سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / همدلی و همراهی مردم در جنگ اقتصادی

همدلی و همراهی مردم در جنگ اقتصادی

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه گذشته به منظور حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال تعرفه واردات از کانادا را افزایش داد. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا هم بیکار ننشست و افزایش مشابهی برای تعرفه ورود کالا از آمریکا وضع کرد. اما این نبرد اقتصادی به همینجا ختم نشد. او از مردم خواست نه تنها کالای کانادایی بخرند بلکه به جای سفرهای خارجی تعطیلات و فراغت خود را در کانادا بگذرانند (۱).

در واکنش، مردم نیز از این طرح استقبال کردند و با هشتک‌ #buycanadian (کانادایی بخر)‌ از اقتصاد کشورشان در مقابل تهدید خارجی حمایت کردند (۲).

این جهت‌گیری را با اتفاق مشابهی که در کشورمان رخ داد مقایسه کنید. در پی بحران‌های ارزی و تحریم‌های کم‌سابقه خارجی عده‌ای از مسؤولین از مردم خواستند که سفر خارجی کمتر بروند و در عوض به شهرها و مناطق توریستی داخلی سفر کنند. اما متاسفانه این درخواست‌ها از سوی بعضی از مردم ایران و کاربران شبکه‌های اجتماعی عمدتا با انتقاد، تمسخر و خودحقیر‌پنداری (با وجود وضعیت‌های مشابه برای کشورهای دیگر) مواجه شد.

از لحن نه‌چندان مناسب برخی مسؤولین در این درخواست‌ها و ناتوانی در جلب اعتماد مردم که بگذریم رفتاری معقول و همدلانه از ما مردم در این شرایط حساس انتظار بی‌جایی نیست. وظیفه‌ شهروندی و مدنی ماست که در مواقع سخت فارغ از جناح‌‌بندی سیاسی یا جهت‌گیری دینی یا قومیتی به خاطر منافع ملی و اعتلای وطن در کنار دولت با‌یستیم.

روزهای سختی در پیش داریم. در زمانی هستیم که تحریم‌ها و عزم چند کشور خارجی برای تضعیف ایران، بی‌کفایتی و فساد برخی مسؤولین داخلی، و از همه‌ی اینها بدتر هجوم رسانه‌ای بی‌سابقه برای افزایش ناامیدی و سیاه‌نمایی بیداد می‌کند. در این زمان تنها اتحاد و همدلی و همزبانی مردم و دولت راهگشای عبور از گردنه‌ای است که در دره‌های آن خطر تجزیه، جنگ، آشوب و تبدیل شدن به لیبی، افغانستان و عراق انتظارمان را می‌کشد.

به خاطر بیاوریم که یک بار در زمان جنگ ۸ ساله از این گردنه به مدد همدلی دولت و ملت عبور کرده‌ایم. این بار هم می‌توانیم، بهتر از قبل.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ سرخ مثل قیصر

مؤمن به ولیّ، به غیر او کافر باش

کاریکاتور/کامرون با سوالی دربارۀ ایران آچمز شد

دیوید کامرون خبیث انگلیسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.