سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / اینجا افغانستان است از هر 3 نفر یک نفر غذایی برای خوردن ندارد

اینجا افغانستان است از هر 3 نفر یک نفر غذایی برای خوردن ندارد

برنامه جهانی غذا، نهاد وابسته به سازمان ملل اعلام کرده است که از هر 3 شهروند افغانستانی یک نفر با «ناامنی حاد غذایی» مواجه است و غذایی برای خوردن ندارد.

نزدیک به سه سال از فرار «اشرف غنی» و ورود نیروهای طالبان به کابل پایتخت افغانستان می‌گذرد. طی این مدت دولت طالبان همواره با دو چالش اساسی یعنی «تروریسم» و «بحران اقتصادی» رو‌به‌رو بوده است. طالبان مدعی است که تروریسم را در این کشور مهار کرده است اما حملات روزانه تکفیری‌ها به شهروندان این کشور نشان می‌دهد که این ادعاها تا چه اندازه از واقعیت به دور است.

چالش مهم دیگر افغانستان بحران اقتصادی است. به اذعان بانک جهانی اقتصاد این کشور در رکود قرار دارد و چشم‌انداز اقتصادی آن نیز «تاریک» است. بر اساس این گزارش اخراج مهاجران افغان از پاکستان و زلزله مهیب هرات چالش‌های اقتصادی این کشور را تشدید کرده است. مقامات طالبان مثل «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی دولت این کشور گزارش بانک جهانی را رد می‌کنند. به گفته سخنگوی حکومت طالبان، افغانستان کشوری است که با استخراج معادن، خودکفایی زراعتی، مهار آب‌ها و گام‌برداشتن به سوی برنامه‌های اقتصادی می‌تواند اقتصاد خوبی داشته باشد. حالا «برنامه جهانی غذا»، نهاد وابسته به سازمان ملل درباره وجود «بحران غذایی» در این کشور، گزارشی منتشر کرده است.

بحران بهداشتی و غذایی جدی است

گزارش‌های نهادهای جهانی وابسته به سازمان ملل نشان می‌دهد که از جمعیت 41میلیون نفری این کشور بیش از 18میلیون نفر به کمک‌های بهداشتی و نزدیک به 14میلیون نفر هم به کمک‌های غذایی «فوری» نیاز دارند. نمایندگی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: 18میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه در بخش بهداشت نیاز دارند. به گفته «جمشید تنولی» سرپرست دفتر سازمان جهانی بهداشت در کابل دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت در افغانستان همچنان یک مسئله‌ مبرم و فوری است. برنامه جهانی غذا هم در گزارش تازه‌ای اعلام کرده است، یک‌سوم مردم این کشور غذایی برای خوردن ندارند. آن طور که خبرگزاری تسنیم اعلام می‌کند: «برنامه جهانی غذا» در این گزارش اعلام کرده، برای تامین کمک‌های غذایی افغانستان در سال میلادی آینده به 1.98میلیارد دلار کمک نیاز است و در سه ماه میلادی نخست سال جاری نیز از هر سه نفر، یک نفر با «ناامنی حاد غذایی» مواجه بوده است. این گزارش تصریح می‌کند که به دلیل اقتصاد شکننده و سطح بالای ناامنی غذایی در افغانستان، برنامه‌های کمک‌رسانی این سازمان با کمبود بودجه 590میلیون دلاری مواجه شده است. این بودجه شامل 111میلیون دلار هزینه‌های مورد نیاز امدادرسانی در زمستان سال جاری و سال آینده است. براساس این گزارش با احتساب همه نیازمندان حدود 7میلیون نفر از جمله آسیب‌پذیرترین افراد در افغانستان هستند. برنامه جهانی غذا همچنین خبر داده است که در سال گذشته مراجعه‌کنندگان مبتلا به سوءتغذیه به کلنیک‌های این سازمان در برخی مناطق افغانستان تا 3برابر افزایش داشته است. این سازمان با ابراز نگرانی از این وضعیت هشدار داده است که در سال جاری میلادی شمار کودکان مبتلا به «سوءتغذیه شدید» در افغانستان به حدود 3میلیون نفر افزایش یابند. برخی کارشناسان، تحریم‌ و مسدود شدن دارایی‌های افغانستان را از عوامل مهم فقر و بیکاری و بحران غذایی در این کشور می‌دانند. افغانستان به مدت 20 سال در اشغال آمریکا بود و در این مدت آمریکایی‌ترین چهره‌ها قدرت را در اختیار داشتند!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمایت چهره های سیاسی و مردمی افغانستان از اقدام تنبیهی ایران

مردم افغانستان حمایت کامل از عملیات ضد رژیم صهیونیستی ایران

دستگیری ۲ عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایران

یک رسانه نزدیک به طالبان اعلام کرد دو عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایران دستگیر شدند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.