سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / عدالت آمریکایی ؛ سیاه‌پوستی که 48 سال بی‌گناه در زندان بود!

عدالت آمریکایی ؛ سیاه‌پوستی که 48 سال بی‌گناه در زندان بود!

«گلین سیمونز» سیاه‌پوست بعد از آن که 48 سال از عمر خود را بی‌گناه در زندان‌های آمریکا سپری کرد در سن 71 سالگی از زندان آزاد شد.

در آمریکا برای مجرم بودن کافی است فرد سیاه‌پوست یا رنگین‌پوست باشد. مطالعات نشان می‌دهد که سیاه‌پوستان آمریکایی همچنان بیش از هر گروه دیگری بر اثر خشونت پلیس جان خود را از دست می‌دهند و احتمال این که به دست پلیس کشته شوند، ۳.۵ برابر بیشتر از سفیدپوستان آمریکایی است. به نوشته «گاردین» در مجموع، «سیستم ملی آمار» آمریکا تقریباً ۶۰ درصد از تمام برخوردهای مرگبار پلیس با سیاه‌پوستان را نادرست طبقه‌بندی کرده است. از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیشتر زندانیان آمریکا را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند و احتمال این که یک سیاه‌پوست بی‌گناه دستگیر، محاکمه و به زندان محکوم شود بسیار بیشتر از زندانیان سفید‌پوست است. در همین راستا یک زندانی سیاه‌پوست آمریکایی بعد از این که 48 سال از عمر خود را بی‌گناه در زندان سپری کرد آزاد شد. به گزارش فارس، «گلین سیمونز» ۷۱ ساله سه‌شنبه گذشته بی‌گناه شناخته شد. «امی پالمبو»، قاضی ناحیه اوکلاهما (مرکز ایالت اوکلاهما آمریکا) در حکمی اعلام کرد این دادگاه بر اساس شواهد روشن و متقاعدکننده متوجه شده که جرمی که «سیمونز» به آن محکوم و به خاطر آن زندانی شده، توسط او انجام نشده بود. «سیمونز» ۴۸ سال و یک ماه و ۱۸ روز از زمان محکومیت خود را سپری کرد که او را به طولانی‌ترین زندانی آمریکایی تبرئه شده تبدیل کرده است. این حکم در حالی بوده که سیمونز بر بی‌گناهی خود تاکید داشته و گفته بود در زمان قتل «کارولین یو راجرز» در سال ۱۹۷۴ در لوئیزیانا بوده است.  به گزارش فارس، او و «دان رابرتز» متهم به شراکت در این قتل هر دو در سال ۱۹۷۵ محکوم شدند و در ابتدا حکم آن‌ها اعدام بود. محکومیت آن‌ها در سال ۱۹۷۷ بعد از احکام دادگاه عالی آمریکا در ارتباط با مجازات اعدام، به حبس ابد تبدیل شد. «رابرتز» در سال ۲۰۰۸ به صورت مشروط آزاد شد.

بر اساس این گزارش، قاضی پالمبو در ماه ژوئیه(تیر) دستور محاکمه جدید برای سیمونز صادر کرد؛ این دستور بعد از آن بود که دادستان منطقه گفت دادستان‌ها در ارائه شواهد و مدارک این پرونده از جمله گزارش پلیس که نشان می‌داد یک شاهد عینی ممکن است مظنونان دیگری را در این پرونده شناسایی کرده باشد، کوتاهی کرده‌اند.  وکیل مدافع «سیمونز»، گفت این حکم موکلش را واجد شرایط دریافت ۱۷۵ هزار دلار غرامت از ایالت اوکلاهما در ازای محکومیت اشتباه می‌کند و همچنین راه را برای شکایت فدرال علیه اوکلاهما سیتی و مجریان قانون دخیل در بازداشت و محکومیت سیمونز باز می‌کند. وی با این حال گفت دریافت غرامت قطعی نیست و احتمالا این موضوع سال‌ها طول خواهد کشید. وکیل سیمونز افزود او در حال حاضر با کمک‌های مالی زندگی خود را می‌گذراند و این در حالی است که به دلیل ابتلا به سرطان که بعد از آزادی‌اش تشخیص داده شده، تحت مداوا قرار دارد.

تبرئه 3 افسر پلیس

همزمان با تبریه این مرد سیاه‌پوست هیئت منصفه دادگاه واشنگتن هم ۳ افسر ایالتی متهم به قتل خشونت‌آمیز یک مرد سیاه‌پوست را از اتهام قتل عمد تبرئه و به قتل درجه دو محکوم کرد.

نقل از آسوشیتدپرس، هیئت منصفه، روز پنج‌شنبه سه افسر پلیس ایالت واشنگتن را در مورد مرگ «مانوئل الیس» در سال ۲۰۲۰، مرد سیاه‌پوستی که در پیاده‌روی «تاکوما» مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، از تمام اتهامات جنائی تبرئه کرد.

بر اساس این گزارش دو تن از افسران، «متیو کالینز» ۴۰ ساله و «کریستوفر بربنک» ۳۸ ساله، به قتل درجه دوم و قتل غیرعمد متهم شدند و «تیموتی رانکین»، ۳۴ ساله، به قتل غیرعمد متهم شد. وکلای آنها استدلال کردند که الیس بر اثر مقدار قابل توجهی از «مت‌آمفتامین» که در بدنش وجود داشت و همچنین یک بیماری قلبی جان خود را از دست داده است و نه به خاطر اقدامات افسران پلیس.

به این ترتیب هیئت منصفه این سه نفر را در همه موارد بی‌گناه تشخیص داد. بر اساس این گزارش «الیس» در اواخر ۳ مارس ۲۰۲۰ (13 اسفند 1398) هنگام بازگشت به خانه، وقتی از کنار یک خودروی گشتی که پشت چراغ قرمز ایستاده بود رد شد با کالینز و بربنک درگیر شد.

افسران پلیس ادعا کردند که الیس را دیدند که سعی داشت درب خودروی عبوری را در تقاطع باز کند و زمانی که آنها سعی کردند از او در مورد این رفتار سؤال کنند، به نیروهای پلیس پرخاش کرد. اما سه شاهدی که شهادت دادند گفتند که چنین چیزی را ندیده‌اند و گزارش کردند که ندیده‌اند الیس تلاش کند ضربه بزند یا کاری انجام دهد که افسران را تحریک کند.

پس از مکالمه کوتاهی بین الیس و افسران که هر دو سفیدپوست به نظر می‌رسید، بربنک در ماشین را باز کرد و الیس را به زمین زد. ویدئویی ضبط شده که الیس افسران را با عنوان «آقا» خطاب می‌کند در حالی که به آنها می‌گوید نمی‌تواند نفس بکشد. شنیده می‌شود که یکی از افسران پاسخ می‌دهد: «خفه شو، مرد.»

اعلام ورشکستگی رودی جولیانی

خبر دیگر از آمریکا این که «رودی جولیانی» وکیل سابق و دوست قدیمی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از آنکه به جرم تهمت و افترا به پرداخت ۱۵۰ میلیون دلار جریمه محکوم شد، اعلام ورشکستگی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از سی‌ان‌ان، جولیانی روز پنج‌شنبه به وقت محلی تنها چند روز پس از آن که هیئت منصفه یک دادگاه وی را به پرداخت نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار به ۲ کارمند سابق ستاد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در ایالت جورجیا محکوم کرد، درخواست ورشکستگی خود را به دادگاه فدرال نیویورک ارائه کرد. وکیل سابق ترامپ در جریان انتخابات ۲۰۲۰ به این ۲ کارمند تهمت زده بود که آرای انتخاباتی را دستکاری و نتیجه رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات جورجیا را به نفع جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تغییر داده‌اند. جولیانی در درخواست اعلام ورشکستگی خود به دادگاه فدرال نیویورک، مدعی شده در حالی که ۵۰۰ میلیون دلار بدهی دارد، ارزش تمام دارایی‌های او تنها حدود ۱۰ میلیون دلار است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 قتل یک سیاه‌پوست دیگر درآمریکا زیر زانوی پلیس

قتل وحشیانه «جرج فلوید» وقتل فرانک تایسون آمریکایی در آمریکا

تجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا

بازداشت اساتید و دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.