سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / یهود و نصاریِ امروز

یهود و نصاریِ امروز

یهود و نصاریِ امروز

دنیا، امت‌های بسیاری را دیده! که برخی از بین رفته‌اند و بعضی هنوز هستند!

مشهورترین امت‌های باقی ماندۀ اهلِ‌کتابِ قبل از اسلامِ عزیز، یهود و نصاری هستند!

مهم و جالب است که نظرِ خالقِ هستی دربارۀ این دو امت را بدانیم:

خدایِ حنان در آیۀ ۵ سورۀ صف دربارۀ قوم حضرت موسی ع خاطرنشان می‌شود:

وَ إِذْ قالَ مُوسي لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَني وَ قَدْ تَعْلَمُونَ أَنّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْکُمْ فَلَمّا زاغُوا أَزاغَ اللّهُ قُلُوبَهُمْ وَ اللّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ

و [ياد كن‌] هنگامى را كه موسى بِقوم خود گفت: «اى قوم من، چرا آزارم مى‌دهيد، با اينكه مى‌دانيد من رسولِ‌خدا بسوى شما هستم؟» پس چون [از حق‌] برگشتند، خدا دلهاي‌شان را برگردانيد، و خدا قومِ فاسق را هدايت نمى‌كند!

و خدای عزیزحکیم در آیات ۶و ۷ سورۀ صف دربارۀ قوم حضرت عیسی ع می‌فرماید:

وَ إِذْ قالَ عيسَي ابْنُ مَرْيَمَ يا بَني إِسْرائيلَ إِنّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْکُمْ مُصَدِّقًا لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمّا جاءَهُمْ بِالْبَيِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبينٌ

و [ياد كن‌] هنگامى را كه عيسى پسرمريم گفت: «اى فرزندان اسرائيل، من رسولِ‌خدا بسوى شما هستم. تورات را كه پيش از من بوده تصديق مى‌كنم و به فرستاده‌اى كه پس از من مى‌آيد و نام او «احمد» است بشارتگرم، پس وقتى براى آنان دلايل روشن آورد گفتند: «اين سحرى آشكار است»!

وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَري عَلَي اللّهِ الْکَذِبَ وَ هُوَ يُدْعي إِلَي اْلإِسْلامِ وَ اللّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظّالِمينَ

و چه كسى ظالم‌تر از آن‌كس است كه با وجود آنكه بسوى اسلام فراخوانده می‌شود، برخدا دروغ مى‌بندد؟ و خدا قومِ ظالم را هدایت نمی‌کند!

یعنی بخاطرِ اَعمالِ پَلَشت و زِشت قومِ موسی و عیسی ع در قبالِ رسولان‌شان، خدایِ مالکِ یومِ الدین، یهودیان را قوم فاسق و مسیحیان را قوم ظالم خطاب می‌کند!

و از این مهمتر آیۀ ۶۳ سورۀ نحل است که خدایِ سبحان قسم یاد می‌کند:

تَاللّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلي أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ

به خدا سوگند، بسوی امت های پیش از تو رسولانی فرستادیم، امّا شیطان اعمالشان را در نظرشان آراست، و امروزه او(شیطان) ولیّ و سرپرستشان است، و عذابی الیم برای آنهاست!

آری امت‌های گذشته‌ای که قبل از اسلامِ عزیز بودند، از جمله یهود و نصاری، بخاطرِ ایمانیات و اعمالشان، امروزه شیطان، ولی‌ّشان است! بالطبع رسولان‌شان، ایمانیاتِ تحریف شده و اعمالِ منحرف آنها را تایید نمی‌کنند! چون ولی‌ّ آنان شیطان است و نه خدای رحمان و رحیم! لذا مستحق عذاب الیم هستند! مگر اینکه توبه کنند و به رسولِ بشارت داده شده توسط رسولانِ گذشته، و نفس‌او،انفسنا” ایمان بیاورند! هرچند در ماجرایِ مهمِ مباهله، بزرگان مسیحیان شهرِنجران، در صحنه، حقیقت را دیدند و پا پَس کشیدند!

فَمَنْ حَاجَّکَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَي الْکاذِبينَ (آل عمران ۶۱)

هرگاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قراردهیم!

شاید بزرگان این دو قوم، این را قبول ندارند و ادعا دارند که مورد تایید خالق هستی هستند لذا در آیه ۱۷ سورۀ حج، گفته شده، خداوند در قیامت، مسابقۀ ادیان را میان مسلمانان و یهودیان و صابئان و مسیحیان و مجوسان و مشرکان برپا می‌کند تا برهم سبقت گیرند و درعمل نشان دهند کدامیک برحق هستند و رضایت خداوند با کدام قوم است!

إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ الصّابِئينَ وَ النَّصاري وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا إِنَّ اللّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللّهَ عَلي کُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٌ

مسلّماً کسانیکه ایمان آورده ‏اند(مسلمانان)، و یهود و صابئان و نصاری و مجوس و مشرکان، خداوند در میان آنان روز قیامت داوری می ‏کند، خداوند بر هرچیز گواه است!

” وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقين”

انوشه گیلانی نژاد

۱۴۰۱/۱۱/۰۶

Serateshgh.ir

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پوستر/ تو را است معجزه در کف..

معجزه عصای حضرت موسی

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

حکومت نظامیان میانمار

12 دیدگاه

  1. بسم الله الرحمن الرحیم
    آیه ۵۱ – سوره مائده
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ

    اى كسانى ‌كه ايمان آورده‌ايد! يهود و نصارى را ولی خود، انتخاب‌نكنيد. آن‌ها اولياى يكديگرند؛ و كسانى ‌كه از شما با آنان دوستى‌ كنند،از آن‌ها هستند؛ خداوند، گروه ستمكاران را هدايت نمى‌كند.
    **
    متاسفانه از صدر اسلام تاکنون بخشی از امت اسلام کلام خدا را کنار زده ودست در دست یهود فاسق و نصارای ظالم گذاشتند.
    و اما
    ***
    بعد انقلاب الهی ایران دشمنان داخلی در قالب حزب ها و فراکسیون ها ،و گروهک های معاند، آب در آسیاب دشمنان می ریزند.
    غربگداهای داخلی و پادو های مفلوک غرب وحشی و اروپای جنگلی اولیای شان را یهود و نصارا قرار داده اند.
    وجملگی مرکب شیاطین جنی شدند. و جن و انس شیطانی “ولیّ شان را ابلیس لعین” قرار دادند.
    در صورتی که غافلند تبعیت کنندگانش از قیامت خودشان… که همین ابلیس لعین ازشان بیزاری می جوید. وکافر است از این شیطان زده ها هست..

    آیه ۲۲ – سوره ابراهیم
    آیه وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي فَلا تَلُومُوني وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمينَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ

    و هنگامى‎که کار تمام مى‌شود، شیطان مى‌گوید: «خداوند به شما وعده‌ی حق داد و من به شما وعده‌ی [باطل] دادم و تخلّف کردم. من بر شما تسلّطى نداشتم، جز اینکه دعوتتان کردم و شما دعوت مرا پذیرفتید؛ بنابراین، مرا سرزنش نکنید و خود را سرزنش کنید. نه من فریادرس شما هستم و نه شما فریادرس من. من نسبت به شرک شما درباره‌ی خود، که از قبل داشتید، [و اطاعت مرا هم‌ردیف اطاعت خدا قرار دادید] بیزار و کافرم»! به یقین ستمکاران عذاب دردناکى دارند.
    .
    آیه ۱۶ – سوره حَشر
    كَمَثَلِ الشَّيْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قالَ إِنِّي بَري‌ءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخافُ اللهَ رَبَّ الْعالَمينَ .

    آن‌ها مثل شيطانند كه به انسان گفت: «كافر شو [تا مشكلات تو را حل كنم]». امّا هنگامى‌كه كافر شد گفت: «من از تو بيزارم، من از خداوندى كه پروردگار جهانيان است بيم دارم».

    • باتشکر از نویسنده متن
      باید خدمت آقا یا خانم صالحان عرض کنم
      یهودی ها بخاطر قلب مرض دارشان استاد تحریف آیات وکلام خدا در تمام کتب آسمانی هستند…
      واین قلب مرض دارشان برای مسلمان ها و دیگر فرق اهل کتاب آسمانی جلب توجه کرده و آنها را هم به جمع خود می خوانند. پادشاهان دول عربی و روسای کشورهای آسیایی را ببینید با آفریقا هایی مسابقه می دهند که زودتر با رژیم صهیونسیتی عقد اخوت ببندند.
      **
      و کم نیستند در داخل کشور عزیزمان ،مدعیان اصلاحات چی و غربگدهای داخلی که عاشق آمریکا واروپای شرور وخبیث اند..
      و چه پشتکاری دارند که این انقلاب اسلامی را دو دستی تقدیم یهود و نصارای ظالم کنند..
      ودائم بر طبل مسیحیت شیطانی می کوبندو با دروغ پردازی و تحریف حقایق، خودشان را برای شیطان پرستان. جذاب می کنند..
      باب آشوب واغتشاش را برای شیاطین جنی وانسی باز می کنند
      کما اینکه اغتشاشات اخیر. هم نشان از اتخاذ ولایت گرفتن صهیونیست یهودی .ومسیحی شیطانی صورت گرفت..
      آیه ۵۲ – سوره مائده
      آیه فَتَرَى الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصيبَنا دائِرَةٌ فَعَسَى اللهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا في أَنْفُسِهِمْ نادِمينَ

      [ولى] كسانى را كه در دل‌هايشان مرض است مى‌بينى كه در [دوستى با] آنان، بر يكديگر پيشى‌مى‌گيرند، و مى‌گويند: «مى‌ترسيم حادثه‌اى براى ما پيش آيد [و نياز به كمك آن‌ها داشته‌ باشيم]». چه بسا خداوند پيروزى يا حادثه‌اى از سوى خود [به نفع مسلمانان] پيش ‌آورد؛ و اين گروه، از آنچه در دل پنهان داشتند، پشيمان‌ گردند.

    • سلام. این قسمت از مقاله بسیار برمن تاثیر گذاشته و کیف کردم!

      نمی دانم چرا تا حال به این آیه 63 سوره نحل توجه خاص نکرده بودم!

      و خطبا و نویسندگان هم از کنارش راحت گذشته اند!

      در حالیکه اثر تربیتی و سیاسی بسیار دارد و علت العلل انحراف و بدبختی یهودیان و مسیحیان این زمانه است!

      و اینکه چرا با اندیشه قرآنی ولایت فقیه مخالف هستند نیز مشخص می شود!

      چون دوست دارند شیطان ولی شان باشد، و نه فقیه جامع الشرایطی که خدا برگزیده:

      “” تَاللّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلي أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ

      به خدا سوگند، بسوی امت های پیش از تو رسولانی فرستادیم، امّا شیطان اعمالشان را در نظرشان آراست، و امروزه او(شیطان) ولیّ و سرپرستشان است، و عذابی الیم برای آنهاست!

      آری امت‌های گذشته‌ای که قبل از اسلامِ عزیز بودند، از جمله یهود و نصاری، بخاطرِ ایمانیات و اعمالشان، امروزه شیطان، ولی‌ّشان است!

      بالطبع رسولان‌شان، ایمانیاتِ تحریف شده و اعمالِ منحرف آنها را تایید نمی‌کنند!

      چون ولی‌ّ آنان شیطان است و نه خدای رحمان و رحیم! لذا مستحق عذاب الیم هستند!

      مگر اینکه توبه کنند و به رسولِ بشارت داده شده توسط رسولانِ گذشته، و نفس‌او،“انفسنا” ایمان بیاورند!

      هرچند در ماجرایِ مهمِ مباهله، بزرگان مسیحیان شهرِنجران، در صحنه، حقیقت را دیدند و پا پَس کشیدند! “”

  2. خداقوت تا حالا به ماجرای مهدویت توجه نکرده بودم
    چه جالبه این دو گروه یهود ونصارایی که موسی و عیسی علیهماالسلام را آزار و اذیت می کردند و مسابقه می دانند چه جوری ازبین ببرندشان .وبا ظهور اسلام با طرح دوستی وارد شدند و برای مسلمان ها دایه مهربان تر از مادر شدند.
    آیه ۱۳۵ – سوره بقره
    وَ قالُوا كُونُوا هُوداً أَوْ نَصارى تَهْتَدُوا قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكينَ
    [اهل كتاب] گفتند: «يهودى يا مسيحى شويد تا هدايت يابيد». بگو: «[اين آيين‌هاى تحريف‌شده و شرك‌آلود، هرگز نمى‌تواند موجب هدايت گردد،] بلكه از آيين ابراهيم حنیف تبعیت بکنند که از مشركان نبود».[اهل کتاب] گفتند: «یهودی یا مسیحی شوید تا هدایت یابید»

    ** تفسیر
    ۱ -۱(بقره/ ۱۳۵)
    ابن‌عباس (رحمة الله علیه)- أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ صُورِیَا وَ کَعْبَ بْنَ الْأَشْرَفِ وَ مَالِکَ بْنَ الصَّیْفِ وَ جَمَاعَهًٌْ مِنَ الْیَهُودِ وَ نَصَارَی أَهْلِ نَجْرَانَ خَاصَمُوا أَهْلَ الْإِسْلَامِ کُلُّ فِرْقَهًٍْ تَزْعُمُ أَنَّهَا أَحَقُّ بِدِینِ اللَّهِ مِنْ غَیْرِهَا فَقَالَتِ الْیَهُودُ: نَبِیُّنَا مُوسَی (علیه السلام) أَفْضَلُ الْأَنْبِیَاءِ وَ کِتَابُنَا التَّوْرَاهًُْ أَفْضَلُ الْکُتُبِ وَ قالَتِ النَّصارَی: نَبِیُّنَا عِیسَی (علیه السلام) أَفْضَلُ الْأَنْبِیَاءِ وَ کِتَابُنَا الْإِنْجِیلُ أَفْضَلُ الْکُتُبِ وَ کُلُّ فَرِیقٍ مِنْهُمَا قَالُوا لِلْمُؤْمِنِینَ کُونُوا عَلَی دِینِنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ هَذِهِ الْآیَهًَْ وَ قِیلَ إِنَّ ابْنَ صُورِیَا قَالَ لِرَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله): مَا الْهُدَی إِلَّا مَا نَحْنُ عَلَیْهِ فَاتَّبِعْنَا یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) تَهْتَدِ. وَ قالَتِ النَّصَارَی مِثْلَ ذَلِکَ فَنَزَلَتْ.
    **ابن‌عباس (رحمة الله علیه) عبدالله‌بن‌صوریا، کعب‌بن‌اشرف، مالک‌بن‌صیف و گروهی از یهودیان و نصرانیان نجران با مسلمانان به بحث و مناظره پرداختند و هرکدام مدّعی بودند که اهل حق، آن‌ها هستند. یهودیان می‌گفتند: «پیامبر ما حضرت موسی (علیه السلام) بهترین پیامبران است و کتاب ما تورات، بهترین کتاب آسمانی است». نصرانیان می‌گفتند: «پیامبر ما عیسی (علیه السلام)، بهترین پیامبر و کتاب ما انجیل بهترین کتاب خداست». و هر دو دسته مسلمانان را به پذیرفتن کیش خود دعوت می‌نمودند که این آیه نازل شد. گفته شده ابن‌صوریا به پیامبراکرم (می‌گفت: «هدایت، فقط در پذیرفتن معتقدات ماست؛ تو ای محمّد (! از ما پیروی کن تا هدایت یابی»! نصاری نیز همین پیشنهاد را کردند که این آیه نازل شد.
    تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۸۶ بحارالأنوار، ج۹، ص برای

    **
    حالا برعکس شده مسلمانان شناسنامه ای. دنبال کاسه لیسی یهود و نصارا شدند و دست در دست شیطان دادند به ظلم، که میهن خویش را کنند نابود…

    • سلام.چرا این برنامه ها که جای بس گران دارد.در پس پرده هست.بهتر این است که از این خواب بیدار شویم.بیایید رو در رو دشمن باستیم.به خود نگاه کنیم ایراد از ماست.وسلام

  3. الهی خیر ببینید
    اگر محبت کنید در باره مباهله و رفتاری که پیامبر اسلام ص با مسیحیان داشتند توضیح بدهید
    انفسنا=نفس پیامبر ص ، یعنی چی؟؟؟

  4. سلام علیکم من یه حدیثی دیدم
    نتونستم تصویر درستی داشته باشم.
    انفسنا یعنی چی شد. چرا نجرانی ها جا زدند..
    بعد ابتهال یعنی چی؟ یعنی چی کار می کنند؟؟؟
    بین مداحان و قراء…مشهوره یه سری اشعار را یا دعایی را، به طور خاص بخوانند می گن ابتهال… !!!
    یعنی روز مباهله .. مبتهلی چیزی خواند؟؟؟
    ….

    أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- رَوَی الْوَاحِدِیُّ فِی أَسْبَابِ نُزُولِ الْقُرْآنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ … أَنَّ وَفْدَ نَجْرَانَ کَانُوا أَرْبَعِینَ رَجُلًا وَ فِیهِمُ السَّیِّدُ وَ الْعَاقِبُ وَ قَیْسٌ وَ الْحَارِثُ وَ عَبْدُ الْمَسِیحِ بْنُ یُونَانَ أُسْقُفُّ نَجْرَانَ فَقَالَ الْأُسْقُفُّ یَا أَبَا الْقَاسِمِ مُوسَی مَنْ أَبُوهُ قَالَ عِمْرَانُ قَالَ فَیُوسُفُ مَنْ أَبُوهُ قَالَ یَعْقُوبُ قَالَ فَأَنْتَ مَنْ أَبُوکَ قَالَ أَبِی عَبْدُاللَّهِ‌بْنُ‌عَبْدِ‌الْمُطَّلِبِ قَالَ فَعِیسَی (علیه السلام)
    مَنْ أَبُوهُ فَأَعْرَضَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) عَنْهُمْ فَنَزَلَ إِنَّ مَثَلَ عِیسی عِنْدَ اللهِ الْآیَهًَْ فَتَلَاهَا رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) فَغَشِیَ عَلَیْهِ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ أَ تَزْعُمُ أَنَّ اللَّهَ أَوْحَی إِلَیْکَ أَنَّ عِیسَی (علیه السلام) خُلِقَ مِنْ تُرَابٍ مَا نَجِدُ هَذَا فِیمَا أُوحِیَ إِلَیْکَ وَ لَا نَجِدُهُ فِیمَا أُوحِیَ إِلَیْنَا وَ لَا یَجِدُهُ هَؤُلَاءِ الْیَهُودُ فِیمَا أُوحِیَ إِلَیْهِمْ فَنَزَلَ فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ الْآیَهًَْ قَالُوا أَنْصَفْتَنَا یَا أَبَا الْقَاسِمِ (صلی الله علیه و آله) فَمَتَی نُبَاهِلُکَ فَقَالَ بِالْغَدَاهًِْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ انْصَرَفَ النَّصَارَی فَقَالَ السَّیِّدُ لِأَبِی الْحَارِثِ مَا تَصْنَعُونَ بِمُبَاهَلَتِهِ إِنْ کَانَ کَاذِباً مَا نَصْنَعُ بِمُبَاهَلَتِهِ شَیْئاً وَ إِنْ کَانَ صَادِقاً لَنَهْلِکَنَّ فَقَالَ الْأُسْقُفُّ إِنْ غَدَا فَجَاءَ بِوُلْدِهِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ فَاحْذَرُوا مُبَاهَلَتَهُ وَ إِنْ غَدَا بِأَصْحَابِهِ فَلَیْسَ بِشَیْءٍ فَغَدَا رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) مُحْتَضِناً الْحُسَیْنَ آخِذاً بِیَدِ الْحَسَنِ (علیه السلام) وَ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) تَمْشِی خَلْفَهُ وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) خَلْفَهَا وَ فِی رِوَایَهًٍْ آخِذاً
    بِیَدِ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ الْحَسَنُ (علیه السلام) وَ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) بَیْنَ یَدَیْهِ وَ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) تَتْبَعُهُ ثُمَّ جَثَا بِرُکْبَتَیْهِ وَ جَعَلَ عَلِیّاً (علیه السلام) أَمَامَهُ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) بَیْنَ کَتِفَیْهِ وَ الْحَسَنَ (علیه السلام) عَنْ یَمِینِهِ وَ الْحُسَیْنَ (علیه السلام) عَنْ یَسَارِهِ وَ هُوَ یَقُولُ لَهُمْ إِذَا دَعَوْتُ فَأَمِّنُوا فَقَالَ الْأُسْقُفُّ جَثَا وَ اللَّهِ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) کَمَا یَجْثُو الْأَنْبِیَاءُ لِلْمُبَاهَلَهًِْ وَ خَافُوا فَقَالُوا یَا أَبَا الْقَاسِمِ (صلی الله علیه و آله) أَقِلْنَا أَقَالَ اللَّهُ عَثْرَتَکَ فَقَالَ نَعَمْ قَدْ أَقَلْتُکُمْ فَصَالَحُوهُ عَلَی أَلْفَیْ حُلَّهًٍْ وَ ثَلَاثِینَ دِرْعاً وَ ثَلَاثِینَ فَرَساً وَ ثَلَاثِینَ جَمَلًا وَ لَمْ یَلْبَثِ السَّیِّدُ وَ الْعَاقِبُ إِلَّا یَسِیراً حَتَّی رَجَعَا إِلَی النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) وَ أَسْلَمَا وَ أَهْدَی الْعَاقِبُ لَهُ حُلَّهًًْ وَ عَصاً وَ قَدَحاً وَ نَعْلَیْنِ
    .
    ترجمه
    امام امیرالمومنین علی (علیه السلام) [واحدی در کتاب، اسباب‌نزول‌القرآن با سندی که نقل می‌کند از عبدالله‌بن‌احمدبن حنبل از پدرش روایت کرده که ،،
    هیئت نجرانی چهل مرد بودند و در میان آن‌ها سیّد، عاقب، قیس، حارث و عبدالمسیح‌بن‌یونان اسقف نجران بودند.
    اسقف گفت: «ای اباالقاسم (صلی الله علیه و آله)! پدر موسی (علیه السلام) چه کسی است»؟ فرمود: «عمران (علیه السلام)»! گفت: «پدر یوسف (علیه السلام) چه کسی است»؟ فرمود: «یعقوب (علیه السلام)». گفت: «پدر شما کیست»؟ فرمود: «پدر من عبدالله‌بن‌عبدالمطلّب (علیه السلام) است». گفت: «پدر عیسی (علیه السلام) کیست»؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) از آنان روی برگرداند؛ پس وحی نازل شد: إِنَّ مَثَلَ عیسی عِنْدَ اللهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُون رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) آن را تلاوت کرد؛ پس بیهوش شد. هنگامی‌که به هوش آمد، گفت: «آیا گمان می‌کنی خداوند به تو وحی‌کرده که عیسی (علیه السلام) از خاک آفریده شده است؟ ما این را در آنچه به تو وحی شده نمی‌یابیم و در آنچه بر ما نازل شده نمی‌یابیم و این یهودی‌ها آن را در آنچه بر آن‌ها وحی شده نمی‌یابند». پس این آیه نازل شد: فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ … گفتند
    «ای اباالقاسم (صلی الله علیه و آله)! با ما به انصاف رفتار کردی؛ پس کی با تو مباهله کنیم»؟ فرمود: «فردا اگر خدا بخواهد». مسیحیان بازگشتند. سیّد به ابوحارث گفت: «در مورد مباهله با او چه می‌کنید؟ اگر دروغگو باشد، با مباهله با او کاری انجام نمی‌دهیم [مباهله با او برای ما فایده‌ای ندارد] و اگر راستگو باشد قطعاً نابود می‌شویم». اسقف گفت: «اگر فردا همراه فرزندان و اهل‌بیتش (علیهم السلام) آمد، از مباهله با او بپرهیزید و اگر با یارانش آمد، چیز مهمّی نیست». فردا صبح رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) بیرون رفت درحالی‌که حسین (علیه السلام) را در آغوش گرفته بود و دست حسن (علیه السلام) را گرفته بود و فاطمه (سلام الله علیها) پشت سرش و علی (علیه السلام) پشت سر فاطمه (سلام الله علیها) راه می‌رفت و در روایتی دیگر آمده: «دست علی (علیه السلام) را گرفته بود و حسن و حسین (علیها السلام) پیشاپیش او بودند و فاطمه (سلام الله علیها) پشت سرش می‌آمد. سپس دو زانو نشست و علی (علیه السلام) را روبرو در مقابلش و فاطمه (سلام الله علیها) را پشت سرش در راستای بین دو کتف و حسن (علیه السلام) را سمت راستش و حسین (علیه السلام) را سمت چپش قرار داد درحالی‌که به آن‌ها می‌گوید: «هرگاه من دعا کردم، شما آمین بگویید». اسقف گفت: «به خدا سوگند محمّد (صلی الله علیه و آله) دو زانو نشست همچنان‌که پیامبران (علیه السلام) برای مباهله دو زانو می‌نشینند» و ترسیدند و گفتند: «ای اباالقاسم (صلی الله علیه و آله)! از ما درگذر، خداوند از لغزش تو درگذرد». فرمود: «بله از شما درگذشتم» پس با او بر دوهزار جامه‌ی نو، سی زره، سی اسب و سی شتر مصالحه کردند و سیّد و عاقب درنگ نکردند مگر اندکی، تا اینکه به‌سوی پیامبر (صلی الله علیه و آله) بازگشتند و اسلام آوردند و عاقب یک جامه، یک عصا، یک کاسه‌ی آب‌خوری و یک جفت نعلین به پیامبر (صلی الله علیه و آله) اهداء کرد».

    تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۹۸ بحارالأنوار، ج۲۱، ص۳۴۳/ المناقب، ج۳، ص۳۶۹؛ فیه: «للحارث» بدلٌ «لأبی الحارث» و «روی الواحدی … اومی الیهم» محذوفٌ

    • گویا زنان و پسرانی همراه مسیحبان نجران نیامده بودند! در مطلب آقا میر علی نیز آمده:

      “” امام امیرالمومنین علی (علیه السلام) [واحدی در کتاب، اسباب‌نزول‌القرآن با سندی که نقل می‌کند از عبدالله‌بن‌احمدبن حنبل از پدرش روایت کرده که ،،
      هیئت نجرانی چهل مرد بودند و در میان آن‌ها سیّد، عاقب، قیس، حارث و عبدالمسیح‌بن‌یونان اسقف نجران بودند.””

      پس طبق قرار مباهله مسیحیان می خواستند بجای زنان و پسران چه کسانی را به صحنه مباهله بیاورند؟

      جالب است رسول الله نیز بخاطر نبودن زنان و پسران مسیحیان اعتراض نکرده بود؟

      ممنون اگر راهنمایی بفرمایید.

  5. خدایا بخاطر نعمت بزرگ انقلاب از تو تشکر میکنیم
    و به خاطر وجود امام خمینی حمدت می کنیم کسی که بنای زندگیش را برنصرت پسر رسول خدا صل الله علیه واله وسلم «امام مهدی عجل الله تعالی فرجه»گذاشت.زندان برده شد به اسارت رفت و تبعید شد وفرزند عزیزش در این راه نورانی شهید شد و تا آخرین نفس دربستر بیماری و ترک دنیای فانی باضمیری پاک و قلبی مطمئن دست از پاسداری از حریم امام مهدی عجل الله تعالی برنداشت ودراین راه ثابت قدم ماند روحش شاد و قلبش از ماها راضی باشد ..
    “امام ره در حیات مبارکش درباره ناخدای کشتی انقلاب بسوی ظهور مولایمان .. عقیده خود را این چنین ابراز می فرمود”:
    «….من به همه ملت، به همه قوای انتظامی، اطمینان می دهم که امر دولت اسلامی، اگر با “نظارت فقیه و ولایت فقیه”باشد، «آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد».
    گویندگان و نویسندگان نترسند از حکومت اسلامی و “” نترسند از ولایت فقیه،””
    “” ولایت فقیه آنطور که اسلام مقرر فرموده است و ائمه ع ما نصب فرموده اند”” به کسی صدمه وارد نمی کند، «دیکتاتوری به وجود نمی آورد، کاری که بر خلاف مصالح مملکت است انجام نمی دهد.»
    (صحیفه امام، جلد10، ص58/معظم له در 28 شهریور 1358 در جمع افسران، همافران، درجه داران و پرسنل غیر نظامی پایگاه هشتم نکاء نیروی مستقر در اصفهان، سخنانی در شهر قم )

    و بعد ارتحال امام رحمت الله علیه ، بحمدالله با عنایت ائمه معصومین علیهم السلام”” ولی فقیه”” دیگری از سلاله نبی مکرم صل الله علیه واله وسلم سکان داری این کشتی گمارده شده ..امام خامنه ای عزیزما ،و امامت جامعه را عهده دار شده وبا “”تأییدات امام مهدی علیه السلام “” ملت شهید پرور ایران را از چندین فتنه بزرگ در این سه دهه اخیر عبور داده..
    باید هشیار باش خداوندی را جدی گرفت و قدردان نعمت ولایت بود.
    چرا که فتنه های ترکیبی به مراتب شدیدتر و حجیم تر از آنچه که در سه چهار ماه گذشته بر کل شهرها جریان پیدا کرد ودشمنان داخلی وخارجی متحدانه ، آتش بپا کردند و خون ریختند.. نامه فتنه مفلوک سیاسی ،بهانه ای شد برای آشوب واغتشاش و چه خون های مظلومان که ریخته شد و چه خسارات جانی و مالی فراوان که به کسب وکارها وارد شد… آیا باز تکرار می شود..؟؟
    مسئولین و دولتمردان به تذکرات قرآنی درباره آخرالزمان توجه نکردند وشد آنچه شد.. و بدانند که نباید به عِده و عُده خود تکیه کنند و به سلاح و امکانات خود نبالند.. جنگ ترکیبی جبهه باطل
    بر سر مسیر نورانی انقلاب الهی بسوی ظهور تمام شدنی نیست.. “”کسی خوابش نبرد”” وخیالش راحت نباشد همه چی تموم شد. نه .. بدانیم فعلا در این برهه .. اغتشاش و آشوب ها در کشور با دست ولایی امام اطفاء شد ،،
    نه تدبیر دولتمردان … گوش به دهان رهبری و امام جامعه داشته باشیم ..دشمن بی کار ننشسته… دیدید با کشاندن زنان و نوجوانان دختر وپسر به کف خیابان های شهرها چه کردند؟؟
    و ضایع شدن دستجات وصنوف و .. هنری و ورزشی و حزبی و سیاسی را دیدیم .. ومتاسفانه فریب دشمن کارساز شد و پیاده شدنشان را از کشتی انقلاب شاهد بودیم …
    باید به رب فلق و رب ناس .. پناه ببریم خدایا پناه مان بده..
    **حالا بدانیم و تعقل کنیم ؛ کید و مکر دشمنان جنی و انسی در راه است .. در نوبه های بعدی چه طوایف و دستجات و صنوف، علمی و حوزوی و سیاسی از کشتی انقلاب بیرون خواهند زد؟؟!!
    والعاقبة للتقوا..

    **امام خمینی رحمت الله علیه فرمودند:
    «شما موافقت کنید با این ولایت فقیه، “”ولایت فقیه “”برای مسلمین “”یک هدیه است که خدای تبارک و تعالی داده است””» (صحیفه امام، جلد10، ص407/9 آبان 1358 در دیدار خانواده های شهدای 15 خرداد سال 42 و شهدای حوادث بندرانزلی در شهر قم )

  6. گویا زنان و پسرانی همراه مسیحبان نجران نیامده بودند! در مطلب آقا میر علی نیز آمده:

    “” امام امیرالمومنین علی (علیه السلام) [واحدی در کتاب، اسباب‌نزول‌القرآن با سندی که نقل می‌کند از عبدالله‌بن‌احمدبن حنبل از پدرش روایت کرده که ،،
    هیئت نجرانی چهل مرد بودند و در میان آن‌ها سیّد، عاقب، قیس، حارث و عبدالمسیح‌بن‌یونان اسقف نجران بودند.””

    پس طبق قرار مباهله مسیحیان می خواستند بجای زنان و پسران چه کسانی را به صحنه مباهله بیاورند؟

    جالب است رسول الله نیز بخاطر نبودن زنان و پسران مسیحیان اعتراض نکرده بود؟

    ممنون اگر راهنمایی بفرمایید.

    • سلام علیکم
      گویا از متن ایه وحدیث پیرامون امرمباهله اینگونه برمیاید که منظوراز فرزندان و زنان و مردانشان مردم عوام از نجران نبوده که ئیامبر ص اعتراضی به این نحوه از حضور برای مباهله ننموده اند
      بلکه صرف نظر از حضور ئنج تن آل عبا در جبهه حق چه بسا مقصود از زنان و فرزنداناشان کسانی بودند که درآیین مسیحیت جایگاه ویژه ای داشتند نظیر روح اقدس بعنوان انفسنا و منظوراز نساِنا حضرت مریم بوده باشد و منظور از ابناِنا حضرت عیسی درمقابله با ئنج تن آل عبا به مباهله دعوت شدند تا شاید ایشان از مسیحیان نجران حمایت کنند درصورتی که محق باشند ولی چون انها در جبهه حق همراه با خاندان ئیامبر درواقع حضور داشتند خداوند به مسیحیان نجران اینگونه میفرماید که انچه که ئیامبر فرموده ماجرای برحق بوده {انه لهوالقصص الحق)
      ومسیحیان را دروغگو نسبت میدهند و انها را فاقد حمایت این بزرگواران معرفی نموده وانها را کاذب معرفی میکند یعنی شما دروغ میگویید که مسیخی واقعی هستید این شماهستید که درجبهه حق نیستید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.