سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / اعلام آتش‌بس در قره‌باغ پس از 100 کشته و 200 زخمی

اعلام آتش‌بس در قره‌باغ پس از 100 کشته و 200 زخمی

یک روز پس از حمله آذربایجان به منطقه قره‌باغ تحت کنترل ارمنستان که 100 کشته و دست‌کم 200 زخمی برجای گذاشت، دو طرف با پیشنهاد روسیه برای برقراری آتش‌بس موافقت کردند.

شامگاه سه‌شنبه بود که رسانه‌های محلی ارمنستان از شروع دور جدیدی از حملات هوایی و راکتی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به مناطق ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی خبر دادند. حملاتی که رسانه‌ها اعلام کردند با پهپادها و تجهیزات دریافتی از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده است. این حملات همچنین همزمان بود با سفر یک هیئت امنیتی از سوی رژیم صهیونیستی به باکو و دیدار با مقامات وزرات دفاع جمهوری آذربایجان. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه و پس از متهم‌کردن نیروهای ارمنی مستقر در قره‌باغ به یک بمب‌گذاری که منجر به کشته‌شدن هفت پلیس این کشور شد، از آغاز «اقدامات ضدتروریستی» در خانکندی، مرکز قره‌باغ خبر داده بود.

در حالی که آذربایجان می‌گوید در این حملات به غیرنظامیان آسیبی نرسیده است اما گزارش‌ها از صدها کشته و زخمی به‌دنبال این حملات حکایت دارد. پیش‌تر وزارت بهداشت «قره‌باغ» کوهستانی از ۸۰ زخمی و پنج کشته در ادامه عملیات جمهوری آذربایجان خبر داده بود. با این وجود یورونیوز به نقل از رئیس سابق تشکیلات اجرائی ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی اعلام کرد که درپی حمله آذربایجان تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر در این منطقه کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند. مقامات رسمی ارمنستان نیز آمار تلفات را 32 کشته و 200 زخمی اعلام کرد.وزارت دفاع روسیه خبر داد که صلح‌بانان این کشور بیش از ۲ هزار نفر از غیرنظامیان قره‌باغ را از مناطق درگیری خارج کرده‌اند. ارتش جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که در اقدام نظامی تازه خود در قره‌باغ کنترل بیش از 90 موضع نظامی را از دست نیروهای مسلح ارمنستان خارج کرد.

برقراری آتش‌بس

رسانه‌های بین‌المللی صبح دیروز از توقف درگیری‌ها بین دو طرف خبر دادند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جمهوری آذربایجان و نمایندگان ارمنی‌های قره‌باغ با میانجیگری نیروهای حافظ صلح در مورد توقف کامل درگیری‌ها به توافق رسیده‌اند. در همین راستا مقام‌های ارمنی ساکن قره‌باغ کوهستانی اعلام کردند آتش‌بس و پیشنهادهای فرماندهی صلح‌بانان روسیه را پذیرفته‌اند. ارامنه منطقه قره‌باغ اعلام کردند: «ما توافق کردیم که تشکیلات مسلح را منحل کنیم، نیروهای ارمنی را از قره‌باغ خارج کنیم و خلع سلاح کامل کنیم. ما در مورد ادغام مجدد، حقوق و امنیت ارامنه قره‌باغ در چارچوب قانون اساسی آذربایجان بحث خواهیم کرد». دیروز همچنین به‌دنبال اعلام آتش‌بس رسانه‌ها گزارش دادند ده‌‌ها نفر از ارامنه ساکن قره‌باغ به فرودگاه شهر «خانکندی»، مرکز منطقه قره‌باغ هجوم آورده و قصد خروج از این منطقه و ترک آن را داشتند.

به گزارش ایسنا باکو می‌گوید توافق آتش‌بس، خروج یگان‌های نظامی ارمنستان، منحل‌کردن تشکل‌های نظامی در قره‌باغ و خلع سلاح آنها را شامل می‌شود. در همین حال ریاست‌جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که امروز(پنج‌شنبه) دیداری با نمایندگان ساکنان ارمنی قره‌باغ در شهر یولاخ برگزار خواهد شد. براساس این بیانیه، مسائل مربوط به پیوستن اهالی ارمنی قره‌باغ به جمهوری آذربایجان براساس قانون اساسی این جمهوری و قوانین آن در دستورکار خواهد بود.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در راستای تعلیق عملیات نظامی خود شروطی را مطرح کرده است: شبه‌نظامیان و نیروهای مسلح غیرقانونی مستقر در قره‌باغ سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند. مواضع خود را ترک کرده و با خلع سلاح کامل خاک جمهوری آذربایجان را ترک کنند. شبه‌نظامیان غیرقانونی منحل شوند. همزمان تمامی سلاح‌ها و تجهیزات سنگین تحویل داده شوند. تضمین اجرائی شدن این فرآیند‌ها در هماهنگی با صلح‌بانان روسیه خواهد بود. صبح دیروز «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: تنها در صورتی به این درگیری‌ها پایان می‌دهد که نیروهای جدایی‌طلب ارمنی اسلحه‌های خود را زمین بگذارند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض

دانشگاه تگزاس پلیس با استفاده از اسپری فلفل به سرکوب دانشجویان پرداخت

حمله پلیس به دانشجویان دانشگاه تگزاس

اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.