سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ناکارآمدی حناچی و روحانی در تأمین اتوبوس پایتخت

ناکارآمدی حناچی و روحانی در تأمین اتوبوس پایتخت

ناکارآمدی شهرداری و دولت سابق در تامین اتوبوس شرایطی را برای تهران به وجود آورده است که علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی مدیریت شهری فعلی ولی همچنان وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی به شرایط ایده‌آل نرسیده است.
فرسودگی و عدم ایجاد زیرساخت برای توسعه ناوگان حمل و نقلی عمومی میراث به جا مانده از مدیریت شهری پیشین است که مناف هاشمی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری دوره پیش هم به آن اقرار کرده بود.مناف هاشمی در اواخر دوره مدیریت پنجم شهری گفته بود ۷۲ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است. اتوبوس‌های موجود فایده‌ای ندارد و هم فعالیت آنها برای راننده، اقتصادی نیست و آلودگی هم تولید می‌کند.

او با تاکید بر اینکه عمر متوسط ناوگان ۱۳ سال است و سالانه یک هزار دستگاه اتوبوس طی ۱۰ سال گذشته باید به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شد، عدم همکاری دولت و بودجه نداشتن شهرداری را برای توجیه ناکارآمدیشان در این حوزه مطرح می‌کند.

ترافیک، آلودگی هوا، ازدحام در صف‌های طولانی پایانه‌های تاکسی و اتوبوسرانی و مترو بخشی از مشکلات قابل ملاحظه و ملموس عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است که زندگی شهروندان را با چالش‌های متعددی همراه کرده؛ اما در دوره جدید مدیریت شهری به این امر اهتمام ویژه‌ای شده و تاکنون اقدامات مؤثری هم صورت گرفته است.

«اکنون اولویت نخست مدیریت شهری توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و از مجموع ۴۰۰ هزار میلیارد ریال بودجه سرمایه‌ای امسال شهرداری، حدود ۲۱۰ هزار میلیارد ریال به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است» این بخشی از صحبت‌های یک هفته اخیر لطف‌الله فروزنده؛ معاون شهردار تهران پس از بازگشت سفر چین است.

سفری که قرارداد برقی‌سازی ناوگان عمومی به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار ان به صورت غیرنقد یکی از ره‌آوردهایش بود.

آن‌طور که علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران می‌گوید در تفاهم با طرف‌های چینی، برای خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲متری، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری، ۱۰هزار وَن برقی، ۱۰هزار تاکسی برقی و ۱۰۰هزار موتورسیکلت برقی به تفاهم رسیده‌اند و این به معنی تحولی عظیم در حوزه فرسوده حمل و نقل عمومی است.

براساس بررسی‌های صورت گرفته اکنون حدود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده دیزلی در کلانشهر تهران مشغول کار هستند که با اجرای این قرارداد، ظرفیت جابجایی مسافران آن‌هم با سوخت پاک، دو برابر خواهد شد که البته با مذاکرات صورت گرفته طرف چینی پذیرفته که ابتدا ناوگان را تحویل دهد، سپس شهرداری تهران با اقساط ۱ تا ۳ ساله، آن‌ را بازگرداند.

در راستای اقدامات صورت گرفته محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به بهبود و توسعه سیستم اتوبوسرانی عنوان می‌کند:

در دوره قبلی تنها ۱۳۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده بود و الان بیش از ۵۰ درصد ناوگان ما غیر فعال و فرسوده قطعی است. لذا این ما را مجاب به بازسازی کرد.

او با اشاره به اینکه در سال جاری قرارداد بازسازی ۳۰۰۰ و تولید ۱۰۰۰ هزار دستگاه داخلی داریم، ادامه می‌دهد: شهردار تهران و وزیر صمت نگاه ویژه به واردات اتوبوس برقی دارند لذا با قراردادهای منعقد شده امیدوارم تا پایان سال تعدادی از این اتوبوس‌های برقی را وارد مدار کنیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه دنیا به سمت برقی‌سازی حرکت می‌کند و ما باید به سمت آنچه به نفع مردم است و آلودگی هوا را رفع می‌کند حرکت کنیم، عنوان می‌کند: بار اصلی حمل‌ونقل عمومی در تهران به عهده تاکسی و اتوبوس است که مدیریت آن نیاز به کمک بالادستی‌ها در حوزه سوخت و برق دارد که با حمایت دولت محقق می‌شود.

البته سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون حمل و ترافیک شورای شهر تهران هم در نشست خبری روز گذشته نسبت به واردات وسایل نقلیه برقی واکنش نشان داده و می‌گوید: در کشور خودرو به حدی گران شده که مردم طاقت این گرانی‌ها را ندارند. پشت مرزهای ما خودروهای برقی از خودروهای ما ارزان‌تر هستند. لذا دولت باید مسیر را برای ورود خودروهای برقی فراهم کند. صنعتگر ما باید ۲۰ سال ما را منتظر نگه دارد تا خودروی برقی تولید کند باید درهای کشور را باز کنیم و اجازه دهیم خودروهای برقی وارد تهران شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه بازسازی اتوبوس‌ها و واگن‌ها نیز در حال انجام است، تصریح می‌کند: این اقدامات که اکنون در راستای توسعه حمل و نقل عمومی انجام می‌شود در سال‌های اخیر متوقف بوده اما در این دوره با حمایت مدیریت شهری محقق شده است.

به گزارش شهر، بنا بر برنامه‌ریزی شهرداری تهران هم‌اکنون قراردادهای برای ورود ون، اتوبوس و… در داخل و خارج از کشور به امضاء رسیده است و بزودی وارد پایتخت خواهند شد؛ البته در این مسیر نیاز به همکاری و همراهی دولت دارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رییسی: تسهیل، تسریع و تکریم مردم، وظیفه همه مدیران کشور است

آیت الله ابراهیم رئیسی

دوچرخه بازی اصلاح طلبان پیشرفت تهران را عقب انداخت/ همت ویژه زاکانی برای تکمیل متروی تهران

در سال ۱۴۰۰ مترو تهران ۱۴۲ ایستگاه به طول ۲۵۴ کیلومتر داشت اما بعد از گذشت ۳۰ ماه تعداد ایستگاه‌های مترو تهران به ۱۵۹ عدد و طول خطوط آن به ۳۰۳ کیلومتر رسیده‌ است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.