سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / با دستور رئیس‌جمهور بورکینافاسو قراردادهای استعماری با فرانسه لغو شد

با دستور رئیس‌جمهور بورکینافاسو قراردادهای استعماری با فرانسه لغو شد

رئیس جمهور آفریقایی «بورکینافاسو» اعلام کرد کشورش چند قرارداد با دولت فرانسه را که تاکنون در قالب استعماری و یکجانبه امضاشده بود، لغو کرده است. به موجب یکی از این قراردادها شرکت‌های فرانسوی مستقر در «بورکینافاسو» به جای دولت این کشور به دولت فرانسه مالیات می‌دادند!

زنگ‌ها برای حذف فرانسه از آفریقا به صدا درآمده است. دولت فرانسه و پارلمان این کشور هم متوجه این تهدید شده اند. تحولات ضد استعماری طی چند سال اخیر موجب شده است که پای فرانسه از مالی و بورکینافاسو کوتاه شود چهار مرداد هم با وقوع کودتای ضد فرانسوی نفوذ پاریس در نیجر به شدت تضعیف شد. دیروز رسانه ها همچنین از «بورکینافاسو» اعلام کردند که دولت این کشور به دستور رئیس جمهور قراردادهای استعماری با فرانسه را لغو کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه مغربی «نورث افریکن پست» سرهنگ «ابراهیم ترائوره» رئیس جمهور «بورکینافاسو» طی سخنانی به مناسبت روزجهانی جوانان با اشاره به وضعیت کشورش به عنوان یک کشور فقیر استعمار زده گفت: «از آن‌جایی که تاکنون قراردادهای زیادی امضا شده است که ما را به فقیر بودن محکوم می‌کند، بنابراین فسخ این قراردادها با شرکت‌های فرانسوی اولین گام بود و ما این کار را آغاز کردیم.» وی با اشاره به این‌که مبارزه با امپریالیسم طولانی و دشوار خواهد بود، اما غیرممکن نخواهد بود گفت: مثلا تاکنون بر اساس قراردادهای امضا شده بین بورکینافاسو و کشورهای غربی – به ویژه فرانسه – در حالی به یک گروه فرانسوی اجازه بهره‌برداری از فرودگاه «دانسین» در «اوگادوگو» پایتخت را برای مدت ۳۰ سال داده بودند که سهم طرف فرانسوی در ساخت آن کمتر از ۳۰ درصد است، بنابراین دولت انتقالی قرارداد فوق را فسخ کرده است. چون ما برای یافتن یک مدل تامین مالی هستیم که منافع دولت را حفظ کند.»

رئیس جمهوری بورکینافاسو همچنین با اشاره به این‌که دولت‌اش توافقنامه مالیاتی برای جلوگیری از مالیات مضاعف را که در سال ۱۹۶۵ بین بورکینافاسو و فرانسه امضا شده بود را فسخ کرده است، گفت: «این قرارداد به شرکت‌ها و در واقع فرانسوی‌ها اجازه می‌داد مالیات بر درآمد خود را در بورکینافاسو به فرانسه بپردازند.»وی با بیان این‌که بورکینافاسو قطعا به زودی به مرحله استقلال خواهد رسید، افزود: نبردی که ما می‌کنیم تنها برای بورکینافاسو نیست، بلکه یک نبرد برای کل آفریقا است.» گفتنی است اعتبار و شهرت ترائوره به ویژه پس از سخنرانی آتشین ماه گذشته‌اش در اجلاس مشترک روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ علیه کشورهای غربی افزایش یافت. وی بعد از کودتای ماه گذشته در کشور همسایه (نیجر) علیه منافع فرانسه، شدیدا به موضوع استثمار کشورهای آفریقایی توسط قدرت‌های استعماری، به‌ویژه فرانسه حمله کرد و خواستار مقابله با آنها شد. به همین دلیل بود که وزارت خارجه فرانسه یک‌شنبه شب اعلام کرد که کمک‌ها به توسعه و بودجه بورکینافاسو را به حالت تعلیق درآورده است. کشورهای بورکینافاسو و مالی همچنین اعلام کرده‌اندکه هر گونه دخالت نظامی فرانسه علیه کودتاچیان نیجر را «اعلان جنگ» علیه خود تلقی می‌کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسه

اعتراضات دانشجویی در حمایت از مردم غزه از دانشگاه‌های آمریکا به فرانسه

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.