سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / تلاش جریان غربگرا برای تکرار «خسارت محض برجام»

تلاش جریان غربگرا برای تکرار «خسارت محض برجام»

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «هزینه تاخیر: رنج مردم» به قلم «علی ربیعی» سخنگوی دولت قبل نوشت:«سال 1402 را كه مرور مي‌كنيم، بسياري از مسائل و موضوعات حل نشده را پشت سر مي‌گذاريم.

برخي از اين مسائل همانند برجام كه در دوره‌اي تقبيح مي‌شد در اين دولت مجاز شمرده شد اما همچنان لاينحل باقي ماند و رنج‌هاي ناشي از آن همچنان تن نحيف جامعه را بيشتر مي‌آزارد.»

در ادامه این مطلب آمده است:« نتايج مطالعات مربوط به ۱۵ سال اخير نشان مي‌دهد هرجا تحريم‌ها شدت يافته، متغيرهاي كلان اقتصادي با چالش‌هاي جديد مواجه شده و هرجا نشانه‌اي از برجام يا توافق حاصل شده متغيرها رو به بهبود رفته است.

اين مشاهدات حاكي از آن است كه اقتصاد و به ويژه اقتصاد ايران و نيز اقتصاد جهان در جهان امروز تا چه اندازه به سياست‌هاي خارجي و روابط بين‌الملل وابسته و از آن متاثر است.»

متاسفانه جریان غربگرا اصرار دارد تا خسارت محض برجام را مجددا تکرار و بازآفرینی کند. در دولت قبل مباحثی از جمله برجام و FATF به دفعات از سوی برخی دولتمردان و فعالین و رسانه های اصلاح طلب تکرار می شد. فصل مشترک این اظهارات و موضعگیری ها این بود که هیچ اقدام مثبتی در کشور رخ نخواهد داد مگر اینکه برجام احیا شده و ایران به عضویت FATF درآید.این ادعا در بزنگاه های حساس از جمله واکسیناسیون کرونا به صورت گسترده مطرح شده و به آن ضریب داده می شد. اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تغییر ریل گذاری دولت در سیاست خارجی، سیاست داخلی و اقتصاد شاهد هستیم که این ادعا روز به روز بیشتر بی اعتبار می شود.
یکی از مهمترین مصادیق اقدامات مثبت دولت سیزدهم بدون برجام و FATF، مربوط به واکسیناسیون سراسری کرونا و کارنامه مثبت دولت در این خصوص است.
در دولت قبل رئیس جمهور گفته بود «واکسن کرونا سوهان قم نیست که فراوان باشد»!؛ «علی ربیعی» سخنگوی دولت روحانی نیز در اظهارنظری گفته بود: «نپیوستن ایران به FATF علت ناتوانی در خرید واکسن کرونا است.»
بنابر گزارش های منتشر شده، تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۰- پایان دولت روحانی- در حدود ۱۹ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور شده بود.
با روی کارآمدن دولت سیزدهم تا پایان اسفند ۱۴۰۰ مجموع واکسن‌های وارد شده به کشور به حدود ۱۵۸ میلیون دز رسید.
به عبارتی در حدود ۸ ماه تقریبا واردات واکسن کرونا به کشور ۸ برابر افزایش یافت.
در این مدت واکسن‌های تولید داخل نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی رسید و در سطح انبوه تولید شده و به چندین کشور نیز صادر شد.
در تابستان ۱۴۰۰ میزان فوتی‌های روزانه کرونا به بیش از ۷۰۰ نفر افزایش یافت.اما با اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم در این خصوص، آمار فوتی و مبتلایان به شدت کاهش یافته و چندین نوبت روزهای بدون فوتی کرونا ثبت شد.
این در حالی است که در این مدت نه برجام احیا شد و نه ایران به عضویت FATF درآمد.
عضویت ایران در شانگهای و بریکس، افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی، افزایش تعاملات و مبادلات با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه، احیای کارخانه ها و واحدهای تولیدی، امضای قرارداد سوآپ گازی با همسایگان و…تنها بخشی از دستاوردهای بدون برجام است.

چرا غرب‌گرایان با «امیدآفرینی» مشکل دارند؟

روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان «چرا واقعیت‌نگاری و امیدآفرینی در قاموس غربگرایان نیست؟»

نوشت:«روزنامه هم‌میهن بی‌آن که به میراث بر جا مانده از دولت قبل و تبعات ماندگار آن اشاره کند،

در تیتر اول خود نوشت: «پارسال تکلیف روشن بود. راحت تیتر زدم: «ای سال برنگردی…». سالی که به خون و خشونت و ‌ستیز گذشته بود.

امسال اما تکلیف به آن روشنی نبود. نه تعارض به ‌شدت پارسال بود و نه درعین‌حال، وعده‌ها و امیدها برای تغییر و چرخش رنگی از عملی شدن بر خود گرفت. گویی، سال تعلیق بود. یا سال انتقال. نه‌فقط در سیاست و انتخابات، کار به تماشا گذشت و تکلیف میان اعتراض و مشارکت، روشن نشد، در اقتصاد نیز، سال، سال تعلیق بود.

اخبار و گزارش‌های رسمی و حتی بین‌المللی از افزایش رشد و کاسته شدن از نرخ تورم حکایت داشت، دلار و سکه کمی آرام گرفتند، مسکن به رکود رفت، تولید ظاهراً کمی جان گرفت، اما چنان که مقامات کشور از رهبری تا نمایندگان و دولتیان هم گفتند، اثر آن بر سفره مردم پیدا نبود. هر روز که گذشت، کوچک‌تر هم شد.»

در ادامه این مطلب آمده است:« گردانندگان هم‌میهن اگر گرفتار بی‌انصافی و وقاحت نبودند، باید می‌نوشتند که بی‌کفایتی و فرصت سوزی هشت ساله با معدل رشد اقتصادی نزدیک صفر (6 دهم درصد) به معنای عمیق شدن وضعیت رکود اقتصادی و رکود تورمی چند لایه است و برطرف کردن آثار آن از جمله تورم 60 درصدی و بدهکاری انباشته 1500 هزار میلیارد تومانی و کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی در سال 1400، حتما زمان می‌برد.»
روزنامه کیهان در ادامه نوشت:« آنها اگر انصاف داشتند، باید می‌نوشتند که ایجاد رشد اقتصادی 4 درصدی، احیای چند هزار کارخانه تعطیل یا نیمه تعطیل، کاهش تورم از 60 درصد به 44 درصد، تسویه چند صد هزار میلیارد تومان بدهی و تعهد انباشته، تدارک ساخت بیش از دو میلیون و چهار صد هزار واحد مسکونی، افزایش فروش نفت از سیصد هزار بشکه به 1/5 میلیون بشکه(بدون برجام و با وجود دو برابر شدن تحریم‌ها در دولت روحانی)،
واکسیناسیون گسترده کرونا و ریشه‌کن کردن بیماری‌ای که روزانه چند صد نفر را در پایان دوره دولت روحانی می‌کشت و… همه جزو خدمات و موفقیت‌های مهمی است که در دولت رئیسی اتفاق افتاده و نشانه امیدواری بیشتر در آینده است.
به گوشه‌ای از آمارها در دولت رئیسی توجه کنید: تسویه ۴۶۴ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها و تعهدات، تسویه ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی اصل و سود اوراق، تسویه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق‌های بازنشستگی، اختصاص ۴۰ هزار میلیارد برای رتبه‌بندی معلمان، و تسویه ۵۴ هزارمیلیارد بدهی به بانک مرکزی.مجموعه این اقدامات در حالی رخ داده که به گفته وزیران روحانی، خزانه دولت در تیر ماه 1400 به قدری خالی بود که حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنان دولت نبودند و بودجه ارزی سال به صفر رسیده بود.»

آیا شعار سال محقق شد؟

روزنامه همشهری در مطلبی با عنوان «شعار سال محقق شد؟» نوشت:« آمارها نشان می‌دهد با اجرای سیاست‌های مهار تورم از سوی دولت نرخ تورم کل در سال1402 نزدیک به 20درصد کاهش یافته است.

نکته قابل توجه کاهش نرخ تورم خانوارهای روستایی است که در سال‌ جاری با 27.4درصد کاهش به محدوده 33.6درصد رسیده است.

این ارقام نشان می‌دهد که دولت در زمینه کاهش تورم موفق عمل کرده است.

به گزارش همشهری، سال1402 از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری شد.

این نامگذاری در پی آن انجام شد که اقتصاد ایران از سال1397 وارد دوران تازه‌ای شده بود.

طبق آمار‌ها از ابتدای سال1397 در پی تشدید تنش‌ها، نرخ تورم شیب صعودی پیدا کرد و این روند صعودی همه ارکان اقتصاد ایران را تحت‌تأثیر قرار داد.»

در ادامه این مطلب آمده است:«در چنین شرایطی مهار تورم به سیاست اصلی کشور در زمینه اقتصاد تبدیل شد.

بر همین اساس دولت سیزدهم برنامه‌های مفصلی را برای کنترل تورم آغاز کرد که چارچوب اصلی آن افزایش انضباط مالی دولت، کنترل ترازنامه بانک‌ها و کاهش انتظارات تورمی بود.

با این سیاست‌ها دولت تلاش کرد در گام نخست رشد نقدینگی را کاهش دهد و در گام بعدی از طریق افزایش دیپلماسی اقتصادی انتظارات تورمی را کاهش دهد. این اقدامات آن طور که آمار‌ها نشان می‌دهد اثر زیادی بر کاهش تورم در سال1402 داشت.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دولت دنبال تقویت مشارکت مردم در امور اجرایی کشور است

دیدار رئیس جمهور با دانشجویان

اوضاع حسن، کلید، فریدون

ويدئو/ نا امید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.