سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / انتقاد تند نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی از سانسور صدای مخالف در آمریکا

انتقاد تند نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی از سانسور صدای مخالف در آمریکا

نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی بار دیگر نسبت به وضعیت اجتماعی و رسانه‌های کشورش ابراز نگرانی و تاکید کرده است که در فضای امروز رسانه‌ای آمریکا اظهار نظر مخالف بسیار سخت است و جریان اصلی رسانه‌ای اجازه شنیده شدن حرف‌های متفاوت را نمی‌دهند.

حتی اگر به‌اندازه «مرشایمر» هم درجامعه علمی آمریکا اعتبار داشته باشی و صاحب تئوری‌های بزرگ با مراجعه بالا در روابط بین‌الملل باشی و در ظاهر مقید به محافظه‌کاری شوی بازهم نمی‌توانی نسبت به ساختار معیوب سیاسی در سرزمین یانکی‌ها چشمانت را ببندی و بی‌تفاوت باشی! یک‌اندیشمند ارگانیک که در همین ساختار و چارچوب اجتماعی و الگوی فکری به بار نشسته حالا انگشت اتهام را به سمت همین زمینی که از آن کشت شده، نشانه گرفته است. استاد مشهور روابط بین‌الملل و صاحب نظریه «رئالیسم تهاجمی» تاکید می‌کند که جامعه سیاسی آمریکا تحمل شنیدن حرف‌های متفاوت را ندارد و از صبر لازم برای پذیرفتن تفاوت‌ها بی‌نصیب است. به گفته «مرشایمر» اوضاع امروز آمریکا حتی نسبت به سال‌های پس از جنگ 2003 عراق بسته‌تر و منزوی‌تر است.

او تصریح می‌کند که با جنگ عراق از همان ابتدا مخالف بود هرچندکه بیان مخالفت در آن ایام بسیار دشوار بود اما حالا اوضاع پیچیده‌تر هم شده و سختی اظهار نظر بیش از گذشته است. مرشایمر اعتراف می‌کند: «اوضاع این روزها بسیار نامساعد است. شنیده شدن حرف‌های موافق با شوروی در رسانه‌های آمریکایی در سال‌های مربوط به جنگ سرد بسیار آسان‌تر از اظهار نظر

مخالف در جامعه امروز آمریکاست». او از رسانه‌های اصلی کشورش انتقاد می‌کند و تاکید می‌کند که جریان اصلی رسانه‌ای نخبگان آمریکایی را از چرخه خارج کرده و از آنها بهره نمی‌گیرد. مرشایمر می‌گوید که جریان اصلی رسانه‌ای در آمریکا با بازار و منافع اقتصادی گره خورده و هرکسی که بخواهد حرف مخالف با جریان اصلی و غالب ابراز کند آن‌گاه مورد اتهام قرار می‌گیرد و یا بحث او منحرف شود و یا ترتیبی اتخاد شود تا حرف او شنیده نشود. مرشایمر در نهایت تاکید می‌کند که شرایط وحشتناکی در آمریکای امروز حاکم است و آنچه امروز در این کشور در جریان است با ماهیت لیبرال دموکراسی ادعایی تفاوت معناداری دارد.

پیش از این افراد دیگری همچون ترامپ هم از سیاست مخوف و یکدست رسانه‌ای در آمریکا گفته‌اند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دلیل اظهارات ساختارشکنانه خود که نظام این کشور را در ایام انتخابات ریاست جمهوری 2024 نشانه رفته بود، از حضور در رسانه‌ها منع شده بود و حتی حساب منتسب به او در توئیتر هم به حالت تعلیق درآمد.

اعتراض ترامپ به وضعیت حمام و توالت‌ها

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا هر چند که با اتهامات متفاوتی در این کشور رو‌به‌روست اما لحظه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آتی در این کشور درنگ نمی‌کند. تازه‌ترین سخنرانی ترامپ علیه جو بایدن پیش‌زمینه طنز هم داشته و او به وضعیت سینک‌های دستشویی در دوران بایدن ایراد گرفته است: «حتی وقتی یک سینک دستشویی می‌خری، می‌بینی ازش آب نمیاد. چون اینها برای آب هم مقررات و تنظیمات گذاشتند». او در ادامه اظهار کرد: «وقتی داری دوش می‌گیری، ممکنه شما کله پر از مو مثل من داشته باشی و کایل باشی تا آب به صورت کامل تو را احاطه کند. ولی وقتی به این خونه‌های جدید میری، زیر دوش حموم‌شون، آب به آرامی چکه می‌کنه و خلاصه 10 دقیقه طول می‌کشه تا کله‌ات رو بشوری!»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای حمله به رفح

زمزمه‌ها درباره «قریب‌الوقوع» بودن حمله به رفح- پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین نقطه جهان- که 60درصد جمعیت کل غزه در آن پناه گرفته‌اند، بالا گرفته است. به نظر می‌رسد آمریکا چراغ سبز حمله به این شهرِ یک‌میلیون و 400هزار نفری را به صهیونیست‌های وحشی داده است. کل غزه 2میلیون و400هزار نفر جمعیت دارد!

جشن فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا با پرچم‌های فلسطین

دانشجویان دانشگاه میشیگان، با پرچم‌های فلسطین در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی خود حاضر شدند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.