سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / 88 درصد مردم سوءمدیریت داخلی را مانع رونق تولید می‌دانند

88 درصد مردم سوءمدیریت داخلی را مانع رونق تولید می‌دانند

سلیمی زاده با توجه به اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان در بازارهای دیگر نیز اشاره کرد: «در خصوص گوشت نیز، ارزش تمام شده در صورت اختصاص ارز 4200 تومانی برای گوشت 26 هزار و 400 تومان، ارز نیمایی 52 هزار و 800 تومان و در صورت اختصاص ارز سنا یا آزاد 73 هزار تومان خواهد بود. ولی شاهد هستیم که قیمت گوشت در بازار حدود 100 هزار تومان عرضه می‌شد. این یعنی یک رانت بزرگ که یارانه به‌جای اینکه به مصرف‌کننده‌ها برسد به واردات کنندگان و دلال‌ها می‌رسد.»

سومین برنامه پایش سال 98، دیشب با حضور محمدحسن زدا، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی و نوید نجات بخش، کارآفرین برتر حوزه تجهیزات پزشکی، از شبکه اول سیما پخش شد.

در ابتدای برنامه، سؤال نظرسنجی برنامه «پایش» به‌صورت زیر از مخاطبان پرسیده شد:

به نظر شما کدام گزینه مانع بیشتری برای تولید ایجاد کرده است؟

۱. تحریم‌های خارجی 2. سوء مدیریت داخلی

در برنامه این هفته، سلیمی زاده کارشناس اقتصادی پایش با بررسی طرح اخیر مجلس درباره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: «دولت، لایحه” ایجاد 8 منطقه آزاد جدید و 12 منطقه ویژه جدید” و همچنین اصلاح اراضی برخی از مناطق آزاد فعلی رو تنظیم و به مجلس فرستاد. نمایندگان مجلس 80 منطقه ویژه به این لایحه اضافه کردند. شورای نگهبان این لایحه را به این عنوان که دیگر این لایحه نیست رد کرد. بعد از رد شدن در شورای نگهبان، مجلس 80 منطقه ویژه اضافه شده را به‌صورت طرح ارائه کرد. از مجلس زمزمه تصویب این طرح به گوش می‌رسد. طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، از 64 منطقه ویژه موجود، 35 منطقه در حالت غیرفعال هستند».

طبق تحلیل کارشناس برنامه پایش اگر نمایندگان مجلس در پی اهداف انتخاباتی نیستند؛ باید به بررسی 35 منطقه غیرفعال بپردازند. قبل از ایجاد منطقه آزاد باید تعریف درستی از منطقه آزاد ارائه کرد تا مثل مناطق آزاد تأسیس شده ناموفق نباشند. بنا به گفته سلیمی‌زاده، باید افزایش کیفیت مناطق آزاد تأسیس شده در اولویت مجلس باشد نه افزایش تعداد.

در ادامه بررسی تخصیص ارز ترجیحی از طرف دولت، کارشناس مسائل اقتصادی «پایش» به بررسی بخش دیگری از این موضوع پرداخت. او با اشاره به عملکرد دولت در پرداخت ارز ترجیحی بیان کرد: «دولت به پتروشیمی‌ها برای تأمین خوراک تا شهریور سال قبل ارز 3800 تومانی تخصیص داده بود؛ اما پتروشیمی‌ها برای عرضه محصولاتشان در بورس با رعایت سقف قیمتی موجب اختلاف قیمت بورس و بازار آزاد شدند. به‌گونه‌ای که قیمت این محصولات در بورس حدود 5 تا 7 هزار تومان و در بازار آزاد تا 22 هزار تومان گزارش شده است. اگر نسبت به ارز 4200 محاسبه کنیم، پرداخت نرخ ارز 3800 تومانی یعنی در هر ماه به اندازه کل یارانه مردم ایران یعنی 3 هزار میلیارد تومان به پتروشیمی‌ها یارانه داده شده است؛ و اگر نسبت به ارز نیمایی محاسبه کنیم به اندازه 9 ماه کل یارانه پرداختی به مردم ایران یعنی 30 هزار میلیارد تومان به پتروشیمی‌ها یارانه پرداخت می‌شد. اواخر شهریور سال گذشته، دو تغییر مهم در این حوزه اتفاق افتاد، اول اینکه ارز نیمایی، جای ارز 3800 تومانی به خوراک پتروشیمی را گرفت و همچنین قیمت سقف که باید در بورس رعایت می‌شد برداشته شد. نتیجه این تغییرات نزدیک شدن قیمت محصولات به قیمت بازار آزاد و کاهش عطش تقاضا برای خریداران محصولات پتروشیمی شد. یعنی برخلاف نظر بعضی‌ها که می‌گفتند اگر یارانه را برداریم قیمت محصولات رشد چشم‌گیری می‌کند؛ اتفاقاً شاهد این بودیم که قیمت محصولات در بازار آزاد نه‌تنها زیاد نشد بلکه کاهش هم یافت. به‌طوری‌که از حدود 28 هزار تومان به حدود 16 هزار تومان هم رسید.»

سلیمی زاده با توجه به اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان در بازارهای دیگر نیز اشاره کرد: «در خصوص گوشت نیز، ارزش تمام شده در صورت اختصاص ارز 4200 تومانی برای گوشت 26 هزار و 400 تومان، ارز نیمایی 52 هزار و 800 تومان و در صورت اختصاص ارز سنا یا آزاد 73 هزار تومان خواهد بود. ولی شاهد هستیم که قیمت گوشت در بازار حدود 100 هزار تومان عرضه می‌شد. این یعنی یک رانت بزرگ که یارانه به‌جای اینکه به مصرف‌کننده‌ها برسد به واردات کنندگان و دلال‌ها می‌رسد.»

کارشناس «پایش» با ارجاع به اتفاقات سال‌های گذشته افزود: «در سال 91 نیز با تخصیص ارز ترجیحی به بعضی از محصولاتی از قبیل چای، گوشت و … شاهد همین اتفاق بودیم. امیدواریم، که دولت الآن با حذف این یارانه 4200 و دادن مابه‌التفاوت قیمت آن با ارز آزاد به مردم از آن دوران درس بگیرد و کشتی اقتصاد رو به ساحل آرامش برگرداند.»

در ادامه برنامه، محمد حسن زدا، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در استودیوی «پایش» حضور یافت.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با ارتقای خدمات این سازمان وعده داد: «تا دو ماه آینده 65 سرویس از 200 سرویس سازمان تأمین اجتماعی را غیرحضوری خواهیم کرد و تا آخر سال، همه این 200 سرویس غیرحضوری و الکترونیکی راه‌اندازی می‌شود.»

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با رد امکان ابلاغ نشدن صورتحساب‌های این سازمان به کارفرمایان گفت: «بیش از 80 درصد ابلاغ‌ها در سازمان تأمین اجتماعی به‌صورت غیرحضوری و از طریق ایمیل انجام می‌شود و اگر کارفرمایی به علت ابلاغ نشدن صورتحساب بدهی جریمه شده باشد قطعاً دوباره به او ابلاغ می‌شود و جریمه از صفر محاسبه خواهد شد».

وی همچنین در این رابطه افزود: «هر سال 2 میلیون صورتحساب صادر می‌کنیم که 170 هزار شکایت به این صورتحساب‌ها داریم».

زدا همچنین با توجه به اعتراضات کارفرمایان در مورد دریافت ضریب حق بیمه قرارداد از پیمان‌ها علاوه بر لیست کارگران، دریافت این مبالغ را با توجه به تعهدات فراوان سازمان تأمین اجتماعی ناگزیر دانست و در جواب به این انتقاد که دریافت این ضرایب نمی‌تواند موجب اطمینان از بیمه شدن کارگران مشغول در کارهای پیمانکاری شود گفت: «اگر شما فرمول بهتری دارید من می‌پذیرم که آن را به‌جای دریافت ضریب از قراردادهای پیمانکاری اجرا کنم».

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با قبول اشکالاتی که در روش حق بیمه قرارداد وجود دارد گفت: «ما به سمت خود اظهاری می‌رویم. یعنی اگر کارفرما در پیمان و در جاهایی که امکان بازرسی نیست، اعلام کرد که سه نفر کارگر دارم، آن را بپذیریم و با دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی بتوانیم درصدی از این‌ها را چک کنیم و صحت آن را بررسی کنیم».

در ادامه نوید نجات بخش کارآفرین نمونه کشوری، با حضور در برنامه از دوران سختی‌های دوران کودکی و چگونگی رسیدن به ساخت دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای درمان بیماری سرطان که فناوری آن تنها در 4 کشور جهان وجود دارد سخن گفت.

در پایان برنامه و در حضور سه جوان موفق این هفته، نتیجه نظرسنجی برنامه نمایش داده شد که در آن 88 درصد مردم سوء مدیریت داخلی را مهم‌ترین مانع تولید دانستند.

«پایش» به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی و سردبیری محمد عنبری، کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که امشب با حضور سید یاسر جبرائیلی و با حضور 4 کارآفرین کشوری و با موضوع نقش دولت در برابر بخش خصوصی برای رونق تولید، از ساعت 15: ۲۳ با اجرای محمد دلاوری به‌طور زنده پخش خواهد شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ایران به بزرگ‌ترین تولید‌کننده برق بیوگاز در منطقه تبدیل شد 

افتتاح نیروگاه بیوگاز سوز فاضلاب غرب تهران توسط رئیس‌جمهور

همسویی عبدالحمید با تروریست‌ها علیه رونق اقتصادی سیستان و بلوچستان

 گروهک تروریستی جیش‌الظلم و عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جماعت مسجد مکی زاهدان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.