سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ابر پروژه چندمنظوره‌ای که اروپایی‌ها نتوانستند ولی مهندسان ایرانی ساختند

ابر پروژه چندمنظوره‌ای که اروپایی‌ها نتوانستند ولی مهندسان ایرانی ساختند

رئیس‌جمهور در بدو ورود به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در 230 کیلومتری شرق پایتخت سریلانکا رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه»، رئیس‌جمهور  این کشور، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی که اروپاییان از ساخت و تکمیل آن عاجز بودند را افتتاح کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر یک روزه به سریلانکا، به همراه رئیس‌جمهور سریلانکا ابرپروژه چند منظوره 2 سد و نیروگاه 120 مگاواتی اومااویا را به شکل رسمی افتتاح کرد و سپس مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور، در کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر کلمبو برگزار شد. دیدار دوجانبه، نشست هیئت‌های عالی‌رتبه مشترک دو کشور، مراسم امضای اسناد و برگزاری نشست مطبوعاتی دیگر برنامه‌های این سفر بود. رئیس‌جمهور در بدو ورود به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در 230 کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس‌جمهور سریلانکا، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی 120 مگاواتی زیرزمینی، 28 کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول 850 متر و 23 کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش 500 میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

با اجرای طرح چند منظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که همزمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت

120 مگاوات انجام خواهد شد.

تولید 290 گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال 145 میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت ایرانی فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است. این پروژه از نظر اجرای 24 کیلومتر تونل، بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل‌های) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول 618 متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی 1000 تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضاهایی در عمق 750 متری زمین، جزو پروژه‌های منحصربه‌فرد مهندسی محسوب می‌شود.

ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشورمان و شرکت‌های ایرانی است. تلاش متخصصان کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از 91 درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

توان فنی و مهندسی کشور در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سدسازی نیز 100 درصد است و ایران در بین 4 کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد. در این بین رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، از مهم‌ترین راهبردهایی است که به ارتقای صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور از جمله صنعت آب و برق کمک شایانی کرده است.

ایران اسلامی با اتکا به توانمندی فنی و مهندسی بومی

در حال اجرای طرح‌های بزرگ در 20 کشور جهان است

آیت‌الله رئیسی در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ابرپروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی ایرانی، بهره‌برداری از این پروژه را نماد همبستگی، پیوند، تقویت دوستی و مایه افتخار دو ملت دانست. وی نمایش همبستگی، همدلی و همراهی دو کشور و دو ملت آسیایی را از ویژگی‌های مهم‌ این پروژه دانست و تصریح کرد: بهره‌برداری از این سد، نیروگاه و تونل انتقال آب نماد، تحقق اراده دو کشور و دو ملتی است که می‌خواهند با اتکا به توان بومی، رفاه و آسایش خود را فراهم کنند. رئیس‌جمهور با اشاره به تامین مالی این طرح از سوی سریلانکا و تامین و انتقال خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران، تامین آب شرب و آب کشاورزی برای 5 هزار هکتار اراضی جدید و آغاز به کار یک نیروگاه 120 مگاواتی را از دستاوردهای این پروژه برای مردم سریلانکا دانست و افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در بیش از 20 کشور جهان است.

پیش از آیت‌الله رئیسی، «رانیل ویکرمسینگه»، رئیس‌جمهور سریلانکا نیز در سخنانی با قدردانی از همکاری و تلاش پیمانکاران و همکاری دولت ایران در اجرای این پروژه اظهار داشت: بدون تکنولوژی و فناوری ایرانی، اجرای این پروژه برای ما ممکن نبود؛ شما توانستید برای آینده سریلانکا کار بزرگی انجام دهید. رئیس‌جمهور سریلانکا با بیان اینکه مهارت‌های فناورانه ایرانی امروز در دنیای مدرن شناخته شده است، تصریح کرد: شما نمونه کشوری هستید که با خوداتکایی توانستید به پیشرفت در حوزه‌های مختلف برسید. امروز کشورهای ما به‌عنوان کشورهای جنوب، به دنبال اثبات هویت‌های خودشان هستند و چنین پروژه‌های هویت و توانایی‌های ما را به جهانیان اثبات می‌کند.

تأکید بر گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی

 و امنیت مرزهای مشترک در بیانیه 28 ماده‌ای

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در پایان سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به این کشور در بیانیه‌ای مشترک با تأکید بر روابط تاریخی، فرهنگی، مذهبی و تمدنی دو کشور همسایه و مسلمان، بر تعهد خود برای تحکیم بیشتر این پیوندها، گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی،‌ تسریع در نهائی‌سازی توافقنامه تجارت آزاد،‌ تقویت همکاری در بخش‌های اتصال، توسعه زیرساخت‌ها و انرژی،‌ همکاری دو کشور در تمامی سازوکارهای سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اکو و شانگهای، ‌محکومیت جنایات و تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی در غزه و لزوم آتش‌بس فوری و دسترسی بلامانع مردم این منطقه به کمک‌های بشردوستانه تأکید کردند.

در این بیانیه مشترک، بر اهمیت صلح و امنیت مرزهای مشترک، پروژه‌های انرژی از جمله خط لوله گاز ایران، اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی توسعه محور برای کمک به تجاری شدن مرزها، تسریع روند امضای قرارداد تجارت آزاد و افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار تاکید شده و دو طرف در مورد روابط پایدار و سازنده میان بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان به توافق رسیدند. در این بیانیه آمده است:

در بخشی از این بیانیه مطرح شد: ایران و پاکستان همچنین توافق کردند که بیست‌ودومین کمیسیون مشترک اقتصادی هرچه زودتر برگزار شود و همزمان نشست‌های رایزنی سیاسی سالانه دو کشور در قالب کمیته مشترک تجاری، تبادل منظم هیئت‌های فنی و کارشناسان اقتصادی نیز صورت گیرد. همچنین مقرر شد: هر دو کشور با اعلام «نقطه مرزی ریمدان» به عنوان گذرگاه مرزی بین‌المللی تحت پوشش حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی (TIR) و افتتاح دو بازارچه مرزی باقی مانده در نقطه مشترک مرزی ایران و پاکستان موافقت شد. جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر اهمیت استفاده از موقعیت‌های جغرافیایی مربوطه خود برای ارتقای تعاملات فی مابین و همچنین همکاری‌های وسیع‌تر در منطقه تأکید کردند.

 تأکید بر رسمی شدن هر گونه تجارت غیررسمی

میان ایران و پاکستان

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به سریلانکا و در پاکستان، با حضور در دانشگاه کراچی، در اجتماع جمعی از نخبگان، فرهیختگان، فعالان اقتصادی و علمای مذهبی این شهر، دیدارها و رایزنی‌های صورت گرفته میان مقامات دو کشور در اسلام‌آباد را در راستای توسعه روابط اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی و فناوری میان دو کشور سودمند و مفید توصیف کرد.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور فراتر از همسایگی، در تاریخ، تمدن، فرهنگ و اعتقادات مشترک دو ملت ریشه دارد و پیوندی ناگسستنی میان دو ملت ایجاد کرده است، افزود: ارادت دو ملت به شخصیت نامدار و نام‌آوری چون امام خمینی(ره) ناشی از روحیه خداخواهی، ضداستکباری و

ضد استعماری ایشان است و مردم دو کشور امام راحل را مظهر خداخواهی، عدالت‌خواهی و شخصیتی می‌دانند که در مقابل زیاده‌خواهی نظام سلطه ایستادگی کرده و ملت بزرگ ایران را به پیروزی رسانده است.

رئیس‌جمهور همچنین اقبال لاهوری را شخصیتی با روحیه ضداستعماری، ضداستکباری، عدالت‌خواه، استقلال‌طلب و مورد احترام جهان اسلام و مردم کشورهای ایران و پاکستان توصیف و تصریح کرد: شخصیتی چون محمدعلی جناح نیز به دلیل برخورداری از همین روحیات و خصوصیات به نماد استقلال‌خواهی و ظلم‌ستیزی مردم پاکستان تبدیل شد و مانند سایر شخصیت‌های ضداستکباری و عدالت‌خواه مورد احترام و توجه مردم دو کشور و ملل مسلمان بوده و خواهد بود.

رئیسی جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه را ناشی از همین شکست و استیصال دانست و افزود: ملت ایران با پاسخ قاطع خود رژیم صهیونیستی را به شکل مؤثری تنبیه کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به توافقات صورت گرفته میان ایران و پاکستان برای گسترش روابط در سطوح مختلف و هدف‌گذاری برای رسیدن حجم تبادلات تجاری به 10 میلیارد دلار در قدم اول، مرز بیش از 900 کیلومتری دو کشور را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تجارت غیر رسمی بین دو‌کشور باید به تجارت رسمی تبدیل شود، تحقق این هدف را نیازمند همکاری صمیمانه همه فعالان اقتصادی و تجار دو کشور دانست و از فعالان اقتصادی و تجار دو کشور خواست تلاش خود را برای بالفعل کردن ظرفیت‌های متقابل مضاعف کنند.

توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان به‌ویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی

جمهوری اسلامی ایران است

آیت‌الله رئیسی همچنین پیش از عزیمت به سریلانکا، از شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب، به شهر کراچی مرکز ایالت سند و بزرگ‌ترین شهر و پایتخت اقتصادی پاکستان سفر کرد.

«سید مراد علیشاه»، سروزیر ایالت سند و «محمدکامران خان تسوری»، استاندار با حضور در فرودگاه کراچی ضمن استقبال از رئیس‌جمهور ایران با دکتر سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کردند. رئیس‌جمهور در این دیدار با بیان اینکه توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان به‌ویژه کشور دوست و برادر پاکستان جزو اولویت‌های سیاست جمهوری اسلامی ایران است، به گفت‌وگوهای خود با مقامات پاکستان در حوزه مختلفی اقتصادی، تجاری و انرژی اشاره کرد و افزود: امیدواریم توافقات حاصل شده در این سفر با پیگیری مقامات دو طرف هر چه سریع‌تر اجرائی و عملیاتی شود.

«سید مراد علیشاه»، سروزیر ایالت سند و «محمدکامران خان تسوری»، استاندار نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از انتخاب کراچی به عنوان یکی از مقاصد سفر رئیس‌جمهور به پاکستان، روابط دو کشور را فراتر از روابط دیپلماتیک متعارف و متکی بر علائق قلبی و اشتراکات فرهنگی و تاریخی عمیق توصیف و تصریح کردند همه تلاش خود را برای تسهیل و تسریع در گسترش مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با ایران به کار خواهند گرفت.

ایشان همچنین پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه رژیم صهیونیستی را باعث خوشحالی و ارتقای عزت و عظمت جهان اسلام دانستند و تاکید کردند که این اقدام مایه افتخار همه مسلمانان جهان شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رئیسی: این دو سفر در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت

بازگشت رئیس جمهور از پاکستان و سریلانکا

نشست خبری رؤسای جمهوری ایران و سریلانکا؛ رئیسی: دادگاه‌های بین‌المللی نظام غاصب اسرائیل را مجازات کنند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.