سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / اقتدارشاهنشاه آریامهر!! برای ملت شیر بود و برای اجانب موش!!

اقتدارشاهنشاه آریامهر!! برای ملت شیر بود و برای اجانب موش!!

یک روز محمد رضا که خیلی ناراحت بود به من گفت: «مادر جان مرده شوره این سلطنت را ببرد که من، شاه و فرمانده کل قوا هستم و بدون اطلاع من هواپیماهای ما را برده اند ویتنام»
(کتاب ملکه پهلوی صفحه ۳۷۸)
‏آن موقع جنگ ویتنام بود و آمریکایی ها که از قدیم در ایران نیروی نظامی داشتند هر وقت احتیاج پیدا میکردند از پایگاههای ایران و امکانت ایران با صلاحدید خود استفاده میکردند. حتی اگر احتیاج داشتند هواپیماها و یدکی های ما را برای پشتیبانی از نیروهای خودشان در ویتنام بکار میبردند .
‏حالا بماند که چقدر سوخت مجانی میزدند و اصلا کل بنزین هواپیماها و سوخت کشتی هایشان را از ایران میبردند.
(کتاب ملکه پهلوی صفحه ۳۷۸)
‏اردشیر زاهدی در خاطرات خود می نویسد:
آقای هنری کیسینجر وزیر امور خارجه سابق آمریکا از افراد وفاداری بود که تقریباً هر روز به شاه در دو نوبت تلفن می‌کرد.
(۲۵ سال در کنار پادشاه ؛ خاطرات اردشیر زاهدی)
‏یک روز که من در کنار اعلی حضرت بودم و کیسینجر تلفن کرد شاه به او گفت : اکنون متوجه شده‌ام که آمریکایی‌ها مردمی ناسپاس و نامرد هستند. من تمام عمرم را در خدمت به ایالات متحده آمریکا گذراندم و اکنون آمریکا حتی اجازه نمی‌دهد در یکی از بیمارستان‌های آن کشور بستری شوم…
‏”مامورین رونیس” می نویسد: شاه وابستگی روحی و روانی زیادی به روسای جمهور آمریکا داشت. اوایل انقلاب در زمانی که اولین شعله ها در قم پدید آمد شاه به یکی از دوستان نزدیکش گفت: «مادام که آمریکایی ها از من حمایت می کنند می توانیم هر کاری می خواهیم انجام بدهیم; مرا نمی توان تکان داد!
‏اگر آمریکایی ها کاپیتولاسیون می خواستند شاه بدون تامل اقدام می کرد و به خاطر رضایت آمریکایی ها انبوهی از مردم را به زندان ها می فرستاد بزرگ ترین شخصیت های مذهبی و محبوب ترین مراجع را تبعید می کرد تا آمریکایی ها از او خشنود شوند.
‏اگر آمریکایی ها می گفتند به ظفار(در کشور عمان)نیرو بفرست و نفت را چنین و چنان بفروش و در گرماگرم جنگ صهیونیست ها با مسلمانان چنین کن و… بدون آنکه پیرامون این مسائل فکر کند فورا دست به کار می شد و مثل یک سرباز ساده کاملا به چگونگی اجرای فرمان فکر می کرد نه به ماهیت و عواقب فرمان.
‏روزنامه نیویورک تایمز می نویسد:
«پس از کودتا، شاه گیلاس خود را با تعارف به روزولت، رئیس بخش سیا در خاورمیانه برداشت و گفت: من تاج و تخت خود را به شما مدیونم.
(گازیوروسکى، کتاب سیاست خارجی آمریکا و شاه، ص ۲۸٫)
‏در حقیقت، کشور در دوره پهلوى، حیات خلوت و منطقه نفوذ قدرت های جهانی بود. آنها در عزل و نصب مقامات ارشد، نمایندگان مجلس، تصویب یا رد لوایح و قوانین، امضای قراردادها و پروتکل ها، سیاست گذاری‌ها و…، نقشی آشکار و پنهان داشتند.
(ماروین زونیس، کتاب شکست شاهانه، ص ۳۰۵٫)
‏انتخاب نخست وزیر و وزیران، از بین افراد وابسته به سازمان‌های جاسوسی آمریکا و فراماسونری صورت می گرفت “آماری که از وابستگی های افراد شناخته شده هیئت وزیران هویدا، آموزگار، شریف امامی و ازهاری به دست آمده، حکایت از آن دارد که ۳۸% آنان فراماسون، ۲۴% عضو سیا و ۲۱% عضو ساواک بوده اند.
(‏سیروس پرهام، کتاب انقلاب ایران و مبانی رهبری امام خمینى، انتشارات امیرکبیر، تهران ۱۳۵۷، ص ۲۶٫)
‏در خاطرات خاطره ارتشبد طوفانیان امده است که آقای ارتشبد نعمت الله نصیری می آمد خدمت محمدرضا، گاهی من هم در این ملاقات ها بودم. میگفت آمریکایی ها فلان پرونده و فلان اطلاعات را خواسنه اند! محمدرضا میگفت بدهید.
(خاطرات ارتشبد حسن طوفانیان صفحه ۸۳)
‏منابع:
۱) یادداشت های امیر اسدالله علم؛ متن کامل، جلد اول، انتشارات مازیار و انتشارات معین ، تهران ، چاپ ششم ، ۱۳۸۵ صفحات ۱۰۹ تا ۱۱۸
۲) صحیفه امام جلد۸ ص ۱۰۰
۳) پایگاه اطلاع رسانی خط امام
۴) گازیوروسکى، کتاب سیاست خارجی آمریکا و شاه،ص ۲۸٫
۵) ماروین زونیس، کتاب شکست شاهانه،ص ۳۰۵٫
‏۶) سیروس پرهام، کتاب انقلاب ایران و مبانی رهبری امام خمینى، انتشارات امیرکبیر، تهران ۱۳۵۷، ص ۲۶٫
۷) کتاب ملکه پهلوی صفحه ۳۷۸
۸) خاطرات ارتشبد حسن طوفانیان صفحه ۸۳
۹) ۲۵ سال در کنار پادشاه ؛ خاطرات اردشیر زاهدی صفحه ۳۶۴

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 قتل یک سیاه‌پوست دیگر درآمریکا زیر زانوی پلیس

قتل وحشیانه «جرج فلوید» وقتل فرانک تایسون آمریکایی در آمریکا

تجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا

بازداشت اساتید و دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.