سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / طرح جدید دولت برای حمایت از مادران باردار و دارای کودک تا 5 سال

طرح جدید دولت برای حمایت از مادران باردار و دارای کودک تا 5 سال

معاون وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی از طرح جدید حمایت از مادران باردار و دارای کودک تا 5 سال با همکاری کمیته امداد، ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان خبرداد.

علیرضا عسگریان در مورد طرح دولت برای حمایت از مادران باردار،‌گفت:  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مکلف است با معرفی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و بنیاد مستضعفان، مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال را که بر اساس آزمون وسع، نیازمند حمایت باشند، را شناسایی کرده و خدمات سبد تغذیه رایگان و بسته بهداشتی رایگان را به آنها به صورت ماهانه اختصاص دهد.

وی گفت: به منظور حمایت از بخشی از جامع هدف مادران، تفاهمنامه ای فی مابین وزارت تعاون و بنیاد کرامت رضوی منعقد شد. در همین راستا مادران باردار و شیرده ( دارای فرزند زیر ۲ سال) در دهک اول درآمدی در ۸ استان کم برخوردار و با نرخ باروری زیر ۲.۵ درصد از جمله کهگلویه و بویر احمد، لرستان، ایلام، گلستان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، هرمزگان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد، مادران مشمول طرح حمایت حدود ۲۲ هزار نفر بوده که دارای فرزند شیر خوار ( زیر ۲ سال) هستند که می‌توانند از سبد غذایی مورد تایید وزارت بهداشت که مشتمل بر لبنیات، پروتئین، حبوبات و غلات است تا مبلغ ۴۰۰ هزارتومان به صورت رایگان ماهانه خرید کنند. برای مادران مشمول طرح، پیامک ارسال خواهد شد.

عسگریان در مورد زمان اجرای طرح مادران،‌گفت: ان شاالله دوشنبه ۴ دی ماه 1402 اعتبار در حساب سرپرست خانوار مادران مشمول شارژ شده و از روز سه شنبه قابل بهره برداری و خرید است که به صورت ماهانه تا ۶ ماه پرداخت می‌شود. امکان خرید اقلام مورد تایید از طریق تمام فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ در دسترس قراردارد.

به گفته عسگریان، اگر خانواده‌ای شارژ اولیه را خرید نکند، ماه بعد شارژ مجدد انجام نشده و صرفا شارژ اولیه در حساب باقی می‌ماند.همچنین با همکاری بنیاد پانزده خرداد ستاد اجرایی فرمان امام خمینی، در قالب این طرح بسته‌های بهداشتی و پوشاک رایگان نیز به این مادران داده خواهد.

عسگریان در مورد حمایت از کودکان زیر 5 سال در مناطق محروم نیز گفت: برنامه رفع سوء تغذیه کودکان زیر 5 سال در راستای تأمین امنیت غذایی کودکان به عنوان قشری که کمتر صدایشان شنیده می‌شود برای اولین بار در دولت مردمی سیزدهم توسط وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی اجرا شد.

وی گفت: از زمان ابتدای بارداری و تشکیل نطفه تا قبل از پایان 5 سالگی (که بیش از 90 درصد مغز کودک در همین زمان تشکیل می‌شود) فرصت طلایی حمایت غذایی از کودکان است. چنانچه سوء‌تغذیه در این زمان طلایی حل نشود، منجر به بروز آسیب جدی به مغز، معلولیت و تدوام چرخه فقر و فقر بین نسلی می‌شود، لذا در راستای تحقق وعده‌های دولت سیزدهم برای اولین بار اعتبار 13 هزار و 580 میلیارد ریالی برای اجرای «برنامه رفع سوءتغذیه کودکان» به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده است.

معاون وزیر تعاون یادآور شد، در اجرای برنامه حمایت از نوزادان، در گام اول کودکان زیر پنج سال، از طریق پایش شاخص‌های تن‌سنجی کودک (اندازه گیری قد و وزن و مقایسه با منحنی‌های رشد) در پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت به منظور کاهش و رفع سوء تغذیه(لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی) پس از جمع‌بندی داده‌ها از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، توسط وزارت بهداشت شناسایی و ۱۴۰ هزار کودک مبتلا به سو تغذیه به وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی معرفی شده و پس از بررسی استحقاق‌سنجی خانوار از طریق آزمون وسع پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، ۱۲۳ هزار و ۵۷۸ کودک دارای سو تغذیه در خانوارهای دهک درآمدی ۱ تا ۷ مشمول برنامه رفع سوءتغذیه کودکان قرار گرفتند.

به گفته عسگریان، در گام دوم تعداد این کودکان با پایش مجدد وزارت بهداشت از حدود ۱۵۰ هزار کودک معرفی شده، به حدود ۱۳۵ هزار کودک رسیده است که در دهک ۱ تا ۷ قراردارند.

وی ادامه داد، حساب سرپرستان خانوار دارای کودک زیر 5 سال مبتلا به سوء تغذیه در دهک‌های یک تا هفت درآمدی در قالب سبد غذایی مشتمل بر اقلام مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل (۱۶ قلم کالا)، برای دهک‌های درآمدی یک تا پنج، یک میلیون تومان و برای دهک‌های درآمدی شش و هفت، اعتبار 600 هزار تومان در ماه شارژ خواهد شد که از طریق فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی برای خرید اقلام مورد نظر قابل استفاده خواهد بود.

معاون وزیر تعاون تصریح کرد: اقلام سبد مورد تایید شامل لبنیات، پروتئین، غلات، حبوبات، مغزی جات، سبزیجات و میوه هستند. در صورتی که خانواری از شارژ مرحله اول خرید نکرده است، مرحله بعد شارژ نشده و فقط همان شارژ اولیه در حساب می‌ماند، لذا در این مرحله که دو ماه از زمان اجرا گذشته است، خانواری که تا روز شارژ مجدد از اعتبار خرید نکرده باشند، مجدد شارژ نخواهند شد.

عسگریان این را هم عنوان کرد، در روز دوشنبه 4 دیماه جاری شارژ اعتبار کودکان مشمول به حساب سرپرست خانوار ایشان انجام خواهد شد و همزمان پیامک به شماره تماس متصل به حساب سرپرست خانوار ارسال می‌شود و از روز سه شنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۲ قابل بهره برداری و خرید از شارژ اعتبار انجام شده است.

وی ادامه داد، در این دوره، دو مرحله شارژ (۲ برابر مبلغ مورد نظر براساس وسع سنجی) به حساب سرپرستان خانوار شارژ می‌شود که یک ماه مهلت استفاده از این شارژ اعتبار وجود دارد.

پایان پیام/

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بدون تعارف با بانوی کارشناس اورژانس که ناجی جان نوزاد تازه متولد شد

کارشناس اورژانس بابل

شهادت بیش از ۱۳ هزار کودک در تجاوزات اسرائیل به غزه/ وضعیت کودکان فاجعه‌بار است

وضعیت فاجعه‌بار کودکان غزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.