سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار /  پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

بعد از این که آمریکا مجبور شد نیروهای خود را از کشور آفریقایی «نیجر» خارج کند، از چاد نیز خبر رسیده است، این کشور نیز نظامیان آمریکایی را نمی‌خواهد.

جایگاه آمریکا، فرانسه و به طور کلی غرب در قاره آفریقا رو به افول است. این قاره طی سال‌های اخیر شاهد انقلاب‌های گسترده ضد استعماری بوده است و کشورهای این منطقه یکی پس از دیگری قراردادهای استعماری خود را با آمریکا و البته فرانسه باطل کرده و نظامیان این دو کشور را اخراج کرده‌اند. همین هفته گذشته بود که رسانه‌ها اعلام کردند: «نیجر» در غرب آفریقا که سال گذشته شاهد ناآرامی‌های ضد غربی بود، تصمیم گرفته است به قرارداد نظامی خود با آمریکا پایان داده و آنها را اخراج کند. پس از آن اعلام شد که واشنگتن طی چند ماه آینده بیش از ۱۰۰۰ نظامی خود را از این کشور خارج می‌کند. پولیتیکو در گزارشی با اشاره به خروج نیروهای آمریکا از نیجر نوشته بود: «راهبرد بایدن در آفریقا شکست خورده است و در مقابل روسیه در حال گسترش روابط خود با کشورهای این قاره است.»

حالا از چاد، دیگر کشور آفریقایی خبر رسیده است که، نظامیان آمریکا قرار است از آن هم خارج شوند. وبگاه «هیل» طی گزارشی در این‌باره نوشته است: «نظامیان ایالات‌متحده پس از وخامت روابط با چاد، قرار است از این کشور آفریقایی خارج شوند.» هفته گذشته اعلام شده بود، دولت چاد نامه‌ای تهدیدآمیز را به وزارت دفاع آمریکا مبنی بر خاتمه توافق امنیتی ارسال کرده است. در این نامه مقامات چاد تهدید کردند «توافقنامه وضعیت نیروها» موسوم به SOFA را که طبق شرایط و قوانین به پرسنل نظامی آمریکا اجازه حضور می‌دهد، لغو خواهد کرد. تعداد دقیق نیروهای آمریکایی در چاد اعلام نمی‌شود اما یکی از مقامات آمریکایی مدعی شده حدود ۱۰۰ نظامی آمریکا در این کشور آفریقایی مستقر هستند. «سی‌ان‌ان» هم در این‌باره گزارش داده است که این اقدام چاد در یک دوران بحرانی برای منافع آمریکا در آفریقا انجام می‌شود و همزمان مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که نفوذ روسیه در سرتاسر قاره آفریقا در حال گسترش است. «ژنرال مایکل لانگلی» فرمانده فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا (آفریکام) پیش‌تر خطاب به کمیته نیروهای مسلح سنا گفته بود: «روسیه با سرعت بالا تلاش می‌کند کنترل آفریقای مرکزی و همچنین منطقه ساحل را به دست گیرد. تعدادی از کشورها در نقطه اوج تسخیر توسط فدراسیون روسیه هستند زیرا آنها برخی از روایات دروغین خود را در سراسر لیبی و مغرب پخش می‌کنند.» همزمان با این گزارش‌ها دیروز رسانه‌ها اعلام کردند: در ماه‌های اخیر و در تقابل با آمریکا و برخی متحدان این کشور، بخش قابل‌توجهی از تجهیزات نظامی روسیه به بندر مهمی در شمال‌شرقی لیبی منتقل شده است.

چین در آفریقا هم آمریکا را کنار زد

وقتی خبری راجع به خروج نیروهای مسلح کشوری مثل آمریکا یا فرانسه از یکی از کشورهای آفریقایی منتشر می‌شود، ذهن‌ها به سمت جایگزین کشورها در این قاره سیاه می‌رود و غالباً نیز روسیه به عنوان کشور جایگزین مطرح می‌شود. اما بررسی‌ها می‌دهد، چین نیز در این حوزه پیشتاز است و در کنار روسیه، از فرصت اخراج آمریکایی‌ها نهایت بهره‌برداری را می‌کند. طبق نظرسنجی جهانی مؤسسه آمریکایی گالوپ، واشنگتن دیگر مؤثرترین بازیگر در قاره آفریقا نیست و چین توانسته است جایگاه آمریکا به عنوان «قدرت اول جهانی در قاره سیاه» را به خود اختصاص دهد. در نظرسنجی گالوپ، نظر مردم 36 کشور آفریقایی درباره چهار قدرت جهانی (آمریکا، چین، روسیه و آلمان) پرسیده شد. طبق این نظرسنجی، چین توانست جایگاه آمریکا به عنوان موثرترین قدرت جهانی در قاره آفریقا را بگیرد. آن‌طور که فارس از این مؤسسه آمریکایی نقل قول کرده است، بهبود جایگاه چین در آفریقا به دلیل «افزایش سرمایه‌گذاری» پکن در این قاره است و هم‌اکنون، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقا است. در این نظرسنجی، روسیه 42درصد آراء را به دست آورده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طنز/ این چه حرفیه؟!

بایدن و بقیه مقامات آمریکایی به دروغ ادعا کرده اند آمریکا با نسل‌کشی مخالف است

اگر غفلت کنید بعد از اسرائیل، نوبت شماست!

آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا حامیان اصلی رژیم جنایتکار اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.