سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / آماده برای سرنگونی؛ نتانیاهو ارتش را هم از دست داد

آماده برای سرنگونی؛ نتانیاهو ارتش را هم از دست داد

بحران استعفاهای سریالی در ارتش و ارتباط آن با دانیل هاگاری و همزمانی‌اش با سفر اخیر بنی‌گانتز به آمریکا در کنه خود نشان از طرحی دارد که در راستای آن سرنگونی نتانیاهو به عنوان هدف اصلی دیده خواهد شد.

 جنگ غزه و جنایات رژیم صهیونیستی از ۱۵۰ روز عبور کرد. این رژیم در بازه مذکور با تمام توان خود جنایتی را در باریکه غزه رقم زد که نمونه‌‌ای از آن در طول تاریخ دیده نشده بود. نتانیاهو در بطن این جنایت، دیوانه‌وار دستور نسل‌کشی فلسطینیان را صادر و برای فرار از شکستی که متحمل آن شده بود، از هیچ تلاشی برای تمدید جنگ فروگذار نکرد.

با این حال اقدامات وحشیانه و جنون‌آمیز نتانیاهو هم نتوانست روند فروپاشی دولتش را منتفی کرده و بر اختلافات موجود در اسرائیل سرپوش بگذارد. استعفای دسته‌جمعی مقام‌های امنیتی بلندپایه ارتش اسرائیل آخرین مورد از شکاف بوجود آمده در ساخت سیاسی این رژیم بوده که همزمانی تقریبی آن با سفر اخیر بنی‌گانتز به آمریکا و تئوری توطئه و برکناری نتانیاهو قابل پرداخت است.

به گزارش رجانیوز؛ رژیم صهیونیستی در بحبوحه مذاکرات آتش‌بس و در شرایطی که ارتش این رژیم از دست‌یابی به اهداف اولیه خود در غزه بازمانده است، درگیر بحران‌هایی شده که ساخت سیاسی آن را در آینده‌ای نزدیک دچار تغییر خواهد کرد.

روز گذشته برخی منابع عبری زبان در خبری اعلام کردند که شماری از مسئولان ارشد یگان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی، از کار خود استعفا داده‌اند. در این گزارش نام دانیل هاگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز به چشم می‌خورد.

دانیل هاگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی

پایگاه خبری عبری زبان Now ۱۴ اعلام کرد شمار زیادی از افسران ارتش رژیم صهیونیستی از سمت خود استعفا داده‌اند.

شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص اعلام کرد که استعفاهای دسته‌جمعی ناشی از اعتراض افسران اسرائیلی به سیر امور عملیاتی و شخصی بوده‌است. همچنین این امر آشفتگی جاری در بخش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی‌ای که هاگاری آن را اداره می کرد را عیان می‌کند.

موران کاتز، سخنگوی ارتش اشغالگر با درجه سرهنگی ازجمله افسرانی است که به‌دلیل اینکه «امور به‌خوبی پیش نمی‌رود» استعفا کرد. سرهنگ دوم ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اشغالگر در امور رسانه‌های خارجی نیز یکی دیگر از کسانی است که استعفا کرد. هچت از نظامیان کهنه‌کار بود که استعفای خود را در این بازه  اعلام نمود.

بحران استعفاهای سریالی در ارتش و ارتباط آن با دانیل هاگاری در کنه خود نشان از طرحی دارد که در راستای آن سرنگونی نتانیاهو به عنوان هدف اول دیده خواهد شد. 

سوالی که در این بین بوجود می‌آید به نقش جدی هاگاری در بحران پیش آمده و ارتباطی که وی با بنی‌گانتز دارد، برمی‌گردد؛ هاگاری طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در زمان ریاست گانتز بر ستاد ارتش، مسئول دفتر وی بوده است.

مضاف بر این، اتفاق مذکور درست در بازه‌ای رخ داده که حواشی پیرامون سفر غیرمنتظره بنی‌گانتز به آمریکا، نتانیاهو را بسیار آشفته کرده است. 

بنی گانتز عضو کابینه اضطراری و رهبر اپوزیسیون که حالا کاملاً لپید را از معادله رقابت با نتانیاهو حذف کرده و پیش‌بینی می‌شود در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شود، روز دوشنبه به آمریکا سفر کرد.

دفتر گانتز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این سفر، وی با «کامالا هریس» معاون رئیس جمهوری آمریکا و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و شماری از نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره دیدار خواهد کرد.

رسانه های رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کردند که گانتز از واشنگتن به لندن خواهد رفت تا با مقامات انگلیسی گفت‌وگو کند. هدف از سفر این مقام صهیونیست، تبادل نظر در خصوص آتش‌بس غزه و توافق تبادل اسرا عنوان شده است. 

شبکه تلویزیونی کان رژیم صهیونیستی پس از چندی اعلام کرد که از سوی نتانیاهو به سفارت این رژیم در واشنگتن دستور داده شده تا برای تسهیل سفر بنی گانتز اقدامی انجام ندهد.

براساس این گزارش، «مایکل هرتزوگ» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز در جریان سفر گانتز به این کشور، وی را همراهی نخواهد کرد.

رسانه های رژیم صهیونیستی از عصبانیت «بنیامین نتانیاهو» از گانتز، به خاطر سفر به آمریکا، بدون هماهنگی با وی خبر داده و نوشتند: «نتانیاهو اعلام کرد که اسرائیل فقط یک نخست وزیر دارد».

دیدار «بنی‌گانتز» عضو کابینه اضراری رژیم صهیونیستی و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا

همچنین امروز شبکه ۱۲ در گزارشی از درگیری لفظی «هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با وزرای کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در نشست اخیرشان پرده برداشت و نوشت: در جریان این نشست، وزرای کابینه به شدت از دستاوردهای ارتش انتقاد کردند و به رئیس ستاد ارتش گفتند که اقدام نظامی به اندازه کافی خوب نبوده و پیشرفت کُند بوده است و عدم تعیین سقفی زمانی برای آغاز اجرای گزینه یورش به شهر رفح کار درستی نبوده است.

به گفته این شبکه، در این هنگام هالوی صدای خود را بلند کرد و خطاب به وزرا گفت: به شما گوشزد می کنم که از اول با این حمله مخالف بودید، اگر ارتش و نهادهای امنیتی اسرائیل برای انجام این کار فشار نمی آوردند، ما اصلاً به غزه حمله نمی کردیم.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به زمان برگزاری این نشست پر تنش اشاره ای نکرد اما این خبر منعکس کننده اختلاف فزاینده بین سطوح سیاسی و نظامی در رژیم اسرائیل است زیرا رئیس ستاد ارتش و مقامات ارشد نظامی رژیم صهیونیستی احساس می‌کنند که سطح سیاسی فقط به دنبال آن است که راهی برای مسئول دانستن آنها پیدا کند چون که می بینند برخی از گزینه های تاکتیکی ارتش رژیم اسرائیل در جریان حمله به غزه خوب نبوده است.

اختلافات موجود در ساخت سیاسی (و نظامی) رژیم صهیونیستی برخلاف شعارهای همیشگی احزاب اسرائیلی مبنی بر وحدت در زمان جنگ، اکنون در نقطه انفجار قرار گرفته است. البته پیش از این نیز شواهدی مبنی بر وجود این اختلاف عمیق وجود داشت که نهایتا مسکوت ماند و به حاشیه رفت.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در بهمن ماه سال جاری بیان کرد که در پشت پرده تلاش‌هایی از طرف گانتز برای مجاب کردن برخی وزرا و اعضای حزب لیکود به رهبری نتانیاهو برای کنار زدن او در دوره کنست کنونی در جریان است.

منبع مذکور اشاره کرد که این اقدامات از مدت‌ها پیش، به تدریج و پشت پرده در جریان است که نمایندگان گانتز در همین راستا با شماری از نمایندگان لیکود نیز دیدار کرده‌اند.

به موازات انتشار این خبر، شبکه عبری زبان کان نیز اعلام کرد بسیاری از کشورهای عربی ارتباط مستقیم با بنی گانتز ـ رهبر حزب اردوگاه دولت ـ را به اعتبار اینکه نخست وزیر آینده رژیم صهیونیستی او خواهد بود، آغاز کردند.

گام اول توطئه بنی‌گانتز علیه نتانیاهو نهایتا با شکست مواجه شد و وی در این برهه سیاسی نتوانست برکناری نتانیاهو را کلید زده و آن را به سرانجام برساند.

پس از این اتفاق، در هفته‌های اخیر و خاصتا در جریان مذاکرات آتش‌بس قاهره و آنجایی که نتانیاهو از اعزام هیأت اسرائیلی به این جلسات خودداری کرد و عملا منجر به شکست آن مذاکرات شد، بنی‌گانتز و آیزنکوت (عضو دولت اضطراری و متّحد گانتز) متفقا وارد عمل شدند و نتانیاهو را نسبت به این امر تهدید کردند؛ امری که مشخصا شکاف سیاسی در اسرائیل را نیز به اوج رساند. 

شبکه «کان» گزارش داد بنی گانتز و گادی آیزنکوت که هر دو، حزب مخالف «اتحاد ملی» هستند در خلال جلسه‌ای در روز پنجشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) نتانیاهو را به انحلال کابینه تهدید کرده‌اند. 

طبق گزارش شبکه عبری زبان کان، این دو وزیر از تصمیم نتانیاهو برای عدم ارسال هیئت مذاکره‌کننده به مصر جهت شرکت در گفت‌وگوها بر سر تبادل اسرا با حماس انتقاد کرده‌اند.

آمریکا که در بطن این شکاف بوجود آمده قرار داشته است، پس از ابراز نگرانی نسبت به تحقق آتش‌بس موقتی که در پی آن بود و نتانیاهو را به مثابه مانعی در مسیر تحقق این امر می‌پنداشت، از ابزارهای خود در رژیم صهیونیستی استفاده کرد. 

کانال ۱۱ عبری به نقل از یک منبع در «کابینه جنگ» فاش ساخت که نتانیاهو نسبت به مذاکرات فشرده‌ای که گانتز با مقامات دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در چارچوب ارتباطات ویژه و مستقیم بین گانتز و مقامات واشنگتن انجام می‌دهد، بدبین است. خبرها حاکی از آن است که نتانیاهو مطمئن است که بنی گانتز در هماهنگی با تیم بایدن است و برای سرنگونی او زمینه چیده شده است. گفتنی است که گانتز به توصیه مستقیم کاخ سفید به دولت ائتلافی یا دولت جنگ این رژیم پیوسته و همین امر هم نشان از نقش و توصیه مستقیم آمریکا در این تهدید خواهد داشت. 

دولت بایدن که پس از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در افکار عمومی جامعه جهانی جایگاه خود را از دست رفته دیده و چند صباحی دیگر، پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده درگیر خواهد شد، تمام تلاش خود را به کار بسته تا ضمن حمایت از رژیم صهیونیستی با اقدامات نمایشی‌ای همچون تلاش برای برقراری آتش‌بس موقت و ابراز نگرانی بابت حمله به رفح، خود را از فشار جهانی حامیانه از فلسطین برهاند.

وگرنه پرواضح است که آمریکا اساسا نه به دنبال آتش‌بس در غزه است (که اگر اینطور بود سه مرتبه قطعنامه قطعنامه آتش‌بس را در شورای امنیت وتو نمی‌کرد) و نه نسبت به حمله زمینی اسرائیل به رفح نگران وضعیت فلسطینیان است (که اگر اینطور بود مجلس نمایندگان این کشور لایحه کمک ۱۴.۳ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی را تصویب نکرده و پس از آغاز جنگ غزه کمک‌های نظامی و تسلیحاتی خود به رژیم را در بالاترین حد خود قرار نمی‌داد).

بایدن اما برای کاهش بار مسئولیت اقدامات وحشیانه نتانیاهو از دوش دولتش و فرار از فشارهایی که ممکن است او را در انتخابات آبان‌ماه سال آینده دچار چالش کند، مجبور است تا نتانیاهو را در خصوص آتش‌بس و حمله به رفح کنترل کند. گفتنی است که چند تن از توابع آمریکایی نیز بین اسرای در اختیار حماس قرار دارند که مسلما آزادی این‌ها از طریق مبادله اسرا، تاثیر تبلیغاتی مثبتی برای دولت بایدن به همراه خواهد داشت؛ وگرنه پرواضح است که جان فلسطینیان برای آمریکا ذره‌ی اهمیت ندارد و تنها منافع آمریکا و دولتش در اولویت قرار خواهد گرفت..

اتفاقات اخیر رخ داده در رژیم صهیونیستی، از سفر بنی‌گانتز به آمریکا تا استعفای جمعی افسران ارتش رژیم صهیونیستی، تلاش‌هایی از سوی آمریکاست که یا حداقل نتانیاهو را کنترل کرده و تحت فشر ایجاد شده، وی را مجبور به پذیرش خواسته‌های خود کنند، یا در صورت عدم پذیرش وی (که محتمل خواهد بود) شرایط را برای ایجاد کودتایی نرم علیه وی فراهم نمایند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پاسخ تند سندرز به نتانیاهو

«برنی سندرز» نماینده مجلس سنای ایالات متحده

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.