سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / چرا روحانی نتوانست هواپیما وارد کند؟

چرا روحانی نتوانست هواپیما وارد کند؟

حسن روحانی در دیدار با تحریریه روزنامه اعتماد، عدم موفقیت در تحقق وعده خود مبنی بر واردات 200 فروند هواپیما را به گردن دیگران انداخت.

 ،حسن روحانی در دیدار با اعضای تحریریه روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد گفت: «برجام در ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۴ اجرایی شد. من بهمن‌ماه به فرانسه رفتم و با ایرباس قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما بستیم…موضوعی که گفتم این بود که ایرباس برای خرید هواپیماهایش برای ما تأمین اعتبار کند. مدیرعامل ایرباس گفت ما در تاریخ ایرباس چنین کاری نکرده‌ایم؛ ولی درنهایت به من گفت برای شما این کار را می‌کنیم و به شما اعتبار می‌دهیم. البته ما از منبع دیگری تأمین اعتبار کردیم ولی ایرباس حاضر بود سرمایه‌گذاری کند ما هواپیما بخریم. بعد در داخل مسائل شروع شد.

یکی گفت ما اتوبوس می‌خواهیم، هواپیما نمی‌خواهیم. یکی گفت هواپیمای کاغذی خریده‌اند. در مجلس گفتند ما به دولت بودجه خرید هواپیما نمی‌دهیم.

گفتم ما اصلاً از شما بودجه نمی‌خواهیم. هواپیمای جدید خودش پول خریدش را درمی‌آورد.

۱۰۰ فروند با شرکت ایرباس قرارداد بستیم. ۱۰۰ فروند هم با بوئینگ قرارداد بستیم. ۲۰۰ فروند هواپیما وارد این کشور می‌شد با تکنولوژی‌اش. البته ترامپ که آمد همه این‌ها به هم خورد و کلاً ۱۶ فروند هواپیما وارد کشور شد.»

بر اساس این صحبت‌ها، بالاخره مشخص نشد که روحانی اعتبار خرید هواپیما را تأمین کرده بود یا قصد داشت بعد از خرید، آن را تأمین کند. مجلس با عدم تأمین اعتبار مانع واردات شد یا اصلاً ایرباس آن را تأمین کرد!

روحانی با وجود آنکه مدعی شد مدیرعامل ایرباس به او گفته است کاری خواهد کرد که در تاریخ ایرباس انجام نشده و از آن روز تا سال 1400، حدود 6 سال برای واردات 200 فروند هواپیما فرصت داشت، درنهایت عدم موفقیت را به گردن دیگران انداخت.

گویا بازی رسانه‌ای «من هیچ کاره‌ام»، برای فرار از پذیرش فجایع 8 ساله دولت روحانی، هنوز ادامه دارد.به گزارش ایسنا، از قرارداد خرید 100 هواپیما از ایرباس، درنهایت تنها 3 هواپیما وارد شد.

با این حال، روزنامه دولت در سال 95 مدعی شد که برجام، ناوگان هواپیمایی ایران را نو کرد!

روحانی همچنین در صحبت‌های خود گفت: «بحث این بود که ۳۰۰-۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه بیاوریم به ایران. برجام که فقط این نبود ما برویم چیزی امضا کنیم، تمام شود. ما به دنبال برجام می‌خواستیم سرمایه وارد کنیم.»برای اینکه بدانیم برجام قرار بود چه کاری انجام دهد، به صحبت‌های روحانی بعد از امضای برجام در سال 94 رجوع می‌کنیم که گفته بود: «امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی و اشاعه‌ای هم لغو خواهد شد.

تمام تحریم‌های مالی، تمام تحریم‌های بانکی و تمام تحریم‌های اقتصادی، به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.»

جدای از عدم موفقیت روحانی در واردات هواپیما، باید از او سؤال شود که 300 میلیارد دلار سرمایه‌ای که قرار بود با برجام به کشور وارد شود، به کجا رسید؟

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

روحانی ۲۰ دقیقه هم برای رتبه‌بندی معلمان وقت نگذاشت

سید محمد بطحائی وزیر اسبق آموزش و پرورش

در انتخابات خبرگان هم حساب‌شده من را رد کردند

ردصلاحیت حسن کلید غربگدا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.