.»

حمله به‌ پایگاه‌های آمریکا در سوریه

خبر دیگر از مقاومت عراق است. مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حملات پهپادی به پایگاه کونیکو و الخضراء در سوریه را برعهده گرفت. در بیانیه مقاومت اسلامی عراق آمده است: «در ادامه رویکرد مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر آمریکا در عراق و منطقه و در پاسخ به کشتارهای رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، دو پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان کونیکو و نیز منطقه القریهًْ الخضراء در عمق سوریه را با پهپاد هدف قرار دادیم.» در این بیانیه بر تداوم چنین حملاتی با هدف درهم کوبیدن پایگاه‌های دشمن تاکید شده است.

آغاز جلسه گفت‌وگوها درباره اخراج نظامیان آمریکا

منابع رسانه‌ای از برگزاری جلسه نخست گفت‌وگوها درباره خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی از عراق خبر دادند. به گزارش ایسنا، دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: دور نخست گفت‌وگوها درباره پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «ضد داعش» در عراق تحت ریاست «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق آغاز شد. یک پایگاه خبری انگلیسی در گزارشی با اشاره به اعلام آغاز مذاکرات رسمی امنیتی میان بغداد- واشنگتن در روزهای آتی که یکی از محورهای اصلی آن خروج نظامیان آمریکایی از عراق خواهد بود، این خروج بالقوه یک «پیروزی راهبردی» برای ایران تلقی شده است. مقاومت اسلامی عراق جمعه در این‌باره اعلام کرد: درخواست آمریکا از دولت عراق برای مذاکره برای تعیین وضعیت نیروهای این کشور تلاشی برای به‌هم زدن معادلات علیه جبهه مقاومت و خرید وقت برای انجام جنایات و نقشه‌های شیطانی بیشتر علیه ملت عراق است. همچنین روزنامه پالیتیکو گزارش‌های منتشر شده درباره عقب‌نشینی قریب‌الوقوع نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه را در سایه ادامه حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا تکذیب کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

یمنی‌ها موشک مافوق صوت آزمایش کردند

عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن،

جدیدترین هدف مقاومت عراق فرودگاه بن گوریون در قلب تل‌آویو

فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.