سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / ناتو خواستار واگذاری زمین از سوی اوکراین برای برقراری صلح شد

ناتو خواستار واگذاری زمین از سوی اوکراین برای برقراری صلح شد

با طولانی شدن جنگ اوکراین و بروز نشانه‌هایی از احتمال تسلط کامل روس‌ها بر منطقه دونباس در شرق این کشور غربی‌ها در یک عقب‌نشینی آشکار تلویحاً خواستار واگذاری بخشی از سرزمین و حاکمیت اوکراین برای برقراری صلح با روسیه شدند.
دبیرکل ناتو که پیش از این اعلام کرده بود هدف این ائتلاف نظامی در جنگ اوکراین شکست کامل روسیه است در یک چرخش آشکار در مواضع قبلی خود مدعی شد که هدف ائتلاف تحت امر آمریکا تقویت موضع اوکراین در میز مذاکره است، اما هرگونه توافق صلحی شامل سازش‌هایی از جمله امتیاز ارضی نیز می‌شود. اظهارات «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو یکشنبه به دنبال رایزنی با «سائولی نینیسته»، رئیس‌جمهوری فنلاند مطرح شد. دبیرکل ناتو گفت:« غرب مایل به پرداخت بهایی بابت تقویت ارتش اوکراین است و کیف باید امتیازهای ارضی‌ به مسکو برای پایان دادن به درگیری کنونی بدهد.» به گزارش ایسنا به نقل از «راشاتودی» وی گفت:«صلح ممکن است. تنها سؤال این‌جاست که شما حاضرید برای صلح چه بهایی را پرداخت کنید؟ چقدر زمین، چقدر استقلال و چقدر حاکمیت را حاضرید برای صلح فدا کنید؟»دبیرکل ناتو مستقیماً واگذاری خاک اوکراین را تایید نکرد، اما نمونه فنلاند را مطرح کرد که «کارلیا» را به عنوان بخشی از توافق صلح در طول جنگ جهانی دوم به اتحاد جماهیر شوروی واگذار کرد. استولتنبرگ حل و فصل مسئله بین فنلاند و شوروی را به عنوان «یکی از دلایلی که فنلاند توانست به عنوان یک کشور مستقل دارای حاکمیت از جنگ جهانی دوم خارج شود» توصیف کرد.
 بر اساس این گزارش اظهارات «استولتنبرگ »در حالی بیان می‌شود که این احساس رو به افزایش است که اوکراین ممکن است به‌زودی از سوی حامیان غربی خود برای رسیدن به یک توافق صلح تحت فشار قرار گیرد. گزارش اخیر سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که مقامات واشنگتن، لندن و بروکسل بدون همتایان اوکراینی خود در تلاشی برای برنامه‌ریزی آتش‌بس و حل و فصل صلح با یکدیگر دیدار می‌کنند.ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در این باره گفته است « طرف‌های خارجی تلاش دارند تا ما را‌اندکی به سمت یک توافق سوق دهند، آن هم در شرایطی که مردم در کشورهای حامی اوکراین از جنگ خسته‌ شده‌اند.»امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه علنا اصرار به زلنسکی برای واگذاری برخی مناطق در ازای پایان دادن به خصومت‌ها را تکذیب کرد، با این حال هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا ماه گذشته پیشنهاد کرد که اوکراین باید چنین کاری انجام دهد.
همزیستی با روسیه
همزمان مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا  نیز اعلام کرد که گفت‌وگو با روسیه باید ادامه یابد. به گزارش ایسنا، به نقل از «النشره»، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا عنوان داشت: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه یابد. ما باید راهی را برای همزیستی با روسیه پیدا کنیم.پیشتر بورل گفته بود که تحریم‌های اتحادیه اروپا توانایی روسیه برای ادامه جنگ در اوکراین را هدف گرفته است نه گندم و تولیدات کشاورزی‌ را.
بمب اتم برای اوکراین
خبر دیگر این که در حالی‌که روسیه بارها تاکید کرده که قصد استفاده از سلاح اتمی را علیه اوکراین ندارد، نماینده پارلمان اروپا و وزیر امور خارجه سابق لهستان گفته است که غرب می‌تواند به اوکراین برای دفاع از خود در برابر روسیه سلاح اتمی بدهد.به گزارش وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» «رادوسلاو سیکورسکی» روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی«اسپرسو» در اوکراین گفت: «غرب این حق را دارد که به اوکراین کلاهک‌های اتمی بدهد تا کیف بتواند استقلال خود را حفظ کند.»
«سیکورسکی» گفت که روسیه «تفاهمنامه بوداپست» را نقض کرده است. بر اساس سند ۱۹۹۴ که توسط اوکراین، روسیه، انگلیس و آمریکا امضا شد، کیف موافقت کرد که زرادخانه اتمی خود در دوران شوروی سابق را تسلیم کند و امضاکنندگان این تفاهمنامه قول دادند که به استقلال و حاکمیت و مرزهای موجود اوکراین احترام بگذارند.سیکورسکی روز یکشنبه نیز موضع خود را تکرار و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را متهم کرد که اوکراین را با سلاح اتمی تهدید می‌کند و غرب باید او را از این اقدام منصرف کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تلاش‌های آمریکا برای نجات اوکراین و اسرائیل با تصویب کمک 95 میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان

نجات اوکراین و رژیم صهیونیستی از شکست در جنگ

باز هم بگویید قدرت نظامی ایران بلوف است!

علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.