سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / واکنش فارین‌پالیسی به اظهارات ضدآمریکایی ماکرون: «او چیزی را گفت که کل اروپا به آن فکر می‌کند»

واکنش فارین‌پالیسی به اظهارات ضدآمریکایی ماکرون: «او چیزی را گفت که کل اروپا به آن فکر می‌کند»

مجله آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارشی با ‌اشاره به انتقاد بی‌سابقه ماکرون از نوع رابطه آمریکا با اروپا نوشته است: «ماکرون چیزی را گفت که کل اروپا به آن فکر می‌کند.»
اتحادیه اروپا را می‌توان بازنده بزرگ جنگ اوکراین لقب داد؛ جنگی که بیش از یک تریلیون دلار هزینه از بابت بحران انرژی ناشی از تحریم نفت و گاز روسیه طی کمتر از یک سال روی دوش مردم اروپا گذاشته است. بحران انرژی، افزایش شدید تورم و رکوردزنی چند باره آن که در چند دهه گذشته اروپا، بی‌سابقه بوده است، رکود اقتصادی، اخراج کارمندان و کارگران، ورشکستگی هزاران شرکت، قدرت‌گیری دوباره راست‌های افراطی، بروز اختلاف و چند دستگی سیاسی بر سر ادامه تحریم‌ها و نوع مواجهه با روسیه، اعتصاب و اعتراضات روزانه و.. تنها بخشی از تبعات اقتصادی و سیاسی این جنگ بوده است. پیش‌بینی کارشناسان نشان می‌دهد که سال جاری میلادی نیز بحران اقتصادی دامن اروپا را رها نخواهد کرد. یکی دیگر از تبعات بسیار مهم این جنگ تشدید وابستگی امنیتی اروپا به آمریکا و گسترده‌تر شدن چتر امنیتی واشنگتن برسر دولت‌های اروپایی بود. مسئله‌ای که چندان به مذاق دولت‌های اروپایی خوش نیامده است چرا که تمام تلاش‌های دولت‌های بزرگ اروپایی مثل فرانسه و آلمان طی دو دهه گذشته این بوده که هویت مستقلی به لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی برای اروپا دست و پا کنند. تبلور عینی این نارضایتی را می‌توان در اظهارات اخیر ماکرون پس از بازگشت از سفر چین دانست که به شدت از دنباله روی دولت‌های اروپایی از آمریکا و تبدیل شدن اروپا به زمین بازی چین و آمریکا انتقاد کرده بود.
حرف ماکرون حرف کل اروپاست
نشریه «فارن پالیسی» نیز در گزارشی به تحلیل اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه پرداخته و نوشته: «او چیزی را گفت که کل اروپا به آن فکر می‌کند… رئیس‌جمهور فرانسه در بازگشت از سفر اخیرش به چین مصاحبه‌هایی انجام داد که باعث تعجب مقامات دو سوی اقیانوس اطلس شد. او به شکلی به یاد ماندنی گفت، اروپا نمی‌تواند کورکورانه از رهبری آمریکا دنباله‌روی کند و باید جلوی کشیده شدنش به بحران‌هایی که متعلق به ما نیستند را بگیرد. ماکرون در چارچوب حمایت کلی‌تر و ادامه‌دارش از مفهوم «خودمختاری استراتژیک» به سادگی تاکید کرد، اروپایی‌ها اگر نتوانند به مسائل امنیتی در حیاط‌خلوت خودشان رسیدگی کنند در آسیا نیز اعتباری نخواهند داشت به ویژه اینکه رؤسای جمهوری متوالی در آمریکا اعم از جمهوریخواه و دموکرات از اروپایی‌ها خواسته‌اند مالکیت امنیت خود را در سطح گسترده‌تری به دست بگیرند.
به گزارش ایسنا «فارین پالیسی» می‌افزاید: «این اظهارنظرهای صریح ماکرون ممکن است به مذاق مفسران خوش نیاید اما صحبت‌هایش در عین حال انگیزه‌های عمیق‌ترش از سفر به چین را فاش کرد: این که اتحادیه اروپا باید صدای خودش را در امور جهانی پیدا کرده و اجازه ندهد دیگران چه در واشنگتن و چه در پکن به منافع و جهان‌بینی‌اش شکل دهند. ممکن است سیاستگذاران آمریکا حاضر به شنیدن این حقیقت ناخوشایند نباشند اما ماکرون حرفی را با صدای بلند می‌زند که بسیاری از شرکای اروپایی‌اش در سکوت به آن باور دارند.» در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «رهبران اروپایی در پشت درهای بسته حقیقتا نگران وارد شدن به جنگ علنی با چین در صورت گره خوردن به واشنگتن هستند. اروپایی‌ها نسبت به بسیاری از جوانب رفتار چین از اقدامات تجاری ناعادلانه گرفته تا سوءاستفاده‌های حقوق بشری نگران هستند.کمیسیون اروپا تمایل داشته که با برخی از این مسائل رو‌به‌رو شود و حتی در سال ۲۰۱۹ به چین به عنوان «رقیبی نظام مند که از الگوهای حاکمیتی جایگزین حمایت می‌کند» برچسب زد. این برچسب بعدا مورد قبول پاریس نیز قرار گرفت. اما  بسیاری از اروپایی‌ها دیگر با کشیده شدن به یک رویکرد تقابلی که از نظر آنها بیشتر بر محوریت نگرانی آمریکا نسبت به از دست دادن برتری جهانی‌اش است تا سیاست‌گذاری‌های صحیح مثل قبل راحت نیستند.» فارین پالیسی می‌افزاید:« در سرتاسر قاره اروپا، رهبران این قاره رویکرد خود را در قبال پکن به دقت تنظیم کرده‌اند و واضح است که آنها تلاش دارند بین منافع اقتصادی با اولویت‌های دیگر تعادل ایجاد کنند. حتی سفت و سخت‌ترین حامیان همسویی با آمریکا در اروپای مرکزی و شرقی هنوز بخشی از مجمع ۱+۱۴ با پکن هستند و حمایت چین از جنگ روسیه در اوکراین این مسئله را تغییر نداده است. علاوه‌بر این، بسیاری از رهبران اروپایی نسبت به صداقت طرف آمریکایی وقتی واشنگتن استانداردهای دوگانه برای رفتار خود تعیین می‌کند تردید دارند. به عنوان مثال وقتی آمریکا  اروپا را برای قطع روابط با چین تحت فشار قرار می‌داد، تجارت واشنگتن و پکن در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۶۹۰ میلیارد دلار رسید.»
تظاهرات در جمهوری چک علیه تورم
از دیگر تبعات جنگ اوکراین بحران اقتصادی کنونی است که طی یک سال اخیر بسیاری از دولت‌های اروپایی شاهد آن بوده‌اند و روزی نیست که پایتخت‌های اروپایی شاهد تظاهرات علیه تورم و وضعیت وخیم معیشتی نباشند. در ادامه این این اعتراضات مردم چک نیز روز یکشنبه در اعتراض به افزایش قیمت‌ها در این کشور تظاهرات کرده و از دولت خواستند تا اقداماتی را اتخاذ کند تا شرایط زندگی مردم بهبود یابد. به گزارش فارس، حدود 25 هزار شهروند جمهوری چک روز یکشنبه با تجمع در میدان «ونسسلاس» در پراگ، پایتخت این کشور، علیه دولت جمهوری چک تظاهرات کردند. این تظاهرات تحت شعار «چک علیه فقر» برگزار شد که طی آن تظاهرات‌کنندگان به دنبال جلب توجه دولت چک به وخیم شدن شرایط زندگی در این کشور است که طی آن شهروندان با افزایش قیمت‌های برق، سوخت و مواد خوراکی مواجه هستند. جمهوری چک نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر در اروپا، با تورم فزاینده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند  که در سپتامبر(شهریور) در مقایسه با سال قبل به ۱۸ درصد رسید.
اعتصاب در نروژ
25 هزار تن از کارگران عضو اتحادیه‌های کارگری بزرگ در نروژ نیز دیروز(دوشنبه) در اعتراض به پایین بودن دستمزدها اعتصاب کردند. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، این اعتصاب بخش‌های صنعتی از جمله عمرانی، کشتیرانی و تولیدی را تحت تاثیر قرار داد اما بخش نفت و گاز در این اعتصاب شرکت نکردند. بر اساس این گزارش قرار است ۱۶ هزار کارگر دیگر نیز از ۲۱‌آوریل (اول اردیبهشت) به اعتصاب ملحق شوند. در صورتی که دولت نروژ و اتحادیه‌های کارگری در مورد افزایش دستمزدها به توافق نرسند ممکن است در نهایت حدود ۲۰۰ هزار کارگر دست به اعتصاب بزنند.«کنفدراسیون اتحادیه‌های تجاری نروژ» از جانب ۱۸۵ هزار عضو خود و «کنفدراسیون اتحادیه‌های تفریحاتی» به نمایندگی از ۱۶ هزار کارگر در حال مذاکره با دولت هستند اما این مذاکرات تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. اتحادیه‌ها کارگری می‌گویند که طی دو سال گذشته بهای مواد مصرفی به‌سرعت افزایش یافته و دستمزدها نیز باید مطابق با آن افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری رشد تورم در نروژ به ۴.۹ برسد، بنابراین اتحادیه‌های کارگری خواهان افزایش دست‌کم پنج درصدی دستمزدها هستند.
وزیر دفاع چین در مسکو
همزمان با بروز اختلاف بین دو سوی آتلانتیک روابط روسیه با چین نیز در حال گسترش است. در همین راستا پس از سفر چندی قبل رئیس‌جمهور چین به مسکو وزیر دفاع چین نیز روز یک شنبه در سفر به مسکو با پوتین دیدار کرد. رئیس‌جمهوری روسیه در این دیدار از همکاری موفق و همه‌جانبه مسکو و پکن در حوزه دفاعی استقبال کرد و گفت: «فکر می‌کنم این یکی دیگر از حوزه‌های مهم است که شخصیت استراتژیک و اعتماد محور روابط ما، روابط بین روسیه و چین را تقویت می‌کند.»او از همکاری نظامی روسیه و چین استقبال و خاطرنشان کرد که وزارت دفاع روسیه و چین به تبادل اطلاعات مفید و برگزاری رزمایش‌های مشترک می‌پردازند. «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه هم در این نشست در کرملین حضور داشت. همچنین «لی‌شانگفو»، وزیر دفاع چین پس از دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه گفت که روابط روسیه و چین بهتر از اتحادیه‌های سیاسی نظامی دوران جنگ سرد است. وزیر دفاع چین با استقبال از دستاوردهای قابل توجه همکاری نزدیک با ارتش روسیه گفت کشورش آمادگی تقویت همکاری برای ایجاد مشارکت‌های جدید در راستای ثبات و امنیت جهانی با مسکو دارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 فرانسه و آلمان و لهستان ائتلافی جدید برای ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین تشکیل دادند

اتحاد آلمان، فرانسه و لهستان

چرا می‌گوییم غربگرایان زبان دنیا را بلد نیستند؟

غربگدا های داخلی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.