سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / افزایش قیمت نان در جهان، رهاورد جنگ اوکراین

افزایش قیمت نان در جهان، رهاورد جنگ اوکراین

شرکت‌های تولیدکننده نان در مناطق مختلف جهان اعلام کردند: در پی افزایش قیمت روغن پخت و پز و گندم، قیمت انواع نان در سراسر جهان به شکل بی سابقه‌ای افزایش خواهد یافت.

وبگاه سیتزن دیجیتال گزارش داد، شرکت بین المللی تولید نان “برادوِی بِیکِری” که مقر اصلی آن در کنیا است و در کشور‌های مختلف جهان نان تولید می‌کند، قیمت انواع نان‌های بسته بندی خود را بزودی افزایش خواهد داد.

مدیر شرکت برادوِی بِیکِری گفت: قیمت همه چیز افزایش یافته است و افزایش هزینه‌های سوخت برای انتقال مواد لازم و محصولات تولیدی، قیمت بالای روغن موردنیاز برای نانوایی‌ها و افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌های بسته بندی محصولات ما را با چالش مواجه کرده اند.

نانوایی‌های کوچک از مدتی قبل قیمت انواع نان‌های تولیدی خود را در مناطق مختلف جهان افزایش داده اند.

تولیدکنندگان روغن خوراکی در کنیا هفته گذشته درباره کمبود مواد اولیه برای تولید روغن هشدار داده بودند.

اقدام دولت اندونزی مبنی بر ممنوعیت صادرات روغن پالم باعث شده که قیمت این ماده موردنیاز برای تولید روغن آشپزی افزایش بیابد.

در ضمن، قیمت گندم پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است. این دو کشور ۶۶ درصد گندم مورد نیاز کنیا را تأمین می‌کنند، اما جنگ اوکراین روند نقل و انتقال محموله‌های گندم را مختل کرده و باعث افزایش قیمت گندم شده است.

صندوق بین المللی پول: بحران اوکراین امنیت غذایی خاورمیانه را تهدید می‌کند
«جهاد ازعور»، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین‌المللی پول در گفتگو با سی ان بی سی درباره ناامنی غذایی در خاورمیانه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین هشدار داد.

پیش از بروز این بحران (جنگ روسیه و اوکراین)، منطقه در حال احیا بود. جنگ روسیه به صورت مستقیم بر منطقه تاثیر گذاشته است.

البته این تاثیر در مناطق مختلف متفاوت بوده است. کشور‌های واردکننده با افزایش قیمت محصولات غذایی و همچنین نفت مواجه شدند. این موضوع اغلب کشور‌ها را تحت تاثیر قرار داد. چرا که بیشترِ کشور‌ها به واردات گندم از اوکراین و روسیه متکی هستند.

افزایش تورم نیز اقتصاد‌های در حال شکوفایی در منطقه خاورمیانه تحت تاثیر قرار داد. تورم پیش از آغاز جنگ در اوکراین هم روند صعودی پیدا کرده بود.

از سوی دیگر، کشور‌های صادرکننده محصولات، تورم کمتری داشتد و اقتصادشان در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به سرعت در حال احیا بود. افزایش قیمت سوخت سبب شد این کشور‌ها رشد اقتصادی تجربه کنند که خودش را در پیش بینی رشد اقتصاد امسال شان هم نشان داد.

افزایش شدید قیمت روغن در مغرب متاثر از کمبود دانه‌های روغنی در سطح جهان
به نوشته پایگاه اینترنتی الاخبارپرس، تنش‌ها در بازار‌های بین المللی در زمینه دانه‌های روغنی، موجب افزایش شدید قیمت روغن خوراکی در مغرب شد. با وجود افزایش قیمت ها، مغرب که ۹۷ درصد از روغن سویا را تولید می‌کند، چندان با خطر کمبود این ماده در بازار مواجه نیست، اما بار سنگین روی دوش مصرف کننده واقعا ملموس است.

یک منبع آگاه در یکی از شرکت‌های روغن خوراکی گفت: طی یک سال و نیم، قیمت روغن خوراکی در مغرب دو برابر شد. اگر علت این افزایش قیمت در ابتدا به مسائل مختلفی مرتبط بود، اما جنگ اوکراین مسئله‌ای بود که شرایط را بدتر کرد. روغن خوراکی به قیمت مواد خام در سطح بین المللی متکی است که بخش زیادی از هزینه و در پی آن، قیمت فروش را تشکیل می‌دهد. به گفته این منبع، حدود ۸۵ درصد از قیمت روغن خوراکی تحت تاثیر این موضوع است.

جنگ در اوکراین شرایط را وخیم کرد و به ایجاد تنش در بازار‌های جهانی منجر شد. قیمت روغن خوراکی با سرعتی بیشتر از سرعت افزایش قیمت مواد خام در ماه‌های اخیر افزایش یافت و بین قیمت سویا در بازار‌های بین المللی و تغییر قیمت روغن خوراکی تولید شده شکاف وجود دارد.

با این حال، به گفته این منبع، بحران روغن در مغرب مانند این بحران در برخی از دیگر کشور‌ها مانند اسپانیا نیست و به رغم افزایش قیمت روغن خوراکی در مغرب، همچنان قیمت آن از قیمت روغن در اروپا کمتر است.

روند صعودی و بی سابقه افزایش قیمت‌ها در کشور‌های بزرگ توسعه یافته 
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط از سئول، «هونگ نام کی» معاون امور اقتصادی نخست وزیر کره جنوبی و وزیر دارایی و راهبردی این کشورگفت: با طولانی شدن جنگ روسیه با اوکراین وبرخی عوامل دیگر از جمله محدود شدن زنجیره‌های عرضه و تامین مواد غذایی در سطح بین المللی، افزایش قیمت‌ها در کشور‌های توسعه یافته همچنان ادامه خواهد داشت.

هونگ نام کی اعلام کرد در نتیجه طولانی شدن جنگ روسیه با اوکراین و برخی عوامل دیگر، روند صعودی و بی سابقه افزایش قیمت‌ها در کشور‌های بزرگ توسعه یافته همچنان ادامه می‌یابد.

شبکه رادیویی «کی بی إس وورلد» (KBS World) کره جنوبی روز سه شنبه گزارش داد هونگ نام کی در اظهارات خود در نشستش با وزیران مرتبط با امور اقتصادی کره جنوبی در سئول پیش بینی کرد فشار افزایش قیمت‌ها طی چند وقت آینده ادامه داشته باشد.

معاون امور اقتصادی دولت و وزیر دارایی کره جنوبی تاکید کرد میزان افزایش قیمت اقلام مصرفی در ماه آوریل گذشته به چهار و هشت دهم درصد (۸. ۴%) رسید که بالاترین سطح افزایش از اکتبر سال ۲۰۰۸ است که این امر مستلزم آن است که دولت این تحولات و اتفاقات را به صورت جدی رسیدگی و دنبال کند.

این مقام کره جنوبی افزود: سطح افزایش سالانه قیمت‌ها بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بین (۴. ۰% و ۵. ۰%) ثابت بوده است و در ادامه در نیمه اول سال گذشته (۲۰۲۱) به کمتر از (۲. ۰%) رسید، اما این روز‌ها فشار‌های شدید داخلی و خارجی برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد که دلایل بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به محدود شدن زنجیره‌های عرضه و تامین مواد غذایی در سطح بین المللی و بحران روسیه و اوکراین اشاره کرد.

وی تاکید کرد ثبات قیمت‌ها به ویژه قیمت کالا‌های (اساسی) مورد نیاز مردم عادی از اولویت اصلی دولت است و این امر مستلزم افزایش همکاری سه جانبه بین خانواده ها، شرکت‌ها و دولت به منظور غلبه بر بحران فعلی قیمت هاست.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تلاش‌های آمریکا برای نجات اوکراین و اسرائیل با تصویب کمک 95 میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان

نجات اوکراین و رژیم صهیونیستی از شکست در جنگ

باز هم بگویید قدرت نظامی ایران بلوف است!

علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی

یک دیدگاه

  1. آمریکای ضد بشر برای فروش اسلحه و نفوذ بیشتر در شرق اروپا، اوکراین را فریب داد، و روس‌ها برای امنیت شهروندانش مجبور شد عکس العمل نشان دهد، اسرائیل نیز فوری همه جانبه در آتش افروزی به نفع اوکراین شتافت، و اروپا زود نتوانست حیله شیطان بزرگ را دریابد و خسارات فراوان می‌بیند…
    خدا را شکر ایران عزیز و عزتمند مان با سیاست مستقل رهبری کمترین آسیب را در جهان می‌بیند…
    شکر خدای مهربان را که، تعداد کشته های کرونا بسیار اندک شده از ۷۰۰ کشته در روز به حدود ۷ کشته رسید، و امنیت جانی داریم، قیمت نان بر‌خلاف کشورهای دنیا افزایش نیافته، و دولت منتخب مردم سعی دارد افزایش مواد دیگر را هم کنترل کند، که بر اثر مدیریت نا سالم دولتهایرقبل پدید آمده، ماندگار شده…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.