سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ثروت‌آفرینی 900 میلیارد دلاری با امضای بزرگ‌ترین قرارداد گازی

ثروت‌آفرینی 900 میلیارد دلاری با امضای بزرگ‌ترین قرارداد گازی

آیین امضای قراردادهای اجرائی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی، روز گذشته برگزار شد.

این طرح که ثروت آفرینی 900 میلیارد دلاری برای کشور خواهد داشت، با پیمانکارانی ایرانی اجرا خواهد شد.

قراردادهای ساخت سکوهای فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌عنوان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح صنعت نفت با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روز گذشته بین شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران این طرح امضا شد.

ساخت سکوهای غول‌پیکر 20 هزار تنی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی، از سوی پیمانکاران ایرانی متعددی رقم می‌خورد. این شرکت شامل پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مپنا هستند که این قرارداد را امضا کرده‌اند.

طرح ملی فشارافزایی در پارس جنوبی از سال 1396 معطل و بلاتکلیف بود. با اراده و همت متخصصان صنعت نفت در دولت سیزدهم و با انجام تحقیقات کارشناسی تصمیم گرفته شد احداث واحد فشارافزایی در دریا صورت گیرد. این در حالی است که قطر هم چند ماه پیش به‌منظور توسعه و فشارافزایی در بخش قطری پارس جنوبی یعنی گنبد شمالی با شرکت‌های خارجی قرارداد امضا کرد.

 جبران غفلت دولت‌های گذشته

وزیر نفت با تأکید بر اینکه طرح فشارافزایی در پارس جنوبی با وجود غفلت در دولت‌های گذشته، سرانجام در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد، گفت: گاز خام از میدان مشترک پارس جنوبی با 38 سکوی تولیدی و پشتیبان برداشت می‌شود. قرارداد اجرائی طرح ملی فشارافزایی در پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی امضا شده است و با ساخت 28 سکو (14 سکوی فشار‌افزا و 14 سکوی پشتیبان در هفت منطقه تعیین شده) اجرا خواهد شد.

اوجی با بیان اینکه اجرای طرح ملی فشارافزایی در مناطق مرزی میدان مشترک پارس جنوبی با قطر در اولویت است، افزود: برای ساخت این سکوها از توان پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده می‌شود. پیمانکارانی که قرارداد احداث این سکوها و فشارافزایی را امضا کردند، همان‌هایی هستند که فازهای پارس جنوبی را توسعه داده‌اند.

 ادامه برداشت گاز تا 70 سال دیگر

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم کار فردا را قربانی امروز نمی‌کند و مردم در سال‌های آینده نتیجه این قرارداد را خواهند دید، ادامه داد: اکنون طرحی ملی‌تر از فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی وجود ندارد. در حال حاضر 70 درصد گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می‌شود و 45 درصد خوراک پالایشگاه‌های نفتی از تولیدات این میدان است. با راه‌اندازی سکوهای فشارافزایی در این میدان، تا 70 سال برداشت گاز از پارس جنوبی ادامه می‌یابد.

اوجی با بیان اینکه حدود 93 درصد سوخت نیروگاه‌ها از گاز تأمین شده و وضعیت در صنایع خرد و عمده نیز به همین شکل است، گفت: برای فشارافزایی منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم و امیدواریم این تعلل هشت ساله، پیش از آنکه افت فشار بر تولید اثرگذار باشد، با کار جهادی جبران شود.

 قرارداد 20 میلیارد دلاری

وی ارزش پروژه‌های امضا شده برای فشارافزایی در پارس جنوبی را 20 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: با اجرای این طرح 90 تریلیون فوت‌مکعب گاز و بیش از دو میلیارد بشکه میعانات گازی به ارزش 900 میلیارد دلار به ظرفیت‌های هیدروکربنی کشور افزوده خواهد شد.

اوجی ادامه داد: با احداث سکوهای فشارافزایی از همه ظرفیت سازندگان داخلی استفاده خواهد شد و این موضوع در رشد اقتصادی کشور هم تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه توانمندی پیمانکاران و سازندگان داخلی بالاست و این توانمندی در داخل کشور وجود دارد تا از قطر عقب نمانیم، گفت: با برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران تا چهار سال آینده بهره‌برداری از سکوهای فشارافزایی انجام خواهد شد.

 رشد تولید گاز ایران 2 برابر رشد جهانی

وزیر نفت با تأکید بر اینکه 50 درصد ذخایر گازی ایران در میدان مشترک پارس جنوبی واقع شده است، افزود: در دولت سیزدهم تحریم‌ها مانع رشد توسعه صنعت نفت و گاز نشده است و امسال در 40 سال گذشته برای نخستین بار برای سه فصل پیاپی، شاهد رشد اقتصادی بالای 20 درصد در بخش نفت و گاز بوده‌ایم.

اوجی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور با نفت دو برابر رشد اقتصادی بدون نفت بوده است، ادامه داد: در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر، میانگین رشد تولید گاز ایران پنج درصد اعلام شد، در حالی که میانگین رشد جهانی دو و نیم درصد بوده است.

بازگشت بدون تأثیر ترامپ بر صادرات نفت ایران

وزیر نفت تأکید کرد: در صورت بازگشت ترامپ، صادرات نفت ایران تأثیر نمی‌پذیرد زیرا اکنون نیز با تحریم‌هایی شدیدتر از تحریم‌های سال ۹۷ روبه‌رو هستیم، اما صادرات نفت به بالاترین سطح از آن سال تاکنون رسیده است.

وی ادامه داد: سازمان‌های بین‌المللی اعتراف می‌کنند که ایران هیچ‌گونه مانعی در فروش نفت ندارد. در عین حال تخفیف فروش نفت را هم تکذیب می‌کنم و در حال نزدیک‌ کردن قیمت فروش نفت خام صادراتی ایران نزدیک به قیمت‌های جهانی است.

وزیر نفت با بیان اینکه رقم افزایش تولید نفت در سال ۱۴۰۲ محقق شده است، گفت: در ابتدای دولت سیزدهم برداشت نفت از میدان‌های نفتی واقع شده در استان خورستان که شامل 58 میدان می‌شود، یک میلیون و 700 هزار بشکه بوده و اکنون این رقم به دو میلیون و 700 هزار بشکه رسیده است.

اوجی با اشاره به افزایش ظرفیت‌ پالایشگاه‌های نفت و گاز در دولت سیزدهم ادامه داد: بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه آبادان با ظرفیت پالایش روزانه 210 هزار بشکه و بهره‌برداری از پالایشگاه فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی با ظرفیت پالایش روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز از اقدامات مهم بوده است. بهره‌برداری از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از 20 سال تعلل در دولت سیزدهم، همسو با اهداف تعیین شده برای افزایش ظرفیت پالایش نفت و گاز انجام شده است.

 همکاری سازنده با شرکت‌های نفت و گاز روسیه

وی تصریح کرد: با شرکت‌های نفت و گاز روسیه قراردادهایی سازنده‌ امضا کرده‌ایم که عملیات اجرائی آنها هم آغاز شده و 200 هزار بشکه از افزایش تولید نفت ایران مربوط به میدان‌هایی است که شرکت‌های روس در آن فعال هستند.

وزیر نفت افزود: وزارت نفت در سال ۱۴۰۲ در میان وزارتخانه‌های دولتی شاخص بوده و بالاترین رشد اقتصادی، رتبه نخست در استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و ساخت اقلام بار اول و تأمین امنیت انرژی در کشور را به دست آورده است.

وی اظهار کرد: با اینکه در دوران فعالیت دولت سیزدهم طی دو نوبت به سامانه هوشمند سوخت حمله سایبری شد، اما در تأمین سوخت مورد نیاز کشور لحظه‌ای مشکل پیش نیامد.

 افزایش 2/5 میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفت و گاز

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت هم در آیین امضای قراردادهای اجرای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه درباره حق حاکمیت ایران بر بخشی از میدان آرش، مواضع رسمی از سوی وزارت امور خارجه مطرح می‌شود، اظهار کرد: حاکمیت ایران بر بخشی از میدان گازی آرش انکارناپذیر است.

وی ادامه داد: برنامه اکتشاف در حوزه سرزمینی در پارس جنوبی پایان نیافته و یک چاه اکتشافی جدید حفاری و تکمیل شده است و در حال مطالعه برای چاه دوم اکتشافی هستیم.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: سال ۱۴۰۲ حدود دو و نیم میلیارد بشکه به ذخایر نفتی و گازی ایران اضافه و چند میدان جدید نفتی نیز کشف شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه با برنامه‌های نگهداشت، تولید در زمستان امسال به روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رسید، ادامه داد: این طرح گسترده‌ای است و مانند قطر در بازه‌ای چند ساله اجرا می‌شود.

خجسته‌مهر صادرات گاز ایران به عراق را در بازه‌های زمانی متفاوت دانست و گفت: از دو نقطه به عراق گاز صادر می‌کنیم و کارگروهی مشترک برای همکاری‌های نفتی برقرار است.

 اشتیاق دولت سابق به توتال

گفتنی است در حالی ساخت سکوهای فشارافزایی پارس جنوبی پس از سال‌ها به‌دست متخصصان ایرانی صورت خواهد گرفت که در دولت قبل، با اشتیاق زیاد منتظر توتال ماندند و نتیجه‌ای نگرفتند و از طرفی به پیمانکاران ایرانی هم بی‌توجهی شد که نتیجه آن از دست رفتن فرصت‌ها و جدی شدن تهدید امنیت انرژی کشور بوده است.

«محمد مشکین فام»، مدیرعامل وقت شرکت نفت و گاز پارس در سال 98 در گفت‌وگو با شانا با ادعای اینکه زیرساخت‌های لازم برای ساخت سکوهای 20 هزار تنی فشارافزا در کشور وجود ندارد، می‌گوید: «پیمانکاران داخلی تاکنون سکویی با این حجم نساخته‌اند، در نتیجه تلاش ما این بود با استفاده از دانش فنی توتال، ساخت این سکو را تجربه کنیم. قرارداد نیز به‌گونه‌ای تنظیم شد که توتال این کار را در ایران انجام دهد تا دانش فنی آن به داخل کشور منتقل شود.»

مدیر وزارت نفت زنگنه در دولت روحانی تصریح می‌کند: «نه‌تنها در ایران بلکه در خاورمیانه نیز فناوری ساخت سکوی فشارافزا وجود ندارد. بر اساس بررسی‌هایی که پیش از امضای قرارداد با توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام شده است، تنها سه سکوی تقویت فشار در دنیا ساخته شده که یکی از آنها از سوی توتال احداث شده بود و بر همین اساس این شرکت فرانسوی برای مذاکره انتخاب شد.»

اما حالا در دولتی که به توان متخصصان ایران ایمان دارد، معطل غربی‌های بدعهد نمانده و کار را به جوانان کشور سپرده‌اند تا با ابتکار و دانش ایرانی این پروژه را پیش ببرند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ادعاهای نادرست حسن روحانی درباره قرارداد نافرجام توتال و فاز ۱۱ پارس جنوبی

اظهارات حسن روحانی رئیس دولت نا امید گذشته

حمایت از زنان غزه برای بانیان شعار «ز.ز.آ» نفع دلاری ندارد

داعیه داران حقوق زنان و آزادی زنان، امروز در برابر جنایت هایی که توسط رژیم منحوس صهیونیستی بر زنان مسلمان و کودکان غزه انجام شد، سکوت کرده اند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.