سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / بهانه‌های فاقد وجاهت نباید مانع ساخت مسجد در پارک قیطریه شود

بهانه‌های فاقد وجاهت نباید مانع ساخت مسجد در پارک قیطریه شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به بهانه‌های عجیب درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه گفت: این بهانه‌ها دلیل مجاب‌کننده‌ای برای عدم توسعه مساجد نیست.

زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون ساخت مسجد در پارک‌ها و همچنین مخالفت رسانه‌های معاند با برنامه هایی مانند برگزاری محفل امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی، پیاده روی اربعین و پیاده روی ۱۰ کلیومتری در روز عید غدیر گفت: در ابتدا نباید از حضور معنادار شهروندان در رده‌های سنی مختلف در این گونه مراسم غافل ماند. آنهم در شرایطی که معاندان، رسانه‌های وابسته‌ و دنباله‌های داخلی آنها سعی در نمایش چهره‌ای غیرواقعی در قامت نسل‌های دین‌گریز و آیین‌گریز از جامعه ایرانی دارند.

وی اضافه کرد: آنها می‌خواهند به مدد جادوی رسانه، اقلیت دست‌پرورده یا فریفته‌ خود را بجای اکثریت جامعه ایرانی جا بزنند و آنچه شبانه‌روز به آن می‌پردازند؛ نمایش رفتار، گفتار، پندار و تفاسیر وتحلیل‌های همین اقلیت است.

لاجوردی تاکید کرد: از این رو، آنان که در مقابل ترقه‌ای هیاهو به‌پا می‌کردند؛ اکنون، زبان در کام فرو برده‌اند و آنان که به گوش و به هوش منتظرند تا با تلنگری، چماق غرب‌پرستی یا فهم ساده‌انگارانه خودشان از دین را بر سر دلسوزان و غیوران بکوبند؛ در مقابل این حضور مومنانه ساکت مانده‌اند و غیر از این نیست که اراده الهی بر آشکار شدن باطن‌ها قرار گرفته است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: باید آگاه بود که سیاست هر دوی معاندان و منافقان یکی است و آن دیده نشدن ماهیت واقعی جامعه است تا بتوانند تصویر تصنعی ساخته و پرداخته خود را به خورد جوامع و خاصه نسل‌های جدید بدهند و بدین وسیله در کشورهای هدف مطابق میل خودشان آینده‌سازی نمایند‌.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت ساخت مساجد منطبق با معماری ایرانی- اسلامی و نقش تمدن‌ساز مسجد در حاکمیت ارزش‌های دینی و معنوی، همواره ساخت مسجد در جوامع اسلامی مورد تاکید بوده و هست. لذا، جایابی و ساخت مساجد محله‌ای، ناحیه‌ای و منطقه محور همراه با پیوست فرهنگی ضمن سوق‌دهی فضاهای شهری به عناصر فرهنگ‌ساز موجود در بافت شهرها موجب جمعیت‌پذیری بالا در مساجد نیز خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: مستحضرید که مسجد نه تنها دارای کارکرد دینی و معنوی که دارای کارکردهای بی‌بدیلی در بُعد اجتماعی- سیاسی زندگی مسلمانان می‌باشد و کاستی در استفاده بهینه از فضای برخی مساجد که این روزها نقل برخی محافل معاند شده نه وابسته به ماهیت خود مسجد بلکه مربوط به خلل برنامه‌ریزی و قصور در طرح‌ریزی پیوستهای فرهنگی-اجتماعی در استفاده بهینه از فضای مساجد است.

لاجوردی گفت: در همین رابطه، موضوع ساخت مسجد در پارک قیطریه به سوژه برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و گاهی ادعاهای بلاتوجیهی در این‌باره مطرح می‌شود. برای شفافیت و آگاهی افکار عمومی چند نکته را عرض می‌کنم. اول اینکه ساخت مسجد در بوستان‌های فرامنطقه‌ای(پارک‌های بزرگ غیر محله‌ای) مصوبه شورای عالی مساجد تهران را دارد. همچنین، از سال‌ها پیش مطالبه مردمی نیز برای احداث مسجد در این پارک وجود داشته است.

‏لاجوردی تصریح کرد: دوم اینکه سرانه ساخت مسجد در تهران در مقایسه با دیگر شهرهای ایران و از آن بدتر پایتخت‌های کشورهای اسلامی بسیار پایین‌تر است.

عضو هیئت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اینکه برخی از مساجد موجود نمازگزار کمی دارند یا میانگین بالای سنی نمازگزاران در آن‌ها، همانطور که قبلا” اشاره شد به دلایل متعددی باز می‌گردد و لذا، این بهانه‌ها دلیل مجاب‌کننده‌ای برای عدم توسعه مساجد نیست.

‏لاجوردی افزود: نکته سوم اینکه پارک قیطریه ١٢٢ هزار متر مربع است و مساحت در نظر گرفته شده برای مسجد حدود ٨٢٠ متر مربع یعنی چیزی کمتر از ٧ دهم درصد از کل پارک را شامل می‌شود. فضای درنظر گرفته شده در آستانه خیابان و در کم‌تراکم‌ترین بخش پارک به لحاظ فضای سبز واقع شده است که این نسبت اندک، به وضوح دلایل عقیدتی- سیاسی عده‌ای در معاندت با ساخت مسجد را به رخ می‌کشد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نکته چهارم این است که مسجد پارک قیطریه علاوه بر درخواست مکتوب مردمی، خیرین نیکوکاری از اهالی همان محله دارد که کلیه هزینه‌های ساخت مسجد را متقبل شده‌اند و شهرداری تهران در واقع تسهیل‌گر مشارکت مردم در این امر خیر است. از طرفی، بعد از طرح برخی ابهامات در رسانه‌ها نیز دستور بازطراحی نقشه مسجد به نحوی که هیچ کدام از درخت‌های کهن‌سال در محل احداث مسجد واقع نشود، داده شده و مضافا” این که هیچ کاربری تجاری و فروشگاه و مغازه و … برای طرح مسجد درنظر گرفته نشده و نخواهد شد.

لاجوردی گفت: نکته بعد اینکه در این دوره که حجم درخت‌کاری و ایجاد فضای سبز و تأسیس پارک‌های جدید و تکمیل ابرپروژه کمربند سبز تهران به گواه آمار و اسناد رشد چشمگیری داشته، ساخت دوقطبی کاذب مسجد-درخت از سوی رسانه‌های اپوزوسیون در مقابل مردم که خود شاهد تغییرات مثبت در این حوزه هستند؛ کار بیهوده‌ای است.

لاجوردی گفت: خلاصه اینکه: گزاره «درخت قطع می‌کنند تا مسجد بسازند!» را هم باید به کلکسیون دروغ‌های شاخدار علیه مسجدسازی و شهرداری اضافه کرد! جهت استحضار مردم شریف تهران؛ نه درختی قطع می‌شود، نه مسجد جدید فضایی از کل پارک را خواهد گرفت. مسجد پارک قیطریه چهل و چهارمین مسجد پارک‌های فرامنطقه‌ای شهر تهران خواهد بود و  برآورده کردن طیفی از نیازهای مخاطبان این بوستان مهم و زیبای شهر تهران کمک خواهد کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

واکنش نماینده مردم تهران به ساخت مسجد در بوستان قیطریه

به‌ جز منتقدان منصفی که باید اقناع شوند، ریشه تهاجم به تقویت مساجد، همان جریان نفوذی حلقه کیان است که در دهه ۷۰ دو اقدام مخرب فرهنگی-اجتماعی را دنبال کرد.

کلکسیون دروغ‌های شاخدار علیه شهرداری تهران/ «درخت قطع می‌کنند تا مسجد بسازند!»/ توضیحات کامل سخنگوی شهرداری تهران

ساخت مسجد در بوستان قیطریه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.