سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / دعاي ندبه مهدي ياوران

دعاي ندبه مهدي ياوران

بسم الله الرحمن الرحیم نحمده و نستعینه و نتوکّل علیه و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نصلّی علی بشیر نذير السراج المنیر الطهر الطاهر اعلم الظاهر المنصور المؤيد حبیب اله العالمین ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله وسلم صلی الله علیه و اهل بیته الطیبین الطاهرين المعصومین المکرمین الهداه المهديین سِیَّما بقیة الله و حجته فی الارضین، والعن دائم علی اعدائهم و مخالفیهم و غاصبی حقوقهم اجمعین من الان الی قیام يوم الدين ؛قال تعالي في محکم الکتابه اعوذ بالله من الشيطان الرجيم لَقَد كانَ لَکُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنه؛«لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَة لِّمَن كَانَ يَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡيَوۡمَ ٱلۡأٓخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرا. آیه ۲۱ سوره احزاب »
غیبـت کبـــري
روايتی است از طرف ناحیه مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف که از ايشان سوال می کنند راجع به غیبت، غیبت کبری وسرّ اين غیبت چیست؟

جواب خیلی عجیب است شیعیان معمولا وقتی اين جواب را می شنوند خیلی ها نمی پذيرند که چراشما پنهان شديد؟ چند تا روايت هست يکی از آن روايات می فرمايد: و أمّا عِلّةُ ما وَقعَ مِن الغَيبةِ فإنَّ اللّه َعزّ و جلّ يقولُ (يا أيّها الّذينَ آمنوا لا تَسألوا عن أشياءَ إنْ تُبدَ لکم تَسُؤْكُمْ)؛ اين سؤال را نکنید خوب نیست، اگر بدانید ممکن است نتوانید تحلیل کنید، سر اين غیبت يک سر خاصی است که اهل فن می فهمند، «آیه ۱۰۱ سوره مائده- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِنْ تَسْأَلُوا عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَا ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ»
مسئلـه ي بیعـت
إنّهُ لَم يکُن أحدٌ مِن آبائي؛ هیچ کدام از آباء من، منظور از امیرالمؤمنین علیه السلام تا امام عسکری علیه السلام، الاّ وقَعَتْ في
عُنُقِهِ بَيعةٌ؛  لطاغِيةِ زمانهِ ، همه بیعت کردند با طاغوت زمان امیرالمؤمنین علیه السلام بیعت کرد امام حسن علیه السلام بیعت کرد
امام حسین علیه السلام هم در زمان امام حسن علیه السلام بیعت کرد جريان يزيد فرق می کند آن قصه اش خیلی دقیق قضیه اش.
می گويد و يزيد شارب الخمر؛ چون شرب خمر داشت و قاتِلُ النَّفْسِ المُحَترَّمَه؛ اگر مثل معاويه بود با او مشکل نداشتم مِثْلِي لا يُبايِعُ لِمِثْلِهِ؛ اين فرق می کند اما سائر ائمه اطهار علیهم السلام اين ها بیعت کردند عرض کردم شیعه وقتی اين را می شنود فوری میگويد نه، نه، اين جور نیست، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف می فرمايد:

همه بیعت کردند و إنّي أخرُجُ حينَ أخرُجُ و لا بيعةَ ألحدٍ مِن الطّواغيتِ في عُنُقي؛ من وقتی که می خواهم خروج کنم و حکومت برپا کنم و درگیر شوم با طاغیان نه کفارها، طاغیان مسلم، مسلمان بحث کفار نیست، کفار بايستی در زمان غیبت کبری ما، از بین ببريم، فَقاتِلوا أَئِمةَ الکُفرِ؛ نابود می شوند اين ها، إِنَّهُم لا أَيمانَ لَهُم؛ می مانند افرادی که اين ها طرفدار کسانی هستند که خلافت را غصب کرده اند بعد می فرمايندکه وقتی من می خواهم ظهور کنم نمی خواهم در قیام که می کنم و إنّي اخْرُجُ حينَ اخْرُجُ وَ لا بَيْعَهَ الِحَد مِنَ الطَّواغيتِ في عُنُقي. اين يک روايت است.
روايت دوم، از ابن ابی عمیر از شخصی به نام هشام ابن سلام هر دو معروف هستند؛ عن الصادق عليه السلام قال: يقوم القائم علیه السلام و ليس لاحد في عنقه عقد و لا عهد و لا بيعة؛ اين هم يک روايت است.
باز در همین راستا روايات مختلفی هست، حالا سؤال اين است از امام علیه السلام می پرسند که اگر اجداد شما بیعت کرده اند،
شما بايست به آن ها اقتدا کنید، اقتدا به امام علی علیه السلام کنید به امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام اقتدا کنید چرا اين کار را انجام نمی دهید؟ در جواب می فرمايند: لي في ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنهٌ؛ من اسوه ام حضرت زهرا سلام الله علیها است، حضرت زهرا سلام الله علیها با اين ها بیعت نکردند. اين اسوه که می گويیم اين است.
اسوه ی ما کیست؟ اسوه ی ما در زمان غیبت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم است.لذا در قرآن نمی فرمايد که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم اسوه است اين نیست، لکم برای شما، اين لکم يعنی برای شماست، في رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنهٌ؛ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ؛ پس بنابراين اين مسئله ی اسوه خیلی مهم است، اسوه بودن حضرت زهرا سلام الله علیها برای امام زمان ارواحنا له الفداه.

لذا روايات زيادی داريم عزيزان، راجع امیرالمؤمینن علیه السلام به ايشان می گويند چرا سکوت کرديد؟ چرا موضع نگرفتید؟ می گويد اسوه ی من رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم است، که سکوت کردند چرا با اين ها درگیر نشدند و از اين ها فرار کردند و به غار پناه آوردند؟ آيا کارش درست بود يا نه؟ اگر درست بود منم اين کارم درست بوده اسوه من حضرت لوت پیغمبر علیه السلام است که در قرآن آمده است وْ أَنَّ لِي بِکُمْ قُوَّه أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ؛ ای کاش من قوت می داشتم در روايت داريم قوت منظور اصحاب امام زمان علیه السلام است، ای کاش من 313 نفر آدم درست و حسابی داشتم آن وقت می ديديد چکار می کردم رکن شريف خود آقا امام زمان علیه السلام است. همه ی انبیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف را می شناختند.
اسوه من حضرت يوسف علیه السلام است که در قرآن آمده است؛ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ؛ زندان بهتر است برای من احب، چون امر دائر است بین اين و آن است .« قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ. سوره یوسف آیه۳۳ »

أَحَبُّ إِلَيَّ؛ بهتر است در زندان باشم و در آن حرکت موضوع نگیرم می توانست يک جوری، يک کاری کند که بالاخره برخورد کند چون نقشه ای دارد، نقشه ی آينده ی يوسف علیه السلام از زندان شروع شد. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمايند ما هم در زندان هستیم بايد صبر کنیم فَصَبَرتُ، وفِي العَينِ قَذىً، وفِي الحَلقِ شَجاً، أرى تُراثي نَهبا؛ پس خیلی مسئله حساس و مهم است روايات زيادی در اين رابطه هست که من نمی خواهم مفصال توضیح دهم و بعد در يک روايت داريم، که جريان را مقايسه می کند با جريان حضرت خضرعلیه السلام و حضرت موسی علیه السلام و اين هم جالب است خدمتتان بگويم.
داستـان حضـرت خضـر علیه السلام
حضرت خضر علیه السلام شخصیتی بودند، حضرت موسی علیه السلام سراغ ايشان می روند، حضرت موسی علیه السلام می دانید چند ساله بودند؟ غلام بودند، يعنی زمانی که در خانه ی فرعون بود آن جا رفت، قبل از اينکه به مدين بروند.

می دانید دلیلش چی بوده است؟ نه حضرت موسی علیه السلام بعد که پیغمبر شده است، برای اينکه اولا يک کسی باشد نگهبان، يوشع بن نون موسای بعد از فراق که هیچ کس نداشت بیچاره بود لفتاه يعنی يک محافظ، کسی که محافظ دارد معلوم است که دارای شخصیتی است در خانه ی فرعون که بود برايش محافظ گذاشته بودند يعنی يک شخصیتی است اين که يوشع ابن نون که همراهش می رود اين دلیل بر اين است که يک آدمی است.

دوم يعنی اين که يک جمله می گويد لا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُباً؛ من از اين جا تکان نمی خورم تا برسد به مجمع البحرين که آنجا ماهی گذاشته بودند و قصه اش معروف است و نمی خواهم توضیح دهم اگر نرسیدم و پیدايش نکردم، خضر علیه السلام را پیدا نکردم 80 سال شده من اين جا منتظرش می مانم خب اگر رفته باشد مدين زن و بچه دارد قرارداد بسته است با حضرت شعیب علیه السلام بعد هم درگیر فرعون است 80 سال می خواهد آنجا بماند؟«وَ إِذْ قالَ مُوسي‏ لِفَتاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّي أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُباً . سوره کهف آیه ۶۰ »

اين معلوم است کار زيادی نداشته است روز آنجا می رود و سه جريان است يکی سوراخ کردن کشتی است، اين را دقت کنید يکی ساختن ديوار است، يکی هم کشتن غلام است.

اين ها سلفش است که بعد می گويد چرا من اين کار را کردم ببینید آن سوراخ کردن کشتی يک کار حسینی است، حسینی کشتی را سوراخ کرد اما کشتی نجات گذاشت.

اهل بیت علیهم السلام را حفظ کرد. آن ساختن ديوار کار حسنی است، ديوار را ساخت امام حسن علیه السلام صلح کردند زير اين ديوار گنجی بود روايت هم داريم اين گنج طلا نبود، نقره نبود، اين گنج يک لوحی بود که در اين لوح اسمائی بود، اسماء محمد صلی الله علیه و آله وسلم و آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم ايشان که ديوار را ساخت، چرا ساخت؟

که حفظ کند اهل بیت علیهم السلام را اين گنج را حفظ کند. امام حسن علیه السلام هم صلح کرد برای اين که اين گنج را حفظ کند يک جريان است که در آن درگیری است کشتن غلام چرا او راکشتید اين جريان مهدوی است.
که امام زمانی عجل الله تعالی فرجه الشريف يقتولوا می کشد زراري قتلت الحسين بر وزن آبائی که اين قصه اش مفصل است.
سوال اين است که می گويد حضرت زهرا سلام الله علیها بیعت نکردند می گويیم بله، بیعت نکردند، آيا ما اقتدا به حضرت زهرا سلام الله علیها کنیم در گیر شويم با اين آقايان؟نه،

رهبر عزيزمان فرمودند: درگیر نشويد، خیلی سخت است فعال درگیر نشويد آن ها فحش می دهند، بد می گويند، اهانت می کنند، ما را از اسلام خارج می کنند

اخیرا يک آقايی است به نام دکتر عبدالله نفیسی در کويت است يک آدم مزخرفی است يک مدتی ساکت بود و با شیعه ها خوب بود اخیرا يک مصاحبه ای کرده است همه هم به او حمله کرده اند می گويد من اصلا شیعه را مسلمان نمی دانم صريح می گويد اين ها مسلمان نیستند دکتر است و در مجلس بوده شیعه ها همه به او حمله کردند حالا ما چه کار کنیم؟

با اين ها درگیر شويم؟ نه، ما روشمان روش رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم است، روش امیرالمؤمنین علیه السلام است. حالا آينده چه می شود؟ به قول طلبه ها ثم هذا؛
بعدش چی ؟ بعدش امام زمان علیه السلام قیام می کنند، خب می ترسیم بچه هايمان اين روش را اتخاذ کنند بعد همراهی باامام زمان علیه السلام نکنند.

يک کسی آمده است اينجا گفته است حواستان باشد در ذهنت بسپار شما وقتی امام زمان علیه السلام ظهور کرد بايست حرکتت فاطمی باشد. اگر حضرت فاطمه سلام الله علیها نمی بود تمام خلق الله هیچی تا آخر همان جور شل بودند اين کل اين جهادی که و حماسه ای که در دنیا هست و انتظاری که هست علتش يک چیز است که حضرت زهرا سلام الله علیها بیعت نکردند. اين جا خیلی بحث حساس است .
خدا شهید صدر را رحمت کند ايشان هم در کتاب فدک چیزهای قشنگی نوشته است.

ادامه را از اینجا ببینید

»» دعاي ندبه مهدي ياوران

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دعای کمیل با نوای دلنشین مداحان اهل بیت علیهم السلام+تصویر و متن

خدایا! بیامرز برای من آن گناهانی را که پرده حرمتم می‌درد، خدایا! بیامرز

تفسیر ساختاری سوره صف و جایگاه شناسی انقلاب اسلامی ایران برپایه آن

تبیین‌ قرآنی‌ از انقلاب اسلامی‌ ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.