سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / بچه‌هایی که با ایران همدردی کرده بودند، شهید شدند…

بچه‌هایی که با ایران همدردی کرده بودند، شهید شدند…

«وقتی صحبت از نسل‌کشی به میان می‌آید، منظور، قتل عام کودکان است. هدف رژیم صهیونیستی از این جنگ، نه کشتار رزمندگان غزه بلکه قتل عام کودکان غزه است. و تک‌تک ما با کمک‌هایمان، تا جایی که امکان دارد، باید جلوی این فاجعه را بگیریم.» این‌ها را مدیر مؤسسه «رنگ زیتون» می‌گوید که از ابتدای جنگ غزه، روی فعالیت‌هایی با محوریت حمایت از کودکان متمرکز شده‌اند.

از ۷سال قبل که با دغدغه حمایت از کودکان آسیب‌دیده از جنگ دور هم جمع شدند، عهد کردند هیچ مرز جغرافیایی را برای نشاندن لبخند روی لب‌های بچه‌های مظلوم و محروم، به رسمیت نشناسند. با این نگاه، امروز در ۱۲ کشور که گرفتار جنگ یا تبعات آن هستند ازجمله عراق، سوریه، افغانستان، یمن، لبنان، چاد، کنیا، میانمار و… فعالیت‌های حمایتی برای کودکان دارند.

از اهالی مؤسسه «رنگ زیتون»(بخش خیریه‌ای اتحادیه «امت‌واحده») می‌گویم که حالا ۶ماه است دغدغه حمایت از کودکان بی‌پناه غزه، آرام و قرار برایشان نگذاشته. پویش اهدای عروسک به کودکان غزه، یکی از اولین حرکت‌های مردمی برای حمایت از غزه بود که توسط این مؤسسه برای قوت قلب دادن به کودکان مقاوم فلسطینی اجرا شد. حالا در آستانه روز قدس، خبرهای‌امیدبخشی از اجرای پویش جدید این گروه به گوش می‌رسد. برای آگاهی از حرکت جدید مؤسسه رنگ زیتون در حمایت از مردم مظلوم غزه، با گفت‌و‌گوی ما با «فاطمه خطیب»، مدیر مؤسسه همراه باشید.

نسل‌کشی یعنی قتل عام کودکان غزه…

«در این زمانه، حتی کسانی که پیگیر اخبار نیستند هم نمی‌توانند ادعا کنند صدای کودکان غزه به آن‌ها نمی‌رسد. آنچه امروز در غزه در جریان است، قتل عام کودکان است. به نظر من، هدف این جنگ، قطعاً کودکان غزه و از بین رفتن آنهاست.»

مدیر مؤسسه رنگ زیتون، صحبت‌هایش را با ین واقعیت تلخ شروع می‌کند و در ادامه با اشاره به شهادت 13هزار کودک در 180روز در غزه می‌گوید: «واقعاً به این باور دارم که وقتی صحبت از نسل‌کشی به میان می‌آید، صحبت از قتل کودکان است. بنابراین معتقدم هدف رژیم اسراییل در این جنگ، رزمندگان غزه نیستند بلکه هدف، قتل عام کودکان غزه است. به همین دلیل، هرکس هر کاری می‌تواند، باید انجام دهد تا از شدت این فاجعه، کاسته شود.»

بچه‌هایی که با ایران همدردی کرده بودند، شهید شدند…

فاطمه خطیب، غم شهادت بچه‌های غزه را جور دیگری درک کرده و با خانواده‌های جنگ‌زده در این منطقه، احساس همدلی عمیقی دارد. او که یک تجربه تلخ از فقدان دوستان نادیده در غزه داشته، بر‌می‌گردد به ۷سال قبل و می‌گوید: «آقای «خالد» را اولین بار در سال ۹۵ دیدم؛ وقتی که برای گفتن از قصه‌های غزه، به یک برنامه تلویزیونی در ایران دعوت شده بود. یکی از رزمندگان جبهه مقاومت بود و همزمان، با تعدادی از دوستانش در غزه، فعالیت های خیریه هم انجام می‌داد. در حاشیه آن برنامه، برای شروع طرح آموزشی مؤسسه رنگ زیتون به نام «تبسم» در غزه، با هم صحبت کردیم و برای پیگیری کار‌ها، ارتباط‌مان در فضای مجازی ادامه پیدا کرد.

خالد، ۵فرزند داشت؛ ۲ پسر به نام‌های «صُهَیب» و «جمال» و ۳دختر به نام‌های «ندا»، «سِند» و «شام». زیاد درباره بچه‌ها و شیطنت‌هایشان با هم صحبت می‌کردیم. خالد، ایران را دوست داشت و اخبار داخلی‌اش را دنبال می‌کرد. وقتی در سال ۹۶؛ زلزله کرمانشاه داغدارمان کرد، پیامی برایمان ارسال کرد و تسلیت گفت. بعد، عکس‌هایی از فرزندانش فرستاد در‌حالی‌که دست‌نوشته‌هایی همراه داشتند با این مضمون: «پیامی از مردم غزه به مردم ایران. در غمتان شریک هستیم. مصیبت شما، مصیبت ماست.» گذشت تا سال ۹۸ که سیل گلستان و شیراز، نوروز همه ایرانی‌ها را تلخ کرد. باز هم خالد پیام فرستاد و ابراز همدردی کرد. عکس‌هایی هم برایمان فرستاد که در آن‌ها، صهیب و جمال و ندا، با نوشته‌هایی در دست، با سیل‌زدگان شیراز و آق‌قلا همدردی می‌کردند. از قضا آن روز‌ها، غزه زیر موشک باران اسراییل بود. شبی که آن عکس‌ها را فرستاد، بچه‌ها تا صبح از صدای موشک نخوابیده بودند.»

مدیر مؤسسه رنگ زیتون مکثی می‌کند و در ادامه می‌گوید: «از اول جنگ اخیر، چند بار با خالد تماس گرفتم اما بی‌جواب بود. خیلی نگران نبودم چون میدانستم رزمنده است و احتمالاً خودش دسترسی اینترنتش را قطع کرده است. اما گذشت چند ماه و بی‌خبری، نگرانم کرد. چند روز قبل در کمال ناامیدی دوباره به خالد پیام دادم. شب، برادرزنش، عمر، پیام داد و گفت از طرف خالد، ابوصهیب، تماس می‌گیرد. جمله بعدی‌اش این بود: اوضاع در شمال غزه، بحرانی است. از حال خالد که پرسیدم،‌ در جواب، یک فایل صوتی فرستاد.

دلم نمی‌خواست آنچه می‌شنیدم را باور کنم. گفت: همسر و ۳تا از فرزندان خالد شهید شده‌اند؛ صهیب و جمال و ندا… دقیقاً همان بچه‌هایی که برای سیل ۴سال قبل در ایران، با ما همدردی کرده بودند… زبانم بند آمده بود و انگشتانم بی‌حس شده بود. نمی‌توانستم چیزی بنویسم. عمر، به جای من نوشت: «الحمدلله علی کل حال»…

عروسک‌ها نه، اما پیام محبت‌شان به بچه‌های غزه رسید

«ما از ابتدای جنگ غزه، روی کمک‌هایی با محوریت کودکان متمرکز شده‌ایم که پویش اهدای عروسک به بچه‌های غزه، اولین حرکت ما در این مسیر بود. ماجرا این بود که در میانه برگزاری تجمعات و تظاهرات در حمایت از فلسطین در ایران و کشور‌های مختلف که حرکت‌هایی از جنس آدم بزرگ‌ها بود، می‌خواستیم راهی باز کنیم که کودکان هم بتوانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند. اینطور بود که پویش اهدای عروسک در اولین ماه جنگ غزه متولد شد تا کودکان ایرانی هم در شاد کردن دل کودکان غزه، سهم داشته باشند.

با اینکه امکان ارسال کالا به غزه وجود نداشت و همچنان هم وجود ندارد، در زمان اجرای پویش اهدای عروسک، قرار گذاشتیم تعدادی از این عروسک‌ها را به صورت نمادین و برای انتقال پیام محبت کودکان ایران به کودکان غزه، به این شهر ارسال کنیم. قصدمان این بود که اگر کاروانی از کمک‌های بشردوستانه به سمت غزه حرکت کرد، ما هم تعدادی از این عروسک‌ها را با آن کاروان، راهی کنیم. اما متأسفانه این کاروان، اجازه حرکت به سمت غزه را دریافت نکرد.»

از نتیجه آن پویش لطیف و سرنوشت عروسک‌های اهدایی که می‌پرسم، فاطمه خطیب می‌گوید: «حدود ۲۰۰عروسک از استان‌ها و شهر‌های مختلف مثل تهران، بوشهر، شیراز، خراسان، قم و… جمع‌آوری شد. از این میان، تعدادی از عروسک‌ها به نام و به نفع کودکان غزه به فروش رسید و این روند ادامه دارد. ان‌شاء‌الله در روز قدس هم، این عروسک‌ها را در مسیر راهپیمایی به فروش خواهیم گذاشت.

با توجه به اینکه در کنار جمع‌آوری عروسک‌ها، فراخوان جمع‌آوری کمک‌های مالی هم داشتیم، مجموع مبالغ جمع‌آوری‌شده در آن مقطع، برای دوستان واسطه در غزه ارسال شد. آن‌ها هم از محل آن کمک‌های ارسالی، مواد غذایی و ارزاق تهیه و برای مردم غزه، غذای گرم طبخ کردند. به‌این‌ترتیب، آذر ماه سال گذشته(۱۴۰۲)، ما به لطف خدا به‌عنوان اولین گروه موفق شدیم یک‌ ایستگاه در غزه برپا کنیم و چند شب، غذای گرم به مردم مظلوم غزه تقدیم کنیم.»

وقتی گرسنگی، سلاحی برای کشتار می‌شود…

با طولانی شدن جنگ، حالا گرسنگی و تشنگی هم به سلاحی از طرف رژیم کودک‌کش اسراییل علیه مردم مظلوم غزه تبدیل شده است. اما درست در همین شرایط که دشمن عزمش را جزم کرده با استفاده از سلاح گرسنگی، مردم مقاوم غزه را از پا درآورد، گروه‌های جهادی و خیریه مردمی ایران به لطف خدا موفق به برقراری ارتباط با گروه‌های مردمی در غزه شده‌اند و روزنه‌هایی برای ارسال کمک‌های نقدی به این شهر محاصره‌شده باز شده است. مدیر مؤسسه رنگ زیتون هم، خبر‌های خوبی در این زمینه دارد:

«با تداوم کمک‌های نقدی مردم ایران، در چند ماه اخیر، روند طبخ و توزیع غذای گرم از طرف مؤسسه رنگ زیتون و از طریق دوستان واسطه در غزه ادامه داشته است. در ماه‌های گذشته، ما با دوستان واسطه در خان یونس ارتباط گرفته بودیم و موفق شدیم بخشی از کمک‌ها را به آن‌ها برسانیم. این دوستان هم از محل همین کمک‌ها، ۷هزار وعده غذایی آماده و در میان ساکنان آن منطقه توزیع کردند.

ما در منطقه خان یونس متمرکز شده بودیم اما در حدود یک ماه و نیم اخیر که شمال غزه واقعاً با یک فاجعه وحشتناک انسانی مواجه شده است، خیلی تلاش کردیم با دوستانی در این منطقه ارتباط بگیریم و کمک‌ها را به شمال غزه برسانیم که الحمدلله این ارتباط برقرار شد.»

همسفره با غزه؛ افطاری مردم قهرمان غزه را فراموش نکنیم

فاطمه خطیب با اشاره به پویش رمضانی موسسه رنگ زیتون، ادامه می‌دهد: «با شروع ماه مبارک رمضان، جمع‌آوری کمک‌های نقدی را در قالب پویش همسفره با غزه ادامه دادیم تا بتوانیم به سهم خودمان، تأمین‌کننده افطاری برای مردم روزه‌دار شمال غزه باشیم.

یکی از اتفاقات خوب با کمک های مردم ایران، در نیمه ماه مبارک رمضان رقم خورد. در روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) موفق شدیم برنامه‌ای تحت عنوان جشن قرآن برای کودکان باقیمانده در شمال غزه برگزار کنیم. به لطف خدا با بخشی از کمک‌های جمع‌شده، توانستیم برای ۶۰ روزه‌دار در مرکز حافظان قرآن در شمال غزه، سفره افطار پهن کنیم. این حرکت رمضانی در شب‌های بعد هم، با توزیع ارزاق میان خانواده‌های ساکن شمال غزه ادامه پیدا کرد.»

کودکان غزه، چشم‌انتظار عیدی…

«با توجه به اینکه پویش جدیدمان برای جمع‌آوری کمک‌های مالی با آغاز ماه مبارک رمضان همزمان شد، اسمش را همسفره با غزه گذاشتیم اما این پویش با پایان ماه مبارک به اتمام نخواهد رسید.» مدیر مؤسسه رنگ زیتون در پایان صحبت‌هایش، با تأکید بر ادامه حمایت‌ها از کودکان غزه، می‌گوید: «تا زمانی که این بحران در غزه ادامه داشته باشد، ما هم جریان جمع‌آوری و انتقال کمک‌های نقدی را ادامه خواهیم داد. به یاری خدا این جریان کمک‌رسانی قطع نخواهد شد فقط ممکن است شکل اجرای آن به تناسب موقعیت‌های مختلف، تغییر کند مثلاً ممکن است در عید فطر، بخشی از کمک‌ها را برای عیدی دادن به کودکان شمال غزه اختصاص دهیم.

در این شرایط که کشتار مردم و به ویژه کودکان غزه با سلاح کشنده گرسنگی، در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار گرفته، آنچه مهم است این است که ما مردم غزه را فراموش نکنیم و بدانیم هر یک ریال کمک‌های نقدی ما می‌تواند به نجات کودکان غزه کمک کند.»

*علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کانال مؤسسه رنگ زیتون در پیام‌رسان ایتا به نشانی

@enfaaghcharity

و صفحه اختصاصی این موسسه به نشانی color_of_olive@ ، از راه‌های واریز کمک‌های نقدی برای حمایت از مردم مظلوم غزه، مطلع شوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حزب‌الله لبنان کارنامه جنگی‌اش را منتشر کرد؛ 1637 عملیات  ضدصهیونیستی در 200 روز

عملیات طوفان‌الاقصی حماس علیه اسرائیل

اینجا افغانستان است از هر 3 نفر یک نفر غذایی برای خوردن ندارد

ناامنی حاد غذایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.