سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اقتدار در میدان دیپلماسی انرژی نجات «آرش» با قدرت‌نمایی وزارت نفت

اقتدار در میدان دیپلماسی انرژی نجات «آرش» با قدرت‌نمایی وزارت نفت

پیام جدی و عملیاتی دولتمردان به این برنامه ریزی ضدایرانی باعث شد تا آنها از مواضع خود عقب نشینی کرده و برخلاف بیانیه چند هفته قبل خود، گفت وگوهای سه جانبه برای هرگونه بهره برداری مشترک را بپذیرند.

ماجرا از جایی شروع شد که بی توجهی دولت‌های گذشته به ظرفیت عظیم میدان مشترک گازی ایران با کویت و عربستان سعودی و همچنین عقب نشینی‌های مقطعی در قبال این موضوع کشورهای حاشیه خلیج فارس را به این تحلیل رساند که می‌توانند حقوق ایران در میدان آرش را نادیده بگیرند. به همین دلیل پنجم فروردین امسال کویت و عربستان از سندی سخن گفتند که بدون ایران برای توسعه این میدان گازی با یکدیگر امضا کردند. 
 همان زمان وزارت امور خارجه و وزارت نفت کشورمان نسبت به این اقدام آنها واکنش جدی نشان دادند. وزارت خارجه این اقدام را غیرقانونی توصیف کرد و وزیر نفت کشورمان نیز خبر داد که به زودی با نصب جکت(پایه) عملیات حفاری در این میدان را آغاز خواهد کرد. جواد اوجی همچنین خاطرنشان کرد ایران خواهان مذاکره و همکاری با دیگر کشورهای صاحب منافع در این میدان است اما درصورتی که طرف مقابل به اقدامات یکجانبه روی آورد وزارت نفت کشورمان نیز از منافع ایران حراست خواهد کرد.
خبرها از آمادگی ایران جهت بهره برداری از این میدان توسط دولتمردان باعث شد تا این دو کشور موضع خود را تلطیف کنند. 
عثب نشینی در مقابل اقدام به موقع ایران
خبرگزاری عربستان سعودی (واس)، روزگذشته خبر داد وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که  وزرای نفت عربستان و برق، آب و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت بر اساس یادداشت تفاهم امضاء شده در شهر کویت به تاریخ ۲۷ ربیع الاول سال ۱۴۴۱ هجری قمری مطابق با ۲۴ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی و طی صورتجلسه امضا شده بین آن‌ها در تاریخ ۱۸ شعبان ۱۴۴۳ هجری قمری مطابق با ۲۱ مارس ۲۰۲۲ میلادی برای تسریع در بهره برداری از میدان گازی «آرش» (الدره) واقع در منطقه آبی تقسیم شده موافقت کردند.  
وزارت خارجه عربستان اضافه کرد: هم این کشور (عربستان) و هم کویت بر حق بهره برداری از منابع طبیعی در این منطقه و ادامه کار برای آنچه در صورتجلسه توافق امضا شده بین آن‌ها در تاریخ ۲۱ مارس تاکید دارند. 
در این بیانیه وزارت خارجه عربستان ادعا کرد که در این پیوند، پیش از این عربستان و کویت از جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره جهت تعیین مرز شرقی منطقه آبی تقسیم شده دعوت کرده بودند که به این درخواست‌ها پاسخی داده نشد. 
این وزارتخانه اضافه کرد: عربستان و کویت به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره کننده بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این مذاکرات دعوت می‌کنند. 
این ادعای عربستان و کویت اما دو پیام واضح و آشکار دارد:
اول آنکه دلیل تأخیر در بهره‌برداری از این میدان مشترک، تصمیم‌گیری راجع به تحدید حدود و تعیین مرز با کویت بوده است، اما طرف مقابل بدون توجه به مذاکرات پیشین و به‌صورت یک‌جانبه به توسعه این میدان اقدام کرده است که خلاف توافقات پیشین می‌باشد. حال این کشورها تلاش دارند تا برای اقدام خود توجیهاتی را مطرح کنند که البته قابل قبول نبوده و مانع اقدام عملیاتی ایران در اجرای عملیات در این میادین نخواهد شد.
دوم اینکه کویت و عربستان سعودی تصور داشتند که ایران همچنان مانند دولت گذشته در برابر زیاده خواهی های انجام شده سکوت خواهد کرد و یا اقدامات لازم را انجام نخواهد داد. پیام جدی و عملیاتی دولتمردان به این برنامه ریزی ضدایرانی باعث شد تا آنها از مواضع خود عقب نشینی کرده و برخلاف بیانیه چند هفته قبل خود، گفت وگوهای سه جانبه برای هرگونه بهره برداری مشترک را بپذیرند.
رجانیوز قبلا در گزارشی با عنوان «روایت غفلت پرهزینه ژنرال نفتی دولت روحانی» به تاریخچه این میدان مشترک و نقش بیژن زنگنه در خسارت بردن کشور از این ماجرا گزارش داده بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی در کیش گشایش یافت

دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی با حضور طاهره قیومی مشاور رئیس‌جمهور .

آرش؛ دور بردترین پهپاد انتحاری ایران و جهان

۴۵ سال اقتدار و امنیت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.