سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / ترکیه: بی‌ قید و شرط به ناتو متعهدیم

ترکیه: بی‌ قید و شرط به ناتو متعهدیم

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با یک رسانه آلمانی اعلام کرد، آنکارا بدون قید و شرط به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متعهد است.

سخنگوی اردوغان ضمن اظهارنظر درباره مواضع ترکیه در قبال افغانستان، بر تعهد بدون قید و شرط آنکارا در قبال ناتو تاکید کرد.

 

طبق گزارش روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق»، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری این کشور در مصاحبه با مجله «اشپیگل» آلمان اعلام کرد، ترکیه بدون قید و شرط به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متعهد است.

 

 به گفته سخنگوی رجب طیب اردوغان، ترکیه یک عضو قوی ناتو و بدون قید و شرط به این ائتلاف وفادار بوده است.

 

ابراهیم کالین به اشپیگل گفت، ترکیه در بسیاری از ماموریت‌های ناتو مشارکت داشته و مشکلات بین کشورهای عضو نباید باعث تضعیف ائتلاف شود.

 

وی تاکید کرد اروپا یک قاره قدرتمند و مهم از نظر سیاسی و اقتصادی است و باید به جای اینکه تحت‌الشعاع آمریکا قرار گیرد، بر نفوذ و استقلال خود در تصمیمات جغرافیایی و استراتژیک بیفزاید.

 

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از مسئولان کشورهای اروپایی به دلیل اینکه در بسیاری از تصمیمات ابتدا آمریکا نگاه کرده‌اند، انتقاد کرد و گفت که این نشاندهنده رهبری سیاسی نیست.

 

سخنگوی رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از این مصاحبه به دفاع از مواضع ترکیه در قبال کشورهای منطقه از قبیل سوریه و افغانستان پرداخت.

ابراهیم کالین درباره افغانستان گفت: «ما می‌خواهیم از دولت افغانستان برای بازگشایی فرودگاه (بین‌المللی کابل) حمایت کنیم. رایزنی‌های فنی با قطر در این مورد آغاز شده است».

به گفته این مقام آنکارا، تمرکز اصلی ترکیه اطمینان از قرار گرفتن دولت افغانستان در موقعیتی است که به خودش کمک کند.

سخنگوی اردوغان همچنین اعلام کرد، ترکیه در رابطه با مشکلات موجود در افغانستان از قبیل وضعیت اقتصادی، موضوعات امنیتی، حفاظت از مرز و مهاجرت با طالبان در تماس است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه ضمن انتقاد از مواضع آمریکا در قبال افغانستان، درباره «انتظارات» جامعه بین‌‎المللی از طالبان برای تشکیل دولت فراگیر در این کشور اظهارنظر کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: «نحوه خروج آمریکایی‌ها از کشور (افغانستان) هرج و مرج بزرگی ایجاد کرد. ما انتظار داریم طالبان یک دولت فراگیرتر تشکیل دهند. دولت (افغانستان) اخیراً اعلام شده انتظارات جامعه بین‌المللی را برآورده نکرده است اما ما باید در مورد انتظارات خود واقع‌بین باشیم».

اظهارنظر سخنگوی اردوغان درباره تعهد ترکیه به ناتو و انتقاد همزمان او از مواضع آمریکا در شرایطی انجام شده است که در خبرها آمده بود، تلاش اخیر رئیس‌جمهور ترکیه برای دیدار با جو بایدن در حاشیه سفر اخیر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، بی‌نتیجه ماند.

به دنبال امتناع جو بایدن از دیدار با اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به «سوچی» روسیه رفت و با ولادیمیر پوتین درباره روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌های نظامی و اقتصادی دو کشور رایزنی کرد.

دیدار روسای جمهور ترکیه و روسیه در سوچی و انتشار برخی گزارش‌ها درباره احتمال خریدهای تسلیحاتی تازه آنکارا از مسکو از قبیل سامانمه اس-۴۰۰، با هشدار آمریکا مواجه شده است.

«وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا روز جمعه (دیروز) هشدار داد، ترکیه نباید اقدام به خرید تجهیزات نظامی از روسیه کند. به گفته نفر دوم وزارت خارجه آمریکا، خرید تسلیحات نظامی روسیه برای ترکیه تبعات خواهد داشت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مجموعه کاریکاتور/ مجسمه آزادی

آزادی بیان آمریکایی

چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای حمله به رفح

زمزمه‌ها درباره «قریب‌الوقوع» بودن حمله به رفح- پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین نقطه جهان- که 60درصد جمعیت کل غزه در آن پناه گرفته‌اند، بالا گرفته است. به نظر می‌رسد آمریکا چراغ سبز حمله به این شهرِ یک‌میلیون و 400هزار نفری را به صهیونیست‌های وحشی داده است. کل غزه 2میلیون و400هزار نفر جمعیت دارد!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.