سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / گزارش تکان‌دهنده سی‌ان‌ان از وضعیت فقر و گرسنگی در افغانستان

گزارش تکان‌دهنده سی‌ان‌ان از وضعیت فقر و گرسنگی در افغانستان

«سی ان ان» در گزارشی اعلام کرده اوضاع بغرنج افغانستان، از گذشته نیز بدتر شده و میلیون‌ها نفر در آستانه مرگ ناشی از گرسنگی قرار دارند.
مهم‌ترین چالش این روزهای دولت طالبان چگونگی مواجه با بحران شدید اقتصادی است. سازمان ملل هشدار داده 97 درصد افغان‌ها در خطر قرار گرفتن زیر خط فقر قرار دارند. این سازمان خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه برای بهبود وضعیت زندگی در این کشور شده است. «یورونیوز» چندی پیش در توصیف شرایط اقتصادی افغانستان نوشت: «علاوه‌بر نگرانی‌ها در مورد منابع غذایی، کارمندان دولت ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند و پول ملی نیز ارزش خود را از دست داده است. بیشتر ذخایر خارجی افغانستان در خارج از این کشور نگهداری می‌شود و در حال حاضر مسدود است». سازمان ملل حتی پیش‌بینی کرده: «تا هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد یک فاجعه انسانی در افغانستان خواهیم بود».
حالا شبکه تلویزیونی «سی ان ان» طی در گزارشی جدید از «اوضاع اسفبار مردم افغانستان» اعلام کرده که «میلیون‌ها افغان در آستانه مرگ ناشی از گرسنگی به سر می‌برند…از زمانی که طالبان در افغانستان قدرت را در دست گرفته، اوضاع بغرنج این کشور از گذشته نیز بدتر شده است. میلیون‌ها افغان در آستانه مرگ ناشی از گرسنگی قرار دارند. خدمات اساسی دولتی دیگر کار نمی‌کند».
«نیک رابرتسون» خبرنگار سی ان ان در گزارش خود از کابل این را هم گفته که: «این نگرانی وجود دارد که باتوجه به خشکسالی جاری در افغانستان، مردم این کشور از مناطق روستایی به مناطق شهری مهاجرت کنند که همین حالا نیز اقامتگاه‌های کافی در آنجا وجود ندارد. در نتیجه، امکان دارد افغانستانی‌ها به سمت مرز‌ها بروند تا در تلاش برای عبور از مرز از افغانستان خارج شوند. نگرانی دیگر این است که اقتصاد تحت کنترل طالبان، برای مردم درآمد کافی ایجاد نکند تا بتوانند زندگی کنند. آذوقه غذایی و اقلام اساسی مورد نیاز مردم حتی در شهر‌های افغانستان نیز در حال تمام شدن است». بر اساس این گزارش، بسیاری از مردم افغانستان با سرانه کمتر از 2دلار در روز زندگی می‌کنند. با این اوصاف، سؤال اساسی این است که چه کسی کمک‌های بین‌المللی به افغانستان را دریافت خواهد کرد؟».
درگیری درون گروهی
از سوی دیگر اخبار ضد و نقیض و گزارش‌های تائید نشده‌ای هم از بروز اختلاف بین سران طالبان حکایت دارد. گفته می‌شود پس از بروز اختلاف میان «ملابرادر» معاون اول نخست‌وزیر طالبان و «خلیل الرحمان حقانی» سرپرست وزارت امور مهاجرین طالبان، وی به رسم اعتراض کابل را ترک کرده و به قندهار رفته است.
  گزارش‌های تایید نشده حاکی از مشاجره لفظی میان ملابرادر و خلیل الرحمان حقانی است، همچنین برخی منابع رسمی طالبان نیز گفته‌اند وی به دیدار «ملاهبت الله آخوند زاده»
رهبر طالبان به قندهار رفته است و به زودی به کابل باز می‌گردد. غیبت ملا برادر در نشست سران طالبان با وزیر خارجه قطر، باعث ایجاد، اما و اگر‌های زیادی درباره ملابرادر شد وی معاون اول رئیس‌کابینه طالبان است و ریاست دفتر سیاسی طالبان را نیز برعهده‌دارد. تاکنون منابع رسمی طالبان درباره اختلاف میان سران این گروه به ویژه سران شبکه حقانی با ملا برادر چیزی نگفته‌اند. در پی انتشار برخی شایعات مبنی بر اینکه ملابرادر در یک درگیری میان گروهی در کابل زخمی شده و حتی برخی رسانه‌ها شایعه کشته شدن وی را مطرح کردند، «نعیم وردک» سخنگوی طالبان در قطر یک نوارصوتی از وی منتشر کرد که ملابرادر گفته بود از صحت کامل برخوردار است و شایعات زخمی شدن خود را رد کرده بود.
بیانیه علمای شیعه
خبر دیگر از افغانستان اینکه شورای علمای شیعه این کشور پس از جلسه مشورتی در بیانیه‌ای ضمن استقبال از گفت‌وگو با طالبان اعلام کرده که مذهب اهل‌تشیع در قانون اساسی این کشور به‌رسمیت شناخته شود.
 شورای علمای شیعه افغانستان پس از جلسه مشورتی با مردم ولایت بلخ در بیانیه‌ای ضمن حمایت از گفت‌وگو با طالبان خواستار حفظ و مصونیت جان، مال و آبروی مردم افغانستان و تأمین امنیت روانی آنها شد.

شورای علمای شیعه افغانستان می‌افزاید: «خواسته اساسی و مطالبه عمومی پیروان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام، بقای رسمیت مذهب اهل‌تشیع در قانون اساسی است؛ در معاملات و احوال شخصیه، طبق فقه اهل‌بیت علیهم‌السلام که معروف به فقه جعفری است، عمل شود، در غیر این‌صورت قلب‌های این مردم از دولت و قانون اساسی دور خواهد شد و زمینه سربازگیری دشمنان اسلام و بدخواهان مملکت فراهم خواهد شد». شورای علمای شیعه افغانستان با تأکید بر فراگیر بودن دولت نیز اظهار داشت: «از شخصیت‌های پاک‌دست و متخصص سایر اقوام و مذاهب در بدنه دولت آینده و نهادهای دولتی و قضایی استفاده شود و طبق دستور الهی امانت به اهل آن و کسانی که مهارت و شایستگی آن منصب را دارند، سپرده شود».

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اینجا افغانستان است از هر 3 نفر یک نفر غذایی برای خوردن ندارد

ناامنی حاد غذایی

روزبزرگداشت شیخ بهایی؛ روزملی کارآفرینی و معماری

مسجد امام اصفهان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.