سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار /  نیجر پس از اخراج فرانسه توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد 

 نیجر پس از اخراج فرانسه توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد 

درست چند ماه پس از اخراج نظامیان فرانسوی از نیجر، سخنگوی دولت انتقالی نیجر طی بیانیه‌ای از لغو فوری و یکجانبه توافق نظامی با آمریکا خبر داد.

در دی‌ماه سال 1402 بود که در پی ضرب‌الاجل شورای نظامی حاکم بر نیجر، آخرین گروه نظامیان ارتش فرانسه خاک نیجر را ترک کردند. همچنین در پی تشدید تنش‌ها بین نیجر و فرانسه، سفارت فرانسه در نیجر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به علت اعمال محدودیت‌های دولت نظامی نیجر قادر به انجام وظایف عادی خود نیست و تا مدتی نامعلوم این سفارت بسته می‌شود. سفیر پیشین فرانسه نیز اعلام کرد کارکنان محلی سفارت اخراج شده‌اند.

شورای نظامی حاکم بر نیجر اواسط آذرماه نیز همزمان با آغاز گفت‌وگوها برای همکاری نظامی با روسیه اعلام کرد دو توافق نظام و امنیتی مهم این کشور با اتحادیه اروپا را لغو می‌کند. پیش از سرنگونی «محمد بازوم»، رئیس‌جمهور پیشین نیجر، این کشور آخرین متحد اروپا در منطقه ساحل آفریقا بود؛ اما با وقوع کودتا به نظر می‌رسد اروپا آخرین نقطه حضور خود را در این منطقه از دست داده است و اکنون شورای نظامی نیجر به سمت روسیه متمایل شده است. در واقع، پس از کودتای نظامی و سرنگونی دولت غرب‌گرا در نیجر، اکثر متحدان خارجی اقتصادی و امنیتی نیجر این کشور را تحریم کرده‌اند؛ از جمله فرانسه که ۱۵۰۰ نیروی نظامی در نیجر داشت. شورای نظامی در نیجر نیز از همه نیروهای خارجی از جمله نظامیان فرانسه خواست تا این کشور را ترک کنند و البته دامنه این اخراج‌ها و خروج از معاهده‌ها با کشورهای غربی همچنان ادامه دارد. حالا خبر می‌رسد که سخنگوی دولت انتقالی نیجر، «آمادو عبدالرحمن»، شنبه شب طی بیانیه‌ای از لغو فوری و یکجانبه توافق نظامی با آمریکا خبر داد. به گزارش فارس، سخنگوی دولت نیجر شنبه شب از طریق تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد: «دولت نیجر با در نظر گرفتن خواسته‌ها و منافع مردم با تمام مسئولیت خود تصمیم گرفت که توافقنامه مربوط به حضور کادر نظامی آمریکا و کارمندان غیرنظامی وزارت دفاع این کشور در اراضی نیجر را لغو کند.» لغو فوری و یکجانبه توافقنامه نظامی با آمریکا درست یک روز پس از سفر سه روزه مقامات ارشد آمریکایی به نیامی، پایتخت این کشور، صورت می‌گیرد، توافقنامه‌ای که امضای آن به سال 2012 بازمی‌گردد و به گفته دولت انتقالی کنونی نیجر، ناعادلانه بود و 12 سال پیش بر نیامی تحمیل شده بود. پس از تصمیم نیجر، واشنگتن با حکومت نظامی حاکم بر نیجر در تماس است. به گزارش ایسنا، یک مقام نظامی به اسپوتنیک گفت: «ما با شورای ملی حفاظت از میهن نیجر در تماس هستیم و به‌روزرسانی‌های بیشتری را در صورت لزوم ارائه خواهیم کرد.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تشریح پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد/ تولید فیلم جنسی دختران ایرانی برای مردان آمریکایی و اروپایی/ دستگیری ۹۶نفر

سردار منتظر المهدی

سنای آمریکا بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد

کمک ۹۵ میلیارد دلاری سنا،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.