سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار /  قتل یک سیاه‌پوست دیگر درآمریکا زیر زانوی پلیس

 قتل یک سیاه‌پوست دیگر درآمریکا زیر زانوی پلیس

با گذشت بیش از چهار سال از قتل وحشیانه «جرج فلوید» در آمریکا، این‌بار ماموران پلیس ایالت اوهایو یک سیاه‌پوست دیگر را به همان روش یعنی فشار بر گردن کُشتند.

سیاه‌پوستان آمریکایی امید زیادی به پایان نژادپرستی در کشورشان ندارند. شاید با قتل «جرج فلوید» در سال 2020 میلادی و آغاز جنبش سراسری و پر از خشم «جان سیاهان مهم است» در این کشور، سیاه‌پوستان اندک امیدی در دل می‌پروراندند که در پی این اعتراض‌های گسترده تغییراتی در سیستم نژادپرست پلیس آمریکا شکل بگیرد، غافل از این که نژادپرستی پلیس در این کشور تابعی از نژادپرستی کل سیستم است. این را ما نمی‌گوییم، داده‌های رسمی همین کشور می‌گویند.

براساس این داده‌ها، در زمان فعلی که بیش از 4 سال از مرگ جرج فلوید می‌گذرد، وضعیت تبعیض، بی‌عدالتی و وحشی‌گری علیه جامعه سیاه‌پوستان آمریکا بیشتر هم شده است. داده‌های مرکز «ترسیم خشونت پلیس» نشان می‌دهند از زمان به قتل رسیدن جرج فلوید، قتل سیاه‌پوستان از جانب افسران پلیس آمریکا سالانه با رشد تصاعدی همراه بوده است. همین گزارش نشان می‌دهد که میزان محکوم شدن افسران پلیس آمریکا در سایه قتل‌های ارتکابی به «شکل استثنایی» ناچیز بوده تا آنجا که در ۹۸.۱درصد موارد، پلیس‌هایی که در این کشور اقدام به قتل یک سیاه‌پوست کرده‌اند، تبرئه شده‌اند! به عبارتی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، افسران پلیس آمریکا تنها در ارتباط با سه پرونده قتل سیاه‌پوستان متهم و محکوم شناخته شدند. براساس داده‌های پایگاه «ترسیم خشونت پلیس» آمریکا، در یک بازه زمانی ۱۰ساله، افراد سیاه‌پوست 3 برابر بیشتر از افراد سایر تیره‌ها در تیررس گلوله‌های پلیس آمریکا قرار گرفته‌اند!

جنایتی دیگر

بعد از گذشت 4 سال از قتل ناجوانمردانه «جرج فلوید» در مینیاپولیس، این‌بار خبر رسیده است که پلیس آمریکا در جنایت مشابه دیگری یک سیاه‌پوست را با روش فشار بر گردن در ایالت اوهایو کشته است. «نمی‌توانم نفس بکشم» آخرین جمله «فرانک تایسون» آمریکایی و 53ساله بود که با خشونت ماموران پلیس اوهایو و استفاده یکی از آنها از روش «زانو روی گردن» جان داد. انتشار فیلم دوربین‌های چسبیده به بدن ماموران اداره پلیس کانتون در ایالت اوهایو درباره نحوه دستگیر کردن این سیاه‌پوست، گویای همه‌چیز است. این فیلم که مربوط به درگیری مرگبار هجدهم آوریل (30 فروردین) است، لحظات درگیری پلیس با فرانک تایسون 53ساله را نشان می‌دهد.

در این فیلم 36 دقیقه‌ای، دیده می‌شود که ماموران پلیس شهر کانتون، از صحنه تصادف یک خودرو با تیر برق دیدن می‌کنند. یکی از رهگذران، به پلیس می‌گوید که راننده، داخل یک مغازه مشروب‌فروشی است. به محض ورود ماموران پلیس و برخورد آنها با تایسون، زد و خورد بین آنها شروع می‌شود. حین این درگیری، این شهروند سیاه‌پوست به دیگر حضار فریاد می‌زند که «آنها می‌خواهند مرا بکشند» و همچنین می‌گوید «به کلانتر خبر دهید». ماموران پلیس نیز به زور این سیاه‌پوست را به زمین می‌اندازند و همزمان یکی از ماموران، با گذاشتن زانوی پشت گردن سیاه‌پوست نگون‌بخت، آن‌قدر فشار می‌دهد که قربانی جان می‌دهد!

تایسون در آخرین جملاتی که قبل از بیهوش شدن به زبان می‌آورد، درست مثل جرج فلوید چندبار می‌گوید «نمی‌توانم نفش بکشم» اما مامور پلیس در جواب می‌گوید «حال تو خوب است». پس مدتی دیگر صدایی از تایسون شنیده نمی‌شود و ماموران پلیس بی‌توجه به او در حال صحبت با افراد حاضر در فروشگاه می‌شوند.

بر اساس این گزارش «تایسون» 6 دقیقه بدون حرکت روی زمین افتاده است تا در نهایت ماموران پلیس به سراغش می‌روند و یکی از آنها خطاب به همکارش می‌گوید: «حالش خوبه؟ نبضش می‌زنه؟» برخی منابع گفته‌اند که تایسون پس از انتقال به بیمارستان، جان می‌دهد اما «رویترز» در گزارش خود می‌گوید «نمی‌توانیم این موضوع را تایید کنیم». مقام‌های آمریکا هنوز توضیح رسمی درباره علت مرگ این شهروند سیاه‌پوست ارائه نداده‌اند. اداره پلیس کانتون نام دو مامور پلیس درگیر در این ماجرای مرگبار را منتشر کرده است. به گفته این اداره، «بو اشونگ» و «کامدن بورچ» در این ماجرا دست داشتند و هر دو به مرخصی فرستاده شدند تا تحقیقات در این‌باره انجام گیرد!

ماجرای خودکشی بایدن!

خبر دیگر از آمریکا این که بایدن رئیس‌جمهور حواس‌پرت آمریکا که این روزها به خاطر گاف‌هایش حسابی مورد توجه رسانه‌های دنیا قرار دارد، در مصاحبه‌ای جدید جنجال تازه‌ای آفرید و از سوابق خود درباره اعتیاد به الکل و افسردگی سخن گفت. رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با یک برنامه رادیویی فاش کرد که در گذشته به سبب مرگ همسر اولش، «نیلیا» و دختر ۱۳ماهه‌اش «نائومی»، دچار افسردگی و افکار روانپریشانه همچون خودکشی و اعتیاد به مشروبات الکلی شده بود.

ایسنا در این‌باره به نقل از پایگاه اینترنتی «هیل» نوشته است، بایدن در این مصاحبه که عمدتاً با موضوع اتفاقات زندگی شخصی و دوره ریاست‌جمهوری او برگزار شد، درباره افکار خود پس از مرگ آنها که در ۱۹۷۲ رخ داد، گفت: «می‌نشستم و به این فکر می‌کردم که فقط مشروب بخورم و معتاد به الکل شوم… برای اینکه خودکشی کنید لازم نیست دیوانه باشید.

من به این فکر می‌کردم که به پل یادبود دلاوِیر بروم و از آنجا به پایین بپرم.» نشریه انگلیسی «سان» اخیراً با استناد به یک نظرسنجی تازه نوشته بود: بسیاری از رای‌دهنگان آمریکایی نگرانند که

«جو بایدن» پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در صورت پیروزی مجدد در دور بعدی انتخابات، نتواند دوران ریاست‌جمهوری چهارساله‌اش را طی کند و پیش از تمام شدن این 4 سال، فوت کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمایت از نمازگزاران در تحصن های دانشجویی آمریکا

ويدئو/ بگذارید نماز بخوانند

آیت الله عاملی امام جمعه اردبیل: قیام دانشگاه های آمریکا را باید به فال نیک گرفت

طوفانُ الاقصی به یک طوفانِ جهانی تبدیل شد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.