سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / گزارش از آخرین تحولات قره‌باغ پاشینیان چه در سر دارد؟

گزارش از آخرین تحولات قره‌باغ پاشینیان چه در سر دارد؟

آخرین گزارش‌ها از منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی از تداوم آتش‌بس بین دوطرف و توافق آذربایجان با نمایندگان ارمنی ساکن این منطقه برای ادامه مذاکرات حکایت دارد. دولت ارمنستان نیز به گفته پاشینیان کاملاً خود را از تحولات کنار کشیده است!

منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی سه‌شنبه هفته گذشته شاهد بالاگرفتن دوباره تنش‌ها بود. ماجرا از این قرار است که ابتدا باکو اعلام کرد 7 تن از نیروهای پلیس این کشور توسط ارمنی‌ها کشته شده‌اند و به همین دلیل عملیات نظامی خود را علیه شبه‌نظامیان ارمنی این منطقه شروع و همزمان خواستار خروج سربازان ارمنستانی از این منطقه شد.

پس از حدود 24 ساعت وزارت دفاع آذربایجان به‌دنبال این عملیات اعلام کرد 90 موضع نظامی را تصرف و حاکمیت خود را بر قره‌باغ کوهستانی تثبیت کرده است. وزارت دفاع روسیه اما روز چهارشنبه اعلام کرد که جمهوری آذربایجان و نمایندگان ارمنی‌های قره‌باغ با میانجیگری نیروهای حافظ صلح در مورد توقف کامل درگیری‌ها به توافق رسیده‌اند. بعد از آن نوبت به مقام‌های ارمنی رسید که در این‌باره موضع خود را بیان کنند. مقام‌های ارمنی ساکن قره‌باغ کوهستانی اعلام کردند آتش‌بس و پیشنهادهای فرماندهی صلح‌بانان روسیه را پذیرفته‌اند. مقامات منطقه ارمنی که از زمان آغاز جنگ در اوایل دهه ۱۹۹۰ بدون به رسمیت شناختن بین‌المللی امور خود را اداره می‌کنند، اعلام کردند که نیروهای دفاع محلی این منطقه به موجب یک آتش‌بس با میانجیگری روسیه، خلع سلاح و منحل خواهند شد.

روز پنج‌شنبه نیز شورای امنیت سازمان ملل نشستی را برای بررسی وضعیت قره‌باغ برگزار کرد که به تنش بین وزاری خارجه آذربایجان و ارمنستان منجر شد. وزیر خارج ارمنستان در جریان نشست گفت، به‌دنبال عملیات اخیر جمهوری آذربایجان در قره‌باغ، بیش از ۲۰۰ تن شامل غیرنظامیان در نتیجه این عملیات کشته شده، 400 تن زخمی و بیش از 10 هزار تن نیز آواره شده‌اند. اظهاراتی که با مواضع تند طرف آذربایجانی پاسخ داده شد و…

درخواست ارمنی‌ها با تضمین امنیتی

روز پنج‌شنبه همچنین هیئتی از ارامنه قره‌باغ برای گفت‌وگو با نمایندگان جمهوری آذربایجان بعد از آتش‌بس در این منطقه، وارد شهر «یولاخ» در ۲۶۵ کیلومتری غرب باکو شد. رادیو فرانسه درباره این نشست این‌طور گزارش داد که: «دو هیئت حاضر در نخستین مذاکرات در مورد قره‌باغ کوهستانی بدون حصول توافق از هم جدا شدند. باکو اعلام کرده است که دور جدید مذاکرات در اولین فرصت ممکن برگزار می‌شود.» خبرگزاری روسی ریانووستی نیز در این زمینه اعلام کرد نمایندگان قره‌باغ پس از خروج از نشست گفتند که توافق نهایی وجود ندارد زیرا هنوز باید درباره جزئیات بیشتری بحث شود.

«داوید بابایان» مشاور «ساموئل شهرامانیان» رئیس ارامنه قره‌باغ به خبرگزاری رویترز گفت: «ما درباره توقف اقدام نظامی توافق کردیم اما منتظر توافق نهایی هستیم. هنوز توافق نهایی حاصل نشده و به مذاکره درباره مسائل زیادی نیاز هست.» وی درباره تسلیم کردن سلاح‌های سنگین به نیروهای آذربایجانی نیز این‌طور موضع گرفت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم که افراد من بمیرند بنابراین ما ابتدا به ضمانت امنیتی نیاز داریم.»

ریاست‌جمهوری آذربایجان هم اعلام کرد که نشست دوساعته در فضایی صلح‌آمیز و سازنده و با حضور نیروهای صلح‌بان روسیه برگزار شده و دوطرف درباره مذاکرات بیشتر توافق کرده‌اند. همچنین از برنامه‌ریزی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه، مواد غذایی و سوخت به این منطقه خبر داد. خبرگزاری دولتی آذربایجان تایید کرد که مذاکرات پایان یافته است. مقامات قره‌باغ و خبرگزاری آذربایجان پیش‌تر اعلام کرده بودند که مذاکرات بین رهبران منطقه و دولت آذربایجان بر «ادغام دوباره» قره‌باغ ‌در آذربایجان متمرکز خواهد بود.

پاشینیان: خبر نداشتم!

اوضاع منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی طی روزهای گذشته به‌شدت بحرانی بوده است و طبق گزارش‌ها هزاران ارمنی از ترس حملات جمهوری آذربایجان از منطقه فرار کرده‌اند و این در حالی است که پاشینیان می‌گوید از آتش‌بس و متن آن خبر نداشته است!

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفته ایروان در تدوین متن آتش‌بس و توقف درگیری‌های جدید در منطقه قره‌باغ کوهستانی با جمهوری آذربایجان، نقشی نداشته است. پاشینیان در پیامی ویدئویی، توضیح داد: «از خروجی‌های رسانه‌ای رسمی قره‌باغ متوجه شدیم که مقامات قره‌باغ کوهستانی پیشنهاد فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه را برای آتش‌بس پذیرفته‌اند… بعد از آن بود که ما با متن توافق آتش‌بس آشنا شدیم. جمهوری ارمنستان در شکل‌‌گیری این متن شرکت نداشته و طرف بحث نبوده است.»

نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه ابراز امیدواری کرد که پس از تصویب متن توقف درگیری‌ها در قره‌باغ کوهستانی، نیروهای صلح‌بان روسیه به‌طور کامل به تعهدات خود در این منطقه عمل کنند: «منطقی است که فرض کنیم اگر نیروهای حافظ صلح چنین بیانیه‌ای را داده‌اند، این خود بدان معنی است که آنها به‌طور کامل و بدون هیچ‌گونه قید و شرطی تعهد دارند که امنیت ارمنی‌های قره‌باغ را به‌طور کامل تضمین کنند که شامل حقوق کامل برای زندگی امن و شرافتمندانه در سرزمین و خانه‌هایشان است.» او در ادامه دلیل تسلیم‌شدن سریعش را «حفظ استقلال در ارمنستان» عنوان کرد! اظهاراتی که تعجب برخی کارشناسان را برانگیخته است. گویا او «عقب‌نشینی» را بهترین تکنیک برای مقابله با آذربایجان می‌داند!

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین در دیدار با متحدانش گفت که تحت هیچ شرایطی قصد استعفا ندارد. این اظهارات در حالی است که شهر ایروان طی روزهای اخیر شاهد اعتراضات شدید ضد دولتی بوده است. تظاهرات ضد دولتی روز سه‌شنبه پس از آغاز عملیات نظامی آذربایجان در منطقه جدا شده قره‌باغ کوهستانی در ایروان آغاز شد. این تظاهرات به درگیری بین معترضان و مأموران اجرای قانون در مقابل ساختمان دولت ارمنستان در ایروان تبدیل شد که منجر به زخمی شدن و بازداشت‌های متعدد شد. معترضان ارمنی روز پنج‌شنبه نیز بار دیگر به خیابان‌ها آمده و با مسدود کردن خیابان‌ها استعفای نخست‌وزیر را خواستار شدند. معترضان پاشینیان را به تسلیم کردن قره‌باغ به آذربایجان متهم کرده و با استفاده از بطری و سنگ با پلیس درگیر شدند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تحولات قفقاز، چرا عملیات در قره باغ کلید خورد و اوضاع در خانکندی چگونه است؟

آتش‌بس پایبند باشد و پای میز مذاکره بنشیند اما مقامات باکو اعلام کردند که برای توقف جنگ، گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی باید همه سلاح‌های خود را تحویل دهند و رژیم غیرقانونی خود را تسلیم کند.

اعلام آتش‌بس در قره‌باغ پس از 100 کشته و 200 زخمی

حمله آذربایجان به منطقه قره‌باغ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.