سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / امروز زمانه درجازدن نیروهای انقلاب نیست؛ باید به یاری رهبری شتافت

امروز زمانه درجازدن نیروهای انقلاب نیست؛ باید به یاری رهبری شتافت

جوانان عزیز انقلابی تحول به دست شماست؛مبارزه با فساد با حضور شما محقق می شود؛ تغییر روند اشتباهات مدیریتی این سالها با تکلیف مداری شما صورت می پذیرد؛باید ببینید با این همه اعتمادی که ولایت به شما کرده است، امروز تحول را برای آینده رقم می زنید یا خیر؟

: آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، فقیه،فیلسوف اسلامی معاصر اسلام و مجتهدی است که از قبل از انقلاب و نیز بعد از انقلاب با نسل جوان ارتباط دائمی و مستمر داشته است.

 

آیت الله مصباح در ساختِ هندسه معرفتی جوانان مومن و انقلابی نقش بسزا و ماندگار داشته تا جایی که رهبر انقلاب اسلامی نیز از اقدامات وی تقدیر کرده‌اند.

 

به گزارش رجانیوز، فیلسوفی که در برج عاج ننشسته و در حال کادرسازی یک نسل مومن است؛ یک تکلیف گرای نتیجه نگری است که عملکردش برای انقلاب اسلامی مفید بوده است.

 

موسسه امام خمینی با طرح ولایت و حضور فعالانه و دیدارهای مستمر با نسل جوان برای کادرسازی آنان را می توان بخشی از «نتیجه های تکلیف گرایی» علامه مصباح نامید.

 

وی در جلسه‌ای که با جوانان مومن و انقلابی داشت، جوانان را برای حضور فعالانه اجتماعی فراخوانده و از آنان خواسته است به یاری ولی الهی خود بشتابند. 

 

 رجانیوز به گزیده ای از بیانات آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از جوانان مومن و انقلابی می پردازد:

 

عده‌اي معتقدند وضع و زمانه بد شده و ايمان در زندگي‌ها كمرنگ شده و در مقابل نيز عده‌اي متجدد و نوگرا كه تحت تأثير ديگر فرهنگ‌ها قرار گرفته اند، انتساب به فرهنگ گذشته را مطلقا منفي تلقي كرده و جامعه امروز را به خاطر نوآوري‌ها و پيشرفت‌هاي صنعتي و تكنولوژيک قابل تقدير مي‌دانند.

 

اين قضاوت‌ها از پيش فرض‌ها و سوابق ذهني خاصي در دستگاه‌هاي ارزشگذاري مختلفي سرچشمه مي‌گيرند،از لحاظ عقلاني، علمي و ديني، صرف قديمي يا جديد بودن امتيازي ندارد، بلكه بستگي دارد به اينكه ما ارزش و سعادت انسان را در چه بدانيم و سپس با اين ملاك، زمان‌هاي مختلف را مقايسه كرده تا بتوانيم ارزشمندي يكي را دريابيم.

 

اگر اين مبنا را بپذيريم كه رضاي خداوند متعال و رسيدن به قرب الهي، ملاك برتري و ارزشمندي در هر دوره‌اي است، باز هم عده‌اي معتقدند كه در گذشته انسان‌هاي مؤمن و متدين بيشتر بوده و ايمان در زندگي‌ها پررنگ‌تر بوده است، و گاه برخي خاطرات از افراد مختلف را به عنوان مؤيد ذكر مي‌كنند.

 

آيت‌الله مصباح يزدي با ناصحيح دانستن اين قضاوت به صورت مطلق، افزود: گاه ملاک خوبي و ايمان يك فرد يا گروه در يك سري مسائل ظاهري مانند نماز، روزه، سينه زني و زيارت رفتن خلاصه مي‌شود، در حالي كه معيار ارزش بايد اين باشد كه چه ميزان افراد حاضرند براي دينشان فداكاري كنند.

 

امام خميني(ره) وظايف اجتماعي را به عنوان تکاليف شرعي در جامعه مطرح كرد و اين بخش دين كه مورد غفلت قرار گرفته بود، را احيا كرد، بنده وقتي داستان حنظله غسيل الملائكه را مي‌خواندم كه صبح بعد از ازدواجش به جنگ رفت و شهيد شد، بسيار متعجب مي‌شدم كه چگونه فردي مي‌تواند تا اين اندازه به اعتقادات خود پايبند باشد، اما در همين 8 سال دفاع مقدس، جوانهايي پيدا شدند كه با فداكاري‌هاي خود، حماسه‌هايي آفريدند كه داستان حنظله غسيل الملائكه در مقابل آن بسيار كوچك جلوه مي‌كند، كه البته جوانان امروز نيز به فرمايش مقام معظم رهبري از جوانان گذشته كم ندارند.

 

بايد در نظر گرفت كه امروزه عوامل فسادي كه به راحتي در اختيار افراد معمولي قرار مي‌گيرد، در گذشته دسترسي به آنها حتي براي شخصيت‌ها نيز ناممكن و يا دشوار بود، لذا مقاومت در برابر اين عوامل بسيار دشوارتر از گذشته، ودر عين حال امروز جواناني كه دسترسي به فساد براي آنها بسيار راحت است، خود را از اين فسادها حفظ مي‌كنند و مقاومتي كه جوانان براي حفظ ارزشهاي اسلامي مي‌كنند، بسيار بيش از گذشته است، لذا امام راحل اين مسلمانان را بهتر از مسلمانان صدر اسلام مي‌دانست.

 

حالا نیز تکلیف همین است که در جنگ نظامی داشته ایم.در جنگ فرهنگی،سیاسی و اقتصادی وظیفه ما بیشتر است. امروز زمانه درجا زدن بچه های انقلابی نیست؛باید همه جانبه به یاری رهبری شتافت. چه چیزی بالاتر از اینکه ولایت به جوانان افتخار می کند؟ آیا نباید انتظارات نائب امام عصر علیه السلام را برآورده کنیم؟

 

مدیران فردای این مملکت شما جوانان هستید؛تکلیف الهی شما کمک به رهبری برای عدالتخواهی با حفظ ولایتمداری است.تکلیف امروز شما حضور فعال در عرصه سیاسی،اجتماعی و فرهنگی است.

 

شما جوان های خوب و مومن باید ادامه دهنده آرمان ها و اهداف شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم،در عرصه های دیگر باشید که هستید ان شاءالله.

 

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند از انحراف یک انقلاب، جلوگیری کند، وجود رهبری است که بتواند انقلاب را با همان اهداف و مقاصد مورد نظر بنیان‌گذار آن، پیش ببرد؛ عدم وجود چنین رهبری در برخی انقلاب‌های منطقه – که در ابتدا حرکت‌های خوبی در آن‌ها شروع شده بود – سبب انحراف آن‌ها شد.حقیقت این بود که امام(ره) سن‌شان بالا رفته بود و نمی‌توانستیم باور کنیم که بتوان کسی را پیدا کرد که به جای امام (ره)، این کشتی را به ساحل برساند؛ اما تصور عامیانه این است که گویا وقتی امام (ره) از دنیا رفت، روحش در قالب فرد دیگری ظهور کرد؛ گویا مقام معظم رهبری توان جدیدی پیدا کردند و یک جهش فوق العاده‌ای در ایشان به چشم می‌خورد. آمدن ایشان با این ویژگی‌ها، نگرانی بسیاری از دلسوزان را رفع کرد و برایشان ثابت شد که ایشان رهبری شایسته است.

 

تحول ناشی از انقلاب در مردم و جوانان کشور  نعمت است که خداوند بر مردم ما ارزانی داشته است؛ قبل از انقلاب، شاید بهترین جوان‌ها کسانی بودند که نهایتا اهل نماز و روزه و علاقمند به سیدالشهدا‌علیه‌السلام بودند؛ اما این مسئله اصلا مطرح نبود که چه وظایف اجتماعی دینی بر عهده دارند، اما با وقوع انقلاب چنان تحول عظیمی در افراد پیدا شد که یک نوجوان سیزده ساله به مقامی می‌رسد که امام (ره) با آن عظمت می‌فرمایند: رهبر ما آن طفل سیزده‌ساله‌ای است که نارنجک به خود می‌بندد و زیر تانک می‌رود.

 

یک پسربچه سیزده‌ساله چه انگیزه‌ای باید داشه باشد که چنین کند؟ یک نوجوان که در اول زندگی است و هزاران امید برای زندگی و آینده خود دارد، چرا چنین کاری انجام می‌دهد؟ آری؛ این‌ها شبیه افسانه است. البته شاید عده‌ای فکر می‌کردند که این واقعه یک استثناء و اتفاق است و چنین تحولی در بین جوانان، فراگیر نبوده است؛ اما من به چشم خود نمونه‌های زیادی از این جوانان را دیده‌ایم. به راستی در کدام دوره از اسلام سابقه داشته است که بچه های ده – دوازده ساله عاشق شهادت باشند؟

 

برای اینکه راه خود را گم نکنید به تقویت مبانی دینی خود و پیروی و اطاعت از نائب امام زمان علیه السلام بپردازید تا بتوانید از ظرفیت های خود در راستای اهداف والای الهی امام و رهبری استفاده کنید.

 

جوانان عزیز انقلابی تحول به دست شماست؛مبارزه با فساد با حضور شما محقق می شود؛ تغییر روند اشتباهات مدیریتی این سالها با تکلیف مداری شما صورت می پذیرد؛باید ببینید با این همه اعتمادی که ولایت به شما کرده است، امروز تحول را برای آینده رقم می زنید یا خیر؟ من می گویم می توانید؛زیرا امام به همه ما آموخته اند که «ما می توانیم» ان شاءلله.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کتابی که رهبر انقلاب غبطه‌انگیز توصیف کردند

کتاب سرباز روز نهم ؛ روایتی از زندگی و زمانه شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده

قدردانی وزیر کشور از رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.