سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / پرسش و پاسخ دانشجویان با سخنگوی دولت/ بهادری: بانوی اول ایران همسران و مادران شهدا هستند/ سلاح‌ورزی صلاحیت ریاست اتاق بازرگانی را ندارد +تصاویر

پرسش و پاسخ دانشجویان با سخنگوی دولت/ بهادری: بانوی اول ایران همسران و مادران شهدا هستند/ سلاح‌ورزی صلاحیت ریاست اتاق بازرگانی را ندارد +تصاویر

کاهش نرخ تورم، نرخ رشد نقدینگی و از این قبیل آمار یعنی که مسأله در حال حل شدن است، نه اینکه حل شده باشد. امیدواریم این روند با سرعت بالاتری پیش رود.

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان که در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، بیان کرد: آیا امروز در جایگاهی قرار داریم که آینده کشور را خودمان طراحی کرده و رقم بزنیم ؟ یا هم‌چنان مانند برخی ادوار گذشته که طراحی آینده از عهده خودمان بر نمی‌آمد؟

وی افزود: دولت سیزدهم در ابتدای کار با این سوالات مواجه بود. در سطوح داخلی و بین‌المللی برنامه‌ریزی کرد. در سطح داخلی درگیر حجم عظیمی از بحران‌ها به واسطه تحریم‌های خارجی و راهبرد نادرست در این مقابله مواجه بودیم. از آمار فوتی‌های 700 نفره کرونا گرفته تا واکسن، تنش‌های آبی در 300 نقطه کشور، تنش‌های برقی و قطعی برق در زمان‌های پرمصرف، قطع گاز در اوج مصرف، تورم 59 درصدی در شهریور 1400، میانگین تورم چهار ساله که از میانگین تورم 100 ساله اخیر بالاتر بوده و رشد تقریبا اقتصادی صفر‌.

سخنگوی دولت گفت: دولت باید با نگاه درست مسأله را مدیریت می‌کرد و در وسط میدان قرار گرفت. سرپرست وقت بانک مرکزی در جلسه هیات دولت که وزرای سابق در جلسه بودند، طرح کرده بود که این نرخ تورم 60 درصدی با خلق پول گسترده و مسیری که منتهی به تشکیل جدید شده حتما به بالای 100 درصد خواهد رفت و وضعیت بدتر خواهد شد.

بهادری‌جهرمی بیان کرد: بحران کرونا مدیریت شد و 100 میلیون واکسن بدون به نتیجه رساندن اف‌ای‌تی‌اف در 100 روز انجام شد. دانشگاه، مدارس، کسب و کارها، سینما، هیات و حرم‌ها تعطیل بود و در چندین حوزه به بالا جدول آمدیم و سازمان‌های جهانی از دولت سیزدهم تقدیر کردند.

وی خاطر نشان کرد: کاهش نرخ تورم، نرخ رشد نقدینگی و از این قبیل آمار یعنی که مسأله در حال حل شدن است، نه اینکه حل شده باشد. امیدواریم این روند با سرعت بالاتری پیش رود.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت در رفع مشکلات تنش آب، برق و گاز تصریح کرد: ما هم قطعی آب و برق نداشتیم و هم صنایع تعطیل نشدند.

بهادری‌جهرمی عنوان کرد: دولت همزمان با اینکه مشغول حل مشکلات داخلی بود، از طراحی و ترسیم آینده ایران در هندسه جدید قدرت غافل نشد و با تحرکات زیاد در عرصه دیپلماسی دیدیم مشکلات ما در منطقه کم‌تر و مسیرهای دیپلماتیک فعال‌تر شد. امروز ایران نه‌تنها با کشورهای همسو، بلکه با کشورهای پیرو غرب رفت و آمد دیپلماسی دارد. دولت با یک چرخش راهبردی، به این سمت برگشتیم که در هندسه قدرت نقش‌آفرینی کند. مسیر عضویت ما در بریکس احیا شد و ما عضو شدیم و هم‌چنین در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: کریدورهای تجاری در ایران محور سرمایه‌گذاری و توجه قرار گرفت و این موارد دنبال می‌شود تا به سرانجام برسد. زیرساخت‌های بازگرداندن ایران به مسیرهای تجاری در حال آماده‌سازی است. علاوه‌بر سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری در عرصه نفت و گاز در داخل، پالایشگاه فراسرزمینی را فعال کردیم. امروز نه‌تنها فقط نفت می‌فروشیم بلکه در پالایشگاه‌های فراسرزمینی تبدیل می‌کنیم و بهتر می‌فروشیم‌.

سخنگوی دولت گفت: دشمنان تمام قد در دو سال گذشته مقابل کشور ایستادند ولی کاملا ایستادیم و بالا آمدیم. با این قدرت و قوت ناشی از تجارب مردم ایران و درس گرفتن از تکیه به خارج، حتما مسیر آینده ما روشن‌تر خواهد بود. امروز میبینیم دشمن می‌خواست اختلاف‌افکنی کند و می‌خواست ناامنی در ایران ایجاد کند و دیدیم خودشان در آلبانی آواره خیابان شدند.

بهادری‌جهرمی با اشاره به این موارد گفت: امروز چنین جایگاهی را دارا هستیم و در آینده هم شرایط بهتری خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: هنوز تورم 40 درصدی وجود دارد و کار ادامه دارد و آثار این بحران‌های گذشته در زندگی مردم لمس می‌شود و آثار این بحران‌ها هم کاهش خواهد یافت.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره حضور اتباع افغانستانی در ایران بیان کرد: ما دو مسأله پیش‌رو داریم، یکی واقعیت و یکی فضاسازی رسانه‌ای که اخیرا شکل گرفته است. واقعیت این است که برخی اتباع افغانستانی به دلیل شرایط کشورشان بر خلاف خواست خودشان به اجبار به کشورهای دیگر از جمله ایران رفته‌اند. مردم افغانستان با ایران پیوند ناگسستنی دارند و یک مشکلی حادث شده که سرریز این مشکل به کشور ما آمده است. دولت با مهاجرت غیرقانونی اتباع مخالف است و از آن جلوگیری می‌کند. هم‌چنین نسبت به ساماندهی اتباع هم اقدام می‌کند و منتظر نظر مجلس درباره جواب لایحه‌مان برای سازمان مهاجرت هستیم و مسأله را دنبال می‌کنیم.

بهادری‌جهرمی اظهار داشت: البته در چارچوب قوانین موجود این ساماندهی در حال انجام است. این واقعیت است ولی در ذهن داشته باشیم فضاسازی‌های رسانه‌ای در این مسأله شکل گرفته و می‌خواهند بین دو ملت مشکل‌آفرینی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درخصوص انتخاب حسین سلاح‌ورزی به ریاست اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت صراحتا درباره رییس اتاق بازرگانی اعلام کرده بود و تکلیف روشن است؛ هیات نظارت نیز فراقوه‌ای است و وقتی تشکیل جلسه دهد، اقدامات لازم قانونی را انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به سوالی خاطر نشان کرد: ما در عرصه تولید حامل‌های انرژی رشد سرمایه‌گذاری را داشته‌ایم و در نفت و فرآورده‌های آن سرمایه‌گذاری شده و افتتاح‌ها را مشاهده کرده‌اید. اگر سرانه مصرف بالاست که باید مدیریت شود، جمعیت‌مان نیز بالاست. در مدیریت مصرف نیز اولویت دولت استفاده از ابزارهای غیرقیمتی است و برنامه ما این نبوده و نیست که افزایش قیمت داشته باشیم. شرایط اقتصادی جامعه اساسا طوری نیست که کشش افزایش قیمت وجود داشته باشد و مردم در دهه گذشته سختی بسیاری کشیده‌اند‌.

بهادری‌جهرمی گفت: اولویت دولت روش‌های غیرقیمتی است و مردم هم در بسیاری از حوزه‌ها همراهی خوبی داشتند. این یعنی مردم نشان دادند به دولت اعتماد دارند؛ اگر دولت بخواهد کاری انجام دهد، از قبل اطلاع‌رسانی می‌کند که چنین چیزی هم الان مد نظر نیست.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدام دولت در مقابله با رسانه‌های تروریستی نیز بیان کرد: ما از رسانه‌های تروریستی شکایت کرده‌ایم و یکی از دلایل کوچ آنان از لندن نیز همین بود و کشورهای غربی باید الان پاسخگو باشند که چرا به این موارد رسیدگی نکرده‌اند.

سخنگوی دولت درباره آمار ساخت مسکن عنوان کرد: ما در کشور طبق نظر کارشناسان دولت و مجلس، سالانه نیازمند یک میلیون مسکن هستیم. در سال‌های گذشته به‌خاطر عدم ساخت مسکن و عدم رفع نیازها، یک عقب‌ماندگی در حوزه مسکن داریم. این دولت وقتی می‌بیند که مردم در این حوزه نیاز دارند، زیر بار مسئولیت می‌رود و باید ساخته شود.

بهادری‌جهرمی خاطر نشان کرد: برای تامین این 4 میلیون مسکن در 4 سال به تفکیک و تفصیل هدف‌گذاری شده است. سرعت حرکت در سال اول در ارزیابی‌ها قابل قبول رییس‌جمهور نبود؛ بیش از یک و نیم میلیون زمین برای ساخت مسکن فراهم شده، آیین‌نامه بازسازی بافت فرسوده معین شد و حدود 500 هزار از آن یک و نیم میلیون زمین وارد مرحله اجرایی است و در حال تولید است، حدود 100 هزار مسکن مهر باقی‌مانده در اختیار قرار داده شد و امسال رییس‌جمهور شخصا شورای‌عالی مسکن را ماهیانه تشکیل می‌دهند و دنبال می‌کنند. مسأله با سرعت مضاعفی ساخت مسکن دنبال می‌شود و امیدواریم عقب‌ماندگی جبران شده و سرعت بیشتر داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همسر رییس‌جمهور منصبی در دولت دارد که بعضا به سخنرانی می‌پردازد؟ و هم‌چنین در واکنش به ماجرای «بانوی اول» تصریح کرد: در کشور ما بانوی اول حتماً همسران و مادران شهدا هستند و آن مادر شهید مفقودالاثری است که وقتی استخوان‌های فرزندش را آوردند، از خجالتش مادر شهید دیگری که فرزندش پیدا نشده بود حتی به استقبال فرزندش نرفت.

سخنگوی دولت ادامه داد: اخیرا یک همایش بین‌المللی برگزار شد و حدود 100 خبرنگار از 5 قاره حضور یافتند و از همسر رییس‌جمهور هم دعوت شد؛ ایشان استاد دانشگاه شهید بهشتی است و مجری به اشتباه ایشان را بانوی اول معرفی کرد و ایشان برای اینکه مخاطبان خارجی داشتند، برای اصلاح این مسأله اعلام کردند که مقام رسمی اول شخصیت دیگری هستند و من همسر مقام اول کشور نیستم. ایشان جایگاهی در دولت ندارند ولی شخصیت حقیقی خود را داشته و شخصیت دانشگاهی هستند و پیش از این اقدامات علمی هم داشته‌اند.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: در صنعت خودرو، در کیفیت در دو سال گذشته 5 خودروی کم کیفیت از خط تولید کنار گذاشته شد؛ علیرغم اینکه بازار تشنه خرید بود. در دولت گذشته در سال‌های منتهی به دولت سیزدهم کمتر از سالی 800 هزار خودرو تولید می‌شد و الان تولید به بیش از یک میلیون رسیده است. و البته هنوز نیازمند رشد در این عرصه هستیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

پیام تشکر رهبری به کارشناس ارتباطات اورژانس ۱۱۵ بابل

جهرمی: نخبگان دارایی ایران هستند

سخنگوی دولت در مراسم جشنواره ملی جوانان ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.