سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / صفر تا صد تحولات تگزاس؛ آیا آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار دارد؟

صفر تا صد تحولات تگزاس؛ آیا آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار دارد؟

با تشدید اختلاف بین بایدن و فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس بر سر کنترل مرزهای جنوبی این کشور بار دیگر موضوع جنگ داخلی و جدایی‌طلبی در آمریکا داغ شده است.

طی سال‌های اخیر کلیدواژه‌های «جنگ داخلی» و «جدایی‌طلبی» بارها از سوی رسانه‌ها و کارشناسان درباره تشدید فضای دوقطبی در آمریکا استفاده شده است و کارشناسان بارها نسبت به وقوع جنگ در این کشور یا تجزیه آمریکا هشدار داده‌اند. این روزها نیز در میان ده‌ها بحران سیاست داخلی و خارجی آمریکا، کشمکش‌ها بین بایدن و فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس بار دیگر هشتگ «جنگ داخلی» و «تگزیت» که اشاره به تمایل به استقلال تگزاس از آمریکا دارد را داغ کرده است.

ماجرا از این قرار است که بایدن با جمهوری‌خواهان بر سر موضوع کنترل مرزها اختلافات مبنایی دارد. جمهوری‌خواهان خواستار بسته شدن مرزها، دستگیری مهاجرین و اخراج آنها از آمریکا هستند اما بایدن به دلیل این که بخش عمده‌ای از سبد رای وی از مهاجرین است با این سیاست‌ها مخالف است. درگیری میان «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «گرگ آبوت» فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس نیز بر سر این موضوع از هفته گذشته تشدید شده است. دیوان عالی آمریکا هفته گذشته در حکمی از تصمیم دولت بایدن برای ملزم کردن فرماندار تگزاس به حذف سیم‌خاردار و دیگر موانع احداث‌شده در طول نقاط مرزی حمایت کرد. این موانع بنا به ادعای فرماندار برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی ایجاد شده‌اند اما دولت بایدن اعلام کرده است این موانع نگرانی‌های زیست‌محیطی و انسانی ایجاد می‌کند و باید برداشته شوند. اما فرماندار تگزاس زیر بار نرفته و اعلام کرده است که بایدن طبق قانون اساسی از انجام وظایفش درباره حفاظت از مرزها طفره می‌رود‌، اکنون نیز خود ایالت تگزاس این حفاظت را برعهده می‌گیرد.

استفاده از گارد ملی تگزاس

در این میان فرماندار با استفاده از اختیارات خود از گارد ملی نیز کمک گرفته و گارد ملی تگزاس مرزبانان آمریکایی را اخراج و مرز با مکزیک را بسته است. معاون فرماندار تگزاس نیز اعلام کرده است: «گارد ملی ایالتی به انجام وظایف خود برای محافظت از این ایالت در برابر تهدیدات خارجی مهاجران ادامه خواهد داد و امیدوار است هیچ درگیری خشونت‌آمیزی بین ماموران فدرال و گارد ملی در مرزهای ایالت رخ ندهد.» فرماندار ایالت تگزارس در واکنش به پایان فرصت ۲۴ساعته کاخ‌سفید برای حذف سیم‌های خاردار همچنین اعلام کرده است آماده دفاع از ایالت خود است و کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش ایرنا در مقابل بسیاری از دموکرات‌ها از بایدن خواسته‌اند به سرعت کل گارد ملی را فدرال اعلام کرده و اختیار گارد ملی در تگزاس و سایر ایالت‌های متمرد را در دست بگیرد. برخی دیگر نیز از بایدن خواسته‌اند ارتش آمریکا را فراخوانده و در مناطق مناقشه‌برانگیز نیروی زمینی ارتش آمریکا را مستقر کند. اما در جبهه مقابل هم پیشنهاد و تهدیدات فراوانی وجود دارد: برخی به گرک ابوت‌، فرماندار تگزاس پیشنهاد داده‌اند در اسرع وقت نسبت به تشکیل گارد نظامی ایالت تگزاس اقدام کند تا قدرت مقابله با تحرکات فدرال را داشته باشد. پیشنهاد بعدی، فعال کردن روند اعلام استقلال تگزاس است که ریشه‌های قوی در قانون تگزاس هم دارد. اما جالب‌تر اینکه تعداد زیادی پیشنهاد وجود دارد که خواستار اتحاد ایالت‌های حامی تگزاس با یکدیگر و ایجاد یک کنفدراسیون فراگیر شده‌اند‌، یک ایالات‌متحده در دل ایالات‌متحده آمریکا!«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق نیز از «گرگ ابوت» فرماندار تگزاس در مقابل دولت بایدن حمایت کرد و از ایالت‌ها خواست که گارد ملی خود را به مرز اعزام کنند. همزمان 25 فرماندار جمهوری خواه نیز طوماری را برای حمایت از تگزاس علیه دولت فدرال امضا کردند. آنها دولت بایدن را به عدم تمایل به حفاظت از مرزهای آمریکا و مبارزه با مهاجرت غیرقانونی متهم کردند.

از جنگ داخلی تا تگزیت

برخی تحلیلگران سیاست داخلی آمریکا هشدار داده‌اند شدت گرفتن این تنش‌ها خطر بروز جنگ داخلی را به همراه خواهد داشت. تحلیلگران حامی دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و ترامپ را متهم به ایجاد جنگ داخلی دیگری می‌کنند و تحلیلگران حامی جمهوری‌خواهان نیز بایدن را متهم به ایجاد جنگ داخلی برای پیروزی در انتخابات آتی می‌کنند. در این میان هشتگ «تگزیت» و «جنگ داخلی» نیز در واکنش به این تحولات داغ شده است. بنا بر گزارش عصر ایران به نقل از نیوزویک متعاقب رای دادگاه عالی مبنی‌بر برچیدن موانع مرزی در تگزاس درخواست‌ها برای اعلام استقلال تگزاس در حال افزایش است. بر اساس این گزارش تصمیم دادگاه عالی خشم بسیاری از مردم تگزاس را برانگیخته است که از اقدامات فرماندار جمهوری‌خواه «گرِگ ابوت» برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی در این ایالت حمایت می‌کنند. از دوشنبه هفته گذشته صدها پست در شبکه اجتماعی «ایکس»، با هشتگ «تگزیت» منتشر شده است که به جدایی تگزاس از آمریکا اشاره دارد. یکی از کاربران ایکس که خود را یک تگزاسی نسل نهم می‌خواند، نوشت: به عنوان یک تگزاسی، من از صمیم قلب معتقدم که تنها گزینه مناسب تگزاس برای حرکت رو به جلو، رای به تگزیت است.» او ادامه داد: «دولت فدرال به تگزاس اعلان جنگ کرده است. ما به تحمل این غصب آشکار حاکمیت تگزاس و حق دفاع از قانون اساسی تگزاس ادامه نخواهیم داد.» یکی دیگر از کاربران ایکس در تگزاس نوشت: «زمانی که یک دولت فدرال خیانتکار سعی می‌کند حق ما را نادیده بگیرد، تگزاس از حقوق ایالتی برای محافظت از خود، شهروندان و مرزهایمان برخوردار است، جنبش تگزیت احتمالا اکنون قوی‌تر از همیشه است.»

جنبش ملی‌گرای تگزاس (TNM) نیز با صدور بیانیه‌ای حکم دادگاه عالی را محکوم کرد و گفت که معتقد است «دولت فدرال یک‌بار دیگر تگزاس را شکست داده است. جنبش اکنون از ابوت می‌خواهد تا یک جلسه ویژه فوری برای بررسی استقلال تگزاس تشکیل دهد». «کلی هیگینز»، نماینده جمهوری‌خواه از «لوئیزیانا» نیز حکم دادگاه عالی را محکوم کرد و گفت که «دولت فدرال به دنبال یک جنگ داخلی است». سایر کاربران تگزاسی در شبکه‌های اجتماعی ایکس نیز سیستم قضائی ایالات متحده را محکوم کردند و گفتند که اکنون زمان «تگزیت» است. در حسابی به نام «تجزیه ایالت» نیز نوشته شده است: زمان آن رسیده است که تگزاس جدا شود و قوانین خود را وضع کند. قطعا بقیه ایالت‌های قرمز (ایالت‌های محافظه‌کار) هم به آن ملحق خواهند شد.

«تررنس ویلیامز»، یکی از کاربران شبکه اجتماعی با ۱.۷میلیون دنبال‌کننده در ایکس نوشت: «جنگ داخلی در راه است». «تاکر کارلسون»، مجری محافظه‌کار آمریکایی هم در ایکس نوشت: «مردان تگزاس کجا هستند؟ چرا از ایالت و کشور حراست نمی‌کنند؟» «مارجوری تایلور»، عضو جمهوری‌خواه ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان آمریکا هم در مصاحبه‌ای با «استیو بنون»، استراتژیست ارشد سابق دونالد ترامپ گفت: «این تصمیم دیوان عالی اکنون دولت فدرال را با ایالت تگزاس در حالت جنگ قرار داده است.»

علی‌رغم افزایش درخواست‌ها برای «تگزیت»، این ایالت نمی‌تواند از نظر قانونی از آمریکا جدا شود، زیرا این ایالت در پرونده دعوی سال 1869 موسوم به «تگزاس علیه وایت»، پذیرفته که ایالت‌ها نمی‌توانند به صورت منفرد و یکجانبه تصمیم به خروج از اتحادیه بگیرند.

عقب‌نشینی بایدن

اما در میان کشمکش بین بایدن و فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس، خبرها حاکی است که بایدن ظاهراً مقابل جمهوری‌خواهانی که خواستار تشدید محدودیت‌های مرزی هستند عقب نشسته است. به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از جمهوری‌خواهان خواست تا با بودجه پیشنهادی وی که مدت‌ها از تایید آن سر باز زده‌اند، موافقت کنند و در عوض دولت بایدن هم بلافاصله پس از تایید این بودجه، دستور بستن مرز جنوبی آمریکا را خواهد داد.

بر اساس این گزارش قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از ماه اکتبر(مهر) تلاش‌های دولت بایدن برای تصویب بسته امنیت ملی به مبلغ ۱۰۶میلیارد دلار برای اوکراین و رژیم صهیونیستی را سد کرده‌اند. جمهوری‌خواهان خواستار اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر در مرز جنوبی آمریکا شده و تایید این بودجه پیشنهادی را به این مسئله منوط کردند. در بیانیه بایدن در این زمینه آمده است: همه می‌دانیم که مرز مدت‌هاست فروپاشیده و برای ترمیم آن زمان را از دست داده‌ایم. وی همچنین توافق مرزی که هم‌اکنون در سنا در حال بررسی است را «سختگیرانه‌ترین و عادلانه‌ترین مجموعه اصلاحات برای امنیت مرزی در تاریخ آمریکا» توصیف کرد. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: این مسئله برای من به عنوان رئیس‌جمهور، یک اختیار اضطراری ایجاد می‌کند تا مرز را ببندم. و اگر این اختیار را به ‌دست بیاورم، بلافاصله آن را تبدیل به قانون خواهم کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمله پلیس به دانشجویان دانشگاه تگزاس

اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

کاریکاتور/ خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد

رفتار پلیس آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.