سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / سنای آمریکا بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد

سنای آمریکا بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد

بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری سنا، شامل نزدیک به ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین، بیش از ۲۶ میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی و ۸ میلیارد دلار برای منطقه هند و اقیانوسیه و خاصتا تایوان است.

  روز چهارشنبه -۵ اردیبهشت ماه- سنای آمریکا بسته کمک چند میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.

 مجلس سنای تحت کنترل دموکرات‌ها این مصوبه را که برای ماه‌ها توسط جمهوریخواهان راستگرا متوقف شده و بخشی از یک بسته چهار جانبه بود، با ۷۹ رای موافق در مقابل ۱۸ رای مخالف تصویب کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از تصویب این بسته کمک‌ها در بیانیه‌ای گفت: «من این لایحه را امضا می‌کنم و به محض اینکه فردا به میز من برسد، مردم آمریکا را خطاب قرار خواهم داد تا از این هفته بتوانیم ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین را آغاز کنیم». 

بسیاری از کمک‌های موجود در بسته ۹۵ میلیارد دلاری، متعلق به اوکراین است که با کاهش تسلیحات خود در مواجهه با نیروهای روسیه در امتداد خط مقدم ۱۰۰۰ کیلومتری (۶۰۰ مایلی) دچار چالش شده است.

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی به دنبال تصویب این بسته در سنا، این مجلس را تحسین کرد و در پستی در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «من امروز از سنای ایالات‌متحده برای تصویب کمک‌های حیاتی به اوکراین سپاسگزارم».

این بسته شامل نزدیک به ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین، بیش از ۲۶ میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی و ۸ میلیارد دلار برای منطقه هند و اقیانوسیه و خاصتا تایوان است.

تصویب این بسته حمایتی در مجلس نمایندگان آمریکا پس از ماه‌ها بلاتکلیفی و بحث شدید نمایندگان محافظه‌کار مخالف تداوم کمک به اوکراین، نهایی شد.

کمک به اوکراین و اسرائیل پس از آن متوقف شد که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا ابتدا خواستار اقدام در مورد امنیت مرزها به ویژه مرز جنوبی با مکزیک شده بودند.

بسته مشابهی در ماه فوریه در سنا مورد بحث قرار گرفت اما متوقف شد تا اینکه مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و وفادار به ترامپ، در اوایل ماه جاری تغییر نظر ناگهانی داد و پیشنهاد کرد این طرح در چهار لایحه مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

بسته جدید به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا دارایی‌های روسیه را مصادره کند، بفروشد و از پول آن برای تامین مالی بازسازی استفاده کند.

بعلاوه اینکه بسته حمایتی مذکور شامل قانونی برای ممنوعیت برنامه محبوب چینی تیک‌تاک نیز خواهد بود.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات، پس از رای‌گیری بسته جدید به خبرنگاران گفت: «این لایحه امنیت ملی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که کنگره طی مدت طولانی برای حفاظت از امنیت آمریکا و امنیت دموکراسی غربی تصویب کرده است».

همچنین میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، جمهوری خواه و حامی سرسخت کمک به اوکراین، از این تاخیر به وجود آمده نسبت به تصویب بسته کمک‌ها، ابراز تاسف کرد.

رویترز و آسوشیتدپرس هم روز دوشنبه گزارش دادند که دولت بایدن در حال آماده سازی اولین قسط از کمک های نظامی مربوط به این لایحه است.

نکته حائز اهمیت این است که بسته کمک ۲۶ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی قرار است چگونه بر جنگ غزه تاثیر بگذارد و مسیر را برای آتش‌بس و جلوگیری از افزایش هرگونه تنش توسط اسرائیل، هموار کند.

چند روز گذشته بود که منابع فلسطینی در گزارشی مستند مدعی کشف چند گور دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر در جنوب شهر غزه شدند. اتفاقی که به دنبال جنایات رژیم صهیونیستی در بیمارستان‌های فلسطینی رخ داده بود و اسرائیلی‌ها از خلال این عملیات در پی آن بودند تا به تعبیر خودشان، اسرای خود را آزاد کرده و مقامات و نیروهای حماس را دستگیر کنند. نهایتا هم بدون یافتن کوچکترین نشانه‌ای مبنی بر حضور حماس و اسرایشان در بیمارستان‌ها، از خانیونس عقب‌نشینی کردند.

از آغاز جنگ غزه تا کنون دست کم ۳۴ هزار فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۶ هزار نفر مجروح شده‌اند. این بخشی از آن چیزی است که رژیم صهیونیستی به واسطه کمک‌های ایالات متحده آمریکا در غزه به نمایش گذاشت. اقداماتی که باعث شد تا تمام آزادیخواهان جهان به حمایت از فلسطین پرداخته و نسبت به اقدامات جنایت‌بار رژیم انتقاد کنند. سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که چگونه قرار است افزایش کمک‌ها به رژیم صهیونیستی، عطش سیری‌ناپذیر آن‌ها نسبت به کشتار فلسطینی‌ها را کاهش داده و در تصمیم آن‌ها نسبت به پایان جنگ، تاثیر بگذارد؟

سوای از تمام این موارد مواجهه دو‌گانه آمریکا در برخورد با مسئله غزه، انتقادات بسیاری را برانگیخته است. 

وبگاه خبری آکسیوس طی گزارشی به نقل از سه منبع آگاه آمریکایی اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ظرف چند روز آینده تحریم‌هایی را علیه گردان «نتزا یهودا» وابسته به نیروهای ارتش رژیم اسرائیل اعلام خواهد کرد. طبق اعلام این منابع تحریم‌های مذکور، گردان و اعضای آن را از دریافت هر نوع کمک یا آموزش نظامی ایالات متحده منع خواهد کرد.

آمریکا به این دلیل که گردان نتزا یهودا در جهت نقض حقوق بشر در کرانه باختری قدم برداشته و سوءرفتار متعددی را به ثبت رسانده است، تصمیم به اعمال این تحریم علیه آن گرفته است.

نگاه آمریکا اما نسبت به کلیت ارتش رژیم صهیونیستی و اقدامات جنایتکارانه اسرائیل به نحو دیگری است. تصویب کمک ۲۶ میلیارددلاری به رژیم صهیونیستی به مثابه چشم بستن بر تمام آن چیزی است که این رژیم در طول ۶ ماه گذشته در فلسطین به نمایش گذاشته است.

چیزی که به وضوح رویکرد ریاکارانه ایالات متحده آمریکا در این مورد اخیر را دوباره بر همگان آشکار ساخت. رویکردی که آمریکایی‌ها پیش از این و در جریان کمک‌های دیپلماتیک ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل و وتوی قطعنامه آتش‌بس نیز به نمایش گذاشته و از عزم راسخ خود در کمک به رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان خبر داده بودند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ادامه خشونت پلیس علیه خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی

بازداشت شدگان در جریان اعتراضات ضد صهیونیستی آمریکا به ۱۷۰۰ دانشجو

تفاوت ایران با آمریکا

پاورقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.