سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ایران به بزرگ‌ترین تولید‌کننده برق بیوگاز در منطقه تبدیل شد 

ایران به بزرگ‌ترین تولید‌کننده برق بیوگاز در منطقه تبدیل شد 

 با افتتاح نیروگاه بیوگاز سوز فاضلاب غرب تهران توسط رئیس‌جمهور، ایران به بزرگ‌ترین تولیدکننده برق از نیروگاه‌های بیوگاز سوز تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در منطقه تبدیل شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان افتتاح

17 هزار میلیارد تومان پروژه آب و فاضلاب در تهران، نیروگاه بیوگاز سوز فاضلاب غرب تهران با ظرفیت اسمی7.2  مگاوات را نیز به بهره‌برداری رساند.

این نیروگاه علاوه‌بر تولید سالانه 50 میلیون کیلووات ساعت الکتریسیته با تولید حرارت که از آن برای گرمایش مخازن ‌هاضم بی‌هوازی استفاده می‌گردد نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت تصفیه خانه دارد.

با راه‌اندازی این نیروگاه به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه متمرکز زیست توده کشور ظرفیت در حال بهره‌برداری نیروگاه‌های بیوگاز سوز فاضلاب به 14.4 مگاوات افزایش می‌یابد و از این حیث ایران به بزرگ‌ترین تولیدکننده برق از نیروگاه‌های بیوگازسوز تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در منطقه تبدیل می‌گردد.

این نیروگاه سالانه از انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل 225 هزار تن دی اکسید کربن (معادل 3 هزار هکتار فضای سبز برای جذب دی اکسید کربن) و همچنین مصرف معادل 24 میلیون متر مکعب گاز در سال جلوگیری به عمل می‌آورد.

رهبران مقاومت برای آزادسازی قدس شریف

با ملت خود در خط مقدم جانفشانی قرار دارند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مکالمه تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضمن تسلیت شهادت فرزندان و نوه‌های وی در پی حمله رژیم سفاک صهیونیستی به اردوگاه الشاطی غزه، این جنایت را موجب عیان‌تر شدن خوی وحشی‌گری و کودک‌کشی این رژیم و نشانه عجز، درماندگی و ناکامی صهیونیست‌ها در رویارویی با جبهه مقاومت عنوان کرد و افزود: مدعیان حقوق بشر با سکوت و حمایت‌های ناجوانمردانه خود از چنین جنایاتی، شریک جرم این رژیم منفور هستند.

وی ضمن تجلیل از صبر و فداکاری رئیس دفتر سیاسی حماس در این مصیبت دردناک، با بیان اینکه رهبران مقاومت با این جانفشانی‌ها همراه با ملت خود در خط مقدم آزادسازی قدس شریف قرار دارند، از درگاه خدای متعال برای این شهیدان علو درجات و برای ملت فلسطین ثبات قدم در مسیر نورانی مقاومت و آرمان والای آزادی قدس شریف مسئلت کرد.

اسماعیل هنیه نیز در این مکالمه تلفنی ضمن قدردانی از ابراز همدردی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر اینکه با این خون‌ها امید، آینده و آزادی را برای ملت، آرمان و امت خود می‌سازیم، تصریح کرد: دشمن جنایتکار صهیونیستی تصور می‌کند با هدف قرار دادن فرزندان رهبران مقاومت می‌تواند در عزم و اراده ما و ملت ما خلل ایجاد کند، در حالی‌که این خون‌ها ما را در مسیر مقاومت استوارتر می‌کند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس با بیان اینکه ما در مسیر آزادسازی قدس شریف و مسجدالاقصی نه تردید خواهیم کرد و نه عقب‌نشینی، تاکید کرد: خون فرزندان و نوه‌هایم فدای آزادی قدس شریف و مسجدالاقصی.

قدرت‌های سلطه‌گر با فتنه‌انگیزی

به دنبال ایجاد ناامنی و شکاف بین ایران و پاکستان هستند

همچنین آیت‌الله رئیسی و آصف علی زرداری، رؤسای جمهور ایران و پاکستان، با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

رئیس‌جمهور با تبریک عید سعید فطر به دولت و ملت پاکستان و نیز انتخاب مجدد آقای زرداری به ریاست جمهوری پاکستان، روابط فیمابین را عمیق، تاریخی و متکی بر اشتراکات ناگسستنی فراوان در حوزه‌های دینی، اعتقادی، فرهنگی و همسایگی دانست و اظهار امیدواری کرد در دوره جدید روابط دوجانبه در راستای تامین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

رئیسی ظرفیت‌های متقابل در دو کشور برای گسترش تعاملات را متنوع و فراوان توصیف و تصریح کرد: ایران و پاکستان زمینه‌های بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های فرهنگی، تجاری و انرژی دارند و جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که در مسیر بالفعل کردن این ظرفیت‌ها، گام‌های عملی برداشته شود.

وی ضمن تجلیل از ایمان و غیرت جوانان امت اسلامی در دفع فتنه‌‌های مختلف از جمله فتنه داعش، تاکید کرد: توسعه روابط دو کشور خوشایند قدرت‌های سلطه‌گر نیست و آنها با فتنه‌انگیزی به دنبال شکاف بین دو ملت و دو کشور اسلامی هستند، اما باید با تقویت همکاری‌ها در مبارزه مشترک با تروریسم، مانع تحقق خواست دشمنان و ارتقای دوستی میان تهران و اسلام‌آباد شویم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تداوم جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه را غمی سنگین برای کشورهای اسلامی و همه آزادگان جهان دانست و بر ضرورت تلاش مشترک کشورهای آزادی‌خواه و مستقل برای اعمال فشار مؤثر به منظور توقف جنایات این رژیم کودک‌کش تاکید کرد.

آصف علی زرداری نیز در این مکالمه تلفنی ضمن تبریک متقابل عید سعید فطر به دولت و ملت ایران و محکوم کردن حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، از اشتیاق فراوان خود و کشورش برای توسعه روابط با کشورمان گفت و افزود: تشابهات گسترده فرهنگی و تمدنی میان دو کشور زمینه مناسبی برای گسترش روابط فرهنگی، تجاری، اقتصادی و تبادل ظرفیت‌های متنوع و متعدد میان دو طرف است.

رئیس‌جمهور پاکستان همچنین با تایید نظر دکتر رئیسی درباره فتنه‌انگیزی دشمنان دو ملت ایران و پاکستان برای تشدید فضای امنیتی منطقه، بر تقویت روابط و همکاری‌های امنیتی برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از آسیب رساندن این مسئله به روابط دوستانه فیمابین تاکید کرد.

زرداری بر ضرورت تلاش کشورهای مسلمان و مستقل برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنایات این رژیم علیه مردم مظلوم غزه نیز تاکید کرد.

رئیس‌جمهور پاکستان همچنین  از آیت‌الله رئیسی برای سفر به این کشور دعوت کرد.

دولت مردمی قدم‌های خوبی

برای بهبود مدیریت و ارتقای بهره‌برداری

از منابع آبی کشور داشته است

آیت‌الله رئیسی در ادامه، در آیین بهره‌برداری از «طرح‌های آب و فاضلاب استان تهران» مسئله مدیریت منابع و مصرف آب را به ویژه با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات و گسترش مصرف بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: محدودیت منابع آبی کشور اقتضا می‌کند که یک مدیریت با کفایتی تامین و مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعت کشور را دنبال کند.

وی با قدردانی از وزیر نیرو و دست‌اندرکاران این وزارتخانه که از ابتدای دولت مردمی قدم‌های خوبی برای بهبود مدیریت و ارتقای بهره‌برداری از منابع آبی کشور داشته‌اند، افزود: با توجه به اقدامات انجام شده از جمله آبرسانی به 5 هزار روستا از مجموع 10 هزار روستای هدفگذاری شده، این نوید را می‌دهد که برنامه‌های دولت در زمینه تامین و مدیریت مصرف آب تحقق خواهد یافت.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت مدیریت کاهش و بهینه کردن مصرف آب کشاورزی در کنار افزایش بهره‌وری از آب مصرفی در این بخش از جمله با گسترش آبرسانی زیرسطحی اظهار داشت: گسترش آبیاری زیرسطحی در بخش‌های مختلف کشور آغاز شده و نتایج قابل قبولی هم داشته است.

رئیسی همچنین بر گسترش استفاده از پساب در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی که امکان استفاده از آن را دارند، تاکید کرد و گفت: بهره‌برداری از 17 هزار میلیارد تومان پروژه که انجام شد، نتیجه کار و تلاش جهادی و شبانه‌روزی مسئولان وزارت نیرو است و این امید را ایجاد می‌کند که 19 هزار میلیارد تومان قرارداد جدیدی که در بخش استفاده از پساب در صنعت و کشاورزی امضا شد نیز هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به آمار ارائه شده مبنی بر عبور حجم آبرسانی وزارت نیرو از یک میلیارد مترمکعب با وجود برنامه‌ریزی صورت گرفته برای آبرسانی 700 میلیون مترمکعب، ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این مرکز پایش فاضلاب نیز از اقدامات ضروری برای رصد و مدیریت مصرف و تصفیه فاضلاب بود که بحمدالله امروز به ثمر رسیده است.

رئیس‌جمهور با شکرگذاری به درگاه خداوند متعال برای بارش‌های اواخر سال گذشته و روزهای ابتدائی امسال گفت: اگر چه وضعیت منابع آبی با این بارش‌ها بهبود یافته اما این به معنای رفع همه کم‌آبی‌های کشور نیست و باید ضمن شکر به درگاه خداوند، مصرف بهینه آب با جدیت بیشتر دنبال شود؛ نباید اجازه دهیم در هیچ استانی از جمله تهران تنش آبی پیش بیاید.

امضای 14 قرارداد سرمایه‌گذاری تکمیل

و توسعه تأسیسات فاضلاب کشور با مشارکت بخش خصوصی 

آیین امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری تکمیل و توسعه تأسیسات فاضلاب کشور با مشارکت بخش خصوصی با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شد. این

14 قرارداد از طریق واگذاری پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به صنایع بزرگ و کوچک، سرمایه‌گذاری به میزان بیش از 19 هزار میلیارد تومان با حجم 47 میلیون مترمکعب در سال در بخش تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها و طرح‌های فاضلاب صورت خواهد گرفت.

به موجب این قراردادها، پروژه‌های تکمیل و  توسعه تأسیسات فاضلاب در 7 استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، قم، آذربایجان شرقی، اصفهان، مرکزی، سمنان و فارس در ازای واگذاری بخشی از پساب این استان‌ها به شرکت‌های سرمایه‌گذاری به انجام خواهد رسید.

با اجرای این قراردادها بخشی از نیاز آبی صنایع بزرگ تأمین و استفاده از آب متعارف در صنایع 7 استان کشور حذف می‌شود.

بهره‌برداری از 17 هزار میلیارد تومان

 پروژه آب و فاضلاب شهر تهران

علاوه‌بر اینها، آیت‌الله رئیسی با حضور در مرکز کنترل و پایش فاضلاب تهران، ضمن افتتاح ساختمان این مرکز، پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران به ارزش بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان را بهره‌برداری کرد.

این پروژه‌ها شامل 5 هزار میلیارد تومان طرح‌های آب برای افزایش ظرفیت تامین آب شرب و 12 هزار میلیارد تومان طرح‌های مربوط به پروژه فاضلاب شهر تهران است.

این پروژه‌ها که شامل افتتاح مرکز کنترل و پایش فاضلاب شهر تهران (اسکادا)، بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز امداد فاضلاب در سطح کشور، افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه ششم آب شرب تهران به میزان 1250 لیتر بر ثانیه، بهره‌برداری از طرح توسعه شبکه فاضلاب نیمه غربی تهران برای پوشش 700 هزار نفر از جمعیت تهران است، نقش مهمی در آبرسانی و بهبود شاخص بهره‌مندی از شبکه فاضلاب در تهران خواهند داشت.

همچنین توسعه مخازن ذخیره آب به میزان 222 هزار مترمکعب، تکمیل 32 کیلومتر از طرح آبرسانی الغدیر و اصلاح 86 کیلومتر شبکه توزیع آب شرب تهران از دیگر پروژه‌هایی است که با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

پیام تسلیت رئیسی به اسماعیل هنیه

آیت‌الله رئیسی همچنین در پیام تسلیت خود رئیس دفتر سیاسی حماس، تصریح کرد: متاسفانه در جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در تاریخ، مدعیان حقوق بشر نه تنها نظاره‌گر هستند، بلکه با سکوت و حمایت‌های ناجوانمردانه خود، زمینه را برای تکرار این‌گونه جنایات فراهم می‌کنند و قطعا شریک جرم این رژیم منفور هستند.

متن پیام رئیس‌جمهور به شرح زیر است؛

برادر مجاهد جناب آقای اسماعیل هنیه

رئیس محترم دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)

 سلام‌علیکم بما صبرتم

اقدام جنون‌آمیز رژیم سفاک صهیونیستی در حمله به اردوگاه الشاطی که منجر به شهادت سه تن از فرزندان گرانقدر جنابعالی به همراه سه فرزند دلبند و بی‌گناه آنان شد، عمیقا موجب تاثر خاطر اینجانب و آحاد ملت ایران شد. 

بی‌شک این جنایت خوی وحشی‌گری و کودک‌کشی این رژیم را عیان‌تر کرد و نشان داد برای نجات از باتلاق فروپاشی و پوشاندن عجز و درماندگی و ناکامی در رویارویی با جبهه مقاومت، در جنایت علیه بشریت به هیچ اصول انسانی و اخلاقی پایبند نیست. 

متاسفانه در مقابل چنین جنایات بی‌سابقه در تاریخ، مدعیان حقوق بشر نه تنها نظاره‌گر هستند، بلکه با سکوت و حمایت‌های ناجوانمردانه خود، زمینه را برای تکرار این‌گونه جنایات فراهم می‌کنند و قطعا شریک جرم این رژیم منفور هستند.

اینجانب با کمال تاسف، این مصیبت را به جنابعالی، خانواده محترم و مجاهدان جبهه مقاومت تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال در این روز عزیز، برای این شهیدان علو درجات و برای شما سلامتی و ثبات قدم در مسیر نورانی مقاومت و دفاع از آرمان والای ملت مظلوم فلسطین را مسئلت دارم.

قطع روابط اقتصادی و سیاسی کشورهای اسلامی

مؤثرترین عامل بازدارنده جنایات صهیونیست‌ها

سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن تبریک متقابل عید سعید فطر و آرزوی بهره‌مندی حداکثری همه مسلمانان از برکات این عید شریف، بر پیشبرد اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور به خصوص موافقتنامه‌های سفر اخیرش به آنکارا تاکید کرد.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشکر از مواضع ترکیه در محکومیت حمله جنایت‌بار رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در سوریه، با تاکید بر اینکه این جنایت بدون پاسخ نخواهد ماند، بار دیگر مؤثرترین عامل بازدارنده در برابر جنایات صهیونیست‌ها در غزه را قطع روابط اقتصادی و سیاسی کشورهای اسلامی با این رژیم عنوان کرد و اظهار داشت: امروز حمایت‌های آمریکا و کشورهای غربی و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی و مجامع حقوق بشری در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه باعث رسوایی بیش از پیش این کشورها و سازمان‌ها شده است.

«رجب طیب اردوغان» نیز در این مکالمه تلفنی ضمن تبریک عید فطر به رئیس‌جمهور و مردم کشورمان، با ضروری دانستن تلاش مسئولان دو ‌کشور برای سرعت بخشیدن به روند اجرای توافقات فیمابین، بار دیگر حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق را محکوم کرد و با اشاره به ماهیت جنایتکار رژیم صهیونیستی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی امروز منزوی‌تر و منفورتر از هر زمانی است.

مشارکت‌دهی مردم در امر تولید

نیازمند «طرحی نو» و «اقدامی تحولی»

همچنین آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آخرین نشست از دیدارهای رمضانی خود، با جمعی از مسئولان، صاحب‌نظران و حلقه‌های میانی عرصه تولید و اقتصاد مردمی به گفت‌وگو پرداخت.

در این دیدار رئیسی بعد از شنیدن سخنان صاحب‌نظران و فعالین اقتصادی عرصه مردمی‌سازی اقتصاد، جهت رفع موانع، مشکلات و دغدغه‌های پیش روی این فعالان اقتصادی دستوراتی صادر کرد.

رئیس‌جمهور در این جلسه، با تأکید بر اینکه محقق کردن منویات حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر مشارکت‌دهی مردم در امر تولید نیازمند «طرحی نو» و اقدامی تحولی است، همگرایی و هم‌افزایی فعالان حلقه‌های میانی عرصه تولید و اقتصاد مردمی را از جمله اقدامات مؤثر در این زمینه برشمرد و بر عزم دولت برای توانمندسازی این تشکل‌ها و فعالان اقتصادی تأکید کرد.

تاکید رئیس‌جمهور

بر ضرورت تقویت روابط فیمابین

در راستای تأمین منافع دو ملت

سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی آقای عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق، ضمن تبریک متقابل عید سعید فطر به وی، دولت و ملت عراق، تقویت و تعمیق روابط فیمابین دو ملت را که بر اشتراکات گسترده فرهنگی و تمدنی و ریشه‌های عمیق تاریخی استوار است، ضروری توصیف و اظهار امیدواری کرد که در سال پیش‌رو سطح روابط دو کشور فارغ از مداخلات بدخواهان هر چه بیشتر ارتقا یافته و دو ملت بیش از پیش از منافع آن بهره‌مند شوند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش مهم‌ترین مسئله مشترک امروز ایران و عراق، جهان اسلام و همه آزادگان جهان را غم عمیق ناشی از جنایات و مظالم بی‌سابقه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان غزه عنوان و بر مسئولیت خطیر شرعی و انسانی همه مسلمانان و آزادگان جهان در راستای تلاش برای توقف کشتار و نسل‌کشی این ملت مظلوم، مقاوم و مقتدر با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها تاکید کرد.

عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابلاغ سلام و تبریک فرارسیدن عید سعید فطر به رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور، دولت و ملت ایران، روابط دو کشور را مستحکم و عمیق و در راستای تامین منافع دو ملت توصیف و تصریح کرد: دولت عراق نیز معتقد است دو کشور باید فارغ از توطئه بدخواهان برای تقویت بیش از پیش روابط دوستانه دو کشور تلاش کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رییسی پیش از عزیمت به پاکستان، تعاملات اقتصادی با پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس‌ جمهور عازم پاکستان شد

پوتین در گفتگو با رئیسی: پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.