سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / قصد داریم نام ایرانی را بلندآوازه کنیم

قصد داریم نام ایرانی را بلندآوازه کنیم

داوود منیری درباره سفرشان به عمان گفت: هیجانی تصمیم نگرفتیم و فکری برای ماندن دائمی در کشور خارجی نکردیم.

، در روزهای اخیر اخباری مبنی بر مهاجرت خانواده مشهور پر جمعیت یعنی خانواده آقای داوود منیری و همسرش «بانو صادقی» که این روزها یکی از بلاگرهای عرصه خانواده و تنظیم جمعیت شده، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها دیده می‌شود.
عده‌ای این اقدام را با قضاوت‌های عجولانه تقبیح کردند و عده‌ای نیز تیترهای مغرضانه و زرد زدند و عده‌ای اما از این اقدام حمایت کردند و آن را به زندگی شخصی افراد واگذار کردند.
عنوان اولین رسانه‌ از زندگی شخصی این خانواده در قالب مصاحبه‌ای ویدئویی گزارش تهیه‌کرده بود و بانو صادقی در آن مصاحبه اظهار داشت:
«امیدوارم به‌عنوان سرباز خیلی کوچک توانسته باشم ذره‌ای از اوامر ایشان را اجرا کرده باشم. با خود می‌گفتم سال‌ها خودم و خانواده‌ام دم از اطاعت از رهبری زدیم، یک جایی ایشان فرمودند شرایط کشور در خطر است و امر به فرزندآوری کردند. من چه‌چیزی در توانم بود و من چه‌کاری می‌توانستم انجام دهم. یکی از اهدافم در فرزندآوری همین موضوع بود.»

از این رو  برای رسیدن به واقعیت دلیل سفر خانواده منیری به کشور عمان مصاحبه‌ای اینترنتی با پدر خانواده داشت تا جزئیات و حقیقت ماجرای مهاجرت این خانواده را دریابد.

داوود منیری درپاسخ به سئوال خبرنگارگفت: رشته من طب سنتی است.

تحصیلات دانشگاهی را در حوزه طب سنتی در دانشگاه همدرد (Jamia Hamdard ) کشور هندوستان خواندم. در واقع در آنجا بورسیه شدم. پس از آن، در همین زمینه مشغول به کار شدم  و حتی اختراعاتی را در زمینه تولید داروهای گیاهی به ثبت رساندم.

منیری در ادامه افزود: حدود 10 – 15 سال گذشته در نظر داشتم اگر فرصت مطالعاتی خارج از کشور برایم پیش بیاید، آن را بپذیرم. این فرصت گاهی اوقات توسط اشخاص و یا برخی مراکز تحقیقاتی برایم ایجاد می‌شد، اما با شاخصه‌هایی که داشتم، زیاد به آنها توجه نمی‌کردم و از آنها می‌گذشتم. به عنوان مثال یک سال و نیم گذشته از کشورهایی مثل آلمان و انگلیس و کانادا و استرالیا از بخش دولتی و خصوصی‌شان پیشنهادهایی داشتم.

وی تاکید کرد: در نهایت از عمان و از بخش دولتی برایمان پیشنهاد آمد و با توجه به همان شاخص‌هایی که برای خودم و خانواده داشتم اینجا را انتخاب کردیم. به عنوان مثال وقتی بررسی کردم متوجه شدم 25 درصد ساکنان این کشور شیعه بودهستند و بافت سنتی هم دارد، یا شرایط خوبی برای سکونت هم فراهم است چون من خانواده‌ای پرجمعیت دارم و لازم بود در مسکنی مناسب جمعیت خانواده اقامت داشته باشم.

داوود منیری همچنین با اشاره به برنامه دولت عمان برای آینده تصریح کرد: به این ترتیب کشور عمان را انتخاب کردم و در یک سال و نیم گذشته رفت‌ و آمدهایی به مجموعه‌های مختلف در این کشور داشتیم و با توجه به اینکه این کشور قصد دارد تا سال 2040 میلادی به عنوان یک هاب پزشکی در منطقه نقش آفرینی کند و بنده هم در طب سنتی فعال بودم پیشنهادهایی ارائه کردم، البته لازم به یادآوری است که در این کشور بخش‌های مختلفی از جمله گردشگری پزشکی و خدمات طب سنتی بسیار روبه توسعه است.

به گفته وی به همین دلیل است که  از پزشکان و پرستاران ایرانی هم زیاد استفاده می‌کنند و از آنجا که دولت برنامه بلندمدتی برای این منظور ارائه کرده و در این زمینه از من کمک خواستند و البته فکر می‌کنم از آنجایی که بنده در ایران بیمار عمانی داشتم که در بخش‌های حاکمیتی این کشور سمتی داشتند، مورد رصد قرار گرفتم و احتمالاً به این دلیل دعوت شدم.

منیری همچنین در رابطه با تحصیل فرزندانش نیز گفت: با توجه به اینکه کمی دیر به عمان رسیدیم و سال تحصیلی آغاز شده بود برای ثبت‌نام کمی با چالش روبرو شدیم چون مدرسه مناسب فرهنگ خودمان پیدا نکردیم. مثلاً مدرسه آمریکایی‌ها استخر و اردوهای مختلط داشتند.سایر مدارس بین المللی را دیدیم. آنها هم در نهایت احترام به ما اجازه می‌دادند تا جای جای مدارس را با یک راهنما ببینیم. به آنها گفتیم از وسط سال می‌خواهیم فرزندانمان را اینجا بیاوریم. آنها هم پذیرفتند. با اینکه به مسئولان مدرسه گفتم فرزندانم انگلیسی نمی‌دادند، اما وقتی ریز نمرات بچه‌ها را دیدند، گفتند ما حتماً آنها را کمک می‌کنیم تا زبان یاد بگیرند. در نهایت از مدرسه ایرانیان خارجشان کردیم و به مدرسه اینترنشنال بردیم.

تکلیف ساخت مدرسه ایرانی مشخص نیست

منیری درباره مدرسه ایرانیان عمان ادامه داد: ما پیگیر بودیم که چرا مدارس دیگر، مدارس دلباز و بزرگ و با زمین‌های حداقل ده هزار متری هستند. متوجه شدیم سلطان قابوس، پادشاه قبلی شان که فوت کرده، به تمام کشورها حداقل 10 هزار متر زمین رایگان برای آموزش رایگان اهدا کرده است. تمام این کشورها این زمین‌ها را تبدیل به مدرسه کرده‌اند و دانش‌آموزان آنها در بهترین شرایط درس می‌خوانند؛ معلمان اینجا حقوق خوبی می‌گیرند. دانش‌آموزی که در منطقه محروم درس بخواند، بین 60 تا 70 درصد سهمیه کنکور دارد.

وی تاکید کرد: برای بنده جای سئوال است که چرا ایرانیان ساکن این کشور باید در یک ساختمان استیجاری درس بخوانند درحالی که چنین قانونی در کشور عمان وجود دارد. در حالی که در عمان 20 هزار خانوار ایرانی زندگی می‌کند که اگر میانگین خانواده را 4 نفر در نظر بگیرید، نزدیک به 5 هزار کودک و نوجوان ایرانی داریم که باید مدرسه بروند و بد نیست که مسئولان نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی درباره تأثیر هجمه‌های اخیر در زندگی شخصی‌شان گفت: در زندگی شخصی افراد همه می‌توانند برای استفاده از موقعیت‌ها تصمیم‌گیری کنند اما در شرایط فعلی ما قضاوت‌های بی‌مورد مجبوریم روزانه چند ساعتی را درپاسخ به این هجمه‌ها زمان اختصاص دهیم، درحالی که واقعا نیازی نیست چنین مواردی مطرح شود، هیچ قانونی نسبت به ممنوعیت مهاجرت یا سفر یا ادامه تحصیل و استفاده از موقعیت‌های آموزشی خارج از کشور نیست.

قصد داریم نام ایرانی را بلندآوازه کنیم

منیری در ادامه گفت: درباره علت مهاجرت که از من پرسیدید، اصل موضوع همان پیشنهاد کاری بود که به ما دادند. البته کمی هم دلخوری از مسئولان دارم ولی این دلیل سفر ما نیست. ببینید من زمانی که در ایران ساکن بودم، برای وام مراجعه کردم، چیزی به ما تعلق نگرفت. برای زمین مراجعه کردیم،‌ زمینی به ما تعلق نگرفت. برای ماشین همین اتفاق افتاد. ما حتی برای خانه جهت اجاره به شرط تملیک به برخی ادارات و بنیادها مراجعه کردیم، اما به ما جواب رد دادند. برای اجاره منزل به مشکل برخورده بودیم. ما می‌خواستیم جایی را بگیریم، اما صاحبخانه‌ها به ما جایی نمی‌دادند. خود این مسئله می‌توانست برای مهاجرت هر فردی دلیلی باشد. اما مسئله ما همان مشاوره طب سنتی بود تا از این طریق بتوانیم نام ایران را بلندآوازه داریم.

رهبر انقلاب می‌خواهند خانواده‌های پر جمعیت پنجزه زندگی‌شان را به روی دیگران باز کنند

وی درباره برنامه‌های حمایتی از فرزند آوری افزود: در ایران بودجه‌هایی برای افزایش جمعیت و طرح‌های فرزندآوری اختصاص داده می‌شود، اما اغلب آنها صرف برنامه‌های نمایشی می‌شود. با یک واسطه شنیدیم که رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند خانواده‌های پر جمعیت پنجره‌ای از زندگی خودشان را به روی دیگران باز کنند. به این دلیل است که همسرم خانم صادقی از فعالان حوزه مجازی شد و با کاربری «خانواده بزرگ ما» در ایتا و «بانو صادقی» در اینستاگرام به شدت مورد استقبال قرار گرفت و بدون اینکه به صورت مستقیم کسی را تشویق به فرزندآوری کند، اثرگذاری خوبی داشت و چند هزار نفر به ما پیام دادند بدون اینکه علاقه‌ای به فرزندآوری داشته باشند، با دیدن بخشی از زندگی ما فرزنددار شدند.

منیری تاکید کرد: این مسئله نشان می‌دهد کسی که خطر کاهش جمعیت را گوشزد کرد، راهکارش را هم ارائه داد، اما متأسفانه مثل خیلی از موارد دیگر گوش شنوایی برای این بحث نبود. بلاگری سخت است. هجمه‌های زیادی به ما وارد می‌شود، اما تحمل می‌کنیم.

به گفته وی اکنون همسر و فرزند بزرگش برای ادامه تحصیل در دانشگاه همانند خودش ثبت‌نام کرده‌اند.

منیری درباره مدت ماندنشان در عمان گفت: ما فکری برای ماندن نکردیم. تمام موقعیت‌هایی که برای مهاجرت برای ما پیش می‌آید، کوتاه‌مدت است. ما به خوبی به سفرهای میان‌مدت آگاهی داریم. ما هیجانی تصمیم نگرفتیم. خیلی‌ها مهاجرت می‌کنند تا کسب شغل کنند،‌ از این جهت ممکن است دست به هر اقدام نسنجیده‌ای بزنند. اما ما وقتی شغلمان تثبیت شد، به عمان سفر کردیم.

در همین حال خانم صادقی (مادر خانواده) درباره درد دوری خود گفت: بدون تردید سفر و دوری از خانواده و ریشه‌ها سخت است. ما به خانواده‌ خیلی نزدیک بودیم؛ مدتی کنار پدر و مادرم زندگی می‌کردیم  و بعدها هفته‌ای سه چهار بار همدیگر را می‌دیدیم. اما اکنون در شرایط فعلی برای هر دو سخت بود.

صادقی در پایان گفت: وقتی کارمان تثبیت شد و بنا شد به عمان بیاییم، به زیارت امام رضا علیه‌السلام رفتیم و از ایشان خواستیم این سفر را برای همه ما سهل و آسان کند. با کلی توسل و امداد گرفتن توانستیم این قدر صبر پیشه کنیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رضایت ۸۰ درصدی ایرانی‌ها از نوشت‌افزار ایرانی

مدیرعامل مجمع ایران‌ ولوازم‌التحریر ایرانی

رای دادن هم حق است و هم تکلیف

آقا فرموده بودند که جهاد تبیین یک واجب فوری و قطعی است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.