سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / جنجال بالن‌های جاسوسی چین در آسمان آمریکا

جنجال بالن‌های جاسوسی چین در آسمان آمریکا

بالن‌های بزرگ چین بر فراز آمریکا و حتی برخی از مناطق حساس نظامی و سپس بر فراز آمریکای لاتین دیده شده‌اند. آمریکا آنها را جاسوسی خوانده است، اما چین این موضوع را رد می‌کند. در فضای مجازی «ناتوانی آمریکا» در «رصد» یا «انهدام» این بالن‌ها بازتاب گسترده‌ای داشته است.

چنان‌که کارشناسان بارها یادآوری می‌کنند، چین و آمریکا قطعاً در یک رویارویی تندِ «اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی» هستند. شاید سخنان اخیر وزیر خارجه پیشین آمریکا این رویارویی تند را به خوبی نمایان می‌کند. «مایک پمپئو»

در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفته بود: «شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین قصد سلطه بر جهان را دارد. او می‌خواهد شما را تصاحب کند.» او این را هم گفته بود که شی جین پینگ «خطرناک‌تر» از پوتین است. حالا در این فضا و جو گاهی اتفاقات و اقداماتی نفت بر این آتش می‌ریزد. ماجرا از این قرار است که پنتاگون از مشاهده پرواز یک بالن جاسوسی چینی بر فراز شمال غربی آمریکا خبر داد. بر اساس گزارش پنتاگون بالن مذکور روز چهارشنبه اول فوریه (۱۲ بهمن) در آسمان ایالت مونتانا در حال پرواز بوده است. در حالی که مسیر حرکت این بالن به دقت بررسی شده، گفته می‌شود که ارتش آمریکا از گزینه انهدام این بالن به علت ایجاد خطرهای احتمالی ناشی از سقوط آن برای شهروندان، فاصله گرفته است. اگر چه برخی نیز معتقدند، آمریکا دیر متوجه حضور این بالن شده وگرنه آن را منهدم کرده بود. به گزارش دویچه‌وله، احتمال می‌رود که «مأموریت» بالن چینی، جمع‌آوری اطلاعات حساس در زمینه سلاح‌های اتمی ارتش آمریکا بوده است. طبق گزارش نشریه «وال استریت ژورنال»، ۱۵۰ موشک ICBM Minuteman III

که مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای هستند، در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در شمال ایالت مونتانا مستقر هستند؛ منطقه‌ای که در مسیر پرواز بالن بوده است! پس از کشف بالن، «پت رایدر»، سخنگوی پنتاگون ضمن ابراز اطمینان پیرامون ماهیت چینی بالن مدعی شد که «دولت ایالات متحده برای جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه اقدامات فوری انجام داده است.» او همچنین تاکید کرد که بالن جاسوسی چین هیچ‌گونه تهدید نظامی و یا خطری برای شهروندان ایجاد نکرده است. این بالن به دلیل پرواز در ارتفاع بسیار بالا برای هواپیماها نیز خطرساز نیست.

پنتاگون در ادامه اشاره کرده که در گذشته نیز «حوادث مشابهی» رخ داده است. اما گویا با این تفاوت که بالن فعلی برای مدت زمان طولانی‌تری در مقایسه با موارد پیشین بر فراز آمریکا در پرواز بوده است. از سوی دیگر دولت کانادا اعلام کرد، ارتش این کشور در حال بررسی یک «حادثه احتمالی دوم» در این زمینه است. مقامات کانادایی می‌گویند که آنها در حال حاضر در «ردیابی بالن جاسوسی با آمریکا همکاری می‌کنند.» همچنین رسانه‌های آمریکایی روز جمعه گزارش دادند، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا سفرش به پکن، که رویدادی نادر در روابط میان دو کشور محسوب می‌شود را به دلیل همین رویداد لغو کرده است.

چین: کار باد بود!

دقایقی قبل از اعلام تعویق سفر آنتونی بلینکن به چین، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای نادر از نقض حریم هوایی آمریکا توسط این بالن ابراز تأسف کرد و گفت که وزش باد باعث انحراف مسیر این بالن و ورود تصادفی آن به خاک آمریکا شده است….بالنی که در حریم هوایی آمریکا رصد شده است، کاربرد نظامی ندارد و برای رصد هوایی و تحقیقات علمی در نظر گرفته شده است. وزارت خارجه چین همچنین روز شنبه جنجال‌ها بر سر پرواز یک فروند بالن بر فراز آمریکا را پروژه‌ای برای بدنام کردن چین از سوی سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی توصیف کرد. روز شنبه وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای جدید به تصمیم بلینکن برای تعویق سفرش واکنش نشان داد. در این بیانیه تصریح شده که چین همواره به قوانین بین‌المللی پایبند بوده و حق حاکمیت و تمامیت ارضی تمامی کشورها را محترم داشته است. در این بیانیه آمده: «چین هرگز تمامیت ارضی و حریم هوایی هیچ کشوری را نقض نکرده است. برخی از سیاستمداران و رسانه‌ها در ایالات متحده از حادثه بالن به عنوان بهانه‌ای برای حمله به چین و بدنام کردن آن استفاده کردند.»

بالنی دیگر

در حالی که گمانه‌زنی‌ها همچنان در مورد بالن چینی مطرح بود، وزارت دفاع آمریکا روز جمعه از رصد یک بالون تجسسی چینی دیگر، این بار بر فراز آمریکای لاتین خبر داد. «پاتریک رایدر»، سخنگوی پنتاگون به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «گزارش‌هایی از گذر یک بالون بر فراز آمریکای لاتین دریافت کرده‌ایم. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این هم یک بالون تجسسی چینی است.» برخی از رسانه‌ها از عظیم الجثه بودن این بالن‌ها گفته‌اند. گفته می‌شود این بالن‌ها بسیار بزرگ‌تر از اتوبوس بوده‌اند و باطری‌های بسیار بزرگ داشته‌اند.

واکنش‌ها

واکنش «نیکی هیلی»، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل به حضور بالن چینی در آسمان آمریکا، یکی از واکنش‌های جالب توجه است. او در توئیتر خود در همان ساعات اولیه مشاهده بالن اول نوشت: «بالن را ساقط کنید. سفر بلینکن را لغو کنید. چین را پاسخگو کنید. بایدن به چین اجازه می‌دهد تا در سراسر کشور ما قدم بزند. وقت آن است که آمریکا را دوباره قوی کنیم.» واکنش‌ها بین شهروندان آمریکایی نیز هنوز در جریان است. یکی از آمریکایی‌ها در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشته: «ایالات متحده سالانه حدود 800 میلیارد دلار برای دفاع و مسائل نظامی هزینه می‌کند. لطفاً یک نفر به من توضیح دهد که چگونه یک بالن جاسوسی چین توانسته بدون شناسایی زودهنگام یا رهگیری توسط هیچ شاخه‌ای از ارتش ما، به حریم هوایی ما وارد شود.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای حمله به رفح

زمزمه‌ها درباره «قریب‌الوقوع» بودن حمله به رفح- پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین نقطه جهان- که 60درصد جمعیت کل غزه در آن پناه گرفته‌اند، بالا گرفته است. به نظر می‌رسد آمریکا چراغ سبز حمله به این شهرِ یک‌میلیون و 400هزار نفری را به صهیونیست‌های وحشی داده است. کل غزه 2میلیون و400هزار نفر جمعیت دارد!

نفوذ سرویس های جاسوسی بین هیئت ها

ويدئو/ محمدصادق آهنگران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.