سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / تلاش‌های آمریکا برای نجات اوکراین و اسرائیل با تصویب کمک 95 میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان

تلاش‌های آمریکا برای نجات اوکراین و اسرائیل با تصویب کمک 95 میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان

مجلس نمایندگان آمریکا برای نجات اوکراین و رژیم صهیونیستی از شکست در جنگ، 95میلیارد دلار دیگر کمک مالی تصویب کرد. بخش کمی از این کمک‌ها نیز قرار است به تایوان و برخی کشورهای دیگر برسد.

آمریکا امروز درگیر دو جنگ بزرگ و سرنوشت‌ساز است. در غزه با استفاده از صهیونیست‌ها و حمایت‌های بی‌قید و شرط بزرگ‌ترین مدعیان حقوق بشر، مشغول قتل‌عام ساکنان متمرکزترین نقطه جهان یعنی «باریکه غزه» است؛ جایی که طی کمتر از 200 روز 34هزار و 100 نفر عمدتاً غیرنظامی قتل‌عام شده‌اند و بیش از 70هزار تن هم مجروح شده‌اند. در این باریکه اکنون نه مدرسه‌ای باقی مانده، نه مسجدی، نه کلیسایی و نه درمانگاه و بیمارستانی. جالب است بدانید، آمریکایی‌ها گفته‌اند چیزی نزدیک به یک میلیارد دلار از این کمک‌ها را هم به فلسطینی‌ها کرده‌اند! یعنی از یک‌طرف خود قتل‌عام و ویران می‌کنند از طرف دیگر می‌گویند، ما به فلسطینی‌ها کمک کردیم!

در اوکراین نیز دولت آمریکا به دلیل تحریک اوکراین برای عضویت در ناتو آغازگر جنگی خانمان‌سوز شده است. جنگی که بازنده آن لااقل تاکنون، صددرصد اوکراین بوده است؛ جنگی که طی آن ده‌ها هزار تن کشته، مجروح و میلیون‌ها تن آواره شده‌اند. اوکراین هم مثل غزه، تقریبا ویران شده است و برای بازسازی این کشور به حداقل هزار میلیارد دلار بودجه نیاز است. کارشناسان می‌گویند بایدن سر سوزنی به جان مردم اوکراین اهمیت نمی‌دهد و هدف وی آن است که تا آخرین سرباز اوکراینی برای تضعیف روسیه- یک رقیب قدرتمند و سنتی- بجنگند.

در مسیر جنگ

اما روز شنبه مجلس نمایندگان آمریکا پس از 6 ماه کش‌وقوس و اختلاف‌نظر درباره کم و کیف کمک‌ها به اوکراین و رژیم صهیونیستی، با لوایح پیشنهادی دولت بایدن برای تصویب 95میلیارد دلار کمک- که 61میلیارد دلار آن به اوکراین و 26میلیارد دلار آن به اسرائیل اختصاص دارد- گام دیگری برای تشدید هر دو جنگ و کشتار بیشتر مردم برداشته شد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، این لوایح در عرض چند دقیقه و با 311 رای موافق برابر 112 رای مخالف تصویب شد. علاوه‌بر لایحه کمک نظامی به اوکراین و رژیم صهیونیستی مجلس نمایندگان آمریکا لوایح مربوط به کمک نظامی به تایوان، توقیف دارایی‌های دولتی مسدودشده روسیه به منظور ارائه آنها به کی‌یف و تحریم‌های جدید علیه چین را نیز به تصویب رساند. نکته مهم در تصویب این کمک‌ها این است که مجلس نمایندگان آمریکا به ندرت در روزهای شنبه و یکشنبه که به عنوان آخر هفته محسوب می‌شود، جلسه تشکیل می‌دهد و تصویب این لوایح نشان از اهمیت موضوع برای آنها دارد. پیش از این، جمهوری‌خواهان تنها با کمک‌ها به رژیم صهیونیستی موافق بودند و با تصویب کمک‌ها به اوکراین مخالفت می‌کردند. این لوایح در اقدام بعدی به سنا ارائه خواهد شد که در آن برخلاف مجلس نمایندگان, دموکرات‌ها در اکثریت هستند. دموکرات‌ها در سنا پیش از این حمایت خود را از این بسته اعلام کرده‌اند لذا می‌توان آن را از هم‌اکنون تصویب شده دانست. در مرحله آخر رئیس‌جمهور آمریکا باید این لوایح را امضا کند تا به قانون تبدیل شود. اهمیت این بسته بزرگ کمکی در این نکته است که هر دو رژیم به گفته کارشناسان و رسانه‌ها جنگ را باخته‌اند و این کمک‌ها شاید بتواند به عنوان تنفس مصنوعی برای نتانیاهو و زلنسکی عمل کند.

واکنش‌ها

تصویب این کمک‌های مالی با واکنش روسیه و استقبال گسترده کشورهای اروپایی مواجه شده است. در روسیه مقامات این کشور به صراحت اعلام کرده‌اند که این کمک‌ها نتیجه‌ای در جلوگیری از شکست کی‌یف نخواهد داشت. رهبران و مقامات سیاسی در اوکراین و غرب نیز این اقدام را تایید و بابت آن در بحبوحه تشدید تنش‌های میان اوکراین و روسیه قدردانی کردند.

رئیس‌جمهور اوکراین که بارها هشدار داده بود، کشورش بدون حمایت‌های مالی آمریکا در جنگ شکست خواهد خورد از تصمیم قانونگذاران آمریکایی قدردانی کرد.

زلنسکی در صفحه ایکس(توئیتر سابق) خود نوشت: «ما از هر اقدامی مبنی بر حمایت از کشورمان و مردم آن قدردانی و استقبال می‌کنیم». «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو نیز گفت: «تصویب این لایحه، تداوم حمایت فراحزبی از اوکراین را نشان داد. افزایش چشمگیر کمک‌ها، تکمیل‌کننده کمکی است که متحدان اروپایی برای اوکراین فراهم می‌کنند.» کشورهای اروپایی پیش از این به صراحت گفته بودند که بدون آمریکا قادر به حمایت از اوکراین نیستند.

اعزام مستشاران بیشتر به اوکراین

از سوی دیگر سخنگوی پنتاگون نیز از تصمیم دولت این کشور برای ارسال مستشاران نظامی بیشتر به کی‌یف خبر داد. ژنرال «پت رایدر» سخنگوی پنتاگون شنبه به وب‌سایت «پولیتیکو» گفت که این نیروها نقش «غیرجنگی» را ایفا خواهند کرد! به گزارش ایسنا اگرچه «رایدر» با استناد به «دلایل امنیتی عملیاتی و حفاظت از نیروها» مشخص نکرد که چه تعداد پرسنل ممکن است به کی‌یف اعزام شود اما منابع آگاه به پولیتیکو گفتند که این تعداد تا ۶۰ نفر خواهد بود.

قاتل تانک‌های آمریکایی

خبر دیگر این که یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به نقش پهپادهای ارزان‌قیمت روسیه در جنگ اوکراین نوشت که روسیه با استفاده از پهپادهایی که حدود 500 دلار قیمت دارند تانک‌های 10میلیون دلاری آبرامز آمریکا را که به اوکراین داده شده، هدف قرار داده و آنها را از کار می‌اندازند. در گزارش روز شنبه روزنامه «نیویورک‌تایمز» آمده است که ارتش اوکراین طی دو ماه گذشته دست‌کم 5 تانک گران‌قیمت آمریکایی آبرامز را از دست داده است که اکثر آنها نیز هدف پهپادهای ارزان قرار گرفته‌اند: «پهپادهای تهاجمی در اوکراین، جنگ‌های مدرن را متحول کرده و تلفات مرگباری را برای یکی از قدرتمندترین نمادهای قدرت نظامی آمریکا که تانک آبرامز بوده ایجاد کرده‌اند.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل ١۴٠ میلیارد دلار بود

سخنگوی دولت علی بهادری جهرمی

تفاوت ایران با آمریکا

پاورقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.