سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / فصل شکار مرکاوا؛ 221‌ تانک و نفربر اسرائیل تاکنون نابود شده است

فصل شکار مرکاوا؛ 221‌ تانک و نفربر اسرائیل تاکنون نابود شده است

آماري كه از خسارت تجهيزات جنگي ارتش رژيم صهيونيستي در جريان نبرد زميني غزه منتشر شده، اوج شكست و هزينه سنگين جنگ براي صهيونيست‌ها را نشان مي‌دهد. نيروهاي قسام اعلام كرده‌اند كه صهيونيست‌ها تا كنون در 10 روز نبرد زميني،‌ حدود 121 خودروی زرهی (شامل نفربر و بولدوزر) و بیش از 100‌تانک مركاوا را از دست داده‌اند. به عبارت ديگر ارتش اشغالگر در نوار غزه در هر روز، 22‌تانك و خودرو زرهي خود را از دست مي‌دهد و اگر جنگ زميني ادامه يابد اين آمار به هزاران مورد هم خواهد رسيد.
استراتژي «چمن زني»، نام استراتژي رژيم صهيونيستي از سال 2007 عليه نوار غزه بوده است. بر مبناي اين استراتژي رژيم صهيونيستي همواره از طريق اعمال محاصره شديد اقتصادي از زمين و دريا و هوا تلاش داشته از افزايش قدرت نيروهاي فلسطيني حماس و ساير گروه‌هاي مقاومت در نوار غزه جلوگيري كند و اجازه ندهد كه اين گروه‌ها به رشد و بالندگي برسند. «استرات‍ژي چمن زني» به معناي نابودي طرف مقابل نيست، بلكه به معناي ضعيف نگه داشتن آن است و تل‌آويو در همه سال‌هاي گذشته تصور داشت كه توانسته گروه‌هاي مقاومت فلسطيني را در نوار غزه با تكيه بر استراتژي چمن زني (اعمال محاصره شديد و بمباران مقطعي) ضعيف نگه دارد. «رافائل اس کوهن»، مدیر برنامه استراتژی و دکترین انديشكده رند در يادداشتي تحليلي، استراتژي چمن زني تل‌آويو عليه نوار غزه را مورد بررسي قرار داده است. با اين حال آنچه مشخص است، عمليات طوفان الاقصي در ماه گذشته نشان داد كه همه برنامه‌ريزي‌هاي تل‌آويو درباره غزه با شكست رو‌به‌رو شده است. ورود موفق نيروهاي حماس به استان‌هاي جنوبي اشغالي و كسب بيش از 200 اسير و تحميل صدها تلفات به نظاميان صهيونيست در جريان عميات ماه گذشته طوفان الاقصي نشان داد كه نيروهاي مسلح فلسطيني حماس و جهاد اسلامي توانسته‌اند در شرايط محاصره همه‌جانبه بر توان نظامي و لجستيكي خود بيافزايند و فراتر از آن توازن استراتژيك در برابر ارتش رژيم صهيونيستي را به نفع خود تغيير دهند. حمله حماس فقط یک شکست اطلاعاتی و عملیاتی براي تل‌آويو نبود، بلکه یک شکست استراتژیک گسترده‌تر براي صهيونيست‌ها بود.
ببینید | لحظه شکار تانک مرکاوا اسرائیل توسط نیروهای مقاومت - خبرآنلاین
اكنون نيز كه ارتش رژيم صهيونيستي با حمايت همه‌جانبه نيروهاي آمريكايي و ساير كشورهاي غربي مانند آلمان و انگليس عمليات زميني خود در نوار غزه را دنبال مي‌كند، بسياري گفته‌اند كه صهيونيست‌ها در اين عمليات با شكست مواجه خواهند شد. واشنگتن پست در گزارشي گفته است كه برخلاف خوش‌بيني سياستمداران تل‌آويو، اما نيروهاي ارتش در غزه در يك جهنم گرفتار شده‌اند و نشانه اين جهنم كشته شدن حدود 40 نظامي در غزه در كمتر از 10 روز گذشته است. يعني در عمليات زميني غزه، ارتش رژيم صهيونيستي هر روز چهار نيروي خود را از دست مي‌دهد. روزنامه عبری ‌هاآرتص نيز درباره دشواري جنگ زميني در غزه به تونل‌های حماس اشاره كرده كه بسياري از آنها براي نظاميان تل‌آويو ناشناخته باقي مانده است. آماري هم كه از آسيب‌ديدگي تجهيزات جنگي ارتش رژيم صهيونيستي در جريان نبرد زميني غزه منتشر شده، اوج شكست و هزينه سنگين جنگ براي صهيونيست‌ها را نشان مي‌دهد. براساس آماري كه نيروهاي قسام اعلام كرده‌اند؛ صهيونيست‌ها تاكنون در 10 روز نبرد زميني‌، حدود 121 خودروی زرهی (شامل نفربر و بولدوزر) و بیش از 100‌تانک مركاوا را از دست داده‌اند. مجموع اين آمار بيانگر آن است كه رژيم صهيونيستي در 10 روز گذشته 221‌تانك و خودروي زرهي را از داده است. به عبارت ديگر ارتش اشغالگر در نوار غزه در هر روز، 22‌تانك و خودرو زرهي را از دست مي‌دهد و اگر جنگ زميني ادامه يابد اين آمار به هزاران مورد هم مي‌رسد. از همين رو نيز با توجه به حجم زياد از دست دادن ‌تانك و خودرو زرهي، منابع عبري زبان مانند جروزالم پست فاش كردند كه ارتش ناگزير شده كه‌تانك‌هاي اسقاطي را كه قرار بوده اوراق شوند، بارديگر به ميدان جنگ بياورد، چون حجم از دست دادن تجهيزات نظامي ارتش در غزه بسيار زياد است. همچنين به نظر مي‌رسد كه صهيونيست‌ها در ميدان جنگ غزه با كمبود تجهيزات نظامي مواجه شده‌اند و سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل گزارش داد که تل‌آویو از ایالات متحده آمریکا خواسته ۲۰۰ پهپاد انتحاری از نوع سویچ بلید ۶۰۰ به این رژیم بفروشد. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده است كه از آغاز نبرد
طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته، 7262 اسرائیلی زخمی شدند که حال 51 نفر از آنها وخیم است. اين در حالي كه تعداد تلفات رسمي صهيونيست‌ها نيز از 1500 نفر بيشتر شده است.
صهيونيست‌ها چه تجهيزاتي از دست داده‌اند؟
ظهر ديروز، گردان‌های قسام اعلام کرد که از صبح تا ظهر حداقل 15 خودروی زره‌پوش اشغالگران اسرائیلی (شامل 13‌تانک، دو نفربر و یک خودروی زرهی دیگر) را در محورهای مختلف نبرد با صهیونیست‌ها در نوار غزه منهدم کرده است. اين حجم بالاي خسارت براي ارتش اشغالگر فقط در نصف روز بوده است. در عين حال، آمار كلي خسارت ارتش رژيم صهيونيستي براساس منابع ميداني و بيانيه‌هاي قسام به شرح ذيل است:
100‌تانك مركاوا: مرکاوا كه در زبان عبري به معنای ارابه است، ‌تانک اصلی میدان نبرد در غزه است. حماس برای هدف قرار دادن‌ تانک‌های مرکاوا از نوعی موشک آر پی جی دستکاری شده استفاده مي‌كند که یاسین 105 نام دارد. نسل ۴ مرکاوا‌ تانک‌های اصلاح ‌شده و پیشرفته‌تر از نسل ۳ است که هم‌اکنون در ابعاد وسیع مورد استفادهٔ ارتش در غزه است، اما اين‌تانك‌هاي به اصطلاح پيشرفته تاكنون در برابر آتش راكت‌هاي حماس زمين‌گير شده‌اند.
هامر‌:‌ منابع ميداني تاكنون انهدام حداقل 4 دستگاه خودروي ‌هامر متعلق به ارتش رژيم صهيونيستي را تایید كرده‌اند.
تجهیزات پارازیت‌: ارتش رژيم صهيونيستي همچنين حداقل 77 دستگاه مخابراتي و پارازيتي خود را در نبرد زميني غزه از دست داده است.
خودروهای زرهی شامل نفربر «نمر» و بولدوزر: همچنين انهدام 121 خودرو نمر و بولدوزر در غزه تایید شده است. نفربر نمر، بر اساس شاسی ‌تانک مرکاوا۴ تولید شده است. تا قبل از نبرد اخیر اعتقاد بر اين بود كه اين خودروها نفوذناپذیرند وصهیونیست‌ها خیلی درباره آن بزرگنمايي كرده بودند. اين خودرو زرهي داراي زره چند لایه کامپوزیتی‌، فولادی و قابل تعویض است، اما با وجود اين قابليت‌ها ده‌ها نمونه از آن تاكنون در جنگ زميني غزه نابود شده‌اند.
تجهیزات جنگي حماس
 راکت ضد‌تانک یاسین كه به عنوان قاتل ‌تانك‌هاي پيشرفته مرکاوا ياد مي‌شود و پهپادهای «شهاب» كه در واقع پهپادهای تهاجمی قادر به پرتاب مواد منفجره و نارنجک هستند، از جمله مهم‌ترين تجهيزات جنگي نيروهاي فلسطيني در غزه هستند. پهپاد انتحاری «الزواری» و موشك القسام كه متداول‌ترین آنها با برد ۱۰ کیلومتر است از ديگر تجهيزات نظامي است كه اكنون در اختيار نيروهاي حماس و ساير گروه‌هاي فلسطيني براي مقابله با ارتش اشغالگر در غزه است.
ضرر 7 ميلياردي جنگ
از سوي ديگر، جنگ تاثير اقتصادي بسيار منفي را بر تل‌آويو برجاي گذاشته و خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است كه رژیم صهیونیستی ۷ میلیارد دلار از ذخایر خارجی خود را طی یک ماهی که از جنگ غزه گذشته از دست داده است. ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژيم صهيونيستي نيز گفته است كه نتانیاهو به دلیل ناکامی در دستیابی به امنیت دولتی از نظر روحی نابود شده است.
انزواي بين‌المللي تل‌آويو
جنگ در غزه همچنين رژيم صهيونيستي را در نظام بين‌الملل با يك انزواي بي‌سابقه رو‌به‌رو كرده است. طي يك ماه گذشته، كشورهاي بحرين، چاد، شيلى، كلمبيا، هندوراس،‌ اردن، آفريقاى جنوبى و ‌تركيه ديپلمات‌هايشان را از تل‌آويو فراخواندند و بوليوى نيز از قطع كامل رابطه با تل‌آويو به‌دليل جنايت در غزه خبر داده است. حمايت جهاني از فلسطين و غزه نيز همچنان ادامه دارد و روز گذشته حامیان فلسطین در مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک به خيابان‌ها آمدند. همچنين تظاهرات گسترده در مراکش؛ در حمایت از غزه برگزار شد. در هلند نيز، ایستگاه مرکزی «آمستردام» پايتخت هلند در جريان تظاهرات روز گذشته به تصرف حامیان فلسطین درآمد. يك بوکسور هلندی به نام «ریکو ورهوفن» هم به تازگي پس از کسب عنوان قهرمانی مسابقات جهانی کیک بوکسینگ، به نشانه همدری و حمایت از مردم غزه چند لحظه سکوت را خواستار شد. در كويت نيز، کویتی‌ها در اعتراض به حمایت‌های پاریس از رژیم‌ صهیونیستی در حمله به نوار غزه و کشتار زنان و کودکان فلسطینی، خرید از فروشگاه زنجیره‌ای «کارفور» را تحریم کردند. همچنين «پترا دی ساتر»، معاون نخست‌وزیر بلژیک روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه «نیوسبلاد» خواستار تحریم رژیم صهیونیستی در واکنش به جنایت‌های این رژیم علیه مردم غزه شد.
براساس آمار وزارت بهداشت غزه، تعداد شهداي فلسطيني از زمان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به 10569 شهید رسیده است که 4324 کودک و 2823 زن هستند. همچنين وزیر بهداشت فلسطین تایید كرده است كه حداقل ۱۹۲ نفر از کادر پزشکی و ۳۶ تن دیگر از بین نیروهای امدادی غیرنظامی در بمباران غزه از ۷ اکتبر تاکنون به شهادت رسیدند. روزنامه عبری زبان معاریو نيز اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد حدود
38 هزار ساختمان در سرتاسر نوار غزه از جمله جنوب در حملات ارتش رژیم صهیونیستی خسارت ‌دیده است و این برابر با 13 الی 18 درصد از مجموع ساختمان‌های موجود در این باریکه است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

گنبد آهنین شکار جدید حزب الله لبنان

دو سکوی سامانه گنبد آهنین را در شهرک نظامی

شکار ۸ قلاده صهیونیست توسط این جوان

فلسطینی مبارز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.