سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / هدف: افزایش 10 برابری تجارت با آفریقا گام اول برداشته شد

هدف: افزایش 10 برابری تجارت با آفریقا گام اول برداشته شد

نخستین سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آفریقا پس از 11 سال به منظور تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی و ایجاد زمینه‌های همکاری سیاسی و تجاری صورت گرفت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان بامداد چهارشنبه 21 تیرماه، تهران را به مقصد قاره آفریقا ترک کرد و عازم سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه شد.

سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که نخستین سفر پس از 11 سال به شمار می‌رود، به دعوت رسمی رؤسای دولت‌های کنیا، اوگاندا و زیمبابوه و به منظور تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو و در راستای تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی و ایجاد زمینه‌های همکاری سیاسی و تجاری انجام شده است.

آیت‌الله رئیسی پیش از عزیمت به قاره سیاه در سخنانی گفت: با توجه به ثروت عظیم، منابع طبیعی و معدنی که امروز در آفریقا وجود دارد و با توجه به استعدادهای بسیاری که در این قاره شاهد آن هستیم؛ می‌توان آنها را  با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران تبادل کرد.

وی با ‌اشاره به اهمیت برقراری روابط با کشورهای آفریقایی گفت: این کشورها برای کار با  جمهوری اسلامی ایران بسیار علاقه‌مند هستند و برای آن آمادگی دارند. برخی از کسانی که در آفریقا حضور پیدا می‌کنند نگاه استثماری دارند ولی نگاه ما کرامت انسانی است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: سهم ما از اقتصاد آفریقا بسیار پایین است، حجم اقتصاد آفریقا 1200 میلیارد دلار است در حالی که سهم ما یک میلیارد و دویست میلیون دلار بیشتر نیست.

شلیک 21 گلوله توپ

به افتخار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

اولین مقصد در سفر رئیس‌جمهور به آفریقا، کنیا بود. آیت‌الله رئیسی به محض ورود به فرودگاه بین‌المللی نایروبی پایتخت کنیا از سوی «آلفرد موتوآ» وزیر خارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت و در ادامه «ویلیام روتو» رئیس‌جمهور کنیا در کاخ ریاست جمهوری از وی استقبال کرد.

همزمان با ورود رئیسی به کاخ ریاست جمهوری کنیا 21 گلوله توپ به افتخار ورود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت ایرانی شلیک شد.

هدف: 10 برابر کردن حجم تجارت با آفریقا

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پس از ملاقات با ویلیام سامویی روتو، رئیس‌جمهور کنیا در نشست خبری مشترک با وی اظهار داشت: همکاری جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا و کنیا ریشه تاریخی دارد.

وی افزود: قاره آفریقا قاره ظرفیت‌هاست و نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه کشور با استعداد و ظرفیت است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور ما علی‌رغم همه تهدیدها و تحریم‌ها به برکت رهبری فرزانه، توانسته در حوزه‌های مختلفی پیشرفت داشته باشد، تصریح کرد: ما آمادگی داریم تجربیات خود را در حوزه اقتصادی و علمی و فناوری با کنیا به ‌اشتراک بگذاریم.

وی ادامه داد: در حوزه تجهیزات پزشکی، دارو، کشاورزی و شیلات و دیگر حوزه‌ها نیز می‌توانیم با کنیا همکاری خوبی داشته باشیم.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران با تاکید بر اینکه همکاری‌های ما ارتباط دوجانبه نیست بلکه زمینه بهتر با بقیه کشور‌های آفریقایی فراهم می‌شود، گفت: در هدف‌گذاری انجام شده قرار است میزان تجارت به ۱۰ برابر میزان فعلی ارتقا پیدا کند.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: این سفر که نقطه عطفی در روابط ما است، می‌تواند بازار خوبی برای محصولات ایران در کنیا و شرق آفریقا ایجاد کند. در تبادلات و گفت‌وگوهایی که با رئیس‌جمهور کنیا داشتیم، رؤسای جمهور دو کشور باید زمینه را برای گسترش روابط دو کشور فراهم کند.

وی ضمن قدردانی از استقبال دولت و مردم کنیا، اظهار کرد: به‌زودی می‌توانیم رئیس‌جمهور کنیا را در تهران میزبانی کنیم و امیدوارم شاهد توسعه روزافزون روابط با کنیا باشیم و امیدواریم روابط به سطح قابل قبولی توسعه یابد.

رئیس‌جمهور کنیا:

آغوش ما به روی تجار ایرانی باز است

«ویلیام سامویی روتو» رئیس‌جمهور کنیا نیز در این نشست خبری با‌ اشاره به بخشی از توافقات ایران و کنیا اظهار داشت: توافق شده است که ایران کارخانه مونتاژ خودرو در کنیا راه‌اندازی کند و خودروهای ایرانی را که اسامی سواحیلی نیز بر آنها گذاشته شده را در کنیا تولید کند.

وی با اعلام امضای پنج یادداشت همکاری میان دو کشور، تصریح کرد: آغوش این کشور برای سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی باز است،

رئیس‌جمهور کنیا همچنین سفر آیت‌الله رئیسی به نایروبی را بسیار مثمرثمر و فرصت فوق‌العاده‌ای برای کشورش دانست که سبب تقویت پیوندهای دوستی و همبستگی میان دو کشور و دو ملت ایران و کنیا می‌شود.

امضای 5 سند همکاری میان تهران و نایروبی

در سفر آیت‌الله رئیسی به کنیا، هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور مذاکراتی را انجام دادند و اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و کنیا در حضور رؤسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

این اسناد همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی حرفه‌ای بود که از سوی وزرای «امور خارجه»، «اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال»‌، «گردشگری، حیات وحش و میراث»، «معدن، اقتصاد آبی و امور دریایی» و «آموزش« کنیا و وزرای «امور خارجه» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» جمهوری اسلامی ایران در حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ویلیام روتو رئیس‌جمهور کنیا به امضا رسید.

ادای احترام رئیسی

به مقام رهبر جنبش استقلال‌طلب کنیا

رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه برنامه‌های خود در نایروبی، با همراهی مقامات کنیایی، در مقبره «جوموکنیاتا» رهبر ملی استقلال این کشور حضور یافت و به مقام این سیاستمدار کنیایی ادای احترام کرد.

جوموکنیاتا رهبر جنبش استقلال‌طلبی کنیا است که بیش از 9 سال از عمر خود را در زندان‌های انگلستان سپری کرد. او اولین رئیس‌جمهور کنیا بعد از استقلال این کشور از انگلستان است.

آیت‌الله رئیسی همچنین از خانه نوآوری و فناوری ایران در نایروبی پایتخت کنیا دیدن کرد و در این بازدید، «پهپاد کشاورزی چند منظوره پلیکان» و «پهپاد نقشه‌برداری درنا» از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی رونمایی شده و برای تجاری‌‌سازی و صادرات به کنیا معرفی شدند.

در این مرکز بیش از 35 شرکت دانش‌بنیان ایرانی محصولات خود را در حوزه‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، ساختمانی و معماری معرفی و به کنیا صادر کرده‌اند.

آیت‌الله رئیسی در نایروبی جلسه‌ای نیز با تجار و فعالان اقتصادی ایران و کنیا داشت. وی در این جلسه اراده سران ایران و کنیا را معطوف به ارتقای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین دانست و با ‌اشاره به هدف‌گذاری انجام شده برای افزایش 10 برابری حجم تبادلات تجاری در گام اول توسعه مناسبات اظهار داشت: امکان افزایش 10 برابری حجم تبادلات تجاری با توجه به ظرفیت‌های موجود کاملا در دسترس است.

اوگاندا‌، مقصد بعدی رئیس‌جمهور

به گزارش فارس‌، رئیس‌جمهور کشورمان پس از اتمام برنامه‌های خود در کنیا‌، عصر چهارشنبه نایروبی را به مقصد کامپالا پایتخت اوگاندا ترک کرد.

پس از ورود رئیسی به کامپالا‌، وزیر خارجه اوگاندا به استقبال وی رفت و ساعتی بعد در کاخ ریاست جمهوری اوگاندا، رئیس‌جمهور کشورمان مورد استقبال رسمی «یووری موسونی» قرار گرفت.

همچنین معافیت صدور ویزا، همکاری کشاورزی، تشکیل کمیسیون دائمی مشترک و بیانیه مشترک 4 سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا در حضور رؤسای جمهوری دو کشور امضا شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 پرتغال بابت تاریخ سیاه استعماری‌اش از آفریقا عذرخواهی کرد

مارسلو ربلو دِ سوسا» رئیس‌جمهوری پرتغال

بچه‌هایی که با ایران همدردی کرده بودند، شهید شدند…

عراق، سوریه، افغانستان، یمن، لبنان، چاد، کنیا، میانمار و... فعالیت‌های حمایتی برای کودکان دارند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.