سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / مذاکرات برای صادرات ارمنستان به کشورهای عربی و هند از خاک ایران

مذاکرات برای صادرات ارمنستان به کشورهای عربی و هند از خاک ایران

وابسته بازرگانی ارمنستان گفت: گزینه صادرات کالاهای ارمنستان از خاک ایران به کشورهای عربی و هند موضوع بحث و گفت‌وگو است و در این زمینه دو طرف تصمیم گرفته‌اند راه‌حل‌هایی بیابند.

به گزارش آرمن پرس؛ ایران و ارمنستان در تلاش‌اند تا مبادلات تجاری دو کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته برابر با 714 میلیون دلار بود. آمارهای نیمه نخست امسال از افزایش 13 درصدی خبر می‌دهد که به نوبه خود نشان‌دهنده حفظ سرعت مثبت این روند است.

در همین راستا نمایشگاهی با هدف تقویت تجارت دوجانبه میان ارمنستان و ایران، در 25 آگوست (سوم شهریور) برگزار شد و محصولات مختلفی توسط شرکت‌های ارمنی و ایرانی در بخش‌های کشاورزی، تولیدی و گردشگری در ایروان ارائه شد.

حجت‌الله عبدالملکی؛ دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری اقتصادی و مشاور رئیس‌جمهور ایران شخصاً در رأس هیئتی به ارمنستان سفر کرد و در این مراسم حضور یافت. از طرف دیگر «واردان کوستانیان»؛ وابسته بازرگانی ارمنستان در ایران گفت: «هر دو طرف به دنبال فرصت‌های جدید برای توسعه بیشتر تجارت (با یکدیگر) هستند. ایران در نظر دارد تا هشت منطقه آزاد اقتصادی دیگر هم ایجاد کند و تعداد این مناطق را به 15 منطقه برساند.»

وی توضیح داد: « ما اکنون در حال بررسی پتانسیل‌ها و فرصت‌های استفاده نشده برای بهره‌برداری از آنها در همکاری‌های دوجانبه هستیم. ایران از شرکت‌هایی که در اقتصادش سرمایه‌گذاری کنند، حمایت‌های دولتی می‌کند.»

وابسته بازرگانی ارمنستان در ایران بر نشست‌های مستقیم میان نمایندگان تجاری تأکید کرد و گفت: « ارمنستان و ایران اهمیت زیادی برای چشم‌انداز انتقال دریایی محموله‌ها از طریق مسیر لجستیکی خلیج‌فارس- دریای سیاه قائل هستند و طرف ارمنی بسیار از اجرای این ابرپروژه حمایت می‌کند و استفاده از قلمرو این کشور برای این پروژه برای ارمنستان بسیار اهمیت دارد.»

کوستانیان تصریح کرد: «گزینه صادرات کالاهای ارمنستان از طریق خاک ایران به کشورهای عرب منطقه و هند نیز موضوع بحث و گفت‌وگوست. در این زمینه ایران و ارمنستان تصمیم گرفته‌اند تا با تلاش مشترک راه‌حل‌هایی بیابند و رویه‌های اعمال شده از سوی دو طرف در این مسیر را ساده‌تر کنند. عضویت ارمنستان در اتحادیه اروپا و مرز زمینی آن با ایران فرصت‌هایی را برای ایجاد شرکت‌ها و انجام پروژه‌های مشترک فراهم می‌کند.

  سابقه همکاری اقتصادی ایران و ارمنستان

گفتنی است، اردیبهشت‌ماه نیز مرکز فرهنگی کاپان در استان سیونیک در جنوب ارمنستان میزبان نمایشگاهی بود که تولیدات و توانمندی‌های منطقه آزاد اقتصادی ارس ایران را به نمایش گذاشت. در این رویداد مقامات و بازرگانان ایران و ارمنستان حضور داشتند.

در اردیبهشت 1391 نیز تفاهم‌نامه همکاری میان منطقه آزاد اقتصادی ارس ایرانی و منطقه آزاد تجاری «مغری»ارمنستان امضا شد. در این تفاهم‌نامه به دسترسی آسان سرمایه‌گذاران ایرانی از منطقه آزاد ارس به منطقه آزاد مغری ارمنستان و بالعکس پرداخته شد و همکاری‌ها در این زمینه همچنان به سرعت پیش می‌رود.

سال گذشته نیز ارمنستان با ایران توافق کرد با دو برابر کردن حجم گاز وارداتی از ایران، تصمیم دارد مدت توافق تجاری گازی خود با ایران را تا سال 2030 تمدید کند. این توافق در جریان سفر نیکول پاشینیان؛ نخست‌وزیر ارمنستان به تهران انجام شد. درنتیجه این توافق روز 24 مرداد امسال قراردادی مبنی بر افزایش حجم صادرات گاز ایران به ارمنستان بین مقام‌های دو کشور امضا شد که براساس آن ضریب تهاتر گاز با برق نیز به نفع شرکت ملی گاز ایران اصلاح و مدت قرارداد تا سال ۲۰۳۰ تمدید شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

۶۰۰ هزارمیلیارد تومان از بدهی‌های دولت قبل  در حوزه اوراق و تأمین اجتماعی تسویه شد

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت

آغاز طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند یک میلیارد نفر پای صندوق‌های رأی می‌روند

۵۴۳ کرسی مجلس سفلی پارلمان هند، موسوم به لوک سابا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.