سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / معرفت او _ بخش پنجم

معرفت او _ بخش پنجم

معرفت او(5)

« فاطمه زهرا(س) نوری از انوار خداست »

    در متن گذشته نقد کردیم که نگاه تاریخی به حضرت فاطمه زهرا(س) نگاهی محدود کننده است و به دنبال آن این سوال ایجاد شد که با کدامین نوع نگاه، می توان به شناخت ایشان پرداخت؟ و در ادامه گفتیم چون ایشان جنبه هایی فراتر دارند و نیاز به شناخت و بهره مندی از آن است لذا باید نگاه و منظرمان را نسبت به ایشان اصلاح کنیم.

    امام خمینی چه زیبا می فرمایند:«تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام الله علیها – جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان. او زن معمولی نیست؛ او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است…»(صحیفه امام خمینی/ج7،ص337)

   شاید مناسب، آن باشد که برای فهم بیشتر، نسبت به بُعد نوری حضرت فاطمه زهرا(س) به نقل حدیثی از امام صادق (ع) بپردازیم. مرحوم مجلسی(ره) در بحار به نقل از شیخ صدوق (ره)، این حدیث را ذکر می کند. ایشان می فرماید:«شيخ صدوق در علل الشرائع به نقل از جابر جعفى روايت مى ‏كند كه گفت: به امام صادق عليه السّلام گفتم: چرا حضرت فاطمه عليها السّلام زهرا ناميده مى‏شود؟ امام فرمود: زيرا خداوند متعال او را از نور با عظمت خود آفريد، و هنگامى كه نورش درخشيدن گرفت آسمانها و زمين به نور او روشن شدند و چشمان ملائكه خيره ماند، پس سجده نموده و از خداى سبحان پرسيدند: خدايا! اين چه نورى است؟ خداوند فرمود: اين شعبه ‏اى از نور من است كه آن را آفريده ‏ام و از صلب يكى از پيامبرانم كه او را بر ساير پيامبران برترى داده ‏ام، خارج مى ‏نمايم. و از اين نور رهبران و امامانى به وجود مى ‏آيند كه پس از انقطاع وحى مردم را به سوى حق هدايت مى ‏نمايند.»( زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) ترجمه روحانى، ص: 143)

با توجه به این روایت ما می توانیم قائل به این موضوع باشیم که ایشان نوری از انوار خدا هستند. ضرورت دارد در مرتبه نخست، ما محبان اهلبیت(ع) با این منظر، سراغ آن حضرت برویم و مدام این منظر را برای خودمان پررنگ کنیم. اینقدر این معرفت را برای خودمان تکرار کنیم تا در قلبمان رسوخ کند. زمانی که با او مناجات می کنیم، با این عنوان او را خطاب کنیم: ای نور عظیم آسمانی، ای نور عظیم ملکوتی! همچنان که قرون گذشته را با نور خودتان آباد کردید، وجود ما را، زندگی ما را، جامعه ما را با نور خودتان آباد کنید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا سپهبد شهید سیدمحمد ولی قرنی در قم دفن شد؟

دستور امام  خمینی(ره) برای محل دفن شهید سید محمدولی قرنی

صوت شهید ابراهیم هادی پنج روز قبل از شهادت

ويدئو/جاوید الاثر شهید ابراهیم هادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.