سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اروپا برای جلوگیری از شکست در جنگ اوکراین دست به دامان چین شد

اروپا برای جلوگیری از شکست در جنگ اوکراین دست به دامان چین شد

این بار رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌کمیسیون اروپا امروز در سفری رسمی راهی چین می‌شوند تا -به گفته کارشناسان- از ظرفیت چین برای پایان جنگ اوکراین و جلوگیری از شکست کیف (بخوانید ناتو) استفاده کنند.
طی 13 ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد اروپا و آمریکا تمام توان سیاسی، اقتصادی و صد‌البته نظامی و اطلاعاتی‌اش را به کار گرفته‌اند تا از پیروزی روسیه و شکست اوکراین در این جنگ جلوگیری کنند. بر اساس گزارش‌ها اگر کمک‌های اتحادیه اروپا و تک تک اعضای آن، و متحدان آمریکا شامل کانادا، ژاپن و انگلیس هم در نظر گرفته شود، مجموع مبالغ ارسالی به کیف به بیش از ۱۴۳ میلیارد دلار می‌رسد که تقریباً ۲۵ برابر بودجه دفاعی سال ۲۰۲۱ اوکراین است. از سوی دیگر طی روزهای اخیر به نظر می‌رسد اروپا با هدف جلوگیری از شکست اوکراین و توقف آبرومند جنگ دست به دامن چین شده است. در همین راستا پکن روزهای ۱۶ تا ۱۸ فروردین میزبان رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌کمیسیون اروپا خواهد بود. «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان هم گفته طی روزهای آینده به چین سفر خواهد کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر کلیدی ماکرون و فون در لاین به دنبال سفر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، شارل میشل، رئیس‌شورای اروپا و پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا به چین صورت می‌گیرد که همگی آنها از دسامبر ۲۰۲۲ به این کشور سفر کردند.

بر اساس گزارش ‌اندیشکده آمریکایی ویلسون، سفر « امانوئل ماکرون» و «اورسلا فون در لاین» به چین با هدف فراهم کردن زمینه برای نقش میانجیگرایانه چین به عنوان «تنها کشور دنیاست که قادر است تاثیری فوری بر مناقشه اوکراین داشته باشد.» بر اساس این گزارش رهبران اروپایی امیدوارند که «شی جین پینگ» رهبر چین بتواند مسکو را برای پایان دادن به درگیری در اوکراین تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که آمریکا نگران است اروپا و چین به توافقی برسند که به نفع روسیه باشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مشاوران امانوئل ماکرون که خواست نامش فاش نشود با‌اشاره به اهداف سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به پکن گفت که فقط چین توان تاثیرگذاری فوری بر مناقشه اوکراین را دارد: «رئیس‌جمهوری فرانسه در سفر به پکن درباره تبعات فاجعه‌بار حمایت نظامی آن کشور از جنگ روسیه در اوکراین، به شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین هشدار می‌دهد.. چین هرگز از جنگ روسیه در اوکراین حمایت علنی نکرده‌ اما در عین حال، از مسکو نیز انتقاد نکرده است.»
اعتصاب معلمان در انگلیس
همزمان با تلاش اروپا برای نزدیکی به چین با هدف پایان دادن به جنگ اوکراین گزارش‌ها حاکی است بحران اقتصادی زیر سایه این جنگ همچنان در کشورهای اروپایی ادامه دارد و روزی نیست که دولت‌های اروپایی شاهد تظاهرات یا اعتصاب اتحادیه‌های کارگری نباشند. خبرگزاری رویترز در همین رابطه نوشته است درحالی‌که اقتصاد جهانی با چالش‌هایی از جمله منازعات تجاری و جنگ اوکراین رو‌به‌رو است، این تحولات تاثیر منفی بر روی زندگی مردم اروپا گذاشته و نگرانی از وضعیت اقتصادی به نحوی است که نارضایتی مردم این قاره نسبت به آینده اقتصادی را افزایش داده است.
از ادامه اعتصاب‌ها در کشورهای اروپایی نیز خبر این که معلمان در انگلیس روز دوشنبه پس از رد آخرین پیشنهاد حقوق از سوی دولت، به برگزاری اعتصابات جدید رای دادند. به گزارش منابع خبری، دور جدیدی از اعتصابات در انگلیس در روزها و هفته‌های آتی برگزار خواهد شد. دولت پرداخت ۱۰۰۰ پوندی برای سال تحصیلی جاری و همچنین افزایش ۴.۵ درصدی را برای اکثر معلمان از سال آینده پیشنهاد کرده ‌اما معلمان در انگلیس پیشنهاد دولت را غیر قابل قبول می‌دانند. بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه اعتصابات بیشتری قریب‌الوقوع است، رؤسای آموزش و پرورش از مناطق محلی درخواست کرده‌اند دست‌کم مقدمات فصل امتحانات را فراهم کنند. سه اتحادیه معلمان نیز در حال بررسی پیشنهاد دولت هستند. این در حالی است که انگلیس، ولز و اسکاتلند همچنان تحت تاثیر اعتصاب‌ها قرار دارند و طیف وسیعی از مشاغل دست به اعتصاب زده‌اند. معلمان در اعتصاباتی که قرار است در هفته‌های آینده برگزار شود، به کارکنان نیروی مرزی، پزشکان، خدمات ملکی، ممتحنین رانندگی خواهند پیوست. در روزهای گذشته نیز هزاران انگلیسی در شهر «لندن» در حمایت از پزشکان این کشور به خیابان‌ها آمده و به سمت اقامتگاه نخست‌وزیر راهپیمایی کردند.موج اعتصابات ماه‌هاست که زندگی انگلیسی‌ها را مختل کرده و کارگران برای همگام شدن با تورم دو رقمی خواهان افزایش حقوق هستند. علاوه‌بر کارکنان بخش بهداشتی، معلمان، رانندگان قطار، باربران فرودگاه، رانندگان اتوبوس و کارکنان پست همگی چند نوبت اعتصاب کرده و خواهان دستمزد بیشتر شدند. نرخ تورم سالانه انگلیس در ژانویه(دی) ۱۰.۱ درصد بود که همچنان بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته است. دولت محافظه‌کار این کشور استدلال می‌کند که افزایش حقوق کارکنان بخش دولتی به میزان ۱۰ درصد یا بیشتر، تورم را بیشتر می‌کند.
فنلاند رسماً به ناتو پیوست
دیروز همچنین «ماتوئوش موراویسکی»، نخست‌وزیر لهستان با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که« فنلاند»، به عنوان سی‌ویکمین عضو، رسما به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمد. وی در پیام توئیتری خود اعلام کرد:« فنلاند اکنون در ناتو است! تبریک می‌گویم! از امروز، اتحاد (ناتو) از ۳۱ کشور تشکیل شده است. شرکای قوی تضمینی برای امنیت لهستان، منطقه ما و کل جهان است. »
دفتر ریاست‌جمهوری فنلاند و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز دوشنبه (سوم ‌آوریل) اعلام کردند که این کشور اروپایی از روز سه شنبه رسماً یکی از اعضای ناتو خواهد بود. این اعلام با واکنش مقامات روسیه همراه شد و «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «ریانووستی» در واکنش به اظهارات استولتنبرگ گفت مسکو قابلیت‌های نظامی خود را در جهت‌های غربی و شمال غربی تقویت خواهد کرد. «سرگئی شویگو »وزیر دفاع روسیه هم هشدار داده است پیوستن فنلاند به اتحاد نظامی ناتو و اقدام ناتو برای افزایش آمادگی رزمی خود خطر درگیری را افزایش می‌دهد.  «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین هم دیروز در اظهاراتی گسترش ناتو را حمله به امنیت و منافع ملی روسیه خواند و گفت پیوستن فنلاند به ناتو، روسیه را مجبور می‌کند تدابیر متقابلی را برای حفاظت از امنیت خود اتخاذ کند.ترکیه آخرین عضو از ائتلاف ۳۰ عضوی ناتو بود که در نهایت ماه گذشته میلادی با درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت کرد. پیش از این در سال ۲۰۲۰، مقدونیه شمالی به ائتلاف ناتو پیوسته بود و از آن زمان تاکنون هیچ کشوری به این ائتلاف اضافه نشده بود. روز دوشنبه همچنین «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که موضوع پیوستن اوکراین به ناتو تا زمانی که نتواند در جنگ با روسیه پیروز شود، مهم نخواهد بود. وی که در کنفرانس خبری در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت: «بدون این (پیروزی) موضوع پیوستن هرگز مهم نخواهد بود و به همین دلیل، ناتو به حمایت بیشتر از اوکراین ادامه خواهد داد».
سوءاستفاده جنسی از پناهندگان اوکراینی
خبر دیگر این که از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲(اسفند 1400) و موج ورود پناهجویان اوکراینی به کشور‌های اروپایی، همواره گزارش‌هایی از خطر قرار گرفتن آنها در معرض قاچاق انسان و آزار جنسی منتشر شده است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد تعداد بیشماری از پناهجویان زن اوکراینی در معرض خطر خشونت جنسی و جنسیتی، قاچاق و استثمار قرار دارند. تحقیقات دانشگاه «بیرمنگام » نشان می‌دهد که علاقه به هرزه‌نگاری با ادعای نمایش پناهندگان اوکراینی که به طور فزاینده‌ای برای استثمار جنسی هدف قرار می‌گیرند، افزایش یافته است. محققان از زمان آغاز جنگ اوکراین با تجزیه و تحلیل ترافیک موتور‌های جست‎وجوی جهانی، افزایش علاقه به هرزه‌نگاری با حضور پناهجویان اوکراینی را شناسایی کردند؛ آنها بر این باورند که افزایش علاقه ممکن است قاچاقچیان را تشویق کند که شدیدتر و با مصونیت بیشتر عمل کنند. تجزیه و تحلیل روند جست‎وجوی اینترنتی نشان داد که بازدید‌های محتوا‌های مستهجن که ادعا می‌شود پناهندگان اوکراینی را نشان می‌دهد در شش ماه گذشته افزایش یافته است. بر اساس این گزارش در انگلیس، افزایش ۲۰۰ درصدی جست‎وجوی محتواهای هرزه‌نگارانه مربوط به پناهجویان اوکراینی در مقایسه با شش ماه قبل از آغاز جنگ ثبت شده، در حالی که در اسپانیا افزایش ۶۰۰ درصدی و در لهستان افزایش ۱۳۰ درصدی وجود دارد. همچنین جست‎وجو برای این عبارات در اتریش، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه و سوئیس افزایش یافته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جایگاه ویژه زنان در آمریکا و اروپا

آزار جنسی زنان در آمریکا و اروپا از زبان خودشان

بی‌بی‌سی: اروپا برای زنان به جهنمی تبدیل شده است

باغ وحش اروپای شرور و خبیث،اروپا، قلب خشونت‌های فیزیکی و جنسی زنان در جهان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.