سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / بدون برجام، بدون FATF؛ تولید نفت ایران ۶۰ درصد رشد کرد

بدون برجام، بدون FATF؛ تولید نفت ایران ۶۰ درصد رشد کرد

بر اساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نفت و گاز، بیشترین سهم را در رشد اقتصادی کشور دارند. در طی ۲ سال اخیر دولت سیزدهم توانسته است با اتخاذ سیاست‌های راهبردی و تدوین برنامه‌های کلیدی، رشد ۶۰ درصدی را در تولید نفت رقم بزند.

براساس آخرین آمار منتشر شده تولید نفت کشور ۶۰ درصد رشد داشته است؛ اهمیت رشد تولید نفت در ارزآوری آن برای کشور و کمک به رشد اقتصادی است. از طرفی دیگر این رشد ۶۰ درصدی در شرایط تحریمی رخ داده است. با این حال اما تاثیر این رشد قابل توجه بر اقتصاد ایران و سفره مردم خیلی ملموس نیست! 

به گزارش رجانیوز، یکی از منابع درآمدی که دولت هر ساله با اتکا به آن توانسته علی‌رغم تحریم‌های گسترده غرب درآمد خوبی را برای اقتصاد کشور کسب کند، فروش نفت است. میزان فروش نفت به عوامل مختلفی مربوط است که یکی از آن‌ها را می‌توان میزان حجم تولید نفت دانست. بر همین اساس میزان تولید نفت ارتباط مستقیمی بر فروش آن و کسب درآمد بیشتر دارد. 

بر اساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نفت و گاز، بیشترین سهم را در رشد اقتصادی کشور دارند. در طی ۲ سال اخیر دولت سیزدهم توانسته است با اتخاذ سیاست‌های راهبردی و تدوین برنامه‌های کلیدی، رشد ۶۰ درصدی را در تولید نفت رقم بزند. 

رشدهای سالیانه ادامه دارد

میزان رشد تولید نفت در سال جاری اتفاقی به دور از ذهن نبود؛ چرا که این رشد، پس از آغاز فعالیت دولت سیزدهم هر سال تکرار می‌شود. بررسی آمارها نشان می‌دهد، میزان تولید نفت در ایران در سال ۲۰۲۳ ۲.۹ میلیون بشکه در روز است. بنابراین میزان تولید نفت در سال جاری سیصد و پنجاه هزار بشکه نسبت به سال گذشته، که طبق آمار اعلام شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی به ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز بود، افزایش پیدا کرده است. 

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۲.۴۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که این رقم در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۱۳۰ هزار بشکه‌ای به ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز رسید. همچنین از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون (حدودا ۶ ماه نخست سال) با رشد ۳۵۰ هزار بشکه‌ای به ۲.۹ میلیون بشکه در روز رسید. 

یکی از نکاتی که در افزایش حجم تولید نفت کشور مطرح است، اثر این مولفه بر صادرات نفتی است. بر همین اساس می‌توان چشم‌انداز روبه رشدی را برای صادرات نفتی جمهوری اسلامی ایران ترسیم کرد. 

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نفت

یکی از موضوعات دیگری که این روزها در رسانه‌های مختلف به آن پرداخته می‌شود، حضور هوش مصنوعی در صنایع مختلف است. در واقع ایفای نقش هوش مصنوعی در صنایع بزرگی همچون نفت و خودرو می‌تواند، پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی را به دنبال داشته و منجر به رشد صنایع و در نتیجه رشد اقتصادی کشور شود. بر همین اساس یکی از موضوعاتی که این روزها برای صنعت نفتی کشور مطرح است، استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال است.

در همین راستا محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال در صنعت نفت را یکی از حوزه‌های مهم فناورانه در این صنعت دانست و بیان کرد: ما به دنبال افزایش تولید نفت از مخازن خود با هوش مصنوعی هستیم. امروز این علم در صنعت نفت کشور جزو علوم ناشناخته است و از این رو باید روی آن کار بیشتری کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای توافق‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای استقرار مرکز راهبردی مخازن دیجیتال نفتی و گازی تصریح کرد: قصد داریم ۱۵ میدان نفتی و گازی کشور را با هوش مصنوعی اداره کنیم. نخستین میدان در این زمینه که تفاهم‌نامه آن با دانشگاه صنعتی شریف امضا شد، میدان گازی پارس جنوبی است و می‌خواهیم قطب گازی ایران را در قالب هوش مصنوعی مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر ۵۴ قرارداد به ارزش ۸۰ میلیون دلار در صنعت نفت امضا شده است، بیان کرد: سهم شرکت ملی نفت ایران با ۲۹ قرارداد، ۲۹ میلیون دلار است که تا پایان سال جاری، ۴۰ میلیون دلار دیگر فقط به سهم این شرکت اضافه خواهد شد.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رکورد ۶ ساله فروش نفت شکسته شد

درآمد ایران به سالانه ۳۵ میلیارد دلار رسیده است

چرا روحانی نتوانست هواپیما وارد کند؟

عدم موفقیت روحانی ،حسن کلید را به گردن دیگران انداخت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.